Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

siis miten mulla voi olla koskaan varaa ostaa auto?

Vierailija
13.04.2021 |

0on 20 v. ja tienaan 1200€ kuukaudes. miten mä voin koskaan ostaa minkää 16000€ kalliin auton? tai edes 5000€ koska ei mulla tuu olemaan 5000€ tilillä.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton pitäminen on kallista puuhaa, kaikenmaailman vakuutukset ja korjaukset, bensat.

Se ostaminen siinä se halvin prosessi on.

Minäkään en ymmärrä miksi ihmiset ottavat velkaa ostaakseen kalliin auton. Moni tuntuu elävän kokonaan pankin rahoilla, nämä samat pankkipummit haukkuvat kelatuen saajia pummeiksi.

Ironiaa kerrakseen.

Minäpä kerron sinulle, jotta ymmärrät:

Jos auto maksaa x euroa ja minulla on x euroa, niin minun kannattaa ennemmin ottaa laina ja sijoittaa omistamani eurot viisaasti. Yritän saada päiväkaupalla euroni tuottamaan niin paljon,,että saan niillä voitoilla maksettua kuukausieräni pankille. Jos hyvin käy, niin maksan autostani 0 euroa kuukaudessa. Jos huonosti käy, niin maksan kuukausittain lainaerän.

42/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se nähdään kuinka perseestä koulujen opetus on. 20-vuotias ei tiedä miten auton rahoitus toimii, mutta muistaa varmaankin Ranskan kuninkaat Renesanssi-ajalta ja tietää miten kallio sammaloituu.

Olen 49-vuotias enkä tiedä sen paremmin auton rahoituksista kuin Ranskan kuninkaistakaan. Kumpaakaan tietoa en ole koskaan tarvinnut.

Tästä tuli mieleen Aurinkokuningas Ludvig XI4 Ranskasta. Versailles ja romantiikkaa.

Tuon opin 60 luvulla Suomessa.Että hyvät koulut siellä oli. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä 20-vuotiasta neuvoisin nyt kouluttautumaan. Muutama vuosi niukkaa elämää opiskelijana, sen jälkeen paljon isompi palkka vuosikymmeniä kuin 1200 euroa. Siihen huonopallkaisuuteen ei kannata tottua eikä tyytyä.

Vierailija
44/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä, kaikilla on varaa autoon, mutta kyse on, että millaiseen. Autoa ei tosin välttämättä ole varaa pitää ajossa koko vuotta, seisontavakuutuksella (nyk. liikenteestä poistolla) säästää vakuutuksissa ja käyttövoimaverossa. Itse en _ikinä_ tule sijoittamaan yli 5000e autoon tai tarkemmin ajateltuna yli 2000e.

Mietityttää tuo hullutuksen ajama säköauto-kampanja ja vitsin huipentumana liene Krista Mikkosen lausunto, että valtio takaisi lainoja, miten helv...ssä ihmisen maksukyky paranee vaikka valtio takais lainoja. Jos ei nytkään saa pankista lainaa, kun ei ole maksukykyä niin miten se maksukyky yht´äkkiä paranee, kun valtio takaa lainan? 

Vierailija
45/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainalla ne autot ostetaan pääsääntöisesti.

Tai autokaupan tarjoamalla rahoituksella. Monesti toki pankkilaina olisi edullisempi.

Miten niin? Rahoituksissa korko on ainakin Peugeotilla 1 prossa. Onko pankkilainassa alempi?

Vierailija
46/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kalliisti asut? Sain säästöön vuodessa 2000€ yhtä pienellä palkalla, vaikka vuokraankin meni 450€/kk.

Vierailija
47/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitko sinä sitä autoa välttämättä? Minä vuokraan auton tarvittaessa ja olen tosi tyytyväinen ettei ole autoa enää riesana. 

48/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin maailman parhaan auton Tukholmasta Netbil.se Ford Transit 2000 euroa eikä jätä minua . Halpa käytössä ( jos niin voi sanoa) tarkoitan tietulleja ja muita ääliö maksuja jotka me autoilijat joudumme piiska niskassa maksamaan. 

Säälin nuoria joille ei anneta mitään mahdollisuutta auton pitämiseen.

Se on jokaisen oikeus omistaa auto. 

49/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitko sinä sitä autoa välttämättä? Minä vuokraan auton tarvittaessa ja olen tosi tyytyväinen ettei ole autoa enää riesana. 

Tukholma Turku reissu vuokra autolla 270 euroa plius bensat. Ei ole halpaa. 

50/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Itse ostin maailman parhaan auton Tukholmasta Netbil.se Ford Transit 2000 euroa eikä jätä minua . Halpa käytössä ( jos niin voi sanoa) tarkoitan tietulleja ja muita ääliö maksuja jotka me autoilijat joudumme piiska niskassa maksamaan. 

Säälin nuoria joille ei anneta mitään mahdollisuutta auton pitämiseen.

Se on jokaisen oikeus omistaa auto. 

https://www.biliaoutlet.se/

51/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä miksi ihmiset ottavat velkaa ostaakseen kalliin auton. Moni tuntuu elävän kokonaan pankin rahoilla, nämä samat pankkipummit haukkuvat kelatuen saajia pummeiksi.

Ironiaa kerrakseen.

Ei siinä mitään ironiaa ole.

Oma velka maksetaan itse.

Kelan asiakkaat maksattavat muilla.

Jos itse maksaa velkansa ja selviytyy veloistaan, en näe asiassa mitään ongelmaa.

Itse ostin yli 40K arvoisen auton, osamaksulla todella pienellä korolla. Selviän maksuista hyvin, ei ongelmaa. Nämä ovat valintoja. Joku toinen ajaa halvalla prutkulla ja käyttää rahat vaikka matkusteluun. Itse en matkustele, en käy ravintoloissa enkä kauneushoitolassa ym. Mutta ajan sitten paremmalla autolla.

Jokainen valitsee mikä ratkaisu itselle parhaiten sopii.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
52/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla tuloilla ole auton pito mahdollista. Tai ehkä on, mutta se syö kaikki rahasi. Vakuutukset, renkaat, huollot, korjaukset, verot. On kaksi vaihtoehtoa pitää autoa. Meillä olen opetellut korjaamaan nuo vanhat romut itse, silti on vaikeaa. Tämä on se vaikeampi tapa. Harjoitteluun, ja työkalujen hankintaan on mennyt tonni jos toinenkin. Ja lisäksi vuosia aikaa. Toinen helpompi vaihtoehto, varsinkin kun olet vielä nuori, on mennä kouluun, ja ooiskella ammatti, josta maksetaan oikeasti palkkaa. Silloin voi ostaa paremman auton, ja ulkoistaa korjaukset ym. Ja on sitten muutenkin rahaa niihin vakuutuksiin, ja polttoaineeseen.

Vierailija
53/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se nähdään kuinka perseestä koulujen opetus on. 20-vuotias ei tiedä miten auton rahoitus toimii, mutta muistaa varmaankin Ranskan kuninkaat Renesanssi-ajalta ja tietää miten kallio sammaloituu.

Olen 49-vuotias enkä tiedä sen paremmin auton rahoituksista kuin Ranskan kuninkaistakaan. Kumpaakaan tietoa en ole koskaan tarvinnut.

Tästä tuli mieleen Aurinkokuningas Ludvig XI4 Ranskasta. Versailles ja romantiikkaa.

Tuon opin 60 luvulla Suomessa.Että hyvät koulut siellä oli. 

Mutta eikös sama sankari pelannut Suomen maajoukkueessakin? Ja valmensi Ranskassa?

Tätä, enkä mitään muutakaan oppinut koulussa.

Vierailija
54/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Käytännön elämään koulu ei valmenna juuri mitenkään, ihme, että kotitaloutta sentään vielä opetetaan. Tarkoitan ihan tällaisia alkeita, että mihin käytännössä mennään jos jäädään työttömäksi vai täytetäänkö joku hakemus netissä, miten veroilmoitus täytetään jne. Totta kai joissain kodeissa opetetaan tai on fiksuja kavereita, mutta ei sen varaan voi laskea. Lapseni opiskelee ammattikoulussa ja siellä opettaja sanoi vanhempainillassa, että hän yrittää näille nuorille puhua myös mm. pikavippien vaaroista. Tuntuu, että kaikki käy koko ajan monimutkaisemmaksi ja ainakin asiat muuttuu eli ei vanhempikaan välttämättä osaa neuvoa, jos itse törmäsi asiaan kaksikymmentä vuotta sitten.

Vierailija
55/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Käytännön elämään koulu ei valmenna juuri mitenkään, ihme, että kotitaloutta sentään vielä opetetaan. Tarkoitan ihan tällaisia alkeita, että mihin käytännössä mennään jos jäädään työttömäksi vai täytetäänkö joku hakemus netissä, miten veroilmoitus täytetään jne. Totta kai joissain kodeissa opetetaan tai on fiksuja kavereita, mutta ei sen varaan voi laskea. Lapseni opiskelee ammattikoulussa ja siellä opettaja sanoi vanhempainillassa, että hän yrittää näille nuorille puhua myös mm. pikavippien vaaroista. Tuntuu, että kaikki käy koko ajan monimutkaisemmaksi ja ainakin asiat muuttuu eli ei vanhempikaan välttämättä osaa neuvoa, jos itse törmäsi asiaan kaksikymmentä vuotta sitten.

Tämä on totta, varsinkin, kun olen huomannut, että nykynuoret eivät osaa käyttää googlea. Tuntuu käsittämättömältä, että kyselevät feisbuukissa, ja kavereilta. Vaikka kaikki maailman tieto on vain parin klikkauksen päässä. Olenko minä sitten jotain hakukonesukupolvea näin nelikymppisenä. Omat lapset joskus kyselevät vaikeita, ja kun vastaan että katso googlesta(itsensäselvyys), niin yllättyneesti vastaavat, että ainiin, sieltä vois löytyä. Ennen tätä on selattu feispuukit ym.

Vierailija
56/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnilla saa jo aivan kohtuullisen menopelin.

Mutta tietysti autossa myös käyttö maksaa. Ajoneuvovero, autovakuutus, huollot ja korjaukset ja bensat. Vero määräytyy joko päästöjen tai vanhassa autossa massan perusteella, on runsaat 300 e vuodessa.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/ajoneuvoveron-rakenne-j…

Vakuutus on kaltaisesi henkilön (jolla ei ole ollut aiemnin autoa eikä siten vakuutusbonuksiakaan) halvassa autossa varmasti vähintään kuutisensataa vuodessa.

Joten kannattaa laskea kuukaudessa satanen sivuun noihin kiinteisiin kustannuksiin (vero, vakuutus, huollot/korjaukset). Lisäksi jos et vaihda itse renkaita eikä renkaille ole säilytystilaa, lisäksi tulee siitä kustannuksia noin 300 vuodessa. Mahdolliset parkkipaikkamaksut.Ja päälle siis bensakulut, jotka suoraan riippuvat siitä, miten paljon autolla ajelet.

Itse lasken autoilun kuluiksi kuukaudessa aika vähäisellä ajolla (10-20 km päivässä) parisen sataa euroa kuussa.

Vierailija
57/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme autoa, yhdestäkään ei ole velkaa.

Itselläni neljä, puolisolla kaksi autoa. Kaikki velattomia, yhdessä ajoaika loppu. Neljä eri merkkiä

Vierailija
58/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää ostaa uusi auto tai edes 5000e? Saat kuule hyvän auton halvemmallakin. Mutta ehkä kannattaa ensin pohtia, onko sinulla edes varaa pitää autoa ja maksaa mahdollisia huoltoja, jos et itse osaa korjata.

no mä siis mietin vaan et miten voi olla et ihmisillä on varaa ostaa noita kalliita autoja. mun vanhemmillaki on audi. siis miten teillä on melkeen 20000€ tilillä ylimäärästä auton ostoon? ootteko vaan säästäneet niin kauan? 

Luulet että ne käteisellä ostetaan?

Vierailija
59/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittäisit parempiin tienesteihin jatkossa. Itse ihan ammattikoulupohjalta näin vähän päältä kolmikymppisenä tienaan brutto 50k€ vuodessa.

Vierailija
60/63 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ostaisin itsekin, jos olisi liikaa rahaa. Aina olen säästänyt ja ostanut käteisellä. Säästyy tuhansia mm. siihen seuraavaan autoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi