Jos teidän taloudessa asuu kolme henkilöä, niin paljonko teillä on neliöitä?
Kaverini haukkuu, että olen hullu kun asun 90 neliön asunnossa kahden teini-ikäisen kanssa, jotka vuoroviikoin isällään. Vähempikin kuulemma riittäisi?
Kommentit (37)
Meillä on 5 henkilöä ja 650 lämmintä neliötä 2 rakennuksessa, kylmiä neliöitä noin 150
Vanhemmilla reilusti yli 100neliötä kahdestaan ja appivanhemmilla se noin 90 neliötä kahdestaan. Hyvä määrä tilaa kahdellekkin eli ei kyllä liilaa kolmelle jos ei aiheuta ongelmia maksaa asuntoa.
No eikös se ole kivaa, että on tilaa. Jos pystyt tuon asumisen maksamaan, niin kivan kokoinen asuntohan tuo on. Meillä on seitsemän henkilön perhe ja samankokoinen asunto. Kyllä isomman ottaisin, jos pystyisi.
Mulla on 125 m2. Minä, kissa ja koira.
Jos sulla on varaa siinä asua, niin miksi et asuisi? Eihän se varmaan ole kuin 4h+k ja teitä on kuitenkin 3 isoa ihmistä. 1 makkari per nenä. Asuin itse 94m2 4h+k, silloin kun olin samassa tilanteessa kuin sinä.
Meillä 97 neliötä ja tämä oli ihan sopivan kokoinen, kun meitä oli kaksi aikuista ja teini. Tai oikeastaan tavaraa oli hiipinyt hieman liikaa ja tuntui paikoitellen ahtaalta, vaikka meillä on säilytystilaa todella hyvin. Kun teini lähti huonekaluineen ja vaatteineen, niin siinä kohtaa tuntui että nyt on mukavasti tilaa.
Totuushan on, että harva asuu ahtaasti puhtaasti omasta valinnastaan. 90 neliötä kahden teinin kanssa ei ole millään muotoa liikaa. Mutta moni yh asuu ahtaammin, koska ei ole varaa elää tilavasti. Ja moni perhekin.
Tuo 90 neliötä saattaa tuntua isolta siinä kohtaa kun ne teinit ovat muuttaneet pois. Mutta jos on varaa asua siinä jatkossakin (ja miksei olisi, keveneehän ne kulutkin kun lapset ovat muuttaneet pois ja alkaavat pärjätä omillaan), niin mikäpäs siinä.
73,5 neliötä. Minä ja kaksi teiniä.
130neliöitä, jossa asuu kaksi aikuista ja yksi alakouluikäinen lapsi. Ei yhtään liikaa varsinkaan nyt, kun ollaan oltu vuosi paljon kotona. Minä teen etätöitä tällä hetkellä, joten on äärimmäisen mukavaa, että sitä varten on oma huoneensa.
48 neliötä, josta juuri muutti lapset (2) maailmalle, jäätiin miehen kanssa kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
48 neliötä, josta juuri muutti lapset (2) maailmalle, jäätiin miehen kanssa kahdestaan.
Noissa neliöissä ei ole tarvinnut omaa tilaa tai yksityisyyttä ottaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa neliöissä ei ole tarvinnut omaa tilaa tai yksityisyyttä ottaa
Ei varsinaisesti, onneksi ollaan sopuisaa porukkaa. Ja totta puhuen kyse on "virallisista" neliöistä, epävirallisia on sitten vähän päälle.
85 neliötä ja minä sekä kaksi lasta vuoroviikoin. Asunto mitoitettu neljälle, mutta ero tuli. Pienemmälläkin pärjäisi, mutta miksi pakolla muuttaisin? Kunhan lapset muuttavat kotoa, niin muutan itsekin.
Jos sinulla on varaa asua tuossa niin missä on ongelma? Mies, minä ja kuopus asutaan 275 neliön talossa. Toki esikoisella ja keskimmäisellä on vielä omat huoneensa vaikka heillä on omatkin asunnot.
84 neliötä. Yksi aikuinen ja kaksi lähes aikuista teiniä. Jokaisella oma makuuhuone, mikä on kyllä välttämättömyys tai ainakin edellytys viihtyisälle asumiselle.
Ostin asunnon, kun lapset olivat vielä pieniä. Silloin ajattelin, että selviäisimme hyvin kaksiossa, jossa lapset jakaisivat makuuhuoneen ja minä nukkuisin olohuoneessa tai kolmiossa, jossa lapset jakaisivat makuuhuoneen ja minullakin olisi oma huone.
Luojan kiitos päädyin kuitenkin ostamaan asunnon kolmella makuuhuoneella. Jokaisella on ollut oma rauha ja vaikkei mistään mahtineliöistä puhutakaan niin asunto on yleisilmeeltään tilava ja ilmava.
Meillä oli 106 neliötä omakotitalossa kun asuttiin vielä yhdessä.
Enemmän kuin neliöt itsessään minusta merkitsee huoneiden määrä / asunnon pohjaratkaisu muuten ja perheen kokoonpanokin. Jos on vaikka lähes saman ikäiset ja samaa sukupuolta olevat lapset, he saattavat viihtyä yhteisessä huoneessa. Joskus lapsille tarvitaan erilliset huoneet. Jossain asunnossa äiti voi majottua olohuoneessa, jossain pitäisi äidille olla oma makuuhuone. Ja jos 3-henkinen perhe onkin vanhemmat + 1 lapsi, riittää yleensä kaksi makuuhuonetta, joskus jopa vanhemmat voivat majoittua olohuoneessa.
(nyt asun kahdestaan teinin kanssa 65 neliön kolmiossa, ja etsinnässä on saman kokoinen tai vähän suurempi saunallinen asunto)
Miehellä oli tässä yksin asuessaan 120 neliötä asuintilaa. Nyt neljällä on 135 neliötä, kun laajennettiin asuintilaa 15neliöllä, silloin kun meitä oli viisi. Samat 135 tulee olemaan sitten kun meitä on enää kolme, kaksi ja lopulta mies taas yksin. Ei se mitenkään hirveän paljon ole, mutta itse viihtyisin kyllä pienemmässäkin.
Käske kaverisi pitää suunsa kiinni. Suomalaiset yleisesti asuvat melko ahtaasti, varsinkin uudemmat kerrostaloasunnot ovat naurettavan pieniä.
Minusta väljä asuminen nostaa viihtyisyyttä ja siihen kannattaa panostaa, jos suinkin rahkeet riittävät. Ahtaissa tiloissa kyllä pärjää, mutta uskon että ihminen tarvitsee myös omaa tilaa rauhoittumiseen ja lepäämiseen.
110 neliötä, tilaa ei ole yhtään liikaa, varsinkaan näin etätöiden aikana.