Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pelkän hirvittävän väsymyksen takia saada parin kuukauden saikun?

Vierailija
12.04.2021 |

En tiedä mikä minua vaivaa. Olen aivan valtavan valtavan väsynyt, niin väsynyt että itken välillä sen väsymyksen vuoksi vaikka mikään asia ei itketä, unohtelen koko ajan kun olen niin väsynyt että en pysty keskittymään mihinkään, kuljen jatkuvassa sumussa. Olen aina ulkoillut paljon, nytkin yritän pakottaa itseni ulkoilemaan joka päivä, mutta ekan sadan metrin jälkeen iskee jo niin valtaisa uupumus että mietin voisiko johonkin maahan hetkeksi istua. Syön terveellisesti. Lääkärit ei löydä minusta vikaa, masentunutkaan en ole omasta enkä lääkärien mielestä. Mutta en silti selviä työstäni koska olen niin pihalla karmivan väsymyksen vuoksi koko ajan. Taustalla on vuosien kova stressi ja rankka elämäntilanne, josta tämä voi johtua.

Haluaisin vain nukkua kaksi kuukautta väsymystä pois. Mutta miten pääsisin saikulle? Lääkärit ei sitä myönnä kun sanovat että ei ole mitään sairautta jolla kirjoittaa se saikku.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aivan samaa, epäilin masennusta. Yritin urheilla, syödä terveellisesti, nukkua hyvin, ajatella positiivisesti. Silti romahtelin lattialle itkemään tämän tästä kun olin vain niin väsynyt.

Verikokeissa löytyi ferritiiniarvot päin peetä,

Ihme että näinkin pitkälle selvisin. Nyt rautatankkaus meneillään kolmatta viikkoa. Pää alkaa jo vähän toimia, tajuan asioita, jatkuva sumu hiukan hälvenee. Jaksan paremmin myös normaaleja vastoinkäymisiä enkä sorru lattialle itkemään. Pitkä tie on edessä vielä.

Ferritiini ei ole mikään muotosairaus vaan ihan oikea ongelma. Itseäni harmittaa se, että kärsin tästä vuosia ennenkuin tämä tänä keväänä viimein selvisi.

Vierailija
22/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyteen yhteys ja heti. Riippuu paikasta, voit saada helposti saikkua, tai joudut taistelemaan saadaksesi sitä. Ikävä kyllä, koska väsyneenä viimeinen asia mitä jaksaisit, on taistella sairausloman saamisesta. Älä säikähdä, jos ensimmäisten viikkojen aikana et koe muutosta olossa, se huono olo ei ole kertynytkään hetkessä. Mieti yksin tai yhdessä, mikä arjessa on ollut kuormittavaa. Muutosta ei tapahdu, jos ei jotain muuta. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Väsymyksen syy tulee selvittää.

Mutta jos valitat henkistä väsymystä, työtovereiden "kiusaamista" sinua kohtaan.

Ja jos valitat liiasta työmäärästä, ja siitä että esimies painostaa tai vaatii liikaa.

Ja vielä siitä, että olet ahdistunut, etkä pysty nukkumaan ja olet lähes katkemispisteen rajoilla.

Niin silloin saat heti kolme viikkoa sairaslomaa.

Ja kun se on ohi, saat lisää kun edelleen valitat ja lähetteen työpaikan psykologille.

Kaikkiaan saat olel tosi pitkään sairaslomalla, ennenkuin sitä aletaan kunnolla tutkia.

Ja se tutkimus on sitä, että työterveys, luottamusmies tai joku vastaava, esimies, työterveyden lääkäri ja työterveyshoitaja ja psykologi arvioivat yhteis palaveissa, oletko edelleen työkykyinen.

Näin se menee.  Aivan aluksi kannattaa hakea sitä runsaan kahden vkon sairaslomaa.

Vierailija
24/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatri antaa heti vähintään 4 vkon sairasloman.

Jos sillä ei virkisty, eikä paikkakunnan vaihdolla kuten matkoilla ja muulla aivan erilaisella elämällä kuin mitä työelämä on, niin rupee hakemaan työkyvyttömyys eläkettä.

Tai uutta helpompaa työpaikkaa.

Vierailija
25/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kovin samalta kuin oma tilanteeni reilu vuosi sitten. En saanut nukuttua, itkin usein ja kaikki oli ihan yhtä sumua. Lopulta menin työterveyteen ja kerroin lääkärille etten ole työkykyinen. Sain alkuun 2vk sairaslomaa diagnoosilla insomnia. Sairaslomaa jatkettiin useaan otteeseen ja parin kuukauden jälkeen minulla diagnosoitiin myös keskivaikea masennus. En oikein osaa sanoa, että mistä se masennus tuli, yhtäkkiä vaan tajusin ettei mikään tunnu oikeastaan enää miltään, enkä edes enää muistanut miltä tuntuu kun on hauskaa. Oikea diagnoosi se kyllä oli, vaikka en sitä heti tajunnutkaan! Ehkä en halunnut myöntää itselleni että olen masentunut. Onneksi olen saanut tilanteeseeni parannusta lääkkeillä ja terapialla.

Oma tilanteeni johtui monesta tekijästä, yhtenä tekijänä oli se, että minua kiusattiin työpaikalla. Toisaalta kuormitin itseäni liialla työnteolla ja jatkuvalla itseni kritisoimisella. Olen opetellut olemaan armollisempi itselleni.

Minua auttoivat myös työterveyspsykologilla käynnit, suosittelen kokeilemaan jos sinulla on sellaista saatavilla!

Kovasti tsemppiä sinulle, toivottavasti saat apua tilanteeseesi. Muista, että et ole yksin. :)

Vierailija
26/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyteen yhteys ja heti. Riippuu paikasta, voit saada helposti saikkua, tai joudut taistelemaan saadaksesi sitä. Ikävä kyllä, koska väsyneenä viimeinen asia mitä jaksaisit, on taistella sairausloman saamisesta. Älä säikähdä, jos ensimmäisten viikkojen aikana et koe muutosta olossa, se huono olo ei ole kertynytkään hetkessä. Mieti yksin tai yhdessä, mikä arjessa on ollut kuormittavaa. Muutosta ei tapahdu, jos ei jotain muuta. Tsemppiä!

Olen käyny työterveydessä ja yksityisellä sisätautilääkärillä. Kaikki sanoo samaa: selvää uupumusta mutta ei mitään saikkuun oikeuttavaa sairautta. Ap

Vierailija
27/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivänselvä burn out. Mene oikealle lääkärille niin saat apua. 

Vierailija
28/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyny työterveydessä ja yksityisellä sisätautilääkärillä. Kaikki sanoo samaa: selvää uupumusta mutta ei mitään saikkuun oikeuttavaa sairautta. Ap

Ööö, eli miten se uupumus paranee lääkärin mielestä?

Vierailija
29/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burnout?

Läheiselläni oli burnout. Hän nukkui 16-18 h vuorokaudessa pitkät ajat. Pikku hiljaa alkoi voimat palautua. Ei siis muuta fyysistä vaivaa, Hoikka, paljon liikkuva ihminen.

Vierailija
30/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on parin vuoden ajan ollut todella stressaava elämäntilanne ja järkyttäviäkin asioita sattunut, nykyinen arki sinänsä ei niin uuvuta kai. Kävin psykologillakin monta kertaa käymässä läpi nouta asioita mutta ei se vaikuttanut väsymykseen. Ap

Vierailija
31/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ,että se sydänfilmi kaiken kertoo. Minulla oli pari suonta 90% tukossa (tehtiin pari pallolaajennusta) ja sydänfilmit aina vuosikausia ennen ja jälkeen niiden pallolaajennusten olleet aina priimaa. Samoin rasituskokeessa sain hyvät tulokset , sanottiin että terve tyttö.

N 25% ihmisistä on sen tyyppisiä, ettei tule niissä esille. Kuntoillut olen läpi elämän.

Kaikki labrat sinulta on tietysti otettu , D vitamiinitaso, B12 , folaatti, ferritiini jne.

Tilaa aika kaupunkisi parhaallle kardiologille ja ota mukaan kaikki ne tutkimustulokset mitä on siihen saakka tehty ( ei näy muuten yksityispuolella) . Jos ei sieltä apua , niin sitten psykiatrille yksityisesti , koska kerroit ,että on ollut vuosien stressi. Yksinkertaisesti sanot ,ettet jaksa olla töissä, että on pakko päästä sairaslomalle ja lepäämään. Ei lääkäri silloin voi muuta kuin antaa saikkua. Alkuun ehkä 1-2 vk ja menet uudelleen työterveyteen ja sanot ettet edelleenkään kykene työhön, ei voimat riitä , siitä lisää sitten sairaslomaa niinkauan kun tunnet tarvitsevasi. Ei kukaan muu tiedä sinun jaksamisesta ,kuin sinä itse.

Minun ainakin oli aina aika ajoin pakko ”hypätä pois kyydistä” , kun työssä oli ylivoimaisen rankkaa. Näin tein , eikä sille kukaan mitään voinut.

Vierailija
32/38 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uupumus on todellakin saikkuun oikeuttava. Kutsutaan toisella nimellä burn outiksi. Mene psykiatrille niin alkaa ymmärrystä löytyä. 

Vierailija
33/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkään työuupumukseen suhtaudutaan Suomessa tosiaan ihan päin peetä terveydenhuollossa, eikä se oikeuta palkalliseen sairaslomaan ja näköjään ei edes sairaslomaan sinun tapauksessasi, vaikket ole työkykyinen. Masennuksen ja ahdistuksen takia voi kuitenkin palkallista sairaslomaa saada, myös pidempiä aikoja tosin saattaa tulla parin viikon jaksoissa. Väsymyksen sijasta ala siis puhua siitä kuinka koet ahdistusta, erityisesti töissä. Olet sekava ja on vaikea ajatella ja vaikea tehdä päätöksiä etkä suoriudu niistä asioista, joita työsi vaatii. Olet itkuherkkä, et saa nukuttua kunnolla, kaikki fyysinen ja henkinen tekeminen vaatii hirvittävää ponnistelua. Olet jatkuvasti huolissasi terveydestäsi ja pelkäät pahaa.

Toisin sanoen, kerrot varmaan ne kaikki samat asiat kuin olet tähänkin asti. Mutta kerrot että syynä ei ole se että olet väsynyt ja uupunut, vaan kun olet niin ahdistunut.

Mutta fyysiseltä puolelta, jos ferritiiniä ei ole tarkistettu, eikä sitä suostuta määräämään, maksa se itse.

Vierailija
34/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain sairaslomaa puoli vuotta.

Vierailija
35/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene neurofeedbackiin esim Nemoy.

Miten nukut? Miten suoli toimii? Onko erikoisruokavaliota? Alkoholi, tupakka, kahvi ja muut vastaavat? Lisäravinteet?

Palkaton loma on myös yksi vaihtoehto. Itse onnistuin saamaan itseni kuntoon ilman lomaa, mutta ei ole itsestäänselvää että voisi toimia joka tapauksessa niin. Trauma ja stressi ei ole sairaus ellet suostu masennuspotilaaksi.

Vierailija
36/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei edes maininnut yöunta. Kaikkein olennaisin asia, tietenkin, on riittävä ja säännöllinen yöuni.

Vierailija
37/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla oirekuvalla minulta löytyi lihassairaus. Masennusta tarjoteltiin pitkän aikaa..

Vierailija
38/38 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö, eli miten se uupumus paranee lääkärin mielestä?

Ainakin oman lääkärini mukaan levolla, vitamiineilla ja tekemällä voimien mukaan kivoja asioita. Kelan korvaamaan sairaslomaan ei ole oikeutta, mutta voi saada palkatonta tai sitten pitää ottaa mt-diagnoosi.

Trauma taas ei korjaannu noin, mutta voi korjaantua neurofeedbackissa, sopivalla meditaatiolla, self helpillä, oikealla terapialla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi