Mitä kieliä opiskelisi?
Rakastan kieliä ja haluan opetella mahdollisimman monta ihan jo vain mielenkiinnosta ja huvin vuoksi.
Mitä itse opiskelisit? Mikä kieli olisi hyödyllinen työelämässä, mielenkiintoinen, esteettinen tai muuten vain väärti opiskella?
Tällä hetkellä yritän opiskella ruotsia, venäjää ja espanjaa.
Kommentit (13)
Itse opiskelen saksaa. Kaksikielisinä ruotsi on hallussa, englanti sujuva, norja ja tanska menee myös. Ruotsista saa hyvän pohjan saksankin oppimiseen.
Suomessa hyödyllisin on Venäjä. Ja tähän on 3 syytä
1. Suurin maahanmuuttajakunta on viro + venäjä 80k + 30k = 110k. Yli puolet virolaisista osaa venäjää.
2. Venäjällä heikko englannin kielitaso.
3. Suurin turistiryhmä tulee venäjältä (yli 40%)
Suomen turhin kieli on helposti ruotsi.
1. Ainoastaan 8000 ruottalaista
2. Niiden englanninkielen ymmärtäminen kiitettävää. Jopa parempaa, kuin suomalaisten.
Eli jopa ararbian kieli 10x hyödyllisempi, kuin ruotsi.
Minä opiskelisin italiaa, ihan vain omaksi iloksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyödyllisin on Venäjä.
Ehkä jossain itärajalla, mutta ei muualla. Kaikki ei edes matkustele Venäjälle, jossa olisi venäjälle käyttöä. Itse en ole koskaan tarvinnut Suomessa venäjää yhtään mihinkään, enkä matkustele Venäjälle, enkä tule koskaan matkustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyödyllisin on Venäjä.
Ehkä jossain itärajalla, mutta ei muualla. Kaikki ei edes matkustele Venäjälle, jossa olisi venäjälle käyttöä. Itse en ole koskaan tarvinnut Suomessa venäjää yhtään mihinkään, enkä matkustele Venäjälle, enkä tule koskaan matkustamaan.
Itse en ole tarvinnut Ruotsia missään. Töissä taas ollut paljon virolaisia ja venäläisiä.
Mutta jos ryssäviha estää kielen opettelun muutaman sekopää politiikkojen takia, niin mulle on ihan sama. Opiskele vaikka arabiaa. Halusin vain kertoa miten itun hyödytön ruotsin kieli on. RKP voi nuolla mun anusta.
Opiskele kiinaa!
Perusteiden oppiminen ei ole niin vaikeaa kuin kuvittelisi. Puhumaan voi oppia hyvinkin, ennen kuin lähtee opettelemaan merkkejä. Pin yin -kirjoitus tarkoittaa sitä, että kiinaa kirjoitetaan länsimaisin kirjaimin ja sitä voi oppia ilman, että osaa lukea merkkejä.
Merkkien opiskelussa taas on motivoituneelle helppo edetä vaikka niin, että ottaa tavoitteeksi opetella vaikka kaksi merkkiä päivässä - siitä tulee vuodessa jo yli 700 merkkiä.
Kiinan kielioppi on itseasiassa melko yksinkertainen, esim. mitään verbien aikamuotoja saati jotain epäsäännöllisiä verbejä ei ole, vaan aikamuoto määritetään muuten.
Palkitsevaa!
Joss kaupallisessa tarkoituksessa haluaaat opiskella se tarkoittaa että täytyy kyetä tekemään vastapuoleen vaikutus joteeen se että kykenee esittämään pelkät asiat niin että ne on ymmärrettävissä ei riitä vaan pitää myös kyetä tekemään vaikutus.
Micmac. On hyvin kiinnostava kieli.
Venäjälle on ollut tarvetta asiakaspalvelutyössä. Muuten riippuu paljon mielenkiinnonkohteistasi.
Kiinassa ja erityisesti Japanissa on erikoinen, kiehtova ja monimutkainen kirjoitussysteemi. Kiinan kielessä on paljon erikoisia äänteitä, mutta yllättävän helppo sitten loppujen lopuksi, kun alussa on opittu kaikki monimutkainen. Vaikka kiinan kielioppi onkin helppo, on kielessä paljon sanontoja ja kielikuvia, joiden ymmärtämiseksi täytyy tietää niiden taustalla olevat tarinat.
Japanin ja korean kielet avaavat ovet maisen kiehtovaan pop-kulttuuriin. Japanilla on vahva sarjakuva- ja animaatioperinne, Korea tunnetaan erityisesti K-pop musiikista ja draamasarjoistaan. Japani on kiehtova matkailumaa, omalaatuinen, mutta kuitenkin hyvin kehittynyt. Korealaisilla on aivan mahtava huumori.
Malajin kieli on melko samanlaista kuin Indonesiassa puhuttu kieli, joten siinä saa oikeastaan kaksi kieltä yhdellä iskulla. Lausuminen on hyvin samankaltaista kuin suomessa ja maissa on halpaa matkustaa. Ja erinomaista ruokaa. Alueella asuu suuri kulttuurien ja uskontojen kirjo. Kieltä oppii auttavan määrän nopeasti, mutta haastetta riittää kun halutaan puhua hienostuneemmin. Laadukasta oppimateriaalia on valitettavasti hankalampi löytää kuin Itä-Aasian kieliin.
Saksaa