Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi menin katsomaan videon 1900-luvun lipeälapsista

Vierailija
12.04.2021 |

Aivan järkyttävää. Traumat jäi ja olen sanaton.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkitin tuon videon tänne toises ketjus ajat sitten.

On järkyttävää. Mutta niinhän vielä nykyäänkin gastroskopia tehdään ilman nukutusta. Only in Finland...

Tiedätkö miksi ei nukuteta. Otahan selvää, älä satuile täällä ihmisille mitä sattuu.

No miksi? Ja miksi KAIKISSA MUISSA MAISSA nukutetaan?

Vierailija
22/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita lapsia nukutettu ollenkaan ennen toimenpiteitä. Lapsena jo rokotuksen saaminenkin sattui aivan hirveästi. :(

Vielä mun lapsuudessa 90-00-luvuilla lasten kipua vähäteltiin, neulat olivat paksuja ja lääkärit ja hoitajat kovakouraisia. Moni omassa ikäluokassani pelkää kuollakseen jopa sormesta otettavaa verinäytettä, mä myös. 

Juu eikös melko pitkään elänyt vielä käsitys että lapset eivät edes tunne kipua samalla tavalla kuin aikuiset? Mistähän moinen ajatus on ollut peräisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaikeaa tajuta, miten se lipeä oli niin vaikea pitää pois lasten ulottuvilta. Oliko ihmiset jotenkin avuttomia?

Eivät vaan koko turvallisuuskulttuuri oli ihan erilainen eivätkä ihmiset vain osanneet kiinnittää samanlaista huomiota vaaroihin. 

Tämä on hyvä muistaa kun seuraavan kerran kritisoi vaikkapa pyöräilykypäräpakkoja tai kireitä työturvallisuusmääräyksiä. Sen kaltaiset toimet ovat juuri niitä joilla on vähitellen painettu tapaturmissa kuolleiden ja vammautuneiden lasten ja aikuisten määrä murto-osaan siitä mitä se oli aikoinaan.

Vierailija
24/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella saa nukutuksen, jota kutsutaan humaukseksi, kun mahalaukku tähystetään. Niillä on kuulemma myös ohuemmat putket. TYKSissä Turussa ei saanut humausta ja putki oli melko paksu. Hoito oli kyllä mitä parhainta ja ystävällisintä. Omaan hengitykseen keskittyminen siinä eniten auttoi.

Vierailija
25/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö noita lapsia nukutettu ollenkaan ennen toimenpiteitä. Lapsena jo rokotuksen saaminenkin sattui aivan hirveästi. :(

Vielä mun lapsuudessa 90-00-luvuilla lasten kipua vähäteltiin, neulat olivat paksuja ja lääkärit ja hoitajat kovakouraisia. Moni omassa ikäluokassani pelkää kuollakseen jopa sormesta otettavaa verinäytettä, mä myös. 

Juu eikös melko pitkään elänyt vielä käsitys että lapset eivät edes tunne kipua samalla tavalla kuin aikuiset? Mistähän moinen ajatus on ollut peräisin.

Suomi on varmaan monien M-maiden kulttuurien ohella ainoa, missä lapset on nähty pakollisena pahana, riesana, joita saakin kiduttaa. Suomessa luterilaisena maana varsinkin myös ajatellaan, että kärsimys jalostaa.

Tuo ihan perus sormenpäästä otettava verikoe piti aina tehdä niin, että neula painettiin mahdollisimman syvälle pieneen sormeen. Toinen olivat rokotukset joista jäi kamalat kosmeettiset haitat pakaraan ja olkapäihin. Kun alkoi itkettään vaikkapa kivun takia, vanhemmatkin saattoivat sanoa että lopeta märinä.

Vierailija
26/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on varmaan monien M-maiden kulttuurien ohella ainoa, missä lapset on nähty pakollisena pahana, riesana, joita saakin kiduttaa. Suomessa luterilaisena maana varsinkin myös ajatellaan, että kärsimys jalostaa.

Tuo ihan perus sormenpäästä otettava verikoe piti aina tehdä niin, että neula painettiin mahdollisimman syvälle pieneen sormeen. Toinen olivat rokotukset joista jäi kamalat kosmeettiset haitat pakaraan ja olkapäihin. Kun alkoi itkettään vaikkapa kivun takia, vanhemmatkin saattoivat sanoa että lopeta märinä.

Pakaran kosmeettinen haitta on kylläkin calmette-rokotuksen toiminnan merkki, ei rokotustavan.

Sinulta ei taatusti löydy muita rokotusarpia kuin se calmette.

Vierailija
27/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neula pitää työntää sen verran että saa vesipisaroita, ei sen kummempaa. Rokotteista yksi jätti arven. Kyllä on vähäiset toimenpiteet olleet jos nuo on jättäneet muka traumat.

Vierailija
28/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neula pitää työntää sen verran että saa vesipisaroita, ei sen kummempaa. Rokotteista yksi jätti arven. Kyllä on vähäiset toimenpiteet olleet jos nuo on jättäneet muka traumat.

Vesi=veri

Vierailija
29/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/01/17/lipea-poltti-lapsen-sisalmykse…

Miksei voi aloituspostaukseen laittaa linkkiä?

No hyi kamala noiden lasten kohtaloa! Aloin lähes itkemään katsoessani videota. Lapset sidotaan sänkyyn ja toimenpiteitä tehdään väkisin hereillä ollessa hirveissä kivuissa.

Vierailija
30/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järkyttävää. Mutta niinhän vielä nykyäänkin gastroskopia tehdään ilman nukutusta. Only in Finland...

Olen sen kokenut ja se oli ihan ok. Ei voi mitenkään verrata videolla nähtyihin hetkiin, joissa lapset syöpyneineen kurkkuineen huutavat paniikissa kivusta ja pelosta sidottuina sänkyihinsä.

Vierailija
31/31 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sen kokenut ja se oli ihan ok. Ei voi mitenkään verrata videolla nähtyihin hetkiin, joissa lapset syöpyneineen kurkkuineen huutavat paniikissa kivusta ja pelosta sidottuina sänkyihinsä.

Jep, ja aikuinen ymmärtää, että tässä ollaan lääkärissä ja toimenpiteet voivat olla epämiellyttäviä. Mutta tuo on jo lasten kidutusta, mitä videolla näkyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan