Mulle ei ole vielä soitettu koronarokotuksista! Tuttavaan otettiin jo viime viikolla yhteyttä HUS:ista tai terveyskesksesta että saa rokotuksen!
Ollaan kumpikin alle 63-vuotiaita ja kakkosriskiryhmäläisiä. Olen odottanut soittoa jo yli viikon (en tiedä kumman pitäis soittaa, HUS vai terveyskeskus).
Tosiaan tuttavalle soittivat viimeviikolla ja kertoivat että hän on oikeutettu koronarokotukseen ja antoivat ajan seuraavalle päivälle.
Mites te muut 2. riskiryhmäläiset, onko teihin jo oltu yhteydessä terveydenhuollosta?
Kommentit (38)
Kakkosriskiryhmän ajanvaraus alkoi viime to. Tekstaria ei ole tietääkseni vielä lähetetty.
Mutta voit varata ajan heti ilman viestiä.
Rokotuksia annetaan vain ajanvarauksella. Voit varata ajan, jos kuulut rokotusvuorossa olevaan ryhmään, sähköisesti tai puhelimitse.
Nopeiten rokotusajan saat sähköisesti osoitteessa https://www.koronarokotusaika.fi/
Varaa aika puhelimitse soittamalla numeroon 09 310 46300 arkisin klo 8–18.
Numerossa on käytössä takaisinsoitto. Jos puheluusi ei heti vastata, numerosi tallentuu ja sinulle soitetaan takaisin kahden päivän kuluessa numeroista 09 310 46300 tai 09 310 10020. Soitamme takaisin myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Samaan aikaan kun Helsingissä, jossa piti olla "kauhea pula" rokotteista, rokotetaan jo 2. riskiryhmäläisiä, eli astmaatikkoja ja ylipainoisia - myös nuoria - muualla maassa vain haaveillaan noin hyvästä rokotetilanteesta.
Esimerkiksi täällä keskisuuressa kaupungissa vasta rokotetaan vuonna 51-56 tai sitä ennen syntyneitä ja 1. riskiryhmäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupunki, HUS ja stadilaiset ovat viimeisen kuukauden ajan itkeä ulvoneet, miten ei rokotteet riitä ja miten pitää sinne saada kaikki suomen piikit. Nyt kuitenkin on niin, että Helsingissä rokotetaan jo 18-65v 2. ryhmäläisiä, kun muualla maassa edes 70-90 vuotiaat eivät ole saaneet rokotteitaan ilman että mitään aluekohtaisia jakoja olisi tehty. Monissä Itä-Suomen kunnissa ei ole edes päästy 1. riskiryhmien rokotuksissa kuin 10-20%. Jännä juttu, joo.
Helsingissä asuu vähemmän ikäihmisiä kuin muilla paikkakunnilla, luonnollisestikin heidät saadaan sitten nopeammin rokotettuakin. Jos katsot tilastoja siitä kuinka paljon väestöä alueella rokotettu, huomaat että Helsingin luvut laahaavat juuri tästä syystä perässä, koska meillä väestönrakenne on nuorempi.
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan kun Helsingissä, jossa piti olla "kauhea pula" rokotteista, rokotetaan jo 2. riskiryhmäläisiä, eli astmaatikkoja ja ylipainoisia - myös nuoria - muualla maassa vain haaveillaan noin hyvästä rokotetilanteesta.
Esimerkiksi täällä keskisuuressa kaupungissa vasta rokotetaan vuonna 51-56 tai sitä ennen syntyneitä ja 1. riskiryhmäläisiä.
Onhan niistä pulaa, tauti leviää eniten työikäisten keskuudessa, joten heitä pitäisi päästä rokottamaan. Helsingissä asuu paljon työikäistä väestöä.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteita tuli pari viikkoa sitten runsas erä. Sitä ennen ei Helsingissä rokotettu kuin päälle kuin kuusikymppisiä sekä ykkösriskiryhmää. Kakkosriskiryhmä alkoi vasta viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläinen 40 v. ystävänikin sai jo varata itselleen ajan, joten eiköhän aloittajakin voi mennä.
On jotenkin todella itsekästä näinä aikoina odottaa, että soitetaan ja kädestä pitäen ohjataan rokotukseen, nyt hieman aloitekykyä. Hoitoalan ihmiset ovat niin kädet täynnä töitä, että jokaisen mamman ja papan perään ei ehdi soitella. Vähintä mitä itse voi tehdä, on ottaa selvää, milloin ja missä se oma vuoro on.
Ap odottaa varmaan, että yksisarvinen tulee hakemaan hänet kultavaunuissa rokotukseen.
Minä en koskaan suostu menemään mihinkään, ellei yksisarvinen tule hakemaan kultavaunuissa. -ohis
Ei ainakaan HUS-alueella kukaan soittele työikäsille rokotettaville. Rokotusaika on varattava oma-alotteisesti jos sellaisen haluaa. Minulla on aika perjantaina, varasin kaksi viikkoa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riskiryhmäläinen 40 v. ystävänikin sai jo varata itselleen ajan, joten eiköhän aloittajakin voi mennä.
On jotenkin todella itsekästä näinä aikoina odottaa, että soitetaan ja kädestä pitäen ohjataan rokotukseen, nyt hieman aloitekykyä. Hoitoalan ihmiset ovat niin kädet täynnä töitä, että jokaisen mamman ja papan perään ei ehdi soitella. Vähintä mitä itse voi tehdä, on ottaa selvää, milloin ja missä se oma vuoro on.
Ap odottaa varmaan, että yksisarvinen tulee hakemaan hänet kultavaunuissa rokotukseen.
Minä en koskaan suostu menemään mihinkään, ellei yksisarvinen tule hakemaan kultavaunuissa. -ohis
Ai se oot sä! Tossa meidän lähikaupan parkkihallissa on aina välillä yksisarvinen.
Luulen, että kaikki eivät näe sitä, mutta minä näen!
Katso kunnan sivuilta ohje ja toimi sen mukaan. Niin me muutkin tehdään. Tai sitten voi soittaa siihen ajanvarausnumeroon ja kysyä, onko nyt oma vuoro tullut. Sieltä ne antaa ajan, jos on aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 2. riskiryhmään kuuluva helsinkiläinen, seurasin Helsingin FB-sivujen kautta tapahtuvaa tiedotusta. Kun julkistivat että ryhmäni ajanvaraus alkaa, menin ko. ajankohtana nettiin ja varasin ajan, sitten viime viikolla piikille, sain ajan ihan muutaman päivän päähän. Minulle ei käynyt mielessäkään että jäisin odottelemaan jotain yhteydenottoa, kyseessä on kuitenkin aika iso ryhmä, eivätkä tuollaiset joukkoviestit nyt muutenkaan ole aina luotettavia.
Täsmälleen sama mulla, paitsi että naapurikunnan puolella. Pfizerini sain viime viikolla ja kakkoskierroksen aika tuli varattua samalla käynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Katso kunnan sivuilta ohje ja toimi sen mukaan. Niin me muutkin tehdään. Tai sitten voi soittaa siihen ajanvarausnumeroon ja kysyä, onko nyt oma vuoro tullut. Sieltä ne antaa ajan, jos on aihetta.
Mutta palstailutaitoinen mielellään saisi välttää tätä toimintamallia, koska se numero on ihan tukossa oikealla asialla soittaviakin. Totta kai sinne saa soittaa, mutta nopeammin tiedon - ja ajan - saa verkosta.
Oma rokotusvuoro perustui työterveyden kautta määrättyyn astmalääkitykseen. En usko, että yhtään kukaan olisi minulle soitellut perään, miten olisi voinutkaan? Eihän kellään ole aikaa tonkia erikseen kaikkien ihmisten kanta-tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan se on, katso vaikka tilastot. Esimerkiksi Puumalassa on rokotettu jo 39% asukkaista, Hellsingissä vasta 18%. Minne ne rokotteet oikein katoavat, vai eikö pääkaupunkiseudulla ole piikittäjiä ja piikkipaikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Oma rokotusvuoro perustui työterveyden kautta määrättyyn astmalääkitykseen. En usko, että yhtään kukaan olisi minulle soitellut perään, miten olisi voinutkaan? Eihän kellään ole aikaa tonkia erikseen kaikkien ihmisten kanta-tietoja.
Eikä niitä saa edes tutkia.
Työterveysasiakkaiden tietoja ei kunnassa kaiveta Kannasta ennen kuin on itse varannut ajan ja ajanvarausoikeus tarkistetaan rokotuspaikalla.
Tietosuoja estää etukäteisen tonkimisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotteita tuli pari viikkoa sitten runsas erä. Sitä ennen ei Helsingissä rokotettu kuin päälle kuin kuusikymppisiä sekä ykkösriskiryhmää. Kakkosriskiryhmä alkoi vasta viime viikolla.
Missäs muualla kakkosryhmää rokotetaan kuin rokotepulasta kärsivässä helsingissä, jossa suurin osuus tartunnoista on itäisten lähiöiden moniosaajilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs muualla kakkosryhmää rokotetaan kuin rokotepulasta kärsivässä helsingissä, jossa suurin osuus tartunnoista on itäisten lähiöiden moniosaajilla?
Ainakin Espoossa ja Turussa. Todennäköisesti monessa muussakin suuressa kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Espoossa ja Turussa. Todennäköisesti monessa muussakin suuressa kaupungissa.
Eli niissä paikoissa, joissa rokotteet eivät riitä kenellekään mitenkään.
Helsingin kaupunki, HUS ja stadilaiset ovat viimeisen kuukauden ajan itkeä ulvoneet, miten ei rokotteet riitä ja miten pitää sinne saada kaikki suomen piikit. Nyt kuitenkin on niin, että Helsingissä rokotetaan jo 18-65v 2. ryhmäläisiä, kun muualla maassa edes 70-90 vuotiaat eivät ole saaneet rokotteitaan ilman että mitään aluekohtaisia jakoja olisi tehty. Monissä Itä-Suomen kunnissa ei ole edes päästy 1. riskiryhmien rokotuksissa kuin 10-20%. Jännä juttu, joo.