Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla käy siivooja säännöllisesti

Vierailija
12.04.2021 |

Onko teillä ns vakkarisiivooja, vai tuleeko firmasta aina kuka sattuu? Käytän itse pienyrittäjää jolla on muutama tekijä ja olen saanut aivan mahtavan vakkarin. Mies tulee aina ajallaan, kysyy mitä haluan sillä kertaa siivottavan ja yleensä toivon peruspesun = lasten kädenjäljet seinistä, lattiat, vessat ja kylppärin, pölyjen pyyhintä. Tämän jälkeen jos jää aikaa toivon että pesee sohvaa, parveikkeita tai vaikka uunin tai jääkaapit. Hän ei välitä vaikka tiellä olisi lasten leluja, hän kasaa ne nätisti yhteen paikkaan (oikeaan jos tietää), ei jätä sen takia mitään siivoamatta. Kaikki lika tai sotku minkä näkee, siivoaa automaattisesti.
Nyt olen kuullut että monilla muilla siivooja vaihtuu joka kerran, on tiettyjä asioita joita he eivät tee esim pese kädenjälkiä seinistä tai tiskaa astioita, ei vaikka asiakas toivoo sitä. Onko oikeasti näin? Eikö isompien firmojen kanssa voi oikeasti sopia että tehdään mitä asiakas haluaa ja tarvitsee? Kuka sellaista siivousta tarvitsee ja miksi nänä vain porskuttavat eteenpäin? Kuulin juuri että tämä nykyinen käyttämäni firma on jo kerran keikannut kun ei ollut tarpeeksi töitä.

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkari.

Tekeekö hän juuri sitä mitä toivot, vai onko hänellä (firman puolesta?) jotain rajoitteita? Esim äitini käytti isoa suomalaista siivousyritystä ja toivoi juuri että lastenlasten kädenjäljet pyyhittäisiin seiniltä - siivooja totesi ettei hän saa. Äiti kysyi yritykseltä ja totta, sieltä vastattiin ettei tietenkään heidän siivoojansa saa mennä pesemään maaleja asiakkaan seinästä...

Ap

Varmasti useita asioita rajoitetaan juurikin tuon korvausvaade riskin vuoksi, jos esim vaurioitetaan sitä maalipintaa.

Kannattaa heti pyyhkiä esim tahrat ettei ne pinty seinään ja joudu käyttämään vahvempia aineita.

Jos minulla olisi jaksamista/halua/aikaa pyyhkiä tahroja heti kun ne syntyvät, en ehkäpä käyttäisi siivoojan palveluita. Kai hän nyt osaa silmillään nähdä lähteekö seinästä maali ja kysyä että hei, koitetaanko varovasti vai jätetäänkö tahra siihen? Meillä ei ole tähän mennessä maalit seinistä lähteneet pyyhkimisen vuoksi.

Ap

Yrityksellä oli tästä kokemusta? Omassa työssäni ohjeistuksia, yms päivitetään sitä mukaan kun niitä haasteita tulee esille. Esim ihmiset kusettaa...

Mutta luulisi että näistäkin voisi tehdä vaikka vastuuvapautuslausekkeen sitten jos tilaaja niin haluaa? Tämä joustamattomuus firmojen puolelta on omassa lähipiirissäni ollut syy firmojen irtisanomisiin.

Ap

Vierailija
22/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin sellaista siivoojaa, jolla on silmät päässä. Eli jos jotain asiaa ei ole erikseen mainittu, vaikka nyt kuivunut hillotahra keittiön lattiassa, niin siivooja putsaa sen, eikä tee vaan ylimalkaista nihkeäpyyhintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy vakiosiivooja ja jos haluamme että poikettaan siitä perussiivouksesta toiveena on, että toiveet esitetään hyvissä ajoissa, että voidaan aikatauluttaa ne kyselle päivälle. Ei se siivooja mikä orja ole, jolta voi pyytää mitä milloinkin mieleen tulee.

Mikä ihmeen orja? Jos on ostettu se 3h aikaa/vk niin kai minä nyt saan joka kerta kertoa aluksi mitä minä siltä kerralta toivon sen ajan puitteissa? Jos haluan että pesee ikkunat, niin en minä tietenkään oleta että ehtii sitten muuta siivoa sillä kerralla tehdä. Tavaroitakaan ei joudu raijaamaan vaan käyttää meiltä löytyviä tuotteita.

Ap

Vierailija
24/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivoisin sellaista siivoojaa, jolla on silmät päässä. Eli jos jotain asiaa ei ole erikseen mainittu, vaikka nyt kuivunut hillotahra keittiön lattiassa, niin siivooja putsaa sen, eikä tee vaan ylimalkaista nihkeäpyyhintää.

Juuri tämä. Olen niin kiitollinen että olen vihdoin löytänyt siivoajan joka oikeasti siivoaa eikä toimi mekaanisesti robotin lailla. Aikataulu on meidän puolestamme vapaa, mutta sovittu on se 3h ja jos siivojalla ei ole mahdollisuutta/halua jäädä pidemmäksi aikaa, tekee sen mitä siinä 3h ehtii. Esitän alkuun toiveet ja kerron mitkä ovat minulle prioriteetteja sillä kerralla. Miksi ihmeessä tämä ei toimi monenkaan ison firman kanssa? Ei tarvitse ihmetellä että ihmiset välttävät niitä kuin ruttoa. Isot laskutukset, jousteta ei yhtään vaikka asiakkaan tarpeet olisivat mitä.

Ap

Vierailija
25/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkari.

Tekeekö hän juuri sitä mitä toivot, vai onko hänellä (firman puolesta?) jotain rajoitteita? Esim äitini käytti isoa suomalaista siivousyritystä ja toivoi juuri että lastenlasten kädenjäljet pyyhittäisiin seiniltä - siivooja totesi ettei hän saa. Äiti kysyi yritykseltä ja totta, sieltä vastattiin ettei tietenkään heidän siivoojansa saa mennä pesemään maaleja asiakkaan seinästä...

Ap

Varmaan joskus joku maalauttanut siivousfirman laskuun koko seinän sen jälkeen, kun siivooja on "pyyhkinyt kädenjälkiä".

Seinästä, liasta ym. riippuen "pyyhitty" maalipinta voi tosiaan joskus jäädä ei niin imartelevan näköiseksi.

Ymmärrän kyllä, että joku siivousfirma ei halua ottaa riskiä, että tällaisesta enää jatkossa tarvitsee alkaa vääntämään.

Vierailija
26/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ensin yhdestä isosta firmasta (Freska) siivooja, joka oli kyllä aina sama muttei oikein noudattanut toiveita vaan teki aina sen standardisiivouksen.

Sitten vaihdoin toiseen, keskikokoiseen firmaan. Täältäkin on käynyt joka ikinen kerta sama siivoojapari (tekevät saman tuntimäärän kuin eka firma, mutta työskentelevät parina, eli yhdestä meillä vietetystä tunnista tulee kerralla kaksi siivoustuntia), ja nämä ottavat ihanasti toiveita vastaan. Enää ei ole tarvetta vaihtaa. (Tämä jälkimmäinen firma on Koti Puhtaaksi, jos joku etsii hyvää ja asuu niiden alueella.)

Vierailija
27/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä sitäkään, miksi siivoojan pitää etukäteen saada lista mitä tehdään. Mun toive olis esim saada 3h siivousapua. Olen itse kotona ja siivoan kokoajan itsekin, ja putsattaisiin hankalia paikkoja, esim kaapinpäälisiä, lamppuja, lattiakaivoja jne. Ja kun 3h täynnä, siivooja voi lähteä ja teen loput itse. Tuntuu olevan ihan mahdonta tällainen.

Vierailija
28/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkari.

Ap

Varmaan joskus joku maalauttanut siivousfirman laskuun koko seinän sen jälkeen, kun siivooja on "pyyhkinyt kädenjälkiä".

Seinästä, liasta ym. riippuen "pyyhitty" maalipinta voi tosiaan joskus jäädä ei niin imartelevan näköiseksi.

Ymmärrän kyllä, että joku siivousfirma ei halua ottaa riskiä, että tällaisesta enää jatkossa tarvitsee alkaa vääntämään.

Ymmärrän toki tämän. Mutta moni asiakas olisi varmasti valmis allekirjoittamaan esim vastuuvapauslomakkeen aiheen tiimoilta. Joustamattomuus ärsyttää ainakin itseäni.

Ap

Vierailija
29/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakkari.

Ap

Meillä siivooja pyyhki takan pellin läheisyydessä. Kivan näköinen, kun oli levittänyt sitä nokea. Siinä meni sen siivoojan päivä. Varmaan meni jollakin muullakin, kun joutui järjestelemään siivoojan muut kohteet.

Vierailija
30/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käynyt 10 v sama siivooja, hän tekee aina perussiivouksen, ts puhdistaa lattiat ja kaikki pinnat, vaihtaa petivaatteet, silittää vaatteet jotka olen valmiiksi pessyt, tiskaa tiskit tarvittaessa. Erikseen pyydän esim ikkunoiden ja terassin pesun 2 krt vuodessa. Matot ja verhot pesetämme pesulassa, samoin kuin mahdoliset irtopäällyset (sohvatyynyt). Itse teen päivittäin siisitimistä, mutta lattioiden pesu joka toinen viikko

Vierailija
31/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä sitäkään, miksi siivoojan pitää etukäteen saada lista mitä tehdään. Mun toive olis esim saada 3h siivousapua. Olen itse kotona ja siivoan kokoajan itsekin, ja putsattaisiin hankalia paikkoja, esim kaapinpäälisiä, lamppuja, lattiakaivoja jne. Ja kun 3h täynnä, siivooja voi lähteä ja teen loput itse. Tuntuu olevan ihan mahdonta tällainen.

Meillä on sovittu tietty perussiivous, eikä mitään aika rajaa.

Vierailija
32/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kävi, mutta ei enää. Mulla kävi yksi ja sama siivooja ja alussa keskusteltiin tarkasti mitä siivoukseen kuuluu. Sitten hän osasi katsoa mitä pitää milloinkin siivota. Eli perussiivous ja toisinaan hän teki perussiivouksen nopeammin eli ei niin tarkasti ja sitten saattoi pestä ikkunat tai jääkaapin tai uunin taikka imuroi sohvan perusteellisemmin. 

Jos seinillä on jotain selvää likaa, pyyhkisin sen kyllä samantien enkä jättäisi siivoojalle siivottavaksi. Seinien pesu on kyllä jo enemmän kuin perussiivous mielestäni. 

Vierailija
33/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy vakkarisiivooja, jolla on oma toiminimi. Hänellä on yksi sukulaisensa töissä ajoittain auttamassa, muuten tekee yksin. Olemme sopineet tietyt jutut, jotka tehdään ja hän tekee ne, mutta ei ylimääräisiä. Ikkunanpesut sun muut voidaan neuvotella erikseen, mutta ne on sitten eri hinnalla ja eri ajalla. Minusta tämä toimii näin ihan hyvin. Meillä ainakin on niin, että jos siivooja on valmis aiemmin kuin 3h kohdalla, niin hän lähtee sitten aiemmin. Se kai on ihan yleinen käytäntö, harvinaisempaa on tuo ap:n sopimuksen kaltainen tilanne.

Vierailija
34/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelin kotisiivosfirmassa, jossa ei tehty sopimuksia ajan mukaan vaan siivouspaketteina.

Tietysti jos halusi jotain lisäsiivouksia, niin niistä sovittiin ja laskutettiin erikseen. Ja mahdolliset lisäsiivoukset piti ilmoittaa vähintään pari päivää etukäteen.

Toimi mielestäni paremmin kuin aikaan perustuva siivous, myös asiakkaat olivat tyytyväisiä.

Vierailija
35/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy vakkarisiivooja, jolla on oma toiminimi. Hänellä on yksi sukulaisensa töissä ajoittain auttamassa, muuten tekee yksin. Olemme sopineet tietyt jutut, jotka tehdään ja hän tekee ne, mutta ei ylimääräisiä. Ikkunanpesut sun muut voidaan neuvotella erikseen, mutta ne on sitten eri hinnalla ja eri ajalla. Minusta tämä toimii näin ihan hyvin. Meillä ainakin on niin, että jos siivooja on valmis aiemmin kuin 3h kohdalla, niin hän lähtee sitten aiemmin. Se kai on ihan yleinen käytäntö, harvinaisempaa on tuo ap:n sopimuksen kaltainen tilanne.

Näin olen ymmärtänyt, mutta minusta on omituista kuinka joustamattomia etenkin isommat firmat ovat. Meillä ainakin vaihtelee siivoustarve kerrasta toiseen. Joskus se on se uuni, joskus seinät, joskus sauna, joskus parvekkeet, joskus ikkunat. En oleta että hän tekee ylimääräistä työtä, mutta pitäisin omituisena etten saisi itse kertoa mitä toivon siltä tilaamaltani siivousajalta. Onko näille teidän siivoojillanne sitten eri hinnastoja tms?

Ap

Vierailija
36/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelin kotisiivosfirmassa, jossa ei tehty sopimuksia ajan mukaan vaan siivouspaketteina.

Tietysti jos halusi jotain lisäsiivouksia, niin niistä sovittiin ja laskutettiin erikseen. Ja mahdolliset lisäsiivoukset piti ilmoittaa vähintään pari päivää etukäteen.

Toimi mielestäni paremmin kuin aikaan perustuva siivous, myös asiakkaat olivat tyytyväisiä.

Kai tuo toimii erityisen organisoidulle tyypille, joka merkkaa kalenteriin että uunin siivous silloin ja silloin - sovi ajoissa. Ikkunoiden pesu keväällä ja syksyllä (ilmasta riippumatta?). Meillä on robotti-imuri joka imuroi joka päivä ja siivoustarve tosiaan vaihtelee joka kerran sen mukaan mitä koen likaiseksi tai en jaksa itse siivota. Esim kylppärit ja vessat meillä siivotaan aina, samoin lattiat pestään ja pölyt pyyhitään, mutta muuten sitten sen mukaan mitä koen tarpeelliseksi - mikäli aikaa riittää. Joskus esim jos haluan ikkunat pestävän, niin sitten ei ole joko muuta siivousta sillä kertaa tai kysyn voivatko tulla toinen päivä uusiksi extraa.

Ap

Vierailija
37/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaisin siivoojan, en suostuisi siihen, että sieltä tulee kuka tahansa. Mun vanhemmilla on käynyt siivoojia ja ne on olleet samasta firmasta samat ihmiset.

Mutta kotipalvelu: mun vanhemmilla käy nykyään yksityinen kotipalvelutyöntekijä, josta maksavat osin palvelusetelillä ja osin itse. Se kokkailee, tarjoaa ruokaa, pyykkää ja joskus siivoaakin. Mitä milloinkin, kun vanhempani ovat jo iäkkäitä. Vanhemmillani on siellä suosikki, mutta sitä sai vain toisinaan. Muulloin tuli kuka vaan. Tietty pyysivät aina suosikkiaan. Nyt suosikki on eläkkeellä ja tekee keikkaa tuon firman kautta. Nyt se tyyppi saa itse päättää minne menee ja vanhemmilleni se sitten halua tulla.

Vierailija
38/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostu enää siivoamaan asiakkaiden omilla välineillä. Käytän vain omia ammattivälineitä.

Ja siksi on ilmoitettava edes päivää etukäteen jos haluaakin uunin pesun tai ikkunoiden pesua yms.

Vierailija
39/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaisin siivoojan, en suostuisi siihen, että sieltä tulee kuka tahansa. Mun vanhemmilla on käynyt siivoojia ja ne on olleet samasta firmasta samat ihmiset.

Mutta kotipalvelu: mun vanhemmilla käy nykyään yksityinen kotipalvelutyöntekijä, josta maksavat osin palvelusetelillä ja osin itse. Se kokkailee, tarjoaa ruokaa, pyykkää ja joskus siivoaakin. Mitä milloinkin, kun vanhempani ovat jo iäkkäitä. Vanhemmillani on siellä suosikki, mutta sitä sai vain toisinaan. Muulloin tuli kuka vaan. Tietty pyysivät aina suosikkiaan. Nyt suosikki on eläkkeellä ja tekee keikkaa tuon firman kautta. Nyt se tyyppi saa itse päättää minne menee ja vanhemmilleni se sitten halua tulla.

Etenkin vanhemmilla ihmisillä on tärkeää se tuttu tyyppi ja jousto. Omalla isoäidilläni kävi yli 15v sama tuttu siivooja omalla toiminimellään, joka teki juuri mitä isoäiti tarvitsi. Kävi joskus kaupassakin jos tarvittiin.

Vierailija
40/77 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostu enää siivoamaan asiakkaiden omilla välineillä. Käytän vain omia ammattivälineitä.

Ja siksi on ilmoitettava edes päivää etukäteen jos haluaakin uunin pesun tai ikkunoiden pesua yms.

Tämän toki ymmärrän. Itse kysyin ensimmäisellä kerralla että millaisilla välineillä ja aineilla haluaa työskennellä ja ostin sellaiset. Toki kyseessä ei ollut mitkään tuhansien selkäimurit.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi