Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisitko sinä elää vähän rupuisessa omakotitalossa?

Vierailija
11.04.2021 |

Olen itse kotoisin enempi lännestä, jossa tyypillisesti on huolehdittu pihapiirin ja talon siisteydestä. Joka sukupolvi on pitänyt paikat kunnossa. Ulkorakennukset, navetta, aitta ja muut on pidetty hyvässä maalissa, katot ja ikkunat siistissä kunnossa. Jos on korjaustarpeita, ne tehdään heti ja ne ei jää roikkumaan.

Olen perustanut perheen itä-Suomeen, ja miehen perässä muutimme 60-luvun maalaistaloon. Tein ehkä virheen, kun ajattelin että kyllä tästäkin saa tosi siistin ja kivan. No saisi, jos olisi aikaa/rahaa/jaksamista korjata ja siistiä kaikki.

Täällä on hommat ollut vähän rempallaan usean sukupolven ajan. Esim. Kaikkien neljän ulkorakennuksen maalipinta on jo kulahtanut, katot sammaloituneet. Ikkunanpokien maali hilseilee, aitan ja ulkovaraston lattialankut osittain irti/lahonneet paikkapaikoin. Talon katto pitäisi uusia, maalatakin pitäiis lähivuosina, samoin sokkeli. Sisällä lsts jatkuu...

Minua häiritsee tämä _joka päivä_. Vaan tilanne on se, että itsellä ei ole varaa remppaan. Mies kummastelee, että miten minua häiritsee niin ”pienet asiat”. Ehkä tässä on kyse idän ja lännen kukttuurieroista? Vai onko? Miehellä samoin rahatilanne nyt huonompi, ja kaikenlainen remppaaminen vaatii rahaa.

Osaisitteko te elää kaiken kulahtaneen, ja risojen asioiden kanssa? Vai pistääkö teitä tämmöiset silmään koko ajan? Miten oppia elämään näiden asioiden kanssa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi muuttanut. Tontti voi olla kuitenkin tosi hyvä, joten olisin varmaan ensin jyräyttänyt rakennukset huis hiiteen ja rakentanut uuden perheelle sopivan talon. Tontit ovat siellä kuitenkin lähes ilmaisia, joten laittaisin mielummin rahaa uuteen ja mieleiseen, kuin syytäisin sitä ihan kankkulan kaivoon.

Niin me teimme täällä pääkaupunkiseudulla aikanamme, eli vanha tölli ja ulkorakennukset lähtivät ja jätimme vain parhaimmat puut. Purettujen rakennusten paikalle rakennutimme täsmälleen meille sopivan ikioman talon. Tästä en lähde ihan heti ja huonoon en muuta.

Vierailija
22/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi ikinä mihinkään homeiseen räystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin Uudeltamaalta 2018 vähän kulahtanut talo, piti rempata, sitten pitikin tehä viereen uus talo, kun tää pitäs perustuksii asti rempata, sitte tuli sitä ja tätä korona ja työt meni ja kohta ollaan maksettu tän laina. Remppalainaan ei olla koskettukkaan vielä. Ja oon ihan varma jollei tästä muuteta ei meillä sitä sisäsuihkua ole 20 vuoden päästäkään. Mutta tää on ihan fine! Vähän semmonen no ei tässä viitti ees maalata sisällä jos tää jossain vaiheessa puretaan/muutetaan talousrakennukseksi kunhan työt saadaan ja sairaudet hoidettua. Pihaakaan viitti laittaa kun se myllätään kuitenkin tai elukat syö kaiken, eihän sitä aitaakaan viitti kun tonttia ympäröivät ojat avataan kuitenkin ja aita menis sit siinä...... 800m aitaa on kuitenki aika paljon, eihän sitä... :D

Vierailija
24/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut tuollaista laajemmin ainakaan täälläpäin. Eli idässä(kaakossa tarkemmin) Toki nykyään on väestö idässä vanhempaa ja monella sitten pääsee ränsistymään talo viimeisinä vuosina. Itsekin ostin talon joltain mummolta, pappa oli kuollut jo aiemmin. Piha on päässyt villiintymään, mutta itse talo on kyllä hyvässä kunnossa. Jotain pientä laittoa toki, mutta hintakin sen mukaan. Eli puoli ilmainen, Helsingistä saa varmaan jonkun autotallin siihen hintaan. Pikkuhiljaa pihaa raivaan, ei onneksi ole romua siellä, mutta puskia jne.

Vierailija
25/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä rupuinen tarkoittaa. Kunhan ei ole hometta, vesivahinkoja yms. eli että kaikki oikeasti tärkeä kuten rakenteet ym. on kunnossa, niin kyllä sellaisessa voisin asua. Joku hilseilevä maali ja sellaiset on aika vähänpätöisiä juttuja, ja voihan niitä sitten maalata itsekin.

Vierailija
26/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maali ei kyllä niin hirveesti maksa. Sillä voi aloittaa rempan. Pihan siistiminen ei maksa mitään.

Vierailija
27/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin asun rähjäisessä vanhassa talossa. Ihan samat ongelmat: remontin tarve suunnaton, rahaa pitäisi satsata helposti 100-150 000 e jos haluaisi uusia kaiken ammattilaisten toimesta. Olen alkanut kyseenalaistaa remppaamisen mielekkyyden, koska seinien välissä voi kuitenkin ilmetä yllätyksiä. Ihan hyvin tässä asua voi silti, terveysongelmia ei ole joten tuskin mitään pahaa hometta on. Olen esteetikko ja ajoittain harmittaa vietävästi rähjäisyys, mutta olen alkanut silti sopeutua. Ehkä olen tässä jumissa lopun ikäni, ehkä en. Ehkä vielä jonain päivänä otan ison lisälainan ja remppautan talon nätiksi. On tässä puolensa, ajan patinaa. Silmää ei miellytä uudet, kiiltävät, hohtavan vaaleat asunnotkaan.

Vierailija
28/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun tyytyväisenä vanhassa talossa. Kunnostan huone kerrallaan ja lopuksi ulkopinnat. Piha on hienompi kuin talo ja sijainti hyvä. Ja mikä parasta, velkaa ei ole.

Vierailija
29/35 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko suku ystävät kylänmiehet tutut ja tuntemattomat talkoilemaan aina sillon tällöin. hyvä keino pitää yllä sosiaalisia suhteita mukavan yhteisen puuhastelun merkeissä. sosiaalista yhteisöllisyyttä!!

😈

Vierailija
30/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikkea remppaa ei pelkällä maalilla hoideta. Rahaa se vaatii.

Vierailija
31/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampuisin ennemmin itseni kuin muuttaisin minkäänlaista kunnostusta kaipaavaan omakotitaloon. Ihan tarpeeksi vaivaa ja stressiä elämässä ja töissä muutenkin.

Vierailija
32/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n talo on rempallaan = kaikki idän talot ovat rempallaan? Teetkö aina yleistyksiä yhden esimerkin perusteella?

Vierailija
33/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa sammaloituvat katot eikä haalistuvat tai hilseilevät maalipinnat pätkääkään, mutta sitä en jaksa sietää, että pihaan kertyy mitään romua, kenollaan olevaa kasvihuonetta, rengaspinoa jne.

Sammal tuhoaa katon ja kohta on vedet sisällä.

Vierailija
34/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n talo on rempallaan = kaikki idän talot ovat rempallaan? Teetkö aina yleistyksiä yhden esimerkin perusteella?

Kyllä se on ihan jokaisen havaittavissa. Länsi on köyhää itää siistimpää aluetta ja talot paremmin hoidettuja.

Vierailija
35/35 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse kuin ajella Torniojoen vartta molemmin puolin. Ero Suomen ja Ruotsin välillä on huima, Ruotsi voittaa 6-0.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi