Yli 50 kiloa laihduttavat -vertaistukea?
Toivoisin, että tähän ketjuun ei tultaisi ilkeilemään eikä kertomaan "syö vähemmän, liiku enemmän"- neuvoja. Ei fatshamingia. Jos sulla ei ole kokemusta yli viidenkymmenen kilon ylipainosta, niin ole onnellinen ja etsi joku toinen ketju itsellesi <3
Mulla on menossa pitkä projekti kohti normaalipainoa. Pudotettavaa on noin 100 kg. Toivoisin löytäväni täältä toisia, jotka ovat samassa tilanteessa tai jotka ovat olleet samassa tilanteessa. Haluaisin, että tästä ketjusta tulisi vertaistukiketju, jossa voidaan jakaa ajatuksiamme ja kokemuksiamme matkan varrelta sekä tsempata toisiamme.
Löytyykö mukaan tulijoita? Jos, niin ois kiva jos jokainen keksisi itselleen jonkun nimimerkin, niin keskustelu ois helpompaa :) Mä voin olla vaikka Tuutikki.
Kommentit (9)
Hei Tuutikki!
Minulla on ylipainoa vain yli 40 kg.
Mahdunko mukaan?
Pulskan norpan painon taustalla on Cushingin oireyhtymä.
Tuutikki hävisi kuin pieru Saharaan.
Jos löydät jostain menneen viikon Aamulehden, siinä oli juttu n 60 v miehestä. Hän oli pudottanut painoa kolmessa vuodessa 60 kg.
Tavallista ruokaa ( aluksi ohjeita ravitsemusterapeutilta).
Liikkuminen alkuun kävelyä sittemmin pyöräilyä, ei tarvinnut kuntosalia
Tervetuloa Punkero ja Pulska norppa! Mahtuu toki mukaan, vaikka ylipainoa on "vain" yli 40kg. :)
Kuinkas kauan olette olleet jo matkalla? Mulla alkaa vasta kolmas viikko. En ole uskaltautunut vielä vaa´alle edes aloituspainoa punnaamaan, mutta tiedän suunnilleen mitä painan. Eilen oisin käynyt, mutta ylläriylläri että patterit oli loppuneet tässä vuosien käyttämättömyyden seurauksena... pitää muistaa ensi viikolla ostaa patterit ja käydä sillä vaa´alla vaikka hirvittää.
Yritän kumminkin pitää jatkossa niin, että kävisin vaikka kerran kuukaudessa. Mulla kun on taipumusta alkaa hyppäämään siinä vaa´alla harva se päivä ja sitten kun paino ei laske tai jopa nousee (normaalia painonvaihtelua) niin tekee mieli heittää hanskat tiskiin. Haluan keskittyä enemmän positiivisiin muutoksiin voinnissa ja vaatteissa, kuin vaakalukemaan.
Mun lihomisen taustalla on koko aikuisiän kestänyt jojoilu, tunteisiin syöminen ja jonkin moinen ahmimishäiriö. Lopullisen pankin räjäytti vakava loppuunpalaminen ja vaikea masennus, joiden myötä paino nousi näihin lukemiin. Nyt alan olla jo selvemmillä vesillä masennuksen ja burnoutin suhteen, niin haluan saada elämäni takaisin myös kilojeni puolesta. Ahmimista ei onneksi ole ollut pitkiin aikoihin (vuosiin).
(En pystynytkään enää tätä viestiä kirjoittamaan tuutikki nimimerkillä, väittää, että on rekisteröity. Vaihdan nimmarin sitten vaikka Tuutikki100)
Tuutikki100 kirjoitti:
Tervetuloa Punkero ja Pulska norppa! Mahtuu toki mukaan, vaikka ylipainoa on "vain" yli 40kg. :)
Kuinkas kauan olette olleet jo matkalla? Mulla alkaa vasta kolmas viikko. En ole uskaltautunut vielä vaa´alle edes aloituspainoa punnaamaan, mutta tiedän suunnilleen mitä painan. Eilen oisin käynyt, mutta ylläriylläri että patterit oli loppuneet tässä vuosien käyttämättömyyden seurauksena... pitää muistaa ensi viikolla ostaa patterit ja käydä sillä vaa´alla vaikka hirvittää.
Yritän kumminkin pitää jatkossa niin, että kävisin vaikka kerran kuukaudessa. Mulla kun on taipumusta alkaa hyppäämään siinä vaa´alla harva se päivä ja sitten kun paino ei laske tai jopa nousee (normaalia painonvaihtelua) niin tekee mieli heittää hanskat tiskiin. Haluan keskittyä enemmän positiivisiin muutoksiin voinnissa ja vaatteissa, kuin vaakalukemaan.
Mun lihomisen taustalla on koko aikuisiän kestänyt jojoilu, tunteisiin syöminen ja jonkin moinen ahmimishäiriö. Lopullisen pankin räjäytti vakava loppuunpalaminen ja vaikea masennus, joiden myötä paino nousi näihin lukemiin. Nyt alan olla jo selvemmillä vesillä masennuksen ja burnoutin suhteen, niin haluan saada elämäni takaisin myös kilojeni puolesta. Ahmimista ei onneksi ole ollut pitkiin aikoihin (vuosiin).
(En pystynytkään enää tätä viestiä kirjoittamaan tuutikki nimimerkillä, väittää, että on rekisteröity. Vaihdan nimmarin sitten vaikka Tuutikki100)
Itse olen kanssa ollut matkalla vasta noin neljä (4) viikkoa. Tarkoitus on laihduttaaa pääsääntöisesti ruokavalion avulla ja harrastaa liikkuntaa vain siinä sivussa, ehkä max joitakin tunteja viikossa.
Ruokavalionhan merkitys laihdutuksessa taitaa olla se 80-90 % ja loppu on liikunnan vaikutusta.
Tämä on ollut tavallaan helpottava tieto, ettei tarvitse juosta hikihatussa tuolla pitkin märeikköjä menemään vaan tavallaan laihtuu tekemättä mitään. Ei syö ylen, ei syö herkkuja, eikä tarvitse vääntää sitä liikuntaakaan otsa hiessä. Toki liikunta kiinteyttä ja tukee laihdutusta.
Itse olen ollut ennen aina laiha, mutta vaikea elämäntilanne nosti painoa +40 kg ja nyt ollaan tässä oltu jo vuosia. Eli ei se kummenien vuosien laihuuskaan takaa aina loppuelämän laihuutta vaan painoa voi tulla hyvinkin lyhyessä ajassak - kuten minulla - kymmeniä kiloja, kun ylimääräiset tuhannet kalorit astuu ahminnan mukana jokaiseen viikonpäivään.
Nyt olen saanut pari kiloja painoa alas ruokavaliolla ja parin tunnin viikkolenkkimäärällä.
Päivittelen tilannettani välillä tänne.
Tsemppiä meille!
Mitenkäs Punkerolla ja Pulskalla norpalla menee?
Mä rohkaistuin vaa´alle ja totesin, että siinä on maksimipaino 150kg, joten erroria näytti. Eli just niinkuin ajattelinkin. Noh, ei auta, häntä pystyyn ja eteenpäin :)
Mä löysin youtubesta itseäni todella inspiroivan tubettajan (takingweightoff). Mun ikäinen nainen, samaa kokoluokkaa, samat ongelmat taustalla, sama elämäntilanne. Hänen videonsa ovat olleet todella silmiä avaavia. Suosittelen kurkkaamaan. Hänen suositteluidensa kautta löysin myös aivan mahtavan tanssitreenikanavan, thefitnessmarshall. Suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan tämänkin, todella ihanan positiivinen ja ihan eri tavalla tsemppaava kuin muut tuben treenarit joihin oon törmännyt tähän mennessä.
Onko teillä muilla jotain suosikkitubettajia tai bloggaajia, joita seuraatte tähän remppaan liittyen?
Ulkona on ihana kevät jo, tsemppiä meille kaikille tähän urakkaan!
Täältä tulee mukaan Pulska norppa!