Suomessa on kehitteillä kaava joka mahdollista suorittaa peruskoulun puolet nykyistä lyhyemmässä ajassa
Suomessa on sovittu, että esikoulu aloitetaan 6-vuotiaana ja sen jälkeen peruskoulua käydään yhdeksän vuotta. Peruskoulu kestää täällä siis pitkään ja työkykyiset nuoret istuvat koulunpenkeissä aina 20-vuotiaiksi asti. Uusi kaava mahdollistaisi sen että lukioon tai ammattikouluun pääsisi siirtymään jo 12 tai 13 vuoden vanhana mikä olisi ainakin neljä vuotta nykyistä järjestelyä aikaisemmin. Miltä kuulostaa vai onko turhaa haikailua ja mahdotonta että peruskoulun voisi suorittaa nykyistä paljon lyhyemmässä ajassa niin että työkykyiset nuoret pääsisivät kiinni työelämään nykyistä jo paljon aikaisemmin?
Kommentit (18)
Sairasta. Vain Suomessa voidaan olla niin työkeskeisiä ja työorioituneita että aletaan että edes mietitään mitään tällaista. Annetaan pienten lasten olla lapsia eikä pakoteta aikuistumaan ennen aikojaan.
Ennenkin 16-vuotiaat ovat osanneet mennä töihin, eivätkä ole siitä kärsineet. Mikäs siinä sitten. Peruskoulu on niin helppo, että kyllä älykkäimmät selviävät siitä huomattavasti nopeammin. Sitä vaan ihmettelen, että kuka tämmöistä kaavaa muka ajaa? Eikös se ole nykyisen tasapäistävän tasa-arvomallin vastainen? Huonommillehan voi tulla paha mieli!
Toki, aikasemmin töihin vaan kun meillä muutenkin piisaa noita ylimääräisiä työpaikkoja. Eiku..
Kuulostaa siinä mielessä hyvältä, että peruskoulun käyminen on ollut välttämätön paha, ajan tuhlaamista, kärsimystä ja kitumista. Seura ei ole ollut mieleistä. Peruskoulussa vain odottaa, että se loppuisi ja pääsisi eroon oppilaiden enemmistöstä. Kykyä oppia nopeampaan tahtiin ei oteta huomioon.
Työelämän on palkittava, siis "lisää liksaa!" tai muuten ei kannata laittaa liikaa itsestään likoon. Opintojen on syytä olla sekä mielenkiintoisia että sopivan haastavia ja ehdottomasti riittävän hyvällä palkalla työtä tuovia.
Kurssimuotoinen peruskoulu ei olisi mikään vaikea asia järjestää. Tällä hetkellä tilanne on se, että fiksut oppilaat kärsivät siitä, että luokassa on aina ne muutama Jonne-Petteri, joille mikään ei mene jakeluun ja joiden takia asioita joudutaan käymään hitaammassa tahdissa, mikä jarruttaa koko porukan etenemistä. On esim. paljon lapsia, jotka osaavat lukea, laskea ja kirjoittaa jo kouluun tullessaan ja joille ykkös- ja kakkosluokan äidinkielen ja matematiikan sisällöt ovat aivan liian helppoja.
Meillä on aika paljon nuoria jotka eivät ysin lopussa osaa edes yhtä järkevää lausetta kirjoittaa. Ihan helmeä työvoimaa olisi tarjolla jos koulua vielä puolet tuosta vähemmän.
Köyhien lapset vois minun mielestäni mennä töihin jo 8-vuotiainan. Ensimmäisen luokan jälkeen he osaavat jo kirjoittaa ja laskea sen verran mitä köyhän pitääkin osata. Itse äänestän Perussuomalaisia, koska se on ainoa puolue joka ajaa realismiin perustuvaa koulutuspolitiikkaa.
Maahan muuttaneet suorittaa nytkin peruskoulun parissa vuodessa, soomalaisille se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Maahan muuttaneet suorittaa nytkin peruskoulun parissa vuodessa, soomalaisille se ei onnistu.
Ja suoritettuaan sen he haluavat ohittaa lukion ja suoraa lääkikseen. Pääsykoekirjat he haluavat äänikirjoina omalla kielellään.
Porvoossa on ennenkin tehty monenlaisia kaavoja.
Kunnon tehoajattelulla normiperuskoulun suoittaa kyllä huomattavasti nopeammin kuin nykyisin on tapana.
Koulukin muuttuu koko ajan maailmalla. Katsoin USA:sta dokkarin, jossa Elon Muskin rahoittamassa koulussa opiskellaan jo ihan muita aineita kuin perinteisiä kouluaineita. Matematiikat yms. kuuluvat ongelmien ratkaiseminen -kokonaisuuteen jne. Toki tavoitteena onkin valmistaa lapsia esim. matkustamaan ensimmäisinä ihmisinä Marsiin. Pertinteiset oppiaineet eivät riitä mihinkään "uutta ihmistä" koulutettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kurssimuotoinen peruskoulu ei olisi mikään vaikea asia järjestää. Tällä hetkellä tilanne on se, että fiksut oppilaat kärsivät siitä, että luokassa on aina ne muutama Jonne-Petteri, joille mikään ei mene jakeluun ja joiden takia asioita joudutaan käymään hitaammassa tahdissa, mikä jarruttaa koko porukan etenemistä. On esim. paljon lapsia, jotka osaavat lukea, laskea ja kirjoittaa jo kouluun tullessaan ja joille ykkös- ja kakkosluokan äidinkielen ja matematiikan sisällöt ovat aivan liian helppoja.
Tämä.
Nykyinen koulujärjestelmä on joustamaton ja tasapäistävä jäänne muinaisuudesta, mikä turhaan lannistaa tylsyyteen jo osaavat lapset. Tasokoe ennen koulun alkua mahdollistaisi kaikille lapsille mahdollisuuden mielenkiinnon ylläpitävään haasteeseen oppimisessa. Tasokokeella olisi mahdollista ohjata lapsi sille luokalle, mikä vastaisi hänen henkilökohtaista osaamistaan.
Tähän ei tarvita mitään muuta, kuin ymmärrys siitä, että jokainen ihminen, lapsikin, on yksilö. Jos systeemi pakottaa kaikki lapset samaan muottiin, osaavat yksilöt lannistetaan osaksi massaa, mihin he osaamistasonsa perusteella eivät kuulu.
Työelämässä tarvitaan yksilöitä erilaisilla taidoilla. Miksi maailman paras koulujärjestelmä ei pysty hyödyntämään yksilöitä jo koulun alkaessa? Nykyinen lannistava tasapäistäminen hukkaa osaavat lapset tylsyyteen, kun koulu ei tarjoa heille mitään opittavaa.
Opintomenestyksen perusteella voisi tosiaan nopeuttaa peruskoulun käyntiä. Tässä mielessä systeemimme on tosiaan jäykkä ja tasapäistävä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aika paljon nuoria jotka eivät ysin lopussa osaa edes yhtä järkevää lausetta kirjoittaa. Ihan helmeä työvoimaa olisi tarjolla jos koulua vielä puolet tuosta vähemmän.
Sitä helmeä työvoimaa tarvitaan marjanpoimijoista huipputieteilijöihin. Systeemi ontuu, kun kaikki oppilaat joutuvat etenemään marjanpoimijoiden oppimistahdissa.
On tuossa ideaa mutta toi tiivistäminen pitäisi aloittaa sieltä loppupäästä opintoja. Mutta käytäntö tulee torppaamaan moiset ideat, kyllä kaikkien täytyy lusia oppilaitoksissa vähimmäisaika onhan se muuten epäreilua.
Ei peruskoulussa tarvitse olla lahjakas että se turruttaa kun opetus menee hitaasti eteenpäin.
Alanvaihtajille pitäisi olla pätevyystenttimahdollisuus jos on samantasoinen koulutus alla eli jonkinlainen näyttö/haastattelu sekä kirjallinen osuus uudesta alasta ilman että tarvii tenttiä tarvittavat aineet muutaman vuoden aikana. Moni on voinut tehdä alan töitä monta vuotta väärällä tutkinnolla mutta ei virallisesti ole pätevä tekemänsä työhön vaikka osaakin sen hyvin. Olisi melkoista resurssien tuhlausta että pitäisi käyttää aikaa asioiden opiskelemiseen jotka jo osaa. Eli velvoitettaisiin osallistumaan lukuisiin tentteihin
Haluaisit siis lapsityövoimaa Suomeen?