Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitäs yhteiskuntaluokkaa minä sitten olen?

Vierailija
11.04.2021 |

Minua ei siis vaivaa tämä asia, mutta toisesta ketjusta viisastuneena luen mielelläni niitä perusteluja.

Isäni on koulutukseltaan akateeminen ja hänen isänsä oli myös akateeminen. Heillä oli hyvin porvarillinen elämä isäni ollessa lapsi. Isälläni on suuri omanarvontunto ja sivistystä. Hänellä on kuitenkin jo vuosikymmeniä ollut niukat tulot.

Äitini on työläistaustasta. Suku on maalaisjuntteja ja hänen isänsä on ollut metsäteknikko ammatiltaan. Äitini on toiminut sosiaali- ja terveysalan työssä (nyt eläkkeellä). Harrastaa lukemista ja kuntoilua.

Minulla on akateeminen koulutus. Harrastan nykyään lähinnä kuntoilua ja dokumenttien katsomista.
Minulla on suorittavan työn ammatti (joka on siis eri kuin tuo akateeminen koulutus). Taloudellinen tilanteeni on vakaa, voin säästää ja huvitella myös.

Kun vanhemmistani aika jättää, tulen perimään hieman metsää ja omistusasunnon.

Mitä yhteiskuntaluokkaa olen ja ennen kaikkea miksi?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luokkaa minä olen...?

Sukutila 1600-luvulta. Isoisovanhemmat olleet Suomen Pankin ja Helsingin yliopiston hallituksessa.

Itse ekonomi ja puolisoni varatuomari.

Harrastamme restautointia, sijoittamista, metsänhoitoa ja meillä on kaksi lasta.

Olette mahdollisesti ylempää keskiluokkaa. Vähintään keskiluokkaa.

Vierailija
22/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita on just nämä työväenluokkalaiset, jotka katsovat olevansa yläluokkaa😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole yhteiskuntaluokkia.

Tietenkin on. Ihan saletisti eiralaisen lääkäriperheen elämäntapa ja tyyli on erilainen kuin viitasaarelaisen lähihoitajan elämä.

Elämäntapa ja tyyli ei liity yhteiskuntaluokkaan. Yhteiskuntaluokka on sellainen mihin synnytään ja kasvetaan ja siitä joku muistuttaa jatkuvasti. Siitä ei nousta, vaikka kouluttautuisi ja menestyisi. Silti on sitä mihin on syntynyt.

Lääkäritkin ovat työtä tekeviä, ei mitään ylimystöä.

Vierailija
24/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukutila 1600-luvulta. Isoisovanhemmat olleet Suomen Pankin ja Helsingin yliopiston hallituksessa.

Harrastamme restautointia, sijoittamista, metsänhoitoa ja meillä on kaksi lasta.

Olette mahdollisesti ylempää keskiluokkaa. Vähintään keskiluokkaa.

Buahahahaa. Me olemme yläluokkaa! Älä vääristele.

Vierailija
25/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin on. Ihan saletisti eiralaisen lääkäriperheen elämäntapa ja tyyli on erilainen kuin viitasaarelaisen lähihoitajan elämä.

Miksi se pitää luokitella, minun elämän tapani on erilainen kuin työkaverini?

Vierailija
26/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset eivät vaikuta luokka-asteeseen. Toki tietyissä piireissä on tietyt harrastukset, mutta voi se lähihoitaja Viitasaarelta ihan hyvin käydä oopperassa ja lääkäri Eirasta istua kallion kuppiloissa kaikki vapoaa-ajat

Vierailija
27/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet alaluokkaa. Peruste: vanhemmat ei kouluttautuneita, ja itsekään et loista.

Luitko aloitusta :D

Vierailija
28/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten Hyacint Bucket

Vierailija
29/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvin samanlainen tilanne. Isoisoisäni oli kansakunnan eliittiä ja isoäitinikin eli vielä sen tasoista elämää henkisesti, vaikkei ollutkaan oikeastaan edes käynyt kouluja isänsä diplomaattitaustan takia.

En todellakaan koe kuuluvani siihen luokkaan, johon tulojeni ja koulutukseni perusteella kuuluisin, vaan korkeammalle. Mielestäni se henkinen luokka on tärkein ja säilyy useiden sukupolvien ylitse. Jos jonkun tausta on joku pyykkärisuku, niin vaikka hän nyt olisi miten pitkälle lukenut ja hyväpalkkaisessa työssä, näen hänet itseäni alemmassa luokassa. Pienten käytöstapajuttujen (yleisimmin hienotunteisuuden puutteen) perusteella. En siis sano, että olisi hienoa olla hienotunteinen, monestihan sitä niin ei-olevat osaavat ajaa oikeuksiaan paljon paremmin jne. Mutta se ei vaan nosta heitä minun silmissäni silti luokassa paljon ylöspäin.

Eli mitä luokkaa koet nyt olevasi ja mitä luokkaa "oikeasti olet"?

Esimerkiksi kaikenlainen yhteiskunnallinen tyytymättömyys kuuluu alaluokalle.

Siis sellainen, jossa viha on pysyvä ilmiö, mutta asioiden eteen ei itse toimita ja aikaansaada muutosta, jos sellaisen näkee aiheelliseksi.

Vierailija
30/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset eivät vaikuta luokka-asteeseen. Toki tietyissä piireissä on tietyt harrastukset, mutta voi se lähihoitaja Viitasaarelta ihan hyvin käydä oopperassa ja lääkäri Eirasta istua kallion kuppiloissa kaikki vapoaa-ajat

Voi, voi miten vähän tiedät. Harvemmin on kettumetsällä ratsain näkynyt lähihoitajia🙄👌

Restaurointiin, metsänhoitoon, hevosiin kun ei lähihoitajilla ole varaa!

Vierailija
31/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Tiettyjä harrastuksia voi harrastaa luokka-asemasta riippumatta. Esim. hevari voi olla kouluttautunut tai kouluttamaton. Tai kuntosalilla voi käydä lähes tulotasosta riippumatta.

Ratsastusta, purjehdusta, sisustamista tai antiikin keräilyä ei kuitenkaan harrasta pienituloiset.

Vierailija
32/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako ihmiset vielä nykyään luokka-ajattelua? Ihan oksettaa.

Vierailija
33/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitää luokitella, minun elämän tapani on erilainen kuin työkaverini?

Koska et ole uniikki lumihiutale vaan yksi kaltaisistasi.

Vierailija
34/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varatuomari... Puolisosi on siis tehnyt kuten puolet juristeista ja ollut harjoittelussa tuomioistuimessa käräjänotaarina. Olisit vaan sanonut lakimies tai asianajaja, varmaan kuuluu liittoon.

Vierailija
35/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

rantojen mies (nainen) kannatteepi olla

huoletonta ja loonnonlähheistä menoa ja meininkiä

heeei

😁

Vierailija
36/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaako ihmiset vielä nykyään luokka-ajattelua? Ihan oksettaa.

Jos kuulut mainstream-luokkaan, sinun ei tarvitse, mutta kyllä yläluokkaan kuuluvaa ainakin haittaa se, että luokkavertaiset ovat harvassa.

Vierailija
37/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kun toisessa ketjussa oli fiksumpaa analysointia. Tämän ketjun löysivät nyt vain provoilijat.

Vierailija
38/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tekee ihmisestä maalaisjuntin?

Mielestäni ihminen, joka jaoittelee ihmisiä johonkin luokkiin, on vastenmielinen.

Asun maalla, olen peruskoulun jälkeen opiskellut 10 vuotta, teen suorittavaa 2 vuorotyötä, tienaa vähän yli suomalaisen keskitulon, osaan lukea, ymmärrän lukemaani.

Luokittelen itseni ihmiseksi.

Koska vanhemmillani on noin eri taustat, huomaan, että suvuissa on hyvin erilaiset odotukset elämältä. Suurella osalla taitaakin olla tuollaista taustaa suvussa, että on ollut maajussi, kuten joku tuossa toisessa ketjussa totesikin. En ymmärrä alemmuudentunnetta asiasta, koska sehän oma taustanikin on, eli siis sen henkinen perintö. Olen tavallaan itse kahden eri henkisen perinnön välissä. ap

Ehkä maalaisena en ymmärrä tätä kun olen käynyt koulut niin kansakoulun käyneiden vanhempien kuin akateemisten vanhempien lasten kanssa, leikkinyt ja harrastanut, joka kodissa on syöty arkena makaronilaatikkoa ja pyhänä sitä parempaa mitä kylän s-kaupasta on saatu. Martat ja maatalousnaiset ovat vieneet kaikki äidit ja isät retkelle oopperaan ja Kaustisten kansanmusiikkipäiville. Kirjan lukua on pidetty itsestään selvänä ja itsensä kehittämistä aina vaan paremmaksi, lähtökohdista huolimatta.

Vierailija
39/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet luokkaretkellä, mutta on epäselvää oletko retkellä alas työväenluokkaan vai ylös keskiluokkaan. Voit itse varmasti ratkaista sen omilla valinnoillasi. Meitä luokkaretkeläisiä on muitakin. Itsekin olen sitä, Synnyin vahvasti työväenluokkaan, mutta olen akateeminen ja varakas tänä päivänä. Avioiduin ylemmän keskiluokan puolison kanssa, joka on perinyt perheellemme huomattavan omaisuuden. Omilla arvoillani ja elämäntavoillani olen identifioinut itseni keskiluokan puolelle. Silti meille luokkaretkeläisille tulee aina olemaan tyypillistä tietynlainen kodittomuus.

Olen tästä asiasta usein ennenkin kirjoittanut, ja moni muu minun lisäkseni, joten en välttämättä jaksa tällä kertaa kovin suurta vaivaa nähdä, mutta tämän verran täytyy nyt kuitenkin:

Ne työväenluokka ja tämä ns. "keskiluokka" ovat yksi ja sama asia; sanat ovat toistensa synonyymejä.

On kolme yhteiskuntaluokkaa:

Yläluokka, joka on Suomessa hyvin pieni ja johon kuuluvat ovat niin rikkaita joko sukutaustansa tai jonkin onnenkantamoisen takia (lottovoitto, menestyminen iskelmälaulajana, menestyminen purjehtijana joka sittemmin on ostanut urheilujoukkueita ja jäähalleja ym. sellaiset kaiffarit), ettei heidän - ainakaan enää - tarvitse tehdä töitä elantonsa hankkimiseksi, ja joiden työnteko on vapaaehtoista sekä siten enemmänkin harrastuksenomaista, pelkän elämänsisällön ja ajanvietteen vuoksi tapahtuvaa;

Keskiluokka, joka tekee työtä elannon hankkimiseksi sekä taloudellisen pakon vuoksi, mukaanlukien muodollisesti itsenäiset yrittäjät, kaikenlaiset freelancerit ja mitä kaikkia eriskummallisia hyypiöitä niitä nykyään onkaan;

sekä

Alaluokka, jota voidaan myös sosiaaliluokaksi kutsua, ja johon kuuluvat eivät myöskään tee työtä, vaan saavat yhteiskunnan tulonsiirtoja ja / tai hoivapalveluja; mm. (pitkäaikais)työttömät joiden työllistyminen loppuelämänään on sangen epätodennäköistä, vaivaiseläkeläiset, vangit, seksityöntekijät, koulupudokkaat nuoret, densot yms.

Se keskiluokka on nimenomaan sitä työväenluokkaa: enintäänkin se on oman työväenluokkaisuutensa unohtanutta porukkaa, mutta yhtä kaikki ihan sitä samaa tuubaa se kuitenkin on.

Miksi teillä yleensäkin on tuollainen tarve kehittää ja käyttää tuollaista erikoista eufemismia työnteollenne kuin "keskiluokka"? Eikö työ nappaa, eikö työnteko ole "cool"? Eikö se ole riittävän hienoa ja jalosukuista teidän arvollenne? Ja noista loputtomista brittifantasiasarjoistako te olette itsellenne tuollaisen luokkayhteiskunnan kaipuun itsellenne kehittäneet - tietenkin niin, että te itse olette parempaa väkeä vaikka käytte töissä eikä teillä ole varaa elintasonne laskematta lomailla joutilaina montaa vuotta kuten brittisarjoissa ehkä eletään?

Minä itse kuulun alaluokkaan ja olen köyhä.

Tietenkin haluaisin rahnaa rutosti lisää niin että voisin lähteä Saksaan elämään joutilaasti ja nauttimaan alkoholista, sikareista ja liha-aterioista sekä ajalemaan mustalla isolla Mersulla hitaasti pitkin suurkaupunkien katuja, mutta en minä silloinkaan itseäni "ylemmäksi keskiluokkaiseksi" mieltäisi, vaan edelleen köyhäksi.

Ei sellainen ihminen, jonka täytyy käydä taloudellisen pakon takia töissä joko työnantajallaan tai omassa firmassaan, voi olla "parempaa väkeä". Se on yhtä kaikki työväenluokkaa eli sitä ns. keskisellaista.

Parempi väki ei yhtäältä tee työtä eikä toisaalta saa (eikä etenkään huoli eikä halua) myöskään yhteiskunnan tulonsiirtoja.

Pudotkaa palstan "ylemmät keskiluokkaiset" jo takaisin tänne maan pinnalle.

Terveiset teille sinne eight miles high.

Vierailija
40/57 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi miten vähän tiedät. Harvemmin on kettumetsällä ratsain näkynyt lähihoitajia🙄👌

Restaurointiin, metsänhoitoon, hevosiin kun ei lähihoitajilla ole varaa!

Suomessa ei kettuja saa ratsain metsästää ja aika monta lähihoitajaa tiedän, jolla on hevonen.