Keskiluokkainen yh
Kertokaa, millainen yksinhuoltajan tulee olla, jotta voi ajatella kuuluvansa keskiluokkaan. Täällä palstallahan meitä aina haukutaan kovasti. Tai voiko yksinhuoltaja ylipäätään kuulua keskiluokkaan? Oletetaan siis, että yksinhuoltajuuden syy ei ole se, että lapsen isä olisi kuollut.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Yh ei ole koskaan keskiluokkainen. Yh on aina alaluokan edustaja. Sivistyneet, kunnolliset ihmiset eivät yksinkertaisesti jää yksinhuoltajiksi.
Onko Madonna alaluokkainen? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh ei ole koskaan keskiluokkainen. Yh on aina alaluokan edustaja. Sivistyneet, kunnolliset ihmiset eivät yksinkertaisesti jää yksinhuoltajiksi.
Onko Madonna alaluokkainen? 😂
Madonna vaikuttaa keskiluokkaiselta. En kyllä tunne häntä tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
En ole yksinhuoltaja, mutta tällä palstalla yksinhuoltaja taitaa tarkoittaa ketä tahansa eronnutta äitiä (ei kylläkään ketä tahansa eronnutta miestä). Suomi ei ole luokkayhteiskunta, mutta käytännössä taitaa kuitenkin olla. Itsekin koen vahvasti keskiluokkaan kuuluvani. On vakituinen, hyväpalkkainen työ, omakotitalo, uusi katumaasturi, lapsilla ja itselläni kalliita harrastuksia, matkustamme normaalioloissa säännöllisesti. Voimme hyvin, elämme hyvää, tavallista elämää.
Uusi katumaasturi yksinään maksaa helposti keskituloisen monen vuoden nettopalkan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulimiesten mielipiteet eivät naisia kiinnosta. Kun on yläluokan tulot niin kuuluu yläluokkaan. Näin se vaan menee, onpa se alemman tason miehelle, kuinka katkeraa tahansa, että nainen ei tarvitse miestä.
Voi kuinka historiatiedoton kommentti. Vielä vähemmän kuin keskiluokan kohdalla, yläluokkaan ei ole koskaan päässyt pelkästään omistamalla paljoa rahaa. Yläluokkaisuuden ratkaisee käytöstavat, perinteet, koulutus parhaissa mahdollisissa yliopistoissa ja valitettavasti myös sukutausta. Suomessa ei varsinaista yläluokkaa edes ole, vaikka joitain vanhan rahan suomenruotsalaisia sukuja voi sellaisena joku pitää.
Kyllä Suomessa on yläluokkaa. Siellä on niitä Herlinejä ja Donnereita ja Wahlrooseja. Sinne kuuluu automaattisesti myös ylin tiede-eliitti, yliopistojen rehtorit ja valovoimaisimmat professorit. Arkkipiispa ja taidemaailman kovimmat vaikuttajat.
Minä olen aatelissukua, isoisoisä hyvin suuri vaikuttaja yhteiskunnassa. Sukulaisissa kuuluisia taidemaalarareita. Mies alansa tohtori. Itse en ole käynyt edes ammattikoulua ja olen pitkäaikaistyötön. Ei se tausta aina kerro mitään.
Et olisi tohtorimiehesi kanssa, jos et osaisi käyttäytyä ja olla kuten hänen yhteiskuntaluokassaan. Ei ne elämän tavat siitä mihinkään katoa, vaikka itse olisikin alisuoriutuja yhteiskuntaluokassaan.
Yh voi olla kuka vaan nykyään kun ei ole enää pakko pysyä paskan puolison kanssa ikuisesti. Äitini otti eron isästäni kun olin 13v. Äitini oli johtavassa asemassa työelämässä ja aktiivinen monessa järjestössä. Akateeminen ja fiksu nainen.
Vierailija kirjoitti:
Eli keskiluokkaisuuten riittää yhden ihmisen normaalit keskitulot vaikka niillä joutuisi itsensä lisäksi elättämään kaksi lasta? Jos siis ammatti on keskiluokkainen.
ei yh lapsia omilla tuloilla elätä. hän saa kasan tukia veronmaksajilta ja exältä. esim lapsilisät, elatusmaksut ym tuet
Minä olen yh ja olen jopa yläluokkaa, en keskiluokkaa. Luokkajakoon ei siviilisääty vaikuta juuri mitenkään paitsi niin, että jos elää parisuhteessa todella eri luokkaan kuuluvan kanssa, ulkomaailman silmissä voi sillä varjolla helpommin tehdä luokkanousun, mutta on myös vaarana vajota alempaan luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli keskiluokkaisuuten riittää yhden ihmisen normaalit keskitulot vaikka niillä joutuisi itsensä lisäksi elättämään kaksi lasta? Jos siis ammatti on keskiluokkainen.
ei yh lapsia omilla tuloilla elätä. hän saa kasan tukia veronmaksajilta ja exältä. esim lapsilisät, elatusmaksut ym tuet
Lapsilisät tulee kaikille ja tottakai molemmat vanhemmat kustantavat lapsensa elatuksen.
2021 ja vieläkin jotkut yrittää sheimata ja vähätellä yksin/yhteishuoltajia. Kyllä on sairasta ajatusmaailmaa näillä. Yh:t on supersankareita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ydinperheet saavat lapsilisän, jos et tiennyt. Omassa tapauksessani saan tasan lapsilisän yh-korotuksen verran enemmän veronmaksajilta kuin yksilapsinen ydinperhe, eli noin 50 euroa. Se, että toinenkin vanhempi elättää lastaan, ei ole mikään yhteiskunnan tuki, vaan normaali asia. Hyvätuloiset yh-äidit lähinnä saavat ihan naurettavan pienet elarit, koska heillä on sitä omaakin elatuskykyä. Aika harva ydinperheen isä selviää 150 eurolla kaikista lapsiin liittyvistä kuluista, kuten oma entinen mieheni eron jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yh ja elän oikein hyvin suvultani perimilläni pääomatuloilla.
Kaverini on yh ja hän on syntynyt alempaan keskiluokkaan ja omilla avuillaan tekemällä hienon uran noussut ylempään keskiluokkaan. Hän on nykyään johtaja ja kovatuloinen ja omistaa ison kalliin asunnon Helsingissä ja neljä sivoitusasuntoa. Aloitti ihan tyhjätaskuna köyhästä perheestä. Nykynaiset pärjäävät yh:nakin, sekös joitain ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassakaan mitään ym tukia yksinhuoltajille. Lapsilisää saavat ydinperheetkin, yksinhuoltajat saavat siihen n. 60 e/kk yh-korotuksen. Elatusmaksut tulevat etävanhemmalta ja jos etävanhempi ei niitä syystä tai toisesta maksa, niin kela maksaa max n. 150 e/kk elatustukea. Keskituloinen yksinhuoltaja ei saa mitään muita tukia. Keskituloinen yksinhuoltaja harvoin on varsinaisesti keskiluokkainen maksukykynsä puolesta, koska käytettävissä oleva kuukausittainen rahamäärä nettona saattaa olla jopa samaa luokkaa kuin hyvin pienituloisilla. Tämä johtuu siitä, että keskituloinen yh maksaa itse ne kaikki perheensä kulut, joihin pienituloinen saa yhteiskunnan tukia (asumistuki, toimeentulotuki).
No tuossa yllä olikin jo hyviä kommentteja siitä ettei yh tarkoita automaattisesti pienituloista. Minä olen totaaliyh ja nostan mielelläni myös elatustukea, meneehän minulta joka tapauksessa suuri osa palkasta veroihin. Se 150€ per lapsi on kyllä pikkurahaa, kuten jokainen nykylasten menoista vastaava jo tietääkin.
Naisen, joka haluaa YHksi saatuaan lapsen, ei pitäisi saada edes vaatia elatusta lapsen isältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu kysymys. Itse olen opettaja, ja keskiluokkainen yh. En usko, että olemme mitään yksisarviseen verrattavissa olevia harvinaisuuksia. Kun on keskiluokan ammatti ja tulot, on keskiluokkainen.
Väärin. Keskiluokkaisuus koostuu koko elämästä, koko elämänhallinnasta. Yksinhuoltajalla elämänhallinta on enemmän tai vähemmän hakusessa. Eihän hän muuten koskaan olisi ajautunut yksinhuoltajaksi.
Ööö...mun vaimo kuoli, kun elettiin ihan tavallista keskiluokkaista perhe-elämää. Ei elämänhallinnassa ollut ennen mitään ongelmaa, eikä ole nytkään.
Ja keskiluokkainen olen edelleen, ajatteli muut mitä hyvänsä.
Jos osaat englantia, niin googlaa ihmeessä "Center category alonemaintainer".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep näinhän se on juu.
Luokkajakoa ei ole Suomessa, mutta ajattelen sairaanhoitajana olevani keski-tuloinen yh. Minulla on kolme lasta ja kaikkeen mitä haluan on rahaa. Vuokrakoti ja auto ovat vaatimattomia. Hyvin pärjätään.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minä halusin eroon miehestä enkä kaipaa omakotiasumistakaan.
Sinä olet pitkäaikaistyötön, koska kukaan ei halua tyhmää palkata.