Keskiluokkainen yh
Kertokaa, millainen yksinhuoltajan tulee olla, jotta voi ajatella kuuluvansa keskiluokkaan. Täällä palstallahan meitä aina haukutaan kovasti. Tai voiko yksinhuoltaja ylipäätään kuulua keskiluokkaan? Oletetaan siis, että yksinhuoltajuuden syy ei ole se, että lapsen isä olisi kuollut.
Kommentit (40)
Kaveri on sosiaalityöntekijä ja yh. Työnsä tekee ja lapsensa hoitaa itse muita auttaen, ei siellä asiakkaan puolella pöytää istuen.
Eli keskiluokkaisuuten riittää yhden ihmisen normaalit keskitulot vaikka niillä joutuisi itsensä lisäksi elättämään kaksi lasta? Jos siis ammatti on keskiluokkainen.
En ole yksinhuoltaja, mutta tällä palstalla yksinhuoltaja taitaa tarkoittaa ketä tahansa eronnutta äitiä (ei kylläkään ketä tahansa eronnutta miestä). Suomi ei ole luokkayhteiskunta, mutta käytännössä taitaa kuitenkin olla. Itsekin koen vahvasti keskiluokkaan kuuluvani. On vakituinen, hyväpalkkainen työ, omakotitalo, uusi katumaasturi, lapsilla ja itselläni kalliita harrastuksia, matkustamme normaalioloissa säännöllisesti. Voimme hyvin, elämme hyvää, tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Eli keskiluokkaisuuten riittää yhden ihmisen normaalit keskitulot vaikka niillä joutuisi itsensä lisäksi elättämään kaksi lasta? Jos siis ammatti on keskiluokkainen.
No miten missäkin kontekstissa määritellään keskiluokkainen. Mä määrittelen sen noin, koska elätän perheeni ihan hyvin, meillä on omakotitalo ja "normaalit" keskiluokan elämäntavat ja harrastukset. T. Aiemmin vastannut opettaja
Asutteko te omakotitalossa asuvat yksinhuoltajat pääkaupunkiseudulla?
Minä asun kaksin lapsen kanssa Helsingissä, ammatti on keskiluokkainen ja akateeminen, tulot kohtalaiset, siis niin, että elätän niillä itseni ja lapseni ilman, että jäädään mistään olennaisesta paitsi. Harrastetaan jne.
Koti on pieni kerrostaloasunto ja siitäkin on vielä paljon lainaa jäljellä. Asumme hyvin keskiluokkaisessa naapurustossa ja lapsen kavereiden perheisiin verrattuna elämäntapamme on todella vaatimaton. Matkustetaan kyllä, mutta ei läheskään yhtä usein kuin lapsen kaverit, emme omista purjevenitä, kesämökkejä, hirsihuviloita Lapissa jne. Kahden ihmisen tuloilla olisimme varmasti hyvinkin keskiluokkaisia, mutta nyt näin yksin, en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minä asun kaksin lapsen kanssa Helsingissä, ammatti on keskiluokkainen ja akateeminen, tulot kohtalaiset, siis niin, että elätän niillä itseni ja lapseni ilman, että jäädään mistään olennaisesta paitsi. Harrastetaan jne.
Koti on pieni kerrostaloasunto ja siitäkin on vielä paljon lainaa jäljellä. Asumme hyvin keskiluokkaisessa naapurustossa ja lapsen kavereiden perheisiin verrattuna elämäntapamme on todella vaatimaton. Matkustetaan kyllä, mutta ei läheskään yhtä usein kuin lapsen kaverit, emme omista purjevenitä, kesämökkejä, hirsihuviloita Lapissa jne. Kahden ihmisen tuloilla olisimme varmasti hyvinkin keskiluokkaisia, mutta nyt näin yksin, en tiedä.
Mulla vähän sama tilanne. Tosin en asu pk-sudulla, mutta isossa kaupungissa kuitenkin. Olen kahden lapsen yh. Minulla ihan ok palkka, ja lapsilisien kanssa rahaa on tarpeeksi harrastuksiin ja muuhunkin "pieneen kivaan". Lasten isä auttaa myös harrastusmenoissa. Pieniin matkoihinkin on varaa.
Silti ollaan tosi kaukana siitä, että tehtäiisiin etelänmatkoja, ostettaisiin mökki, vaihettaisiin auto tms. Rahaa jää säästöönkin, mutta ne kyllä menevät yllätyskuluihin ja niihin pieniin matkoihin, mitkä ovat meille kuitenkin tärkeitä, ns. arjen luksusta.
Joskus pakosti mietin, miten hyvin sitä eläisi, jos olisi kaksi maksajaa....
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään asuta pk-seudulla! Ei mitenkään olisi varaa tällaiseen elämäntapaan siellä. Ja vaikka eletään samanlaista elämää kuin muutkin keskiluokkaiset täällä, ei me esim. yhtä usein matkustella kuin jotkut muut. Totta kai se jossain näkyy, että on vain yhden ihmisen tulot. Mutta rahasta ei luojan kiitos ole huolta.
Vierailija kirjoitti:
En asu pk-seudulla. Omakotitaloni hinnalla saisi juurikin jonkun kerrostaloasunnon (neliön) ihan ok-alueelta (esim. Pohjois-Haaga). Toki jos sitten ottaisi lainaa lisäksi niin ok-talokin saattaisi olla mahdollinen, mutta kun olen asuntolainasta jo eroon päässyt niin en enää mielelläni sitä ottaisi. Onneksi ei nyt ole mitään tarvetta tai suunnitelmia vaihtaa maisemaa. Asumme n. puolentoista tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. #4
Minun mielestäni yhtenä osana keskiluokkaisuuteen juuri kuuluu ydinperhe, joten vaikea ajatella, että joku yh-mamma olisi keskiluokkainen.
Yh ei ole koskaan keskiluokkainen. Yh on aina alaluokan edustaja. Sivistyneet, kunnolliset ihmiset eivät yksinkertaisesti jää yksinhuoltajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Hassu kysymys. Itse olen opettaja, ja keskiluokkainen yh. En usko, että olemme mitään yksisarviseen verrattavissa olevia harvinaisuuksia. Kun on keskiluokan ammatti ja tulot, on keskiluokkainen.
Väärin. Keskiluokkaisuus koostuu koko elämästä, koko elämänhallinnasta. Yksinhuoltajalla elämänhallinta on enemmän tai vähemmän hakusessa. Eihän hän muuten koskaan olisi ajautunut yksinhuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Yh ei ole koskaan keskiluokkainen. Yh on aina alaluokan edustaja. Sivistyneet, kunnolliset ihmiset eivät yksinkertaisesti jää yksinhuoltajiksi.
Ulimiesten mielipiteet eivät naisia kiinnosta. Kun on yläluokan tulot niin kuuluu yläluokkaan. Näin se vaan menee, onpa se alemman tason miehelle, kuinka katkeraa tahansa, että nainen ei tarvitse miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu kysymys. Itse olen opettaja, ja keskiluokkainen yh. En usko, että olemme mitään yksisarviseen verrattavissa olevia harvinaisuuksia. Kun on keskiluokan ammatti ja tulot, on keskiluokkainen.
Väärin. Keskiluokkaisuus koostuu koko elämästä, koko elämänhallinnasta. Yksinhuoltajalla elämänhallinta on enemmän tai vähemmän hakusessa. Eihän hän muuten koskaan olisi ajautunut yksinhuoltajaksi.
Höpö höpö. Tunnen useita keskiluokkaisia yksinhuoltajia. Ammatit ovat keskiluokalle tyypillisesti akateemisia ja niillä elätetään perhe, vaikka ilman toista aikuista. Se juuri on keskiluokan elämänhallintaan, että niin taloudellinen kuin sosiaalinenkin pääoma riittää myös kun elämä potkii päähän ja elellään vähemmillä turvaverkoilla kuin oli ajateltu. Ei se opettaja tai vaikkapa pappi muutu sen enempiä työväenluokkaiseksi, vaikka tulee avioero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monille yksinhuoltajuus on tietoinen valinta, mutta huorittelu alkaa aina silloin, kun nainen ei haluakaan elää vain miehelle. Sellainen nainen vaikuttaa olevan uhka, mutta eihän se ole mieheltä pois jos nainen ei ole kiinnostunut miehistä, koska hän ei valitse miestä missään tilanteessa. Naisten kadehtiminen on sairaus, puhdasta sovinismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulimiesten mielipiteet eivät naisia kiinnosta. Kun on yläluokan tulot niin kuuluu yläluokkaan. Näin se vaan menee, onpa se alemman tason miehelle, kuinka katkeraa tahansa, että nainen ei tarvitse miestä.
Voi kuinka historiatiedoton kommentti. Vielä vähemmän kuin keskiluokan kohdalla, yläluokkaan ei ole koskaan päässyt pelkästään omistamalla paljoa rahaa. Yläluokkaisuuden ratkaisee käytöstavat, perinteet, koulutus parhaissa mahdollisissa yliopistoissa ja valitettavasti myös sukutausta. Suomessa ei varsinaista yläluokkaa edes ole, vaikka joitain vanhan rahan suomenruotsalaisia sukuja voi sellaisena joku pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuinka historiatiedoton kommentti. Vielä vähemmän kuin keskiluokan kohdalla, yläluokkaan ei ole koskaan päässyt pelkästään omistamalla paljoa rahaa. Yläluokkaisuuden ratkaisee käytöstavat, perinteet, koulutus parhaissa mahdollisissa yliopistoissa ja valitettavasti myös sukutausta. Suomessa ei varsinaista yläluokkaa edes ole, vaikka joitain vanhan rahan suomenruotsalaisia sukuja voi sellaisena joku pitää.
Kyllä Suomessa on yläluokkaa. Siellä on niitä Herlinejä ja Donnereita ja Wahlrooseja. Sinne kuuluu automaattisesti myös ylin tiede-eliitti, yliopistojen rehtorit ja valovoimaisimmat professorit. Arkkipiispa ja taidemaailman kovimmat vaikuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on yläluokkaa. Siellä on niitä Herlinejä ja Donnereita ja Wahlrooseja. Sinne kuuluu automaattisesti myös ylin tiede-eliitti, yliopistojen rehtorit ja valovoimaisimmat professorit. Arkkipiispa ja taidemaailman kovimmat vaikuttajat.
Juurihan mainitsin suomenruotsalaiset suvut. Jaksa nyt hyvä ihminen lukea lyhyt viesti edes loppuun jos haluat keskustella.
Ihan hyvät lisäykset sinulta, täytynee olla samaa mieltä noista tiede- ja kulttuurimaailman kovimmasta kärjestä. Se vain miten yläluokka ymmärretään Suomea vanhemmissa maissa kuten Englannissa, Saksassa tai Hollannissa, on kyllä eri miksikä vaikka kovin tiedekärki itsensä mieltää. Jos puhuttaisiin älyllisestä yläluokasta, niin proffat olisivat siellä varmasti.
Palstalaiset kuvittelee että jokainen itsestään huolta pitävä ja hoikka äiti on "yh".😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aatelissukua, isoisoisä hyvin suuri vaikuttaja yhteiskunnassa. Sukulaisissa kuuluisia taidemaalarareita. Mies alansa tohtori. Itse en ole käynyt edes ammattikoulua ja olen pitkäaikaistyötön. Ei se tausta aina kerro mitään.