Jos Suomeen syntyminen ei mielestäsi ole lottovoitto, mihin syntyminen on?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka sanovat ettei ole lottovoitto syntyä Suomeen, eivät ole paljoa maailmalla matkanneet, saati asuneet. Terveisin kuudessa eri maassa asunut, 53 eri maassa reissannut, joka ajattelee että on todellakin lottovoitto syntyä Suomeen.
Reissaaminen on eri asia kuin asuminen. Olen asunut 15 vuotta pois Suomesta enkä todellakaan ajattele, että oli lottovoitto sinne syntyä.
Liechtenstein, Monaco, Luxemburg, San Marino.
Nämä maat ovat Suomea parempia elää.
Yhdysvalloissa ei ole kaikkien varaa sairastaa. Siellä on myös kodittomia ja kurjia ihmisiä ihan niin kuin meilläkin, mutta epäilen että siellä on elämä heillä paljon vaarallisempaa kuin suomalaisella kadunmiehellä. En ole siellä ikinä käynyt mutta telkkariohjelmien perusteella siellä on tosi kurjan näköisiä paikkoja, rumia taajamia laatikkohökkeleineen ja myös hyvin köyhän näköisiä ihmisiä.
Itse asiassa mihin tahansa maahan syntyminen on lottovoitto, jos syntyy rikkaaksi. Etuoikeutetuilla on aina hyvät oltavat, on maa mikä tahansa. Poikkeuksena Pohjois-Korea, jonne en haluaisi syntyä edes etuoikeutettuun luokkaan.
Eli pitäisi syntyä maahan, missä todennäköisimmin syntyisi varakkaaksi. Olisiko se maa mahdollisesti Monaco?
Mutta toisaalta, puhutaanko tässä nyt vain rahasta? Luulenpa, että kaikissa maissa on ihmisiä, jotka elävät ihan onnellisina, vaikka olisivat köyhempiäkin. Ei ihmisen tarvitse rypeä rahassa ollakseen tyytyväinen elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt lottovoitoksi käsitetään todennäköisyys 1/15 miljardiin, niin onhan se päivän selvää, ettei edes keskimääräinen elintaso Suomessa ole maailman parhaassa tuossa 15 miljardisosassa, kaikkien suomalaisten elintasosta puhumattakaan.
Jos nyt arpajaisvertauksista halutaan puhua, niin varmaan se Suomeen syntyminen vastaisi sellaista kohtuuvoittoa Ässäarvassa...
Tarkoittaako vertaus sitten sitä vastikkeetonta rahamäärää, mitä Suomessa on sosiaaliturvan myötä tarjolla? Siinä pastaan varmaan miljoonaluokkaa, jos koko elämänsä alin nettosaaja. Tosin tämäkin systeemi edellyttää sen, että keskimääräinen suomalainen maksaa ison osan tuosta...
Eli en osaa vastata, kun en tiedä mitä tuolla sanonnalla tarkoitetaan...
Minä ymmärrän sanonnan niin, että jos syntyy sattumanvaraisesti mihin maahan ja millaiseen perheeseen tahansa, on Suomessa monia muita maita paremmat mahdollisuudet sille, että elämässä käy hyvin. Toisin sanoen huonoimmat mahdolliset lähtökohdat Suomessa eivät ole yhtä huonot kuin monessa muussa maassa. Usein, kun tätä sanontaa käytetään, heti joku ilmoittaa, että on Suomessakin köyhiä. Niin on, mutta vain suhteellista, ei absoluuttista köyhyyttä. Ei ole nälkää, pakkoprostituutiota, hökkelikyliä kaupunkien laitamilla jne.
Jännä miten niin monet ajattelevat että Jenkkeihin syntyminen on lottovoitto. Itse sanoisin että Norjaan syntyminen on sellainen, julkinen terveydenhuolto kansalaisille ilmaista ja huipputasoista. Toisin kuin USAssa ja Suomessa.
Jos olisin voinut syntyä minne tahansa, kyllä se olisi Suomi tai Sveitsi
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka sanovat ettei ole lottovoitto syntyä Suomeen, eivät ole paljoa maailmalla matkanneet, saati asuneet. Terveisin kuudessa eri maassa asunut, 53 eri maassa reissannut, joka ajattelee että on todellakin lottovoitto syntyä Suomeen.
Olet asunut huonoissa maissa. Jos olisi lottovoitto syntyä Suomeen, ei kai kukaan täältä pois haluaisi? Vai onko se vain niin, että on lottovoitto syntyä tänne, mutta ei asua täällä?
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Monacosta on kiire pois, ahdosrava pläntti. Liechtensteinista ja Luxemburgista puuttuu meri ja sen myötä mielwn vapaus. San Marino on liian pieni eikä varsinainen maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reissaaminen on eri asia kuin asuminen. Olen asunut 15 vuotta pois Suomesta enkä todellakaan ajattele, että oli lottovoitto sinne syntyä.
Viestisi on sillä tavalla paradoksaalinen, että syntymisesi Suomeen on osin mahdollistanut valinnan muuttaa muualle. Hyvin suurella osalla maailman ihmisistä ei tätä mahdollisuutta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
Monacosta on kiire pois, ahdosrava pläntti. Liechtensteinista ja Luxemburgista puuttuu meri ja sen myötä mielwn vapaus. San Marino on liian pieni eikä varsinainen maa.
En minä ainakaan kaipaa merta mielen vapauteen. En ole ikinä asunut lähelläkään merta ja ihan vapaamielinen silti olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle oli, joskin laitan lähes kaikki länsimaat samaan kategoriaan.
Liian paljon kuitenkkn on alueita, joiden ihmisoikeustaso on ala-arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestisi on sillä tavalla paradoksaalinen, että syntymisesi Suomeen on osin mahdollistanut valinnan muuttaa muualle. Hyvin suurella osalla maailman ihmisistä ei tätä mahdollisuutta ole.
Hyvin harvassa ovat maat, joista ei voi muuttaa muualle. Euroopassa ei ole yhtään sellaista. Muuallakin vain kaikkein köyhimmät maat, joissa edes vaurain osa ei ole niin varakas, että voisi muuttaa pois.
Norjaan, Tanskaan, Alankomaihin, Sveitsiin, Belgiaan, Saksaan, Kanadaan tai Uuteen-Seelantiin ainakin.
Mielipideasia, turha tästä on vääntää perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, etten olisi voinut muuttaa pois, jos olisin syntynyt vaikkapa Ruotsiin tai Saksaan :D
Mikä tahansa maa, jossa saa harjoittaa elinkeinoaan vapaasti.
t. totaalisen v'ttuuntunut tapahtuma-alan yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten?
En minä ainakaan kaipaa merta mielen vapauteen. En ole ikinä asunut lähelläkään merta ja ihan vapaamielinen silti olen.
Vapaamielusyys ei ole sama asia kuin mielen vapaus :)
Pointti on, että makuasioitahan nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut Pohjoismaat mainittu, paitsi Tanska. Eikö Tanskaan syntyminen olisi lottovoitto? Eikö Tanska ollut monta kertaa "maailman onnellisin maa" ennenkuin Suomi otti kärkipaikan?
Tanskassa on tylsän tasaista.
No tuo nyt on turistin vinkkelistä. Syntyminen sinne ei olisi hassumpi juttu.
Ja maisemien tylsyyttä parantaa mahtavat merimaisemat joka puolella.
Tanskassa on tylsän tasaista.