Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko halunnut elää nuoruutesi 70-luvulla?

Vierailija
10.04.2021 |

Vai koska? Itse luulen, että 70-luku olisi ollut paljon vapaampaa kuin oma ysärinuoruus.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja radio Luxemburg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä elin nuoruuteni 70-luvulla. 80-luku oli kuitenkin parasta aikaa.

Vierailija
24/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minähän elin nuoruuteni 70-luvulla, oli kivaa.

Menin töihin -73 olin 18v.

Elielin yksin pienessä hellahuoneessa vessa oli siinä käytävällä, yhteinen toisen vuokralaisen kanssa, suihku oli samoin.

Vuokra oli 50 markkaa ja palkka 700 mk.

Olin tottunut vaatimattomaan elämään niin tuosta palkasta jäi paljon säästöön.

Tansseissa ja ravintoloissa tuli käytyä kunnes

parikymppisenä löysin nykyisen mieheni yhteistä elämää 46 v.

Tylsältä kuulostaa näin kirjoitettuna mutta elämä oli huoletonta ja erilaista pienen maalaiskylän tytölle.

Musiikki jota kuunneltiin soi vieläkin, Kirka, Hector, Pepe Danny, Hurriganes, Rauli Badding ym.

Leveät lahkeet ja napapaidat, ruskea oli tosiaan muotiväri.

Eläkkeelle pääsin 3 vuotta sitten 45 v, työuraa katkeamattomana.

Kerran olen ollut kuukauden lomautettuna olisko ollut-77.

Kekkonen julisti hätätilan kun työttömyys nousi yli 100 000.

Vierailija
25/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän elin 70-lukua yli 5 kuukautta, eli siitä ei paljon nuorru. Päällimmäisenä mieleen jäivät kokaiini, diskomusiikki ja tietty cruising, koska kukaan ei ollut vielä kuullutkaan vitsauksesta nimeltä AIDS.

Vierailija
26/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse luulen, että 70-luku olisi ollut paljon vapaampaa kuin oma ysärinuoruus.

Minkähänlaista vapautta mahdat tarkoittaa, ja minkäikäisenä ihminen on nuori?

Vierailija
27/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, minäpä elin ja tykkäsin. Tuon vuosikymmenen musiikkikin soi eniten vieläkin. Lisäksi mulla on käytössä vielä joitakin toimivia aparaatteja ja jokunen vaatekappalekin käytössä. Kertonee siitä, että silloin ei vielä ollut käytössä jatkuva kertakäyttökulttuuri.

Samoin minulla on Itäsaksalainen Acosta'-sähkögrilli vieläkin käytössä.

Tilasin sen Anttilasta.

Sähköiskun kyllä saa joskus siitä jos tiskipöytä on kostea.

Vierailija
28/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä batiikkivärjätty laamapaita, maxi-liivit ja mikrohousut!

Sormi ylsi koulubileissä lahkeen välistä pimperoon.

Seuraavana päivänä tein hyvän tilin myymällä sormesta hienoja kavereille. Markka / henu!

Deep Purple, Led Zeppelin, Wigwam ja Pressa!

Vierailija
29/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavana päivänä tein hyvän tilin myymällä sormesta hienoja kavereille. Markka / henu!

* HENUJA kavereille!

prkl autocorrect

Vierailija
30/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäit sitten 15 vuotiaan tasolle vuosikymmeniksi.

Vierailija
31/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaata oli, joo. 

Tupakkaa sai ostaa alaikäisetkin, ja sitä sai polttaa ihan kaikkialla, esim. linja-autoissa. Turvavöitä ei tarvinnut käyttää. Kouluja ei kummemmin tarvinnut käydä. Aina saattoi lähteä Ruotsiin, sieltä löysi töitä joka tapauksessa.

Toisaalta sitten: Televisiokanavia oli yksi tai korkeintaan kaksi, ja ohjelmaa ehkä viisi tuntia illassa. Radiosta ei tullut kunnon musiikkia niiltä kahdelta kanavalta jotka oli. Kaikissa kunnissa ei saanut ostaa ruokakaupoista edes keskiolutta. Alkossa asioitiin tiskillä, jossa yrmeälle tädille piti osata lausua haluamansa juoman nimi. Vielä vuosikymmenen alussa oli ravintoloita, joihin naiset eivät päässeet ilman miesseuralaista. Juoman kanssa ei saanut liikkua pöydästä toiseen, ja juomaa saadakseen piti pyytää tarjoilijaa tuomaan se pöytään. No, kotiviiniharrastus kyllä noissa oloissa kukoisti... paitsi että usein siitä tuli kiljua.

Senaikaiset e-pillerit olivat stydiä kamaa, ja ehkäisyvaikutus perustui myös siihen, että ne veivät halut kokonaan. Aviottomia lapsia pidettiin edelleen pahana asiana. Miehen sukunimi piti ottaa, kun meni naimisiin.

Vierailija
32/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinivuoteni oli 1977-1984. 70-luvusta jäi mieleen politiikan tukkiminen joka asiaan sekä opettaminen lastenohjelmissakin kuten Noppa-lastenohjelma.

Kasari oli sitten kyllä ihan parasta 😃

Vierailija
33/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minähän elin nuoruuteni 70-luvulla, oli kivaa.

Samoin, enkä haluaisi vaihtaa. Sodasta oli jo tarpeeksi paljon aikaa eikä vielä eletty lama-aikoja. Öljykriisi oli oikeastaan ainoa merkittävä riesa, joka rajoitti jonkin verran elämistä, mutta ei ollut mitään suuria huolia. Tuli jo peruskoulu ja kansanterveyslaki, jotka paransivat huomattavasti ainakin minun kotiväkeni elämää ja mahdollisuuksia.

Ei eletty lama-aikoja, kun vieressä oli paljon vauraampi Ruotsi, jonne ylimääräinen porukka saattoi lähteä töihin. Muuten olisivat työttömyysluvut olleet jotain ihan muuta kuin olivat.

Ja sitten oli taistolaisuus ja Neuvostoliiton ihailu ja suomettuminen. Ei saanut puhua itänaapurista pahaa.

Vierailija
34/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luku myös, kommunismi kaatui ja ihmisillä oli toivoa tulevasta.

Vierailija
35/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi halunnut elää nuoruuttani 70-luvulla. Elin lapsuuteni 70-luvulla. Nuoruuteni elin 80-luvulla ja se oli ihanaa!

Vierailija
36/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos paikkana olisi ollut Britannia tai USA. Olisi nähnyt kaikki kovimmat bändit.

Vierailija
37/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Oisin ollu sillon hippi joka äänesti SKDL:a ja osallistui vappumarsseihin ja Vietnam-mielenosoituksiin.

Vierailija
38/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin juurikin lapsuuteni ja nuoruuteni 70-luvulla ja olen siitä äärimmäisen onnellinen. Se oli kohta 6 vuosikymmentä kestäneen elämäni ylivoimaisesti onnellisin vuosikymmen. Se oli kaikella tapaa mahtavaa aikaa. Silloin oltiin paljon ulkona ja tavattiin kavereita. Lapsena sai touhuta mitä lystäsi ja sitten nuorena hengailtiin kavereiden kanssa ja kaupungilla.

Olin juuri eilen illalla myöhään pikkukaupunkini keskustassa (poikkesin kaupassa, joka on puoleenyöhön auki) ja se näky oli surullinen. Kaupunki oli aivan tyhjä. Heti muistui tuon näyn nähtyäni mieleen, kuinka 70-luvulla lauantai-iltana pienen kaupungimme keskusta suorastaan kuhisi nuorisoa, kun kaikki kaupungin nuoret tapailivat toisiaan ja kiersivät korttelia joko kävellen tai autoilla.

Silloin kaupunki eli täysillä, nyt se on täysin kuollut, vaikka väkimäärä ei ole juurikaan vähentynyt. Kaikki istuvat kotonaan tietokoneiden ääressä ja etsivät täsmähakuja tinderistä tai ties mistä palvelusta. Surullista.

Vierailija
39/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruusaikaa oli 1970 luvun loppu ja 80 luvun alku.

Vierailija
40/51 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M27 kirjoitti:

Mikäs siinä jos paikkana olisi ollut Britannia tai USA. Olisi nähnyt kaikki kovimmat bändit.

Näki niitä täälläkin. Kyllä bändit kiersi pitkin maailmaa jo 60-luvulla ja Suomessakin nähtiin kovimpia bändejä jo tuolloin. 70-luvulla täällä kävikin jo sitten lähes kaikki ykkösluokan kuumimmat bändit ja artistit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan