Hoi te jotka olette tissutelleet päivittäin vuosia, miten pitkän tipattoman vaatii että uskaltaa mennä verikokeisiin?
Jos lähtökohdaksi otetaan se että verikokeisiin olisi pakko saada ns. normaalit arvot, mutta toisaalta ei ole tiedossa mitkä on arvot ennen tipatonta. Vaatinee useamman kuukauden tipattoman että olisi varmasti kaikki arvot kunnossa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole suunta, johon keskustelun haluaisit viedä, mutta miksi et halua rehellisiä tuloksia? Kuka niitä tuloksia katsoo? Eihän esimerkiksi työnantajalla ole oikeutta nähdä terveystietojasi. Verikokeissa käydään oman terveyden seurannan vuoksi, ja jos yrität skarpata koetta varten, itseäsi sinä vain huijaat.
Tätä ainaista moralisointia en ymmärrä. Eikö se nyt vain ole hyvä asia jos joku puoliksi alkoholisoitunut henkilö skarppaa verikokeiden pelossa edes muutaman kuukauden? On kai se muutaman kuukauden tipaton jo paljon parempi kuin se että ryyppäisi senkin ajan?
Tulkitsit viestiäni väärin. En minä moralisoi. Myös oma alkoholinkäyttöni on riskirajoilla. Vilpittömästi ihmettelin, miksi ap haluaa tavallaan huijata. Jos ajatus olisi muuttaa pysyvästi tottumuksia tai muuten vain pitää tipatonta pari kuukautta, olisi viesti muotoiltu toisin. Se, että pitää saada hyvät tulokset verikokeista, ihmetytti minua. Mitä iloa niistä tuloksista on, jos itsekin tietää, että ne eivät vastaa todellisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti maksa-arvot kai normalisoituu melko lailla jo 2 kuukaudessa, vaikka olisi reilustikin koholla. Eli 3 kk tipattomalla pelaat jo reilusti varman päälle niiden suhteen.
MCV on pahin, sen puoliintumisaika on jopa 4 kk. Sen koholla olemiseen ei juuri ole muita syitä kuin alkoholin runsas käyttö, joten tuolla nykyään arvioidaan alkoholin käyttöä. Siinä on tosiaan huonona puolena tuo järkyttävän pitkä normalisoitumisaika. Vaatii melkoista motivaatiota pitää joku 8 kk tipaton, ihan vain siksi että saisi veriarvot kohdalleen.
Mulla on MCV ollut 100 niin pitkään kuin muistan enkä juo kuin muutaman annoksen alkoholia kuussa jos sitäkään. En siis ole alkkis. Silti lääkärit vihjailee siihen suuntaan. Tosin minkäs teet kun kaikki muut arvot on priimaa. Eli MCV voi henkilöllä olla kohollaan muistakin syistä joita ei tiedetä.
B12 vitamiinin puute kai nostaa. Mutta muuten tosiaan se on lähes aina alkoholi joka tuota nostaa. Ja siihen nostamiseenkin tarvitaan toki pitkäaikaista runsasta käyttöä, samoin sen laskeminen vaatii kuukausien tauon.
Voin sanoa olevani alkoholisti, vaikka arkisin en ota pisaraakaan. Juon vain viikonloppuisin ja lomilla, silloinkin olen aamulla täysin toimintakykyinen. Minulla on molempien vanhempien puolelta alkoholistigeenit ja pidän alkoholin aiheuttamasta noususta, en itse humalasta. Tämä on joko tai -kysymys, joko jatkan näin ja lopetan kokonaan. Jälkimmäinen alkaa olla mielessä, vaikka mitään ongelmia en ole kohdannut nykyiselläkään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
2,5 kk olen nyt ollut tipattomalla ja ajattelin, että puoli vuotta kun olen ollut, käyn verikokeessa. Elämänmittainen projekti olis tarkoitus olla kyseessä.
Itse aloitin viime lokakuussa tipattoman, joka jatkuu edelleen. Tässä tapauksessa ei siis täysin tipaton, vaan lähes. Ideana oli alun perin syksyllä ja keskitalvella pitää joku 3 kk taukoa, ja hakea verikokeesta tulokset.
Nyt olen pystynyt jatkaa tänne asti nauttien muutaman tarkkaan harkitun oluen tai viinin silloin tällöin. Tällä hetkellä tähtäimessä on kesäkuun puoliväli, eli jatkaa skarppaamista sinne asti, muutaman grillauskaljan välistä ottaen. Sitten verikokeisiin ja katsotaan käytännössä puhtaalta pöydältä mikä on tilanne. MCV:kin pitäisi olla jo normalisoitunut 8 kk aikana.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö maksa-arvot siinä jossakin perus verikokeessa? Tai näkyykö siinä peruskokeessa muita asioita joita alkoholi nostaisi?
Niin oliko tähän kellään tietoa?
tulee kohonneista maksa-arvoista merkintää omakantaan ja todennäköisesti lähtee ajokortti kuivumaan. Ampuma-aseetkin tulee poliisi hakemaan pian jos sellaisia sattuu olemaan
Miten voi nopeuttaa arvojen palaamista? Alkoholi tietysti pois mutta onko jotain keinoja?
2,5 kk olen nyt ollut tipattomalla ja ajattelin, että puoli vuotta kun olen ollut, käyn verikokeessa. Elämänmittainen projekti olis tarkoitus olla kyseessä.