Hoi te jotka olette tissutelleet päivittäin vuosia, miten pitkän tipattoman vaatii että uskaltaa mennä verikokeisiin?
Jos lähtökohdaksi otetaan se että verikokeisiin olisi pakko saada ns. normaalit arvot, mutta toisaalta ei ole tiedossa mitkä on arvot ennen tipatonta. Vaatinee useamman kuukauden tipattoman että olisi varmasti kaikki arvot kunnossa?
Kommentit (28)
Maksa-arvot? Käy nyt ja sit parin kk päästä uudestaan.
En ymmärrä.. Ne on ne arvot mitkä on.
Juo 2kk putkeen sen jälkeen käyt verikokeissa. Siihen perään 2kk tipatonta ja taas verikokeet. Näin kertoi erikoislääkäri.
Mulla oli yksi päivä. Kaikki muut arvot täysin kunnossa paitsi maksa-arvot 400. En yllättynyt.
Tiedän, että tämä ei ole suunta, johon keskustelun haluaisit viedä, mutta miksi et halua rehellisiä tuloksia? Kuka niitä tuloksia katsoo? Eihän esimerkiksi työnantajalla ole oikeutta nähdä terveystietojasi. Verikokeissa käydään oman terveyden seurannan vuoksi, ja jos yrität skarpata koetta varten, itseäsi sinä vain huijaat.
Vähintään kuukauden, mielellään 6vkoa, muuten näkyy GT testissä tissuttelusi. Itse jouduin käymään kolme kertaa kokeissa että arvot oli sellaiset että pääsin työterveys tarkastuksesta läpi.
Mietitkö nyt sitä mitä lääkäri susta ajattelee, vai etkö itse uskalla kohdata totutta? Ole nyt vaan itsellesi rehellinen ja käy niissä verikokeissa. Olisi hyvä tietää lähtötilanne, vuoden päästä sitten uudestaan katsomaan kuinka olet edistynyt.
Minä join aika reippaasti vuosia. Työkkäri lähetti minut terveystarkastukseen ja siinä verikokeisiin, ja kaikki oli ihan normaalia. Juomatta olin ollut sunnuntaista torstaiaamuun kuten tavallisestikin. Olin kyllä hämmästynyt, mutten ryhtynyt esittämään kysymyksiä.
Yleisesti maksa-arvot kai normalisoituu melko lailla jo 2 kuukaudessa, vaikka olisi reilustikin koholla. Eli 3 kk tipattomalla pelaat jo reilusti varman päälle niiden suhteen.
MCV on pahin, sen puoliintumisaika on jopa 4 kk. Sen koholla olemiseen ei juuri ole muita syitä kuin alkoholin runsas käyttö, joten tuolla nykyään arvioidaan alkoholin käyttöä. Siinä on tosiaan huonona puolena tuo järkyttävän pitkä normalisoitumisaika. Vaatii melkoista motivaatiota pitää joku 8 kk tipaton, ihan vain siksi että saisi veriarvot kohdalleen.
Mulla on yleensä ollut maksa-arvot kutakuinkin viitteissä ja olen juonut viiniä reippaammin viikonloppuisin ja joskus viikollakin. Aiemmin otin pari lasia päivittäin mutta tästä luovuin muutama vuosi takaperin.
Pidin tipattoman tammikuun ja ajattelin, ettei varmaan mitään ongelmaa mutta maksa-arvo olikin 100! Eli ei ihan kuukausi välttämättä riitä, ainakaan mun tapauksessa.
En mä ollu tissuttelematta kun tyyliin sen vaaditun paastoajan. Tissuttelua ja kännäämistäkin teinistä asti ja kolmekybäsenä otettiin noi maksa-arvot ja muut. Täysin puhtaat ja suorastaan hyvät oli kaikki arvot. Mut mä kompensoinkin muilla elintavoilla, en syö mitään shittiä ja kuntoilen säännöllisesti esimerkiksi, ehkä se vaikuttaa tai jtn.
Eikö olisi paras käydä niissä kokeissa nyt ja nähdä mitä tuo elämäntapasi sinulle tekee?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole suunta, johon keskustelun haluaisit viedä, mutta miksi et halua rehellisiä tuloksia? Kuka niitä tuloksia katsoo? Eihän esimerkiksi työnantajalla ole oikeutta nähdä terveystietojasi. Verikokeissa käydään oman terveyden seurannan vuoksi, ja jos yrität skarpata koetta varten, itseäsi sinä vain huijaat.
Tätä ainaista moralisointia en ymmärrä. Eikö se nyt vain ole hyvä asia jos joku puoliksi alkoholisoitunut henkilö skarppaa verikokeiden pelossa edes muutaman kuukauden? On kai se muutaman kuukauden tipaton jo paljon parempi kuin se että ryyppäisi senkin ajan?
Mä olin kolme viikkoa ilman ja gt-arvo edelleen koholla. En ole sen jälkeen mitannut.
Useimpina päivinä lasillinen viiniä ja viikonloppuisin pari-kolme. Lisäksi minulla on maksaa rasittava lääkitys. Ikinä ei ole verikokeissa näkynyt mitään ja en ole pitänyt tipatonta ja verikokeetkin on otettu täysin paastoamatta, koska nykyään ei tarvitse niitä varten paastoa, ei edes kolesteroli- tai verensokeriarvoja varten, jos kyseessä on pitkäaikainen verensokeri eikä nimenomaan pyydetä paastoverensokeria.
Näkyykö maksa-arvot siinä jossakin perus verikokeessa? Tai näkyykö siinä peruskokeessa muita asioita joita alkoholi nostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti maksa-arvot kai normalisoituu melko lailla jo 2 kuukaudessa, vaikka olisi reilustikin koholla. Eli 3 kk tipattomalla pelaat jo reilusti varman päälle niiden suhteen.
MCV on pahin, sen puoliintumisaika on jopa 4 kk. Sen koholla olemiseen ei juuri ole muita syitä kuin alkoholin runsas käyttö, joten tuolla nykyään arvioidaan alkoholin käyttöä. Siinä on tosiaan huonona puolena tuo järkyttävän pitkä normalisoitumisaika. Vaatii melkoista motivaatiota pitää joku 8 kk tipaton, ihan vain siksi että saisi veriarvot kohdalleen.
Mulla on MCV ollut 100 niin pitkään kuin muistan enkä juo kuin muutaman annoksen alkoholia kuussa jos sitäkään. En siis ole alkkis. Silti lääkärit vihjailee siihen suuntaan. Tosin minkäs teet kun kaikki muut arvot on priimaa. Eli MCV voi henkilöllä olla kohollaan muistakin syistä joita ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yleensä ollut maksa-arvot kutakuinkin viitteissä ja olen juonut viiniä reippaammin viikonloppuisin ja joskus viikollakin. Aiemmin otin pari lasia päivittäin mutta tästä luovuin muutama vuosi takaperin.
Pidin tipattoman tammikuun ja ajattelin, ettei varmaan mitään ongelmaa mutta maksa-arvo olikin 100! Eli ei ihan kuukausi välttämättä riitä, ainakaan mun tapauksessa.
Niin ja GT-arvo oli 145, lisäyksenä. Viitteen yläraja on 40.
Kävin pakollisessa vuotuisessa työterveystarkastuksessa ja maksa-arvot oli koholla. Ei mitenkään pahasti, mutta kuitenkin. Lääkäri kysyi vain, että tiedät varmaan itse mistä johtuu? Juu, kyllä. Siinä oli se keskustelu niistä arvoista.
Kyllä se vaatii pari kuukautta.näin muistelen lukeneeni