Soininvaara: A) teatterit auki toukokuussa rokotetuille ja elokuussa kaikille B) teatterit auki elokuussa kerralla kaikille?
https://twitter.com/OsmoSoininvaara/status/1380593648400732167
Jos on kaksi vaihtoehtoa,
A) avata teatterit toukokuun alussa rokotetuille ja elokuun alussa kaikille
B) tai pitää teatterit kiinni elokuuhun asti ja avata ne sitten kerralla kaikille, voiko joku kertoa, millä mittarilla vaihtoehto B on parempi ja kenen kannalta ja miksi?
Minun valinta on A.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tympäsee olla rokotusjonossa hännillä mutta lähtisin kyllä avaamaan paikkoja rokotetuille, tekee taloudellekin hyvää.
Meinaatko, että vuodepotilaina tai muuten huonossa kunnossa olevat ikäihmiset lähtevät yhtäkkiä joukolla teatteriin :D
No jaa, tuntemani eläkeläiset ovat kyllä aktiivisia ja tykkäävät käydä näyttelyissä ja teatterissa. Riskiryhmissä ja terveydenhuollossa on myös potentiaalista poppoota.
Tykkäävät käydä sitten kun muutkin on rokotettu.
Vierailija kirjoitti:
Osmo = vanha patu = saanut rokotteen = kova kiire hummaamaan, ei kiinnosta muut. Itsekäs minäminä-sukupolven ihminen.
No, oisko se sulta sitten pois? Mua ei ainakaan haittaa vaikka vanhempi väki pääsiski hummaamaan vaikka itse joutus odottelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tympäsee olla rokotusjonossa hännillä mutta lähtisin kyllä avaamaan paikkoja rokotetuille, tekee taloudellekin hyvää.
Meinaatko, että vuodepotilaina tai muuten huonossa kunnossa olevat ikäihmiset lähtevät yhtäkkiä joukolla teatteriin :D
No jaa, tuntemani eläkeläiset ovat kyllä aktiivisia ja tykkäävät käydä näyttelyissä ja teatterissa. Riskiryhmissä ja terveydenhuollossa on myös potentiaalista poppoota.
No jos haluat pitää paikat kiinni 2 extra kuukautta, mä kyllä mielummin menisin töihin. Se ei ole multa pois jos vanhukset pääsevät vähän ulkoilmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osmo = vanha patu = saanut rokotteen = kova kiire hummaamaan, ei kiinnosta muut. Itsekäs minäminä-sukupolven ihminen.
No, oisko se sulta sitten pois? Mua ei ainakaan haittaa vaikka vanhempi väki pääsiski hummaamaan vaikka itse joutus odottelee
On. Minä en palvele eläkeläisiä käymällä lähityössä ellen saa siitä jotain etuutta myös itselleni. Nyt loppui eläkeikäisten suojelu osaltani.
Rokote ei estä saamasta virusta ja tartuttamasta muita. Eli mitään perustetta avata palveluita pelkästään rokotetuille ei ole - virus pääseisi leviämään heidän joukossaan ja tarttuu rokottamattomiin.
Kun kattavuus on hyvä eikä ole todennäköistä että sairastuminen olisi enää monellakaan vakavaa, palvelut voidaan avata kaikille. Lopputulos on sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos haluat pitää paikat kiinni 2 extra kuukautta, mä kyllä mielummin menisin töihin. Se ei ole multa pois jos vanhukset pääsevät vähän ulkoilmaan.
Mene töihin sitten äläkä ulise. On tässä muutkin joutuneet käymään lähitöissä koko Koronan ajan. Vaihda ammattia tai opiskele, jos ei muuten onnistu, niinhän muutkin työttömät tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Minä en palvele eläkeläisiä käymällä lähityössä ellen saa siitä jotain etuutta myös itselleni. Nyt loppui eläkeikäisten suojelu osaltani.
Eikös se etuus ole palkkasi? Olisi kiva jos muutkin pääsisivät taas duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Etuus on vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin sitten äläkä ulise. On tässä muutkin joutuneet käymään lähitöissä koko Koronan ajan. Vaihda ammattia tai opiskele, jos ei muuten onnistu, niinhän muutkin työttömät tekee.
En ulisekaan, mulla on jo suunnitelma. Ehkä sunkin kannattaisi päästää tuosta lainasta irti?
Heti auki kaikki kaikille tietenkin. Herrat Hetemäki ja Holmström kirjoittivat hyvin alkutalvesta:
https://www.aalto.fi/fi/uutiset/suomen-tautitilanne-on-nyt-tasolla-jolt…
Enää ei ole riskiä, kun kausivaihtelu on meidän puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Etuus on vapaus.
Ah, taas se vapaus. No tapauksessa kyllä haluat säädellä muiden vapautta, eikö niin?
Sinäänsä hyvä idea että rokotetut pääsevät jo normaaliin elämään mutta tällä rokotustahdilla ei tuossa vaiheessa ole rokotettu kuin vanhukset ja riskiryhmäläiset. Näyttää siltä että ei-riskiryhmiin kuuluvana odotan joka tapauksessa teattereja ja muita huveja pitkälle syksyyn kun rokotteita ei ole tarpeeksi nyt saatavilla.
Ai Soininvaara oikeasti miettii tuollaisia vaihtoehtoja?
Vain kusettaja TAI sosiaalisessa paineessa luoviva esittäisi niitä tosissaan...
Vierailija kirjoitti:
A:lle on perusteita: Nähdään kuinka moni rokotetuista sairastuu kun avataan.
Joo. Kesäkuuhun mennessä on sitten tullutkin tartuntoja, joten teatterit on pakko sulkea. Eikä tietysti avata uudestaan elokuussakaan, kun kerran todetaan ne ja muutkin kokoontumiset sisätiloissa jälleen kerran viruslingoiksi.
Vierailija kirjoitti:
A ehdottomasti. On hullua estää elinkeinoelämää yhtään sen kauempaa kuin on pakko.
Ja yli vuoden eristyksissä olevia vanhuksia käymästä teatterissa omilla rahoillaan. Ymmärtäisin kateuden jos he pääsisivät juomaan ilmaista viinaa ja syömään ilmaisia mässyjä jonnekin heille eristettyyn paikkaan.
Kesäkuussa rokotettuja on kourallinen, A ei siis ole realistinen vaikka sen minäkin valitsisin.
Alunperinkin nämä kaikki rajoitukset tehtiin riskiryhmien suojaamiseksi, muillehan korona ei ole sen vaarallisempi kuin muukaan flunssa. Kun nyt riskiryhmät on saatu pian rokotettua ihan hyvin voitaisiin kaikki avata kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Alunperinkin nämä kaikki rajoitukset tehtiin riskiryhmien suojaamiseksi, muillehan korona ei ole sen vaarallisempi kuin muukaan flunssa. Kun nyt riskiryhmät on saatu pian rokotettua ihan hyvin voitaisiin kaikki avata kaikille.
Vasta kuule aloitettu, menee lokakuulle, että ovat rokotettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ulisekaan, mulla on jo suunnitelma. Ehkä sunkin kannattaisi päästää tuosta lainasta irti?
Mistä lainasta?