Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Äänikirjoista ei tarvii maksaa, niiden palvelun tuottajat tuputtaa ilmaisjaksoja koko ajan. Oon nyt neljännen kahden viikon ilmaisjaksolla. Ne pitää vaan muistaa lopettaa ennenkuin alkavat laskuttaa. hyvin on pelttäny näin jo kuukausia, katso netistä. aion sitten vasta valita parhaan ja maksaa palvelusta, kun ilmaiset loppuu. Mm DNA:lla asiakkaille kuuden viikon ilmaisjakso Bookbeatiin, vink vink
En oikeastaan tunne. Itse maksan mieluusti palveluista: siivous, pesula, autonhuolto, ikkunanpesu, taksit, ravintolat. On hyvä kun voi työllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Arvaas, kumpi on halvempaa: ostaa mustikat marketista vai ostaa auto, jolla pääsee mustikkametsään?
Kaikillahan on se auto jo valmiina + sen huoltamiseen vaadittava taito, tilat ja laitteet!
Kun asuu oikealla alueella pääkaupunkiseudulla ei tarvitse autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Arvaas, kumpi on halvempaa: ostaa mustikat marketista vai ostaa auto, jolla pääsee mustikkametsään?
Siellä mustikkametsässä menee tuntitolkulla. Se aikanikin maksaa ja on jostain muusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä mustikkametsässä menee tuntitolkulla. Se aikanikin maksaa ja on jostain muusta pois.
Niinpä, kuten vauva-palstalle kirjoittelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikillahan on se auto jo valmiina + sen huoltamiseen vaadittava taito, tilat ja laitteet!
Ettekö te koskaan poistu sieltä minnekään? Mökeille? Harrastuksiin? Vanhempia tapaamaan?
Itselläni tulee syksyisin joka viikonloppu auton mittariin 350-400 kilometriä harrastuksen vuoksi. Ei oikein bussilla onnistuisi. Jos menen vanhempieni mökille, matkaa tulee edestakaisin 150 kilometriä, eikä julkisia olisi lähimaillakaan.
Elättekö koko elämänne kotikorttelissa tai lähibussiverkon alueella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te koskaan poistu sieltä minnekään? Mökeille? Harrastuksiin? Vanhempia tapaamaan?
Itselläni tulee syksyisin joka viikonloppu auton mittariin 350-400 kilometriä harrastuksen vuoksi. Ei oikein bussilla onnistuisi. Jos menen vanhempieni mökille, matkaa tulee edestakaisin 150 kilometriä, eikä julkisia olisi lähimaillakaan.
Vanhemmat asuu myös Helsingissä, menen tapaamaan vanhempia metrolla. Harrastuksiin, töihin, kauppaan, kirjastoon, kouluun, mitä näitä nyt on, päästään pyörällä ja julkisilla. Mökkiä ei ole, ei omaa eikä vanhempien.
Miehen vanhempien ja muilla paikkakunnilla asuvien kavereiden luo pääsee näppärästi julkisilla. Kaikki asuvat eteläisessä Suomessa ja sen verran isoilla paikkakunnilla, ettei julkisen liikenteen kanssa ole oikeastaan ikinä ollut ongelmaa. Kerran yksiin juhannushäihin menemistä varten piti vuokrata auto.
Kesälomalla joinain vuosina ollaan vuokrattu muuten vain auto ja kierrelty sillä pitkin Suomea. On ollu kiva päästä näkemään pienempiäkin paikkoja, joihin julkisilla olisi vaikea tai mahdotonkin päästä, mutta muuten meidän arjessa ei ole ollut oikein tarvetta autolle.
Varmasti sillekin löytyisi käyttöä, jos meillä olisi auto, mutta kun ei olla totuttu autolliseen arkeen, niin on vähän vaikea kuvitella, mihin tarvittaisiin sellaista. Yleensä joltain kaverilta tai vanhemmilta on saanut auton lainaan silloin, kun on vaikka pitänyt roudata jotain isompaa kamaa kierrätykseen tai muuta. Mutta ei sellaisia tarpeita ole kuin ehkä 5 per vuosi, joten se ei vielä ole meille riittävä syy hommata autoa.
Mustikat kyllä kerätään itse ja käydään sienestämässä. Sekin on onnistunut mainiosti julkisilla. Olen mennyt kaverin luo Lohjalle tai Karjaalle julkisilla, sitten metsäillään yhdessä ja seuraavana päivänä kotiin mustikoiden ja sienisaaliin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat asuvat kahden kilometrin päässä, harrastuksiin pääsee julkisilla, mökkeily ei ole koskaan kiinnostanut ja muut sukulaiset asuvat kaupungeissa, minne pääsee junalla.
Suunnilleen kerran vuoteen on tarvinnut vuokrata auto jotain reissua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Minä kuivaan osan mustikkasadosta kuivurilla. Helppo säilyttää eikä vie tilaa.
Ootko laskenut paljonko "säästät" kun otat huomioon kuivurin hinnan, käytetyn sähkön hinnan ja lisäksi bensat ja automatkan sellaiseen paikkaan missä kasvaa niin paljon mustikoita että niitä riittää pakastimeen ja kuivattavaksi?
Kukaan teistä marjanpoiminnalla säästäjistä ei takuulla asu kaupungin keskustassa.
Näin sivustakatsojana kommentoin:
Viime vuonna laitoin osan mustikoistani kuivurin kautta säilöön. Osittain siksi, että pakastimeeni ei mahtunut enempää, enkä halunnut ostaa suurempaa pakastinta. Ja osittain myös siksi, että kuivamustikoita voi käyttää myös siellä, missä pakastinta ei ole. Kuten töissä toimistolla. Kuivuri oli jo ennestään. Kuivuri toki kulutti sähköä, mutta kuivaamiseen kulunut sähkömäärä on sittenkin pienempi kuin isomman pakastimen puolen vuoden kulutus.
Marjanpoiminta ei minulle ole säästämistapa, vaan kesäinen harrastus, hyvä syy lähteä kesälomalla ulkoilemaan. Kaupungin keskustassa asun, mutta hyvään mustikkametsään on alle 3 kilometrin pyörämatka. Bensankulutus siis tasan 0€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole eri, mutta harrastuksiin pääsee helposti julkisilla ja luojan kiitos sain heti myytyä perintömökin eikä jäänyt riesaksi. En käynyt siellä kuin kaksi kertaa vanhempienikin ollessa elossa. Asuntoni vieressä on myös erittäin hyvät ulkoilumaastot, joten en todellakaan tarvitse autoa päivittäiseen käyttöön, kun teen vielä etätöitäkin. Vuokraan auton tarvittaessa vaikka kesälomareissua tai viikonloppureissua varten.
Minä olen kasvanut perheessä jossa tehdään paljon ja vältetään käyttämästä rahaa turhaan. Itselleni on tarttunut samanlainen ajatusmalli ja niin myös lapsiini ja mieheeni.
Mies käy välillä parturissa mutta useimmiten leikkaamme itse hiukset. Mies tai tyttö minun hiukset ja minä muiden. Vaatteita paikataan ja käytetään paikattuina ennen pois heittämistä. Eli ne käytetään todella loppuun. Leipää leivon noin kolmesti viikossa. Eineksiä ostetaan vain vähän. Marjat poimitaan itse ja kesällä kasvatetaan kasvimaalla vihanneksia.
Talo on rakennettu itse ja muutama muukin rakennus. Ja se tosiaan tarkoittaa että lähdetään metsästä kaatamaan puita ja viedään ne kenttäsirkkelille jne. Sähkömies on tarvittu kytkemään johdot pääkeskukseen ja putkimies on käynyt kytkemässä jotain lämmitysputkia. Lattian valuussa on ollut aina yksi ammattilainen palkattuna avuksi. Muuten nämäkin hommat on tehty itse. Talon piirustukset jouduttiin tilaamaan ammattilaiselta (sukulaiselta toki) muut piirustukset on tehty itse.
Polttopuut tehdään itse. Autot korjataan ja huolletaan itse. Jos halutaan uudempi auto niin ostetaan lunastukseen mennyt auto ja kunnostetaan se itse.
Kyse ei ole niinkään säästämisestä vaan siitä että me nautitaan tekemisestä. On kiva esim rakentaa autotalli. Tehdään 12 tuntia raksahommia päivässä ja silloin on tyytyväinen kun näkee oikeasti tekemisensä tuloksen. Lapsetkin ovat osan päivää mukana raksalla töissä. Tai se nautinto kun kolaroidusta autosta tulee kuin uusi. Työkaveri kiertää autoa ja ihmettelee että mihin kohti tämä auto on kolaroitu kun ei löydä mistään mitään jälkiä.
Toisaalta käydään aika usein ravintolassa syömässä. Nautitaan siitä että saa mennä valmiiseen pöytään. Tosin viimeaikoina on perheeltä tullut palautetta että kotona ruoka on parempaa. Siksi ravintolakäynnit on vähentyneet. Ja sitten taas meiltä löytyy kyllä useampia kalliita tietokoneita ym joihin on satsattu rahaa koska niistä nautitaan.
Ymmärrän kyllä että jotkut nauttivat vaikka siitä että joku muu pesee hänelle ikkunat tai huoltaa auton. Mutta on meitäkin jotka nauttivat itse tekemisestä. Ja ehkä ke jäädään sitten aikaisemmin eläkkeelle virallisista töistä koska kertyy säästöjä eikä ole pakko enää käydä töissä vaan voi keskittyä niihin omiin kivoihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
Ja mitä järkeä on mennä ravintolaan, kun kotonakin voi syödä. Isäni on juuri tällainen ja on aina ollut. Usein samaan hengenvetoon vielä tekee nopeita laskutoimituksia siitä, kuinka paljon säästetään, kun ostetaan ruoka kaupasta ja tehdään (eli äiti tekee) kotona.
Isoja ja tärkeitä hankintoja tehtäessä isä ei pihistele vaan ostaa laatua eikä välitä hinnasta, mutta mihinkään ns. "kivaan" ei rahaa voi laittaa koskaan. Vaikka se olisi vain kahvikupillinen abc:llä.
Tällaiset, jotka saavat säästöt toisten ihmisten vaivannäöllä, ovat ihan oma ihmisrotunsa. Heillehän lopputulos on sama eli ruoka ilmestyy nenän eteen valmiina eikä itse tarvitse edes viedä likaisia astioita pois pöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan poistu juuri koskaan. Nyt koronan takia en ole poistunut yli vuoteen, eikä ole kaipuutakaan muualle (paitsi ulkomaille, mutta sinnekään en autolla menisi). En ole koskaan välittänyt sukuloinnista, vanhempien kanssa soittelen muutaman kerran vuodessa ja sisarusten kanssa lähettelen wa-viestejä silloin tällöin. Normaalioloissakin vieraillaan max. 3 kertaa vuodessa, ja silloinkin juna kulkee. Harrastusmahdollisuudet pk-seudulla ovat hyvät ja julkisilla tai kävellen tai pyörällä pääsee. Mökkiä ei ole, tuskinpa tuleekaan, kun mökkeily kiinnostaa enintään kerran kesässä ja sitä varten voi ihan hyvin vuokrata. Lähes kaikki ystävänikin asuvat pk-seudulla, ja niiden luo pääsee junalla tai bussilla, jotka eivät asu.
"Lähibussiverkon alue" on todella suuri. Siis kun täällä kulkee myös raitiovaunut, metrot ja junat.
Aika harvalla on varaa ostaa kaikkea, mitä haluaa, vaikka miehen rahoilla elävän av mamman onkin vaikea sitä käsittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.
Ap
Sinällään ihan ok, mutta se vähän ihmetyttää että aika loppuunkalutulla romulla on saanu tottua ajamaan jotta joutuu stressaamaan hajoamisesta ja yllättävistä korjauksista.
yleisin ja tyypillisin suomalaisen omistama auto kehä 3 ulkopuolella on 1000e arvoinen, joten aika moni siitä joutuu stressaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen rakensi talon. Mikään ei olisi saanut maksaa, koska kaikenlaista oli mahdollista löytää vähän käytettynä halvalla tai ilmaiseksi purkutalojen lavoilta.
Mm vessapöntöstä ei ole mitään järkeä maksaa mitään kun sellaisen saa ilmaiseksikin.
Asennetaan siis semmoinen taloon. Vesisäiliö vuotaa ”hieman” aina. Eri tavoilla rynkytyämällä vetimestä sen saa vähäksi aikaa loppumaan. Sitten alkaa lorina taas.
Vesi on nyt valunut n 40 vuotta. Olisiko kuitenkin kannattanut maksaa kunnollisesta wc-pöntöstä silloin aikoinaan summa x ja säästää jopa summa xxx veden valuttelussa?? Kas, siinäpä paha pähkinä!
Poistotiiviste maksaa muutaman euron ja sen voi kuka tahansa vaihtaa. Tiiviste hapertuu ajan myötä, jolloin pytty alkaa vuotamaan. Kerro tämä tieto eteenpäin - ihan Suomen luonnon vesivarojen vuoksi.
Mustikkametsässä saa liikuntaa ja raitista ilmaa, menen siis mieluimmin sinne kun ostan kaupasta. Mansikat taas mieluimmin ostan kaupasta / torilta kun se kökkiminen parissa vaossa on tylsää ja maksaa sekin. Omia yritin kasvaattaa, mutta rastaat söi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on maksaa korkeaa vuokraa, kun oman ostamalla lainanhoitokuluineen kaikkineen saisi samanlaisen asunnon halvemmalla!
Se on niin "hauskaa", kun elämä menee niin, että omaan asuntoon ei ole ikinä varaa, mutta omistusasumista kalliimpi vuokralla asuminen kyllä järjestyy. ☺
Mitähän pahaa siellä edellisessä elämässä tuli oikein tehtyä, kun siitä noin rangaistaan? Varmaan oltu ahneita ja riistäviä landlordeja, jotka vieneet köyhemmiltä talot ja maat ja elänyt yltäkyllässä, katsellen muiden nälkää, hätää ja kärsimyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten tullut mieleen, että se marjametsässä ulkoilu on harrastus? Mutta tärkeämpäähän toki on olla päivät pitkät somettamassa ja vauva-palstailemassa.
No kyllä suurimmalla osalla ihmisistä on henkilöauto. Pääkaupunkiseutu on outo poikkeus, jossa ihmisten toimintareviiri on viiden kilometrin säde kotiovelta.