Ylioppilasjuhlat ilman pitopalvelua
Tuntuu siltä, että "kaikki" ovat varanneet jo aikoja sitten pitopalvelun huolimatta siitä saako juhlia edes järjestää... Onko uhka vai mahdollisuus järkätä itse? Jos rajoitukset hellittää tulossa olisi varmaan 60-70 henkilöä. Lasken sen varaan, että voidaan olla pihalla ja kaikki eivät ole samaan aikaan paikalla. Kokemusta on reilun 30 hengen kestityksestä ja mielestäni juhlissa tärkeintä on aina kuitenkin tunnelma. Lapsi itse toivoo rentoja juhlia eikä pönötystä ja kavereita loppuillasta grillaamaan. Tiedän, että ilman ulkopuolista apua joudun itse viettämään juhlan keittiössä mutta niin tekisin varmasti muutenkin. Onko kokemusta tai vinkkejä - miten tarjoilu onnistuu omin voimin tuollaiselle määrälle. Mitä kannattaa ottaa huomioon?
Kommentit (23)
Karjalanpiirakaa
Munavoita
Salaattia
Lohta / grilli lihaa
Itse haluaisin kyllä osallistua juhlaan enkä kököttää keittiössä.
Voi hyvin järjestää ilman pitopalvelua mutta kannattaa pyytää paikalle ylimääräinen köksä kaatamaan kahvia, hoitamaan tiskejä ja täyttämään pöytää, jotta voit itse keskittyä myös siihen seurusteluun. Toki siellä keittiössä päätyy auttamaan mutta saat itsekin paljon onnitteluita ja päädyt kuviin. Tuo köksä voi olla kuka tahansa, oma tai lasten ystävä, sukulainen tai vaikka naapuri. Pääasia, että asiasta on sovittu etukäteen, jotta henkilö tietää millä statuksella on paikalla.
Olennaista on sopia työnjako kaikkien kanssa. Kuka hoitaa vieraille kuohuvaa? Kuka ottaa kukat ja lahjat vastaan ja vie paikoilleen? Köksän kanssa käytte läpi mitä pitää olla tarjolla milloinkin, erityisruokavaliot jne, miten tiskikone toimii vai tiskataanko välissä käsin.
Mieti myös tarjoilut sen mukaan, että ne voi vain nostaa pöytään. Muutenkin sopivin ratkaisu silloin, kun vieraita valuu paikalle pitkin päivää. Unohda siis keitetyt perunat ja lämmin ruoka.
Porrasta kutsut, ehdottomasti näin korona-aikana. Lämmintä ruokaa ei kannata tarjota, jos ei ole erityisen suuret tilat ja harvalla on. Kylmistä tarjottavista itse asiassa vieraanakin pidän enemmän kuin jostain kaalilaatikosta. Iltagrillailu kavereille onkin eri asia.
Itse olen järjestänyt yhdet ylppärit kotona ja se onnistui seuraavilla "kikoilla"
-Porrastetaan vieraat monen tunnin ajalle
-Ei lämpimiä ruokia vaan vain kylmää tarjottavaa jota voi vain ottaa esille kun entinen loppuu
-Tarjottavat valmiiksi tarjoiluastioihin niin että niitä ei tarvitse erikseen siirtää esille. Osta vaikka Ikeasta paljon halpoja vateja ja kulhoja
-Joku (tai mieluiten ainakin kaksi) auttamaan kahvin kaatamisessa ja tarjoilussa. Esim. joku tuttavaperheen teini tai naapurin lapsi
-leivo ja tee tarjoiluja hyvissä ajoin etukäteen pakkaseen
-älä stressaa liikaa kodin siistydestä. Kun on paljon ihmisiä paikalla, kukaan ei huomaa jotain pölyhiukkasta nurkassa. Perussiisteys riittää
-Ulos mahdollisimman paljon oleskelua. Sadesään varalle voi vuokrata tai ostaa telttakatoksia. Näin sisätilat eivät ole niin ruuhkaisia.
Muutama quiche lorraine (paistopellillisen kokoiset) ja jotain laatumakkaraa (raakamakkaraa) grilliin. Salaattia. Jälkkäriksi vatkaat mascarponea ja pakastemansikoita & mustikoita, sokeria maun mukaan. Nämä pystyt valmistelemaan helposti samana aamuna tuollaiselle porukalle.
Ei hyvänen aika! Eikö sen vertaa olla kiinnostuttu ylioppilaan juhlista, että pitopalvelu ja juhlapaikka olisi viitsitty varata ajoissa?
Omat juhlat olivat aikoinaan ilman pitopalvelua. Äidilläni on aina kaikkien juhlien kohdalla joku ihme päähänpinttymä, että kaikki pitää järkätä itse, vaikka olisi 200 vierasta tulossa. Yritin sanoa, että jos palkattaisiin edes joku sinne keittiöön töihin, mutta äitini ratkaisi tämän niin, että pyysi yhtä tuttua, joka tavallaan oli myös vieras, mutta silti töissä. Eikä hänelle siitä mitään maksettu. Minusta tämä oli hirvittävän noloa, mutta vanhempani järjestivät asian näin. Siitä huolimatta äitini - ja minä itsekin - oli juhlien aikana paljon keittiössä hääräämässä.
Muutamaa vuotta myöhemmin, kun veljeni pääsi ylioppilaaksi, emme edelleenkään ottaneet pitopalvelua, mutta tällä kertaa äitini suostui sentään palkkaamaan ulkopuolista apua. Erään sukulaisperheen tyttären ystävä, joka opiskeli tuolloin ravintola-alaa ammattiopistossa, tuli auttamaan tarjoilussa ja esillepanossa. Tämä oli kaikin puolin hyvä diili: saimme ammattitaitoisen henkilön ja opiskelija sai työkeikan.
Olimme kyllä kumpienkin juhlien aikana aivan näännyksissä, kun niitä tarjottavia oli väännetty pari edellistä päivää aamusta iltaan, ja juhlia edeltävänä yönäkin päästiin nukkumaan ehkä aamukahdelta. En suosittele tätä kuin ehkä ihan pieniin kemuihin. Juhlien tulee olla juhlat eikä mikään työleiri.
On tosi paljon tarjottavaa, jonka voi tehdä etukäteen. Yleensä ongelmana on kylmäsäilytystilan puute tai astioiden riittämättömyys. Jos nämä eivät ole ongelma, onnistuu kyllä. Peltipiiraat, raikkaat keitot, britakakku, booli ja puolivalmisteet sekä tuunaus👍🏼
Itse olen kevään tuleva ylioppilas ja äitini on tehnyt vähintään yhtä kovan työn ellen joka kovemman kuin minä. En todellakaan halua, että hän viettää aikansa siellä keittiössä.
Riippuu missä asut. "Etelä-Suomessa voitaisiin höllentää kokoontumisrajoituksia, kunhan koronaepidemian tilanne laskee leviämisvaiheesta kiihtymisvaiheeseen. Tuolloin kokoontumisrajoitusta voitaisiin nostaa kuudesta kymmeneen."
No en kyllä ikinä ole käynyt YO juhlissa joissa olisi ollut pitopalvelu. Suurin osa järjestää ne ihan itse kotona.
Joo, tosi vieraalta kuulostaa pitopalvelun järkkäämät yo-juhlat 🙄
Kuten on jo sanottu... tarjoilut porrastetusti. Riittävästi kylmäsäilytystilaa! Tee niin paljon valmiiksi asiat kuin suinkin mahdollista. Työnjako: kuka valvoo pysäköinnin, kuka ottaa kukat ja laittaa maljakoihin (varaa maljakoita riittävästi, myös isoja maljakoita), kuka kaataa tervetuoliaisjuomat, kuka hoitaa tiskin (likaiset lasit), mihin tiskattavat laitetaan, onko astioita riittävästi. Me teimme niin, että emme yrittäneet tiskata vaan
oli isot korit mihin astiat laitettiin ja tiskattiin sitten juhlien jälkeen. Järjestä kodin tilat siten, että on vieraiden tilaa tulla ja seurustella, siirrä esim. pöytiä toisinpäin, vie huonekaluja pois, lainaa puutarhakalusteita ystäviltä ym. OTA apuihminen keittiöön, joka huolehtii ruuista, kahvinkeitosta, kahvin tarjoilusta. Tämä viimeinen on tärkein!
Monet tekee tarjottavat itse, se kyllä onnistuu. Mutta ehdottomasti on palkattava vähintään yksi henkilö keittiöön! Ja ei mikään 14v serkkutyttö vaan ihminen jolla on jotain kokemusta ravintola/keittiöhommista. Se kahvin kaataminen, pöydän täydentäminen ja tiskaaminen ei todellakaan hoidu siinä sivussa vaan on ihan koko päivän työtä.
Järjestin yhdet ylppärit itse. Lämpimän ruuan tein pakkaseen valmiiksi (iso arkkupakastin) , samoin osan leivonnaisista. Tarjoilu olikin sitten lähinnä lämmittämistä ja salaatintekoa vaille. Vieraita oli n. 60.
Ap, älä kuvittle selviäväsi yksin ruuan tarjoilemiseta tai edes tarjolle laittamisesta, koska et selviä. Kun olet ylioppillaan vanhempi, odottavat vieraat sinunkin seurustelevan heidän kanssaan, ainakin jossain määrin.
Itse en olisi selvinnyt päivästä ilman kahden muun henkilön apua.
Tapaspöytä