Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka päästä vaatekauppaan töihin?

Vierailija
05.02.2025 |

Kuinka siis päästä vaatekauppoihin töihin?

Osa kaupoista hakee työntekijöitä työpaikkailmoituksilla mutta mitä muita keinoja olisi päästä kauppaan töihin? 

Kaupallinen ammattitutkinto on, ei ole sen puoleen siia esteitä. Olisiko hyvä opiskella vielä lisäksi jotakin muuta?

Ottavatko vaatekaupat esimerkiksi jonkin tuen perusteella kokeilemaan, esimerkiksi onnistuisiko työkokeilu? Onko kokemusta?

Paljon ei ole niitä avoimia paikkoja näihin vaatekauppoihin eikä oikein niihin saa laitettua avoimiakaan hakemuksia joten kertokaa vinkkejä työnhakuun liittyen. Kaikki vinkit tulevat tarpeeseen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä mahdollisuutesi palkkatukityöhön ja kun olet siltä saralta viisaampi niin rohkeasti vaan yhteyttä kaikkiin mahdollisiin vaatekauppoihin muistaen mainita oikeudestasi palkkatukityöhön ym. asiaan liittyvää niin varmasti kelpaat heille yhtälailla hakijaksi ja kukaties vaikka pääsisitkin. Onnea matkaan!

Vierailija
2/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä mahdollisuutesi palkkatukityöhön ja kun olet siltä saralta viisaampi niin rohkeasti vaan yhteyttä kaikkiin mahdollisiin vaatekauppoihin muistaen mainita oikeudestasi palkkatukityöhön ym. asiaan liittyvää niin varmasti kelpaat heille yhtälailla hakijaksi ja kukaties vaikka pääsisitkin. Onnea matkaan!

Okei, kiva. Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla näin Tampereen Koskikeskuskuksessa vaateputiikin ikkunassa ilmoituksen vapaasta myyjän paikasta. Piilossa olevia paikkoja on siitä päätellen, joten lähtisin kiertelemään niitä mikäli etsisin paikkaa.

Vierailija
4/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiva. Kiitos.

Jos niillä vaan on mahdollisuus saada heille ilmainen työntekijä niin kyllä ne kiljuen sen kortin katsoo jos vain heillä tilaa sattuu silloin olemaan, kuten muutkin kaupat. 

Vierailija
5/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku ollut töissä vaatekaupoissa tai onko joku parhaillaan töissä vaatekaupassa? Miten teidän kaupassanne on käytäntö ottaa työntekijöitä tai muita harjoittelijoita? - ap

Vierailija
6/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla näin Tampereen Koskikeskuskuksessa vaateputiikin ikkunassa ilmoituksen vapaasta myyjän paikasta. Piilossa olevia paikkoja on siitä päätellen, joten lähtisin kiertelemään niitä mikäli etsisin paikkaa.

Kovin paljon ei ole löytynyt, mietin harjoitteluvaihtoehtoja joiden aikana voisi sitä omaa osaamista näyttää sekä oppia samalla. Lisäkouluttautuminenkin olisi kiinnostavaa lisäksi. - ap

Vierailija
7/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiva. Kiitos.

Jos niillä vaan on mahdollisuus saada heille ilmainen työntekijä niin kyllä ne kiljuen sen kortin katsoo jos vain heillä tilaa sattuu silloin olemaan, kuten muutkin kaupat. 

No sehän voisi olla hyödyksi, saisi ainakin lisää todennettua kokemusta jatkoa ajatellen.

Vierailija
8/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo ole piilossa, jos ikkunassa on ilmoitus.

Vierailija
9/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli paikka ei ole haussa työvoimatoimiston listoilla tai lehti-ilmoituksella niin sitä kutsutaan piilossa olevaksi. 

Vierailija
10/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli paikka ei ole haussa työvoimatoimiston listoilla tai lehti-ilmoituksella niin sitä kutsutaan piilossa olevaksi. 

Missä vuodessa oikein elät? :D

Piilotyöpaikka ei ole haussa yhtään missään, ei edes liikkeen ikkunassa. 

Vierailija
11/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet kaupat ovat hysin pitkälle yrittäjävetoisia, eli yrittäjä tekee itse kaiken tai ottaa korkeintaan jonkun osa-aikaisen. Vaatekaupoilla ei mene kovin hyvin ja työntekijä on voi olla liian kallis kaikkine lisineen. 

Olen itse ainoana pääsääntöisenä työntekijänä liikkeessä joka myy erikoistuotteita, samalla omistajalla on myös muita yrityksiä joiden toimintaan osallistun paljon. Teen liikkeessä itse käytännössä kaiken; myyn ja palvelen asiakkaita, valitsen myyntiin tulevat tuotteet, teen somen, luon uudet tuotteet verkkokauppaan (jonka olen itse luonut nollasta/en käytä valmiita kuiva vaan kuvaan itse ja kuvailen kaikki tuotteet tarkasti kirjallisesti), järjestän, somistan, pakkaan nettitilaukset, käyn postissa, vastaan kyselyihin, teen alustavan kirjanpidon jne. jne. Kaupassahan on paljon ns. "asiakkaalle näkymätöntä" työtä. Lisäksi vastaan muissa yritksissä laajasti asiakas- ja päämiessuhteista ja niihin liittyvistä tehtävistä. Liikkeessä on lauantaisin ja lomani aikana toinen myyjä, mutta hän hoitaa vain myyntiä ja asiaksapalvelua, ei muita tehtäviä.

Ätysaikasita työtä ei toiselle myyjälle pysty tarjoamaan, koska se tulisi liian kalliiksi. Olen tosin joskus miettinyt, kuinka liikkeelle kävisi, jos lähtisin muualle töihin kuukauden irtisanomisajalla. Minulla on paljon hiljaista tietoa ja rutiinia, joilla saan työt tehtyä ja asiat hoidettua. Uudella työntekijällä kestäisi kauan tutustua kaikkiin tuotteisiin ja niiden ominaisuuksiin seka kaikkiin liikkeen pitoon liittyviin asioihin. Omistajakaan ei ole perehtynyt suureen osaaan työtehtävistä.

Vierailija
12/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienet kaupat ovat hysin pitkälle yrittäjävetoisia, eli yrittäjä tekee itse kaiken tai ottaa korkeintaan jonkun osa-aikaisen. Vaatekaupoilla ei mene kovin hyvin ja työntekijä on voi olla liian kallis kaikkine lisineen. 

Olen itse ainoana pääsääntöisenä työntekijänä liikkeessä joka myy erikoistuotteita, samalla omistajalla on myös muita yrityksiä joiden toimintaan osallistun paljon. Teen liikkeessä itse käytännössä kaiken; myyn ja palvelen asiakkaita, valitsen myyntiin tulevat tuotteet, teen somen, luon uudet tuotteet verkkokauppaan (jonka olen itse luonut nollasta/en käytä valmiita kuiva vaan kuvaan itse ja kuvailen kaikki tuotteet tarkasti kirjallisesti), järjestän, somistan, pakkaan nettitilaukset, käyn postissa, vastaan kyselyihin, teen alustavan kirjanpidon jne. jne. Kaupassahan on paljon ns. "asiakkaalle näkymätöntä" työtä. Lisäksi vastaan muissa yritksissä laajasti asiakas- ja päämiessuhteista ja niihin liittyvistä te

Kuulostat hyvältä tyypiltä. Tulisin oppiisi milloin vain.

Vierailija
13/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa tulee olemaan nyt ja jatkossa vaatekauppojen pysyä pystyssä,täälläkin ylistetään jotain Temua ja muita verkkokauppiaita.Tokmanni Prisma,Citymarket niissä on vielä osastoja vaatteille.

Vierailija
14/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näin, todella huono neuvo. Palkkatukityö ei enää kerrytä työssäoloehtoa tai eläkettä joten palkkatuella tehty työ menee "hukkaan". Työntekijän kannalta siis erittäin huono vaihtoehto. Ehkä siinä tapauksessa jos työstä saa niin isoa palkkaa että siitä saa pari tonnia sivuun pahan päivän varalta. Rättikaupan myyjänä ei tietenkään ansaitse sellaisia summia. Seuraile kiinostavien kauppojen ilmoittelua (netti/some7lappu ikkunassa) ja käy kysymässä omistajalta suoraan. Joskus noita näkee vuokrafirmojenkin sivuilla, ainakin osa-aikaisena. Riippuu siitäkin mikä kauppa kyseessä. H&M, Zara, urheiluvaatekauppa, kallis boutique yms. haku ja vallintakriteerit vaihtelee suuresti.

Vierailija
15/21 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua miehenä häiritsee, kun vaatekaupan myyjänä on mies. Ehkä menettelee, jos kyseessä on selkeästi vaatturi, eli myy pukua, tms. Mutta ihan stockan myyjänä miestenosastolla mies, niin mun homotutka hälyyttää heti, ja menee fiilis ostaa mitään.

Vierailija
16/21 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvot riippuu vähän siitäkin, että minkä tasoista vaatekauppaa tarkoitat, jotain edullista tai keskihintaista ketjuliikettä vai tyyriimpää ja/tai erikoistuneempaa putiikkia?

Suomesta ei kokemusta, mutta olin ulkomailla isossa keskihintaisessa vaatekaupassa töissä ilman mitään kaupallista koulutusta. Ei myöskään mitään tekstiilialan opintoja. Vähän harrastuneisuutta oli, että materiaalien ominaisuudet ja vaatehuolto oli tuttua. 

Positiivinen asiakaspalveluasenne, tarkkuus ja paineensietokyky oli kiireisessä kaupassa tärkeimmät ominaisuudet. Työ vaatii myös toistuvien rutiinien sietämistä, varastohommat ja liikkeen siistiminen on joka päivä sitä samaa. 

Toki jossain hiljaisemmassa erikoisliikkeessä vaaditaan erilaista myyntitaitoa ja ihmisten kohtaamista, ja kohderyhmä vaikuttaa. Ja jos olet yksin töissä ja hoidat kaiken, niin kuin 11, niin onhan se erilaista kuin esihenkilöiden ja 10-päisen tiimin kanssa.

Vierailija
17/21 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa, että pitäisin huolen siitä, että pysyt kärryillä siitä mitä vaatemuodissa tapahtuu, ja selvität hakiessasi tarkkaan, millaista kohderyhmää kyseinen liike palvelee. 

Jos haet johonkin 55+ rouvien suosimaan puotiin töihin, niin silloin ei ehkä ole niin keskeistä tietää, mikä tiktokissa trendaa nyt. 

Vierailija
18/21 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua miehenä häiritsee, kun vaatekaupan myyjänä on mies. Ehkä menettelee, jos kyseessä on selkeästi vaatturi, eli myy pukua, tms. Mutta ihan stockan myyjänä miestenosastolla mies, niin mun homotutka hälyyttää heti, ja menee fiilis ostaa mitään.

Sen kun haet vain ne rytkyt, joita tarvitset. Ei sinun tarvitse olla myyjän kanssa tekemisissä muuten kuin maksaessa.

Vierailija
19/21 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöhaku on menossa. Tuhansia paikkoja auki suomessa. Joka vaateliike palkkaa varmaan yhden kesäsijaisen. 

Vierailija
20/21 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiva. Kiitos.

Ei ota työkokeilijaa. 98% yritystä ei suostu ottamaan työkokeilijaa, koska niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä!

Normitapa päästä vaatekauppaan on hakea ensin noin 8 viikkotunnin työtä ja sitten vähitellen kasvattaa tuntimäärää. Oma polku on ollut 8 -12 -16 - 20 - 24 -30 h ja aikaa tähän kului vähän yli 3 vuotta.