Onhan se reilua että pitkään työtä tehneet saavat kunnon eläkkeen
Eiks niin ?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin vuoden alussa eläkkeelle. Saan näppiin n.1300€.
Tärkeämpää mulle on hyvä terveys ja jaksaminen puuhailla kaikkea mukavaa kuin "kunnon eläke" .
Tulen mainiosti toimeen tuollakin rahalla, kaikki omaisuus on velatonta ja mies on vielä työelämässä.Saat saman verran eläkettä, kun työntekijä kaupassa palkkaa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, iltaa ja viikonloppua eli 1300 netto ja vuorolisät on tuossa summassa mukana.
Moni tutkintoja suorittanut tekee myös töitä työmarkkinatuella 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Asuntojen hintaromahdus onkin tulossa, kun perikuntien asuntoja tulee myyntiin. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä monikaan heistä saa lainaa. Vuokralaisiakaan ei valitettavasti tule riittämään, kun ei riitä nytkään.
Myöskin kaupan alalla ja palvelualalla tulee loppumaan paljon työpaikkoja, kun eläkeläisten määrä vähenee eivätkä nuoremmat pienituloisina käy partureissa, vaatekaupoissa eikä ravintoloissa eikä teetä remontteja.
Olet todennäköisesti sama henkilö, joka aiemmassa vastaavassa ketjussa kirjoitti kulukorvauksista ja työttömyydestä. Minä en ymmärrä mitä tekemistä työttömyydellä tai osa-aikatyön palkoilla tai millään palkoilla on eläkkeiden kanssa. Mitä tekemistä näillä asioilla on siis tällaisissa keskusteluissa. Mitä haluat sanoa? Olen sen verran tyhmä varmaan, että minulle asiat on hyvä sanoa suoraan.
Kuulostaa korvissani ihan samalta, kuin olisit kirjoittanut jäätelötehtaan perustamisesta. En näe asiayhteyttä. Sama pätee näihin asuntomarkkinoiden romahtamista koskeviin kommentteihin. Mitä tekemistä tällä on sen kanssa, että aloittaja on tyytyväinen siitä, että saa hyvää eläkettä työskenneltyään kauan?
No, onko sinusta oikein, että Ammattikorkeakoulun käynyt tekee töitä (samoja kuin vakituiset) työmarkkinatuella 530 euroa kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä, kulukorvausta ei saa, jos sairastuu eikä eläkettä kerry, jos ei mene tulee karenssi. Eli, jos ei ole yhtään päivää pois kuukauden aikana, saa 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.
Moni tekee myös osa-aikatyötä, töitä nollasopimuksilla ja kaupan alan palkat ovat myös eläkkeiden suuruisia.
Onneksi perikuntien asuntojen hinnat määräytyvät nuorempien tulojen mukaan tai jäävät myymättä. Eli hintaromahdus tulee 10 vuoden sisällä ja työpaikkoja menetetään eläkeläisten vähentyessä, kun nuoremmilla sukupolvilla ei ole rahaa käyttää palveluita eikä shoppailla vaatteita jne.
Aika hämmentävää, että tulen saamaan saman verran eläkettä kuin suureen ikäluokkaan kuuluva äitini, vaikka palkkani on yli 1000 euroa kuussa parempi. Jos siis jään melkein 66-vuotiaana eläkkeelle, joka on alin eläkeikäni. Äitini pääsi 60-vuotiaana eläkkeelle. Jos jatkan 68-vuotiaaksi, niin sitten on parisataa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää mulle on hyvä terveys ja jaksaminen puuhailla kaikkea mukavaa kuin "kunnon eläke" .
Tulen mainiosti toimeen tuollakin rahalla, kaikki omaisuus on velatonta ja mies on vielä työelämässä.Saat saman verran eläkettä, kun työntekijä kaupassa palkkaa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, iltaa ja viikonloppua eli 1300 netto ja vuorolisät on tuossa summassa mukana.
Moni tutkintoja suorittanut tekee myös töitä työmarkkinatuella 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Asuntojen hintaromahdus onkin tulossa, kun perikuntien asuntoja tulee myyntiin. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä monikaan heistä saa lainaa. Vuokralaisiakaan ei valitettavasti tule riittämään, kun ei riitä nytkään.
Myöskin kaupan alalla ja palvelualalla tulee loppumaan paljon työpaikkoja, kun eläkeläisten määrä vähenee eivätkä nuoremmat pienituloisina käy partureissa, vaatekaupoissa eikä ravintoloissa eikä teetä remontteja.
Olet todennäköisesti sama henkilö, joka aiemmassa vastaavassa ketjussa kirjoitti kulukorvauksista ja työttömyydestä. Minä en ymmärrä mitä tekemistä työttömyydellä tai osa-aikatyön palkoilla tai millään palkoilla on eläkkeiden kanssa. Mitä tekemistä näillä asioilla on siis tällaisissa keskusteluissa. Mitä haluat sanoa? Olen sen verran tyhmä varmaan, että minulle asiat on hyvä sanoa suoraan.
Kuulostaa korvissani ihan samalta, kuin olisit kirjoittanut jäätelötehtaan perustamisesta. En näe asiayhteyttä. Sama pätee näihin asuntomarkkinoiden romahtamista koskeviin kommentteihin. Mitä tekemistä tällä on sen kanssa, että aloittaja on tyytyväinen siitä, että saa hyvää eläkettä työskenneltyään kauan?
No, onko sinusta oikein, että Ammattikorkeakoulun käynyt tekee töitä (samoja kuin vakituiset) työmarkkinatuella 530 euroa kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä, kulukorvausta ei saa, jos sairastuu eikä eläkettä kerry, jos ei mene tulee karenssi. Eli, jos ei ole yhtään päivää pois kuukauden aikana, saa 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.
Moni tekee myös osa-aikatyötä, töitä nollasopimuksilla ja kaupan alan palkat ovat myös eläkkeiden suuruisia.
Onneksi perikuntien asuntojen hinnat määräytyvät nuorempien tulojen mukaan tai jäävät myymättä. Eli hintaromahdus tulee 10 vuoden sisällä ja työpaikkoja menetetään eläkeläisten vähentyessä, kun nuoremmilla sukupolvilla ei ole rahaa käyttää palveluita eikä shoppailla vaatteita jne.
10 vuoden päästä kuunnellaan monessa kaupungissa kitinää, kun ei perikunnan asuntoa saa myytyä eikä vuokrattua ja perilliset maksavat yhtiövastiketta 300-400 kuukaudessa. Eli heidän tappiokseen menee. Me muut ei haluta sitten mitään kitinöitä kuunnella. Meillä oli jo paikallislehdessä jokunen vuosi sitten ettei kaikkiin asuntoihin tule riittämään asukkaita meidän kaupungissa. Ja lisää rakennetaan silti kerrostaloja koko ajan. Nuoret haluaa vuokralle uusiin asuntoihin. Nyt jo on ympäri vuoden 600 vuokra-asuntoa tyhjillään. Mutta toki rakentajillekin pitää tietysti olla töitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika hämmentävää, että tulen saamaan saman verran eläkettä kuin suureen ikäluokkaan kuuluva äitini, vaikka palkkani on yli 1000 euroa kuussa parempi. Jos siis jään melkein 66-vuotiaana eläkkeelle, joka on alin eläkeikäni. Äitini pääsi 60-vuotiaana eläkkeelle. Jos jatkan 68-vuotiaaksi, niin sitten on parisataa enemmän.
Sinun pitäisi osallistua politiikkaan ja ajaa muutoksia siellä eduskunnassa päätetään eläkkeistä ei täällä Vauva foorumilla niin me teimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo oikein on
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi osallistua politiikkaan ja ajaa muutoksia siellä eduskunnassa päätetään eläkkeistä ei täällä Vauva foorumilla niin me teimme.
En kehtaa ryöstää omia lapsia verottamalla heidän epävarmaa työansiotaan.
Hehän ovat itseämme vielä pienempi ikäluokka ja osa jännittää jo, että ehtivätkö saamaan riittävän koulutuksen ennen valmistumista.
Toisaalta, voishan sen eläkejärjestelmän päättää toisinpäin..voitais alkaa elää vanhemman ikäluokan säästämillä eläkkeellä, jolloin ehdittäisiin vielä suurten ikäluokkien maksettavaksi ja nuoremmat on pienempi ikäluokka ja eläisitävät sitten meidän säästämillä - ehdittäiskö? Ei paha - kannattaa varoa, mitä toivoo ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin asia on mielestäsi väärin, tulee sinun olla yhteydessä tahoon, joka asialle voi tehdä jotain. Olin itse työttömänä T. Filatovin ollessa työministerinä. Tällöin tuli voimaan erinäisiä työttömiin kohdistuvia pakotteita mukaan lukien tämä työvoimapoliittinen toimenpide, josta puhut ja josta saa 9€ kulukorvauksen. Otin yhteyttä työministeriin ja kerroin mielipiteeni asiasta ja siitä miten tämä vääristää työmarkkinoita sekä yrityksen kilpailuasetelmaa. Filatov totesi vastineessaan, että työttömän ei ole tarkoitus työpaikalla tehdä työtä, vaan seurata vierestä kuinka tämän työn tekeminen tapahtuu. Tämä oli se mitä edellytettin työttömältä työnhakijalta. Työttömyyskorvaushan ei ole vastikkeeton tulonsiirto toisin, kuin eläke tai muut esimerkiksi terveyteen sidoksissa olevat tuet. Jos työttömyyskorvaus olisi vastikkeeton tulonsiirto, tarkoittaisi se sitä, että meillä olisi perustulo ja tätä meillä ei ole.
Ymmärrän, että työttömiä aktivoidaan ja heille yritetään keksiä työllistymistä edistävää toimintaa, mutta se onko tässä onnistuttu täysin on jo toinen asia.
Kun lasketaan yhteen kaikki tulonsiirrot, joita esimerkin työtön saa nettona, on se lähellä sitä minkä moni työssä käyvä ihminen saa. Myös se eläkeläinen, joka on takuueläkkeen varassa saa usein muita tulonsiirtoja mm asumistuen. Eläkeläisen tulot tulevat olemaan lopun elämän ajan samat. Tällä ei tule olemaan mahdollisuutta kasvattaa tulojaan. Tilanne ei ole sama työttömän kohdalla. Lähtökohtaisesti työikäisen ihminen tulee elättää itsensä työtä tekemällä ja työtä tehtyään eläkeikään saakka, tämä siirtyy vanhuuseläkkeelle ja nauttii eläkkeestä, jonka suurilta osin seuraava sukupolvi maksaa. Tämä tulee menemään näin aina.
Hintaromahduksesta puhut. Näistä on puhuttu kymmeniä ellei satoja vuosia ja näitä on tullut ja mennyt. Ostovoima tulee heikentymään, jos väkimäärä Suomessa ei kasva. Suurien ikäluokkien luonnollisen siirtymän jälkeen täällä tulee olemaan vähemmän ihmisiä.
Jossain ketjussa kerroin oman nettoeläkkeeni olevan 1092€/kk lopun elämäni ajan. Kerroit silloin tämän saman asian, kuin nyt näistä työttömyystuista. Olen itse elämäni aikana ollut pitkiä aikoja työttömänä ja työssä huonosti palkatuilla aloilla. Olen tietoinen siitä miten mistäkin asiasta yhteiskunta mitäkin maksaa. Olen sitä mieltä, että aikansa kutakin. Tulee aika jolloin sinä olet eläkkeellä ja toiset työttöminä tai työssä.
Voimia.
Jäin pari vuotta sitten eläkkeelle kolmivuorotyöstä 45v työuralta, josta osa esimiestehtävistä ja eläke 1600€/kk brutto ja käteen jää reilut 1100€/kk nettona.
Ja esim. asuntotukea en saa, ainoastaan osan lääkkeistä saan Kela korvauksen.
Jokainen euro on laskettava, jos aikoo eläkkeen riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Milloin ja mistä työstä on voinut jäädä eläkkeelle 60v?
Eikö tuo 63v eläkeikä ollut jo 70-luvulla?
Vai jäikö äitisi sairaseläkkeelle?
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.
Tarkistin juuri oman eläke-ennusteeni, olen hoitaja.
Alin eläkeikä oli 60v jolloin eläkkeeni olisi 1300€, tämän saa siis 40v työuralla.
Tavoite-eläkeikä noin 68v ja potissa 1800€. Työura 48v.
Ylin eläkeikä 70v, eläke 2200 ja 50v työura.Kyllä on hienoa että raatamalla raskasta vuorotyötä, eli lyhentämällä omaa elinikää ja ottaen lisäsairausriskejä ja olemalla illat, viikonloput, joulut ja muut pyhät pois perheen luota saan noin mahtavan palkinnon.
Kiitos teille suuret ikäluokat. Otattehan palkastani joka kk melkein 8% pois, nettopalkkahan on alle 2000€ joten ei tässä juhlita. Kiitos hyvinvointivaltion luomisesta itsellenne.
Tehän voitte tehdä muutoksia lainsäädäntöön, käyttäkää tämäkin aika jonka täällä Vauva foorumilla purnaatte osallistumalla poliittiseen päätöksentekoon.
Ihan kuin itse olisit jotain tehnyt lainsäädännön eteen. Olet vain nauttinut etuuksistasi, jotka muut ovat sinulle säätäneet. Boomerit ovat maksaneet eläkettä 1 e ja saa takas 3 e, nykyiset ikäluokat maksaa 1 e ja saa takas 1 e eläkkeellä. Parempi olisi säästää ja sijoittaa tuo raha itse, saisi edes tuotot itselle, kun nyt ne valuu eläkeyhtiöille.
Vierailija kirjoitti:
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.
Tarkistin juuri oman eläke-ennusteeni, olen hoitaja.
Alin eläkeikä oli 60v jolloin eläkkeeni olisi 1300€, tämän saa siis 40v työuralla.
Tavoite-eläkeikä noin 68v ja potissa 1800€. Työura 48v.
Ylin eläkeikä 70v, eläke 2200 ja 50v työura.Kyllä on hienoa että raatamalla raskasta vuorotyötä, eli lyhentämällä omaa elinikää ja ottaen lisäsairausriskejä ja olemalla illat, viikonloput, joulut ja muut pyhät pois perheen luota saan noin mahtavan palkinnon.
Kiitos teille suuret ikäluokat. Otattehan palkastani joka kk melkein 8% pois, nettopalkkahan on alle 2000€ joten ei tässä juhlita. Kiitos hyvinvointivaltion luomisesta itsellenne.
Tehän voitte tehdä muutoksia lainsäädäntöön, käyttäkää tämäkin aika jonka täällä Vauva foorumilla purnaatte osallistumalla poliittiseen päätöksentekoon.
Ihan kuin itse olisit jotain tehnyt lainsäädännön eteen. Olet vain nauttinut etuuksistasi, jotka muut ovat sinulle säätäneet. Boomerit ovat maksaneet eläkettä 1 e ja saa takas 3 e, nykyiset ikäluokat maksaa 1 e ja saa takas 1 e eläkkeellä. Parempi olisi säästää ja sijoittaa tuo raha itse, saisi edes tuotot itselle, kun nyt ne valuu eläkeyhtiöille.
Niin, siitä huolimatta, että suuret ikäluokat eivät itse yksilötasolla, kuten sanot, tehneet mitään nykyisten eläkkeidensä eteen - heitä jaksetaan täällä(kin) asian takia vihata. Yrittäkää päättää ennen, kuin mitään kirjoitatte; tekivätkö he itse jotain vääryyttä yksilötasolla vai eivät. Aika harva täällä päättää nytkään oman eläkkeensä laskentatavasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti teki reilusti vajaan työuran, mutta eläke laskettiin kuin olisi tehnyt täydet ja mukaan laskettiin muutama paras vuosi. Tulen aikanaan saamaan täysillä vuosilla vähemmän eläkettä kuin hän nyt.
Silloin äitisi on syntynyt 1900-luvun alussa, kun eläkelaki tuli voimaan 60-luvulla, kun sitä ennen ei kukaan maksanut eläkevakuutusta.
Joskus 80-luvulla eläke viimeisestä vuosista ja eläkeperusteena käytettiin keskiansiota viimeiseltä viideltä vuodelta.
V. 2005 eläkeuudistuksen jälkeen eläke lasketaan koko työuralta.
Itse jäin 10v sitten eläkkeelle 63v ja täyteen eläkeeseen olisi tarvittu 45v työvuotta.
Nyt 43v työuran jälkeen saan eläkettä 1800€/kk bruttona ja käteen reilut 1300€. Palkka vaihteli viimeisen 20v työssäoloaikana 3000-4500€/kk.
Onhan se tietysti noloa, kun joutuu toisten elätettäväksi, mutta enpä ole saanut muita etuuksia, kuin lapsilisät.
Eläkkeitä on jatkuvasti pudotettu huonommiksi ja eläkkeen kertymistä heikennetty. Aikoinaan eläkkeen piti olla 60% palkasta. Olen päälle 50v ja jos hyvin käy, oma eläkkeeni on 50% tuloistani. Siis jos en joudu työttömäksi ennen eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
Miten kertynee työkyvyttömyys eläke ? Jäin tk eläkkeelle duunarina 52v ja eläke reilu 2000€. Moni samassa paikassa ollut ikänsä puolesta paljon pienemmällä. (Tein kyllä ylitöitä reilusti)
Työkyvyttömyyseläke määrääntyy viimeisen vuoden palkan mukaan. Siinähän ollaan vähintäin vuosi sairaslomalla, jonka jälkeen muuttuu joko määräaikaiseksi tai pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi, jonka maksavat työnantajien vakuutusyhtiöt tai Kela.
Työkyvyttömyyseläke lakkaa 63v + kk, jonka jälkeen henkilö jää pysyvällä työ/vanhuuseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti teki reilusti vajaan työuran, mutta eläke laskettiin kuin olisi tehnyt täydet ja mukaan laskettiin muutama paras vuosi. Tulen aikanaan saamaan täysillä vuosilla vähemmän eläkettä kuin hän nyt.
Silloin äitisi on syntynyt 1900-luvun alussa, kun eläkelaki tuli voimaan 60-luvulla, kun sitä ennen ei kukaan maksanut eläkevakuutusta.
Joskus 80-luvulla eläke viimeisestä vuosista ja eläkeperusteena käytettiin keskiansiota viimeiseltä viideltä vuodelta.
Itse jäin 10v sitten eläkkeelle 63v ja täyteen eläkeeseen olisi tarvittu 45v työvuotta.
Nyt 43v työuran jälkeen saan eläkettä 1800€/kk bruttona ja käteen reilut 1300€. Palkka vaihteli viimeisen 20v työssäoloaikana 3000-4500€/kk.
Onhan se tietysti noloa, kun joutuu toisten elätettäväksi, mutta enpä ole saanut muita etuuksia, kuin lapsilisät.
Saat käteen noin 1450€ kuukaudessa. Se on "reilu 1400 euroa" ei 1300 euroa. Se toinen, joka täällä sanoi saavansa 1100€, sinä saat noin 1300€. Tässä teille eläkeläisen veroprosenttitaulukko. En ymmärrä miksi tällaisesta asiasta täytyy valehtelemaan lähteä. On aika helposti selvitettävissä oleva asia.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee pitkän työuran kohtuullisella palkalla,niin eläke on senmukainen.
Itselläni 1800€ netto.
Ei ole valittamista🤗
Saan saman nettona eläkkeestäni.
Aloitin työnteon 17v ja ja lopetin 63v.
Vierailija kirjoitti:
Reiluuden tekeminen on nykyisen sukupolven asia, me teimme omana aikanamme ratkaisut jotka silloin näyttivät hyviltä mutta maailma muuttu, se ei muutu vuodattamalla katkeria vuodatuksia Vauva foorumille. Mikään ei muutu ellette herää ja ryhdy toimeen, valittaminen että ei onnistu koska joku asia on noin ja toinen asia niin ei johda mihinkään.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reiluuden tekeminen on nykyisen sukupolven asia, me teimme omana aikanamme ratkaisut jotka silloin näyttivät hyviltä mutta maailma muuttu, se ei muutu vuodattamalla katkeria vuodatuksia Vauva foorumille. Mikään ei muutu ellette herää ja ryhdy toimeen, valittaminen että ei onnistu koska joku asia on noin ja toinen asia niin ei johda mihinkään.
Kannattaako sunkaan aukoa päätäsi asiasta tässä koko ajan. Elä nimimerkkisi edellyttämällä tavalla. Täällä tiedät mikä on vastaanotto, eikä sulla näytä olevan mitään painavaa sanottavaa asiasta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat käteen noin 1450€ kuukaudessa. Se on "reilu 1400 euroa" ei 1300 euroa. Se toinen, joka täällä sanoi saavansa 1100€, sinä saat noin 1300€. Tässä teille eläkeläisen veroprosenttitaulukko. En ymmärrä miksi tällaisesta asiasta täytyy valehtelemaan lähteä. On aika helposti selvitettävissä oleva asia.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Elakkeensaajan-veroprosent…
Valehdella?
Olen eri, mutta palkansaajien ja eläkeläisten verotus riippuu täysin asuinkunnasta. Se ei suinkaan ole kaikille sama.
Verotus muodostuu valtion ja kunnallisverosta ja kirkollisverosta ja samasta tulosta maksetaan eri vero Helsingissä ja Utsjoella.
Jossakin kaupungissa veroäyri voi olla 16 ja jossakin 22.
Ihan näin yleissivistyksenä. Verotus kun kuuluu perusjuttuihin.
Eipä siinä muita vaihtoehtoja ole jos velkahanat sulkeutuvat, veroja tietenkin nostetaan.