Onhan se reilua että pitkään työtä tehneet saavat kunnon eläkkeen
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistään 40 vuoden katkeamattomasta työurasta on vaan tänä päivänä turha haaveilla. Joten jo se on epäreilua, ettei nuoremmille ole töitä. Saavat kituuttaa jo ennen eläkeikää.
Sekin on valinta, jos on ronkeli töiden suhteen, ylikouluttautuu, alkaa töihin vasta yli kolmekymppisenä ja pitää säännöllisin välein ansiosidonnaista, vuorottelu- ja opintovapaita ja on muutenkin tukien varassa, silloin jää eläke väkisinkin pieneksi.
Kun tekee matalapalkka alalla 40 vuotta töitä saa eläkettä 1000 euroa. Kun ei ole ikinä töissä saa kansaneläkkeen + takuueläkkeen 836 ja yksin asuva saa tuohon eläkeläisten asumistuen lisäksi sekä kelan hoitotuen kodinhoitajapalveluihin + toimeentulotukea lääkkeisiin.
Kodinhoitajat ei enää siivoa. Jos eläke 1257 tai vähemmän saa kaupungilta palveluseteleitä, joilla siivousta voi ostaa halvemmalla.
Mitä isompi asunto sen kalliimpaa on siivouspalvelut.
Ei käy kateeksi 1000 eläkettä saavia joiden pitää ostaa siivouspalvelut omakotitaloon, johonkin kaksioon siivouksen kai vielä voi maksaa.
PL-seudun vuokratasoon suhteutettuna ei hirveästi naurata matalapalkka tai yrittäjiä, jotka ton reilun tonnin eläkkeellä yksin elävät.
Vierailija kirjoitti:
Mistään 40 vuoden katkeamattomasta työurasta on vaan tänä päivänä turha haaveilla. Joten jo se on epäreilua, ettei nuoremmille ole töitä. Saavat kituuttaa jo ennen eläkeikää.
Meidän demokraattisessa yhteiskunnassa jokainen voi äänestää haluamansa päättäjät jotka näistä päättävät.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän demokraattisessa yhteiskunnassa jokainen voi äänestää haluamansa päättäjät jotka näistä päättävät.
Onhan toinenkin mahdollisuus mutta ei monia kiinnosta, kokemukset tästä ovat huonoja eläkkeiden suhteen
https://www.ktpkom.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.
Miten niin teette paljon pidempiä työuria? Ja niistä pidemmistä työurista ei sitten edes makseta reilua eläkettä?
Mun mutsi aloitti täyspäiväisesti työnteon 16 vuotiaana, eläkettä alkoi kertymään vasta 23 vuotiaana, jäi eläkkeelle 65 vuotiaana.
Minä aloitin työnteon 14vuotiaana, täyspäiväisesti opiskelujen jälkeen 22 vuotiaana, ja eläke alkoi kertymään myöskin 23 vuotiaana, eläkeikää tässä vielä kyllä odottelen.
Moni on ehtinyt jäädä eläkkeelle niillä vanhoilla säännöillä 62 tai jopa 58-vuotiaana. Se on vähän eri asia kuin 68 vuotiaana. Toki ennen on monesti aloitettu työt nuorempana, mutta ei kaikki. Mietipä niitä, ketkä on hankkineet korkeakoulututkinnon vähän pidemmän kaavan mukaan ja menneet töihin kolmikymppisenä ja sitten jääneet eläkkeelle 62-vuotiaana. 32 vuoden työura ja sitten yli 20 vuotta eläkkeellä!
Miten kertynee työkyvyttömyys eläke ? Jäin tk eläkkeelle duunarina 52v ja eläke reilu 2000€. Moni samassa paikassa ollut ikänsä puolesta paljon pienemmällä. (Tein kyllä ylitöitä reilusti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Se nimenomaan on reilua. Harmi, että sitä reiluutta ei riitä meille nuoremmille. Me teemme paljon pidempiä työuria ilman sitä reilua eläkettä. Mutta nauttikaa te omistanne. Muistakaa laittaa kaikki palamaan, ettei perintöä jää vahingossakaan. Siihen löytyy paljon ohjeistusta.
Tarkistin juuri oman eläke-ennusteeni, olen hoitaja.
Alin eläkeikä oli 60v jolloin eläkkeeni olisi 1300€, tämän saa siis 40v työuralla.
Tavoite-eläkeikä noin 68v ja potissa 1800€. Työura 48v.
Ylin eläkeikä 70v, eläke 2200 ja 50v työura.Kyllä on hienoa että raatamalla raskasta vuorotyötä, eli lyhentämällä omaa elinikää ja ottaen lisäsairausriskejä ja olemalla illat, viikonloput, joulut ja muut pyhät pois perheen luota saan noin mahtavan palkinnon.
Kiitos teille suuret ikäluokat. Otattehan palkastani joka kk melkein 8% pois, nettopalkkahan on alle 2000€ joten ei tässä juhlita. Kiitos hyvinvointivaltion luomisesta itsellenne.
Työeläkelait päätettiin eduskunnassa siellä oli kaikkien ikäluokkien edustajia, nuorten pitäisi pyrkiä eduskuntaan ja muuttaa eläkelakeja mutta mutta nämä luuserit vain täällä Vauvassa katkeria juttuja suoltavat, jatkakaa jos ette halua muutoksia.
Lukutaitoiset voisivat lukea työeläkkeistä täältä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6el%C3%A4ke
Vierailija kirjoitti:
Ei käy kateeksi 1000 eläkettä saavia joiden pitää ostaa siivouspalvelut omakotitaloon, johonkin kaksioon siivouksen kai vielä voi maksaa.
Minä taas kadehdin kaikkia. Kadehdi sinäkin, se kannattaa, vatsahaava kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Miten kertynee työkyvyttömyys eläke ? Jäin tk eläkkeelle duunarina 52v ja eläke reilu 2000€. Moni samassa paikassa ollut ikänsä puolesta paljon pienemmällä. (Tein kyllä ylitöitä reilusti)
Täältä löytyy kuinka
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6el%C3%A4ke
Kai sitä kannattaisi minun sitten lopettaa työnteko tähän kun en kunnon eläkettä tule koskaan näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä kannattaisi minun sitten lopettaa työnteko tähän kun en kunnon eläkettä tule koskaan näkemään.
Elämässä on muutakin kuin työ ja eläke, keskity niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin vuoden alussa eläkkeelle. Saan näppiin n.1300€.
Tärkeämpää mulle on hyvä terveys ja jaksaminen puuhailla kaikkea mukavaa kuin "kunnon eläke" .
Tulen mainiosti toimeen tuollakin rahalla, kaikki omaisuus on velatonta ja mies on vielä työelämässä.Saat saman verran eläkettä, kun työntekijä kaupassa palkkaa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, iltaa ja viikonloppua eli 1300 netto ja vuorolisät on tuossa summassa mukana.
Moni tutkintoja suorittanut tekee myös töitä työmarkkinatuella 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Asuntojen hintaromahdus onkin tulossa, kun perikuntien asuntoja tulee myyntiin. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä monikaan heistä saa lainaa. Vuokralaisiakaan ei valitettavasti tule riittämään, kun ei riitä nytkään.
Myöskin kaupan alalla ja palvelualalla tulee loppumaan paljon työpaikkoja, kun eläkeläisten määrä vähenee eivätkä nuoremmat pienituloisina käy partureissa, vaatekaupoissa eikä ravintoloissa eikä teetä remontteja.
Saahan niitä vuokralaisia lisää, Irakista, Somaliasta, Afganistanista... tulevat varmaan jos kauniisti pyydetään.
MOHMMAD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää mulle on hyvä terveys ja jaksaminen puuhailla kaikkea mukavaa kuin "kunnon eläke" .
Tulen mainiosti toimeen tuollakin rahalla, kaikki omaisuus on velatonta ja mies on vielä työelämässä.Saat saman verran eläkettä, kun työntekijä kaupassa palkkaa, kun tekee 30 tuntia viikossa vuorotyötä, iltaa ja viikonloppua eli 1300 netto ja vuorolisät on tuossa summassa mukana.
Moni tutkintoja suorittanut tekee myös töitä työmarkkinatuella 530 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.
Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa. Asuntojen hintaromahdus onkin tulossa, kun perikuntien asuntoja tulee myyntiin. Työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä monikaan heistä saa lainaa. Vuokralaisiakaan ei valitettavasti tule riittämään, kun ei riitä nytkään.
Myöskin kaupan alalla ja palvelualalla tulee loppumaan paljon työpaikkoja, kun eläkeläisten määrä vähenee eivätkä nuoremmat pienituloisina käy partureissa, vaatekaupoissa eikä ravintoloissa eikä teetä remontteja.
Saahan niitä vuokralaisia lisää, Irakista, Somaliasta, Afganistanista... tulevat varmaan jos kauniisti pyydetään.
Missä työpaikat?
EU sanoo kohta ettei Suomi saa enää velkaa? Miten sitten esim. julkisen palkat maksetaan?
Väkeä voi tulla mistä tahansa, jos yksityiselle puolelle tulee työpaikkoja. Niitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
MOHMMAD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikat?
EU sanoo kohta ettei Suomi saa enää velkaa? Miten sitten esim. julkisen palkat maksetaan?
Väkeä voi tulla mistä tahansa, jos yksityiselle puolelle tulee työpaikkoja. Niitä odotellessa.
Palveluja ja tukia joudutaan leikkaamaan, palkkoja alennetaan, työeläkkeitä ei voi leikata mikä onkin hyvä.
Viisas vanhus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MOHMMAD kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikat?
Palveluja ja tukia joudutaan leikkaamaan, palkkoja alennetaan, työeläkkeitä ei voi leikata mikä onkin hyvä.
Tarkoittaa työpaikkojen menetystä. Leikkaaminen tuista nuoremmilta tarkoittaa asuntojen hintojen romahtamista, asuntovelkaiset eivät saa toimeentulotukea, vuokralla asuvat pärjäävät aina.
Saa nähdä pääsenkö itse eläkkeelle koskaan, kun niitä eläke-ikiä kokoajan nostellaan.
T: Mies alle 30v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todennäköisesti sama henkilö, joka aiemmassa vastaavassa ketjussa kirjoitti kulukorvauksista ja työttömyydestä. Minä en ymmärrä mitä tekemistä työttömyydellä tai osa-aikatyön palkoilla tai millään palkoilla on eläkkeiden kanssa. Mitä tekemistä näillä asioilla on siis tällaisissa keskusteluissa. Mitä haluat sanoa? Olen sen verran tyhmä varmaan, että minulle asiat on hyvä sanoa suoraan.
Kuulostaa korvissani ihan samalta, kuin olisit kirjoittanut jäätelötehtaan perustamisesta. En näe asiayhteyttä. Sama pätee näihin asuntomarkkinoiden romahtamista koskeviin kommentteihin. Mitä tekemistä tällä on sen kanssa, että aloittaja on tyytyväinen siitä, että saa hyvää eläkettä työskenneltyään kauan?
Vappuna jään töistä pois, palkka juoksee lokakuun loppuun asti. Marraskuussa saan ensimmäisen eläkkeen, joka tulee olemaan 5839 euroa/kk. Netosta ei ole vielä tietoa ja todellinen netto selviää vasta ensi vuonna, kun saan pelkkää eläketuloa, mutta uskon pärjääväni.