Miten homma menee:seurusteltiin, mies osti kämpän ja laina hänellä, mentiin naimisiin siitä aika pian. Jos me nyt erotaan, eikä meillä ole avioehtoa...
Niin tuleeko se velka mun nimiin? Eroa ei ole (toivottavasti) tulossa mutta aloin miettiä kun eilen oli vähän riitaa kämpän korjauksesta ja mies totesi vaan et ei oo mun murhe kun ei oo mun kämppä. Huomattiin siis että katto vuotaa ja mies on sitä mieltä et ei haittaa kun ämpäri riittää ettei laminaatti pääse sateella turpoamaan 🤦♀️
Tämän takia aloin vaan pohtimaan et jos nyt tulisi ero, tartteeko mun ottaa sitä velkaa nimiini. Kämpästä en välitä, varsinkin jos mies lähtee vikojen kanssa tuolle linjalle. Tosin mieskin menee vaihtoon jos ei tuu nyt tän viikon aikana järkiinsä.
Mua ei siis kämppä kiinnosta, eikä velkakaan
Kommentit (45)
Onko tuo edes totta?
Jos katto vuotaa, niin pitää korjata ja äkkiä. Siellä kastuvat myös kaikki eristeet. Lisäksi se kohta, josta vesi tulee sisään, on yleensä eri kohta, mistä katto oikeasti vuotaa.
Sisälle pitää tilata kuivatusfirma. Niillä on laitteet, jotka kondensoivat kosteutta.
Pieni talo preerialla-sarjassa on kätevää korjata katto, kun lattiassa ja katossa ei ole mitään eristeitä.
Terkuin: rak ins
"Mua ei siis kämppä kiinnosta, eikä velkakaan"
Selittääkin miks teit tämän ketjun.
Eihän sillä talolla ole mitään arvoa kohta jos ei kattoa rempata. Sano suoraan miehelle että homekämppään et asumaan jää.
Huomioi myös se, että kotivakuutus korvaa usein akuutin vuodon auheuttaman korjauksen, mutta ei pitkäaikaista vuotoa! Eli heti vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön ja tutkitutatte vahingon laajuuden. Se ei vielä maksa teille mitään. Kai teillä kotivakuutus on?
https://www.minilex.fi/a/avioero-ositus-ja-lainat
Avioerossa puolisoiden säästöt ja lainat on eroteltava tai jaettava, jos toinen puolisoista näin haluaa. Ositus on prosessi, jossa puolisoiden säästöt sekä maksamattomat lainat selvitetään ja jaetaan sen mukaan, ovatko ne yhteisiä vai henkilökohtaisia. Seuraavaksi tarkastellaan, miten lainat voivat jakautua osituksessa, ja kenelle ne näin ollen jäävät maksettaviksi.
Lain mukaan kumpikin puoliso vastaa yksin siitä velasta, minkä hän on tehnyt ennen avioliittoa tai sen aikana. Jos puoliso on esimerkiksi ottanut omissa nimissään avioliiton aikana autolainan autoon, jota hän ainoastaan vapaa-aikana käyttää, on hän siitä itse vastuussa. Velasta, joka on perheen elatusta varten, mutta ainoastaan toisen puolison nimissä, ovat puolisot yhdessä vastuussa. Jos puoliso on siis ottanut omiin nimiinsä asuntolainaa puolisoiden yhteistä kotia varten, ovat molemmat puolisot avioerossa vastuussa lainasta ja näin ollen se tullaan jakamaan.
Vierailija kirjoitti:
sellaista tänään.
kukaan ei tuhoa kämppäänsä vuotavalla katolla, mutta mammat toki nielee tämänkin
Ilmeisesti mun tarttisi antaa sulle mieheni yhteystiedot jos et usko. Ehkä saisit hänelle paremmin järkeä taottua kun minä.
Tosin ei sekään hyvä merkki ole että mun puoliso ei uskoisi minua vaan jotain muuta tässä asiassa
Ap
Minkä ikäisiä olette tai asuuko siellä teidän kanssa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sellaista tänään.
kukaan ei tuhoa kämppäänsä vuotavalla katolla, mutta mammat toki nielee tämänkin
Ilmeisesti mun tarttisi antaa sulle mieheni yhteystiedot jos et usko. Ehkä saisit hänelle paremmin järkeä taottua kun minä.
Tosin ei sekään hyvä merkki ole että mun puoliso ei uskoisi minua vaan jotain muuta tässä asiassa
Ap
Juupajuu. Mies ottaa lainaa ihan vain tuhotakseen omaisuuttaan. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä olette tai asuuko siellä teidän kanssa lapsia?
Keski-ikäisiä, yksi lapsi löytyy. Jos se siis jotenkin vaikuttaa koko kuvioon meidän ikä ja lasten määrä
Ap
Voiko tosiaan joku ihminen olla näin tyhmä että antaa oman talonsa homehtua pystyyn? Ymmärtäisin jos olisi vuokratalo, ettei paljon kiinnostaisi, mutta tuohan nyt on sama kun vetäisi omaisuutensa vessanpöntöstä alas. Jos mies on näin välinpitämätön kattovuodosta, niin kuvittele vaan miten tulevaisuudessa saat hänen kanssa kinata asioista. Jos et tosiaan saa miehelle järkeä puhuttua, niin muuta nyt ihmeessä pois sieltä itseäsi sairastuttamasta. Sisäilmasta aiheutuvat terveysongelmat eivät ole mikään pikkujuttu. Ja muutenkin, itse en ainakaan jaksaisi katsoa tuollaista pösilöä miehenäni.
Etkä ole millään lailla velvollinen osallistumaan remontti- tai muihinkaan kustannuksiin, lainanmaksuun tms. koska talo ei ole nimissäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko talo molempien nimissä? Jos se on myös sinun nimissäsi, niin olet korvausvelvollinen kun seuraava omistaja löytää homevauriot katosta.
Kun katto vuotaa tarpeeksi kauan (useita viikkoja) niin talo on pilalla. Sitä ei enää kattorempalla pelasteta.
Kaikki on onneksi miehen nimissä. Mulla on muuta omaisuutta, miehellä on kämppä.
Eli ei kannata nyt erota, jos ei avioehtoa ole. Tai tehkää se avioehto, niin et joudu tekemisiin talo-ongelmien kanssa, vaikka eroaisittekin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tosiaan joku ihminen olla näin tyhmä että antaa oman talonsa homehtua pystyyn? Ymmärtäisin jos olisi vuokratalo, ettei paljon kiinnostaisi, mutta tuohan nyt on sama kun vetäisi omaisuutensa vessanpöntöstä alas. Jos mies on näin välinpitämätön kattovuodosta, niin kuvittele vaan miten tulevaisuudessa saat hänen kanssa kinata asioista. Jos et tosiaan saa miehelle järkeä puhuttua, niin muuta nyt ihmeessä pois sieltä itseäsi sairastuttamasta. Sisäilmasta aiheutuvat terveysongelmat eivät ole mikään pikkujuttu. Ja muutenkin, itse en ainakaan jaksaisi katsoa tuollaista pösilöä miehenäni.
Etkä ole millään lailla velvollinen osallistumaan remontti- tai muihinkaan kustannuksiin, lainanmaksuun tms. koska talo ei ole nimissäsi.
Erotilanteessa ei ole noin yksinkertaista, jos avioehtoa ei ole. Teoriassa, jos talolainaa on paljon, ja joutuu myymään tappiolla, voi vaimo joutua maksamaan tasinkoa miehelle erossa.
Meillä myös mies omistaa kämpän, osti ennen meidän tapaamistamme. Jos ero tulisi, en tietenkään vaatisi siitä puolia itselleni kun en kerran ole siitä mitään maksanut. Ne huonekalut, jotka olen ostanut omilla rahoilla, ottaisin mukaan tai mies saisi maksaa nimellisen summan jos haluaa itselleen. Olen toki tapetoinut ja maalannut täällä, mutta en niitä lähtisi hinnoittelemaan, koska omaksi iloksi olen tehnyt ja työn tuloksista sitten nauttinut. Mies maksanut isommat jutut, kuten terassin materiaalit ja laminaatit. Kiukaasta voisi tulla tappelu, kun minä sen maksoin, mutta antaisin sen olla paikallaan ja nyt jo muutaman vuoden käytön jälkeen arvo ehkä 50...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko talo molempien nimissä? Jos se on myös sinun nimissäsi, niin olet korvausvelvollinen kun seuraava omistaja löytää homevauriot katosta.
Kun katto vuotaa tarpeeksi kauan (useita viikkoja) niin talo on pilalla. Sitä ei enää kattorempalla pelasteta.
Kaikki on onneksi miehen nimissä. Mulla on muuta omaisuutta, miehellä on kämppä.
No sitten olet turvassa. Voit aina muuttaa pois ja jättää miehen sinne mätänevään mökkiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli ei kannata nyt erota, jos ei avioehtoa ole. Tai tehkää se avioehto, niin et joudu tekemisiin talo-ongelmien kanssa, vaikka eroaisittekin.
Mun muu omaisuus on siis käytännössä meidän irtaimisto ja pari 2000e arvoista autoa. Et ei niilläkään pitkälle pötki.
Oon jaksanut juoksevat kulut, mies kämpän. Tyhmää jonkun mielestä mutta oon aatellut että täytyy mun asumisesta kuitenkin vuokraa jollekin maksaa ja yhtälailla sähköt yms vaikka olisin vuokralla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotilanteessa ei ole noin yksinkertaista, jos avioehtoa ei ole. Teoriassa, jos talolainaa on paljon, ja joutuu myymään tappiolla, voi vaimo joutua maksamaan tasinkoa miehelle erossa.
No varakkaampi maksaa tasinkoa aina, ei se velka sitä mihinkään muuta.
Miehen varallisuus: talo (+ muu omaisuus) - velka
AP:n varallisuus: ...
Verrataan ja tasataan tasingolla.
Olennaista on kuitenkin se, että laskennallisesti varallisuus ei voi olla ikinä alle 0, eli jos miehen omaisuuden arvo on asuntovelkaa pienempi, lasketaan tasinko kuten miehellä ei olisi omaisuutta ollenkaan ja velka jää jokatapauksessa miehen murheeksi.
Tuokin on vähän kyseenalaista, että sinä omilla tuloillasi osallistut kalliisiin remontteihin talossa, josta et omista mitään. Toki parempi että et omista nyt tässä tapauksessa. Mutta en sinuna sijoittaisi remontointirahaa johonkin täysin toisen omistamaan omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on vähän kyseenalaista, että sinä omilla tuloillasi osallistut kalliisiin remontteihin talossa, josta et omista mitään. Toki parempi että et omista nyt tässä tapauksessa. Mutta en sinuna sijoittaisi remontointirahaa johonkin täysin toisen omistamaan omaisuuteen.
Virallisesti olen maksanut sähkölaskut, jätelaskut, netit ja osat ruoka kuluista. Ilma lämpöpumppu on ainoa minkä omalla rahalla olen kämppään laittanut
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on pakko olla provo. Ei voi olla kukaan noin tyhmä, toi on jo anteeksiantamatonta.
Tajuat varmaan, että jos eroatte ilman avioehtoa eron sattuessa myös sun omaisuus jaetaan. Eli kirjoitetun perusteella jako menisi näin, summat keksitty.
Miehen omaisuus: velkaa 500te, omaisuuden arvo 0e koska homekorsulla ei ole arvoa. Tonttikin varppina vuokratontti.
Ap:n omaisuus: kaksi sijoitusasuntoa, arvo yhteensä noin 250te, pankkisjoituksia ja rahasto-osuuksia 100te.
Koska teillä ei ole avioehtoa tuomari katsoo omistukset, 0e vs. 350te. Ero myönnetty ja joudut maksamaan tasinkoa eksällesi 175te. Kannatti varmasti, ainakin eksällesi.
Kuvitteletko, että miehesi enää tässä vaiheessa suostuu avioehtoon? Hänenhän kannattaisi erota mahdollisimman nopeasti kun ilmasta rahaa tiedossa. Tasinkorahoista maksaa useamman kattoremontin joten laskee varmasti, että lähdet piakkoin kävelemään eikä hänen tarvi maksaa remppaa itse.
Jos tarina on tosi niin hienosti oot asias ryssinyt.
sellaista tänään.