Papa-koe ahdistaa
Täytin juuri 30 ja tuli kutsu papa-kokeeseen. Ahdistaa mennä. Tottakai siis menen ja itse koe ei ahdista, vaan pelottaa mitä jos jotain löytyy... (tietty se koe ei sitä mahdollista huonoa tulosta aiheuta, tietenkään)
Papa on otettu kerran aiemmin, kun olin 25v. Silloin kaikki oli ok...
Vertaistukea?
Kommentit (22)
Onko ollut paljon kumppaneita? Jos ei, niin riski muutoksiin pieni.
Todennäköisesti mitään ei löydy. Turha etukäteen stressata. Ja jos löytyykin, niin ei se etukäteen stressailu siihen auta.
Ei sua ahdista. Sua jännittää tai pelottaa. Ärsyttää tämä jatkuva ahdistaminen milloin mistäkin suolakurkun hinnasta. Te ette edes tiedä miltä ahdistus tuntuu.
Sama. Tänä vuonna taas edessä. No, todennäköisesti on kaikki hyvin.
Arvaa vaan miten ahdistaa sitten kun täytät 50 ja alkaa vielä mammografiatkin?? Niin että, eläkää nyt, älkääkä miettikö että mitä pahaa voisi tapahtua. Hyvä vaan että Suomessa on ilmaiset seulonnat. Kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei sua ahdista. Sua jännittää tai pelottaa. Ärsyttää tämä jatkuva ahdistaminen milloin mistäkin suolakurkun hinnasta. Te ette edes tiedä miltä ahdistus tuntuu.
Olipahan vastaus. Mistäs sinä tiedät, ahdistaako jotakuta? Tässä ei muutenkaan puhuta suolakurkunhinnasta, vaan syöpäkokeesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut paljon kumppaneita? Jos ei, niin riski muutoksiin pieni.
Ei, vain 2. Mutta ahdistaa se kun toinen heistä oli hyvinkin seksuaalisesti aktiivinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan ahdistuneisuushäiriö diagnoosina. Kyllä tämä ahdistaa. Pelko on ihan eri tunne.
Ap
Sama edessä kesäkuussa. Itseäni ahdistaa se, jos vastassa on joku työhönsä tympääntynyt ilkeä hoitaja.
Entä sitten jos jotain olis? Sitten hoidetaan.
Itsellä ollut jo yks syöpä 32-vuotiaana, varmaan ehdin toisenkin joskus saada. Ei ahdista.
Muakin pelotti. Ei ollut mitään, se oli helpotus tietenkin. Mä en ole käynyt kuin kerran varsinaisesti gynekologilla, siksikin jännitti tuo.
Olen ruvennut stressaamaan sitäkin, jos olisikin vastassa mies näytettä ottamassa. Varmaan kääntyisin kannoillani. Olisi liikaa siihen stressiin :D
Vierailija kirjoitti:
Jos papakoe ahdistaa, niin mieti, että saat ainakin tietää ajoissa jos jotain löytyy. Mielummin niin kuin syöpäsolut lisääntyy vuosia vapaasti.
On tosi mahtava juttu, että näitä seulontoja tehdään.Itse näytepala otetaan tosi nopeasti, vähän nipistää ja se on siinä. Ehdit just ja just huomata sen, kun hoitaja jo ottaa hanskoja kädestään ja toivottelee päivänjatkoja.
Ja on muuten myös tosi mahtavaa saada se viesti, että ei löytynyt mitään poikkeavaa <3
Jep. Ja siksi aion sinne mennäkin. Parempi tietää ajoissa jos jotain on.
Ap
Onhan se nyt tosi epätodennäköistä, että mitään löytyy. Ja jos löytyykin, niin sehän voi olla tosi pieni muutos, joka on ihan hoidettavissa. Ei se kai nyt yleensä mikään "puoli vuotta elinaikaa"-juttu ole, vaikka jotain olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruvennut stressaamaan sitäkin, jos olisikin vastassa mies näytettä ottamassa. Varmaan kääntyisin kannoillani. Olisi liikaa siihen stressiin :D
Itseä ei varsinaisesti haittaa mutta olisi se kyllä tavallaan epämiellyttävää. Varsinkin jos olis joku tosi nuori ja komea 😂
Ap
Tsemppiä, ap!
Itse toimenpide on nopeasti ohi ja eikö ole kuitenkin parempi tietää tilanne?
Mä olin just 50v kutsunnassa ja kävi niin hassusti, että aloin lähteä hieman vauhdikkaasti niistä jalustimista ennen kuin laveri oli ihan alhaalla - > potkaisin hoitsua kylkeen. Pahoittelut perään tietenkin ja hän totesi, ettei haittaa mitään : D
Sanoi, että tuloksissa mennee 2-4 viikkoa, mutta tulikin alle viikossa puhtaat paperit. Mulla on ollut nuorena kondylooma ja vaikka se saatiin hoidettua helposti, olen aina jännittänyt tuloksia. Onneksi aina ollut normaali tulos, ei hp-virusta eikä solumuutoksia.
En edes tajunnut ahdistua papa-kokeesta, vaikka yleensä murehdin vähän kaikkea :D mulla otettiin se pari viikkoa sitten samassa yhteydessä kun kävin äitiysneuvolan lääkärillä. Sanoivat vaan että kun täytät tänä vuonna 30 niin hoidetaanko näyte nyt alta pois, ei siinä ehtinyt jännittää. Todennäköisesti kaikki on kunnossa ja sinullakin ap :)
Minun mielestä tuo sattuu. Ja olen kokenut muutaman syöpäleikkausta ja sytostaatit, joista tuli erilaisia kipuja, siitä huolimatta jännitän papaa hullun lailla. Gynekologilla käynti oli viimeksi aivan järkyttävä, kun lääkäri meni puhelimeen ja ultraääni antura jäi mun sisään puhelun ajaksi🥴
Tämä on yksi papa-kokeiden monista haitoista. Fyysisesti terveet naiset muuttuvat hysteerisiksi.
Se on onneksi nopea toimenpide. Kyllä sä selviät, tsemppiä!