Äidin omituinen käytös
Olen ihmeissäni ja huolissani äidistäni. Hän täyttää muutaman vuoden päästä 60. Hän on todella haluton peseytymään ja pesemään vaatteitaan. Lisäksi hän kerää kaikenlaista turhaa roinaa, mitä on kaapit täynnä. Ostaa myös kaikkea turhaa härpäkettä jatkuvasti.
Sanon, että haisee hieltä(koska likaiset vaatteet) vastaa että mitä sitten. Ei käy suihkussakaan joka päivä. Kyse ei ole siitä että hän ei muistaisi tai osaisi peseytyä. Vaan siitä, että vettä täytyy säästää ja vaatteet muka kuluu kun niitä pesee. Tavaraa hamstraa koska niitä voi joskus joku tarvita. Jos saan hänet heittämään jotain pois niin ikävöi tavaraa vielä vuosien päästä. Viimeisin tämmöinen oli "hieno" tyhjä saippuapullo.
Onko tämä vaan jotain sairaalloista piheyttä vai joku mt-ongelma? Kun kysyn miksi toimii näin niin sanoo edellä mainitut syyt ja kieltäytyy puhumasta. Ja tosiaan tämä ei ole mikään uusi juttu vaan jatkunut vuosikymmeniä jo. ( siksi en usko esim. Muistisairauteen)
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva kylläkään käy suihkussa päivittäin
Ihan tosi? Luulin, että lähes kaikki käyvät päivittäin suihkussa, kuten minä. Enkä edes ole enää työelämässäkään.
Sehän se onkin että ihmiset kuvittelevat että kaikki tekevät kuten itse. Minä käyn 2 kertaa viikossa suihkussa (niin kuin lapsena opin käymään saunassa käynnin kanssa), ellen ole ihan hirveästi hionnut/uinut järvessä/likaantunut/jne., ja minulle oli ihan hirveä järkytys aikuisena tutustua ihmiseen joka käy 1-2 kertaa päivässä suihkussa. Ihmettelin eikö hänen tarvitse sitten ihan hirveästi rasvata ihoaan kun se kuivaa? Tarvitsee kuulemma, joten en oikein ymmärrä sitäkään. Paras kaverini pesee päivittäin hiuksensa, mutta tekee näin lavuaarin yllä käsisuihkun kanssa, koska ei halua joutua tuohon rasvaamiskierteeseen. Sekin olisi minulle ihan liikaa, mutta olen sittemmin oppinut että ihmisiä on monenlaisia. Joillakin rasvoittuu hiukset/iho nopeammin kuin toisilla, jotkut hikoilevat paljon enemmän, jne. En enää pidä päivittäistä suihkussa käyntiä hirveän omituisena, vaikka sitä yhä kummastelenkin.
Masennus täällä on jo mainittu, sen lisäksi alkava dementia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan?
Äiti ei "usko" mielenterveysongelmiin. Hänellä on kyllä ollut vaikeaa viimevuodet. Mietin, johtuuko tämä kaikki jostain turvallisuuden hakemisesta.
Ap
Paljon mahdollista. Saattaa tuntua siltä, että kaikki muuttuu ja pyrkii pitämään elämän syrjästä kiinni.
Vanha tavara luo kuvan pysyvyydestä. - ja pysähtyneisyydestä.
Kärsin kotona asuvana teininä kun en saanut käydä suihkussa kun max 3x viikossa ja vaikka olisin hikoillut ja samana päivänä laittamani paita olisi alkanut siksi heti haista niin sitä ei saanut pistää illalla pesuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Masennus täällä on jo mainittu, sen lisäksi alkava dementia?
Ehkä, mutta muisti pelaa, on oppinut paljon uusia juttuja nopeastikin ja tosiaan tätä on kestänyt varmaan viimeiset 20 vuotta. Suvussa ei myöskään ole nuoria muistisairaita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63 v. ja käyn joka päivä suihkussa johonkin aikaan päivästä. Hiukset pesen joka toinen päivä ja hampaat pesen kaksi kertaa päivässä. Minulla on kaupunkivaatteet, kotivaatteet, ulkotyövaatteet, liikuntavaatteet kaikki erikseen, ja hikistä ja likaista vaatetta en päälleni pue. "Kaupunkipäivänä" lähden kotoa suihkun kautta ja pesen ja laitan hiukseni ja puen puhtaat vaatteet päälleni alusvaatteista lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63 v. ja käyn joka päivä suihkussa johonkin aikaan päivästä. Hiukset pesen joka toinen päivä ja hampaat pesen kaksi kertaa päivässä. Minulla on kaupunkivaatteet, kotivaatteet, ulkotyövaatteet, liikuntavaatteet kaikki erikseen, ja hikistä ja likaista vaatetta en päälleni pue. "Kaupunkipäivänä" lähden kotoa suihkun kautta ja pesen ja laitan hiukseni ja puen puhtaat vaatteet päälleni alusvaatteista lähtien.
Äitini myös laittaa puhtaat vaatteet päällensä jos menee johonkin. Mutta jos ne alkavat haista päivän aikana hän ei laita niitä pesuun vaan käyttää seuraavanakin päivänä. Ja sitä seuraavana. Koska yhden kerran jälkeen ei voi pestä mitään. Hän ei myöskään käytä dödöä muutakuin jossain juhlissa koska se on kuulemma turhaa. Ei hän nyt metrien päähän haise. Ongelma on lähinnä yläosat ja takit
Ap
Tuon ikäisillä ja vanhemmilla on tosi yleistä ettei käydä suihkussa joka päivä, eikä edes joka toinen. Oma äitini käy varmaan kolmen päivän välein ja isä kerran viikossa (yök!) Äiti sanoo että iho kuivuu liikaa jos useammin suihkussa käy. Molemmat pelkäävät myös vesivahinkoa, kuulemma tulee sellainen jos koko ajan on vessan lattia märkänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisillä ja vanhemmilla on tosi yleistä ettei käydä suihkussa joka päivä, eikä edes joka toinen. Oma äitini käy varmaan kolmen päivän välein ja isä kerran viikossa (yök!) Äiti sanoo että iho kuivuu liikaa jos useammin suihkussa käy. Molemmat pelkäävät myös vesivahinkoa, kuulemma tulee sellainen jos koko ajan on vessan lattia märkänä.
Joo tuo kuulostaa tutulta! Pesuhuoneen lattia täytyy melkein nuolla kuivaksi ennenkun kelpaa. Muuten tulee hometta..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini myös laittaa puhtaat vaatteet päällensä jos menee johonkin. Mutta jos ne alkavat haista päivän aikana hän ei laita niitä pesuun vaan käyttää seuraavanakin päivänä. Ja sitä seuraavana. Koska yhden kerran jälkeen ei voi pestä mitään. Hän ei myöskään käytä dödöä muutakuin jossain juhlissa koska se on kuulemma turhaa. Ei hän nyt metrien päähän haise. Ongelma on lähinnä yläosat ja takit
Ap
En minäkään joka välissä käytä deodoranttia, vain silloin kun olen koko päivän pois kotoa, ja haluan varmistua raikkaudesta. Käytettyjä kaupunkivaatteita pidän vielä kotona ennen pesua. Tavalliset vaatteeni eivät ole likaisia, mutta tarvitsevat tietenkin raikastuspesun säännöllisesti. Minulla on paljon vaatteita mistä vaihtaa. En hikoile kovinkaan helposti, eikä hiki ehdi haista, kun joka päivä käy suihkussa.
Dementiassa hajuaisti menee, joten veikkaan alkavaa dementiaa. Pakko-oireinen häiriö myöskin.
Minä käyn kerran vkossa suihkussa, toki peseydyn päivittäin. Erittäin ongelmallinen iho, lisäksi en vaan tarkene (elimistön ämpötalouden säätely lääkityksen takia aivan pielessä :( ) mennä, vain tosi helteellä useamman kerran viikossa. Hiukset samoin kerran viikossa pestävä, koska ripikuivat eivätkä kestä pesua useammin. Jos haistan vähänkään hikeä, tietysti peseydyn. Vaatteet eivät mene pesuun 1 käytön jälkeen, tietenkään. Kalsarit toki, mutta T-paidat käytän 1 - 3 kertaa jne. Täysin tavallista. Olen äitisi ikäinen ja jos minun lapseni kyselisi jotain minun hygieniastani, heittäisin ulos!
Anna äitis elää ja olla siten kuin hän itse haluaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pelätä vesivahinkoa, koska vesi valuu viemäriin. Kuivaimella voi suihkun jälkeen enimmät vedet kuivata. Emme käy suihkussa vessassa, vaan kylpyhuoneessa ja saunassa saunotaan.
Jos se on jatkunut vuosikymmeniä, antaa olla. Ennen vanhaan ei käyty suihkussa joka päivä. Huomauttelu vain satuttaa häntä. Ehkä hänen dödö pettää tai joillekin tulee jo parissa päivässä nihkeää, ellei käy suihkussa. Aika moni vanhempi ihminen hamstraa vähän, ehkä se tuo jotain turvallisuuden tunnetta. Joillakin voi olla tietynasteinen häiriö tai trauma, mutta sille ei mahda mitään, turha vääntää noista asioista - ei mitään järkeä stressata sitä ihmistä suotta. Menneinä vuosikymmeninä ihmisillä oli aika paljon tavaraa, jopa yli. Jos on paloturvallisuusongelma, silloin voi yhdessä paperipinoja karsia tai siivoilla.
Kukaan ei haise vaikkei kävisi päivittäin suihkussa. Iho tulee huonoksi jos päivittäin käy suihkussa. Vaatteiden pesu joka käytön jälkeen on typerää. Kuidut kuluvat. Se miksi joku haisee jos ei käy päivittäin suihkussa johtuu kainaloista ja ettei käytä antiperspiranttia. Hiki alkaa haista kainaloissa päivässä jos ei deodoranttia käytä. Suihku pari kertaa viikossa riittää, ehdottomasti deodorantti suihkun jälkeen. En pese t- paitaani kuin kork. kerran kuukaudessa ja ei haise millekkään. Mikäli en käyttäisi deodoranttia niin hiki haisisi seuraavana päivänä. Ihoni on erittäin hyvä ja rypytön ja olen 57 v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Luulin, että lähes kaikki käyvät päivittäin suihkussa, kuten minä. Enkä edes ole enää työelämässäkään.
Et ole "enää" työelämässä? Ja äitisi on vähän alle 60 eli esim. 57-vuotias? Eli olet itse noin kolmekymppinen, etkä enää työelämässä? Joku tässä provossa kusee pahasti. Ja toisaalta nuo ihmettelyt toisen peseytymisestä ovat liian naiivia ja kontrolloivaa ajattelua kolmekymppisellekin.
Ihmiset pesee itsensä ja vaatteensa pilalle. Hien haju johtuu siitä jos ei käytä deodoranttia.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei haise vaikkei kävisi päivittäin suihkussa. Iho tulee huonoksi jos päivittäin käy suihkussa. Vaatteiden pesu joka käytön jälkeen on typerää. Kuidut kuluvat. Se miksi joku haisee jos ei käy päivittäin suihkussa johtuu kainaloista ja ettei käytä antiperspiranttia. Hiki alkaa haista kainaloissa päivässä jos ei deodoranttia käytä. Suihku pari kertaa viikossa riittää, ehdottomasti deodorantti suihkun jälkeen. En pese t- paitaani kuin kork. kerran kuukaudessa ja ei haise millekkään. Mikäli en käyttäisi deodoranttia niin hiki haisisi seuraavana päivänä. Ihoni on erittäin hyvä ja rypytön ja olen 57 v nainen.
Vanhakantainen uskomus, että iho kärsii suihkussa käymisestä. Ei kärsi, mutta pesemättömyydestä se kärsimys alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole "enää" työelämässä? Ja äitisi on vähän alle 60 eli esim. 57-vuotias? Eli olet itse noin kolmekymppinen, etkä enää työelämässä? Joku tässä provossa kusee pahasti. Ja toisaalta nuo ihmettelyt toisen peseytymisestä ovat liian naiivia ja kontrolloivaa ajattelua kolmekymppisellekin.
En kirjoittanut tuota. Olen n. 30v ja työelämässä.
Ap
Rahahuolia ei ole, siitä olen varma. Hoitaa asiansa kyllä muuten, harrastaa liikuntaa, hoitaa mökkiä, tapaa ystäviä, ulkoiluttaa koiriaan, laittaa ruokaa jne. Eli elämänhallinta on muilta osin ihan ok.
Ap