Äidin omituinen käytös
Olen ihmeissäni ja huolissani äidistäni. Hän täyttää muutaman vuoden päästä 60. Hän on todella haluton peseytymään ja pesemään vaatteitaan. Lisäksi hän kerää kaikenlaista turhaa roinaa, mitä on kaapit täynnä. Ostaa myös kaikkea turhaa härpäkettä jatkuvasti.
Sanon, että haisee hieltä(koska likaiset vaatteet) vastaa että mitä sitten. Ei käy suihkussakaan joka päivä. Kyse ei ole siitä että hän ei muistaisi tai osaisi peseytyä. Vaan siitä, että vettä täytyy säästää ja vaatteet muka kuluu kun niitä pesee. Tavaraa hamstraa koska niitä voi joskus joku tarvita. Jos saan hänet heittämään jotain pois niin ikävöi tavaraa vielä vuosien päästä. Viimeisin tämmöinen oli "hieno" tyhjä saippuapullo.
Onko tämä vaan jotain sairaalloista piheyttä vai joku mt-ongelma? Kun kysyn miksi toimii näin niin sanoo edellä mainitut syyt ja kieltäytyy puhumasta. Ja tosiaan tämä ei ole mikään uusi juttu vaan jatkunut vuosikymmeniä jo. ( siksi en usko esim. Muistisairauteen)
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran hän on ollut aina samanlainen, niin mitä nyt enää ihmettelet? Ei hän tuosta ole muuttumassa enää vanhoilla päivillään.
Hän on ollut samanlainen mutta käytös on vaan pahentunut iän myötä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan?
Äiti ei "usko" mielenterveysongelmiin. Hänellä on kyllä ollut vaikeaa viimevuodet. Mietin, johtuuko tämä kaikki jostain turvallisuuden hakemisesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran hän on ollut aina samanlainen, niin mitä nyt enää ihmettelet? Ei hän tuosta ole muuttumassa enää vanhoilla päivillään.
Ap
Niin käy meistä useimmille. Vanhemmiten muutumme itsemme karikatyyreiksi.
Harva kylläkään käy suihkussa päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi kauhistus... 😬
Ap
Vaikea ajatella liekö edes todellista ongelmaa, tuon toteamuksesi jälkeen ettei käy joka päivä suihkussa. Ei ole mitään tolkkua rampata joka päivä suihkussa jos nyt ei satu tekemään jotain todella hikistä ja nokista hommaa päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siistiä! :D
Hamstraaja kuten moni vanhempien sukupolvien kasvatti. Luulee että tavara tekee onnelliseksi tai muuten vaan hienon ja varakkaan vaikutelman.
Lue kuitenkin lisää itse hamstrauksesta ns.sairautena. Voi olla hänellä menossa sairaaloiseen suuntaan.
Itsellä hamstraileva äiti ja kauheaa kun mietin vaan että mitä sitten kun aika jättää ja se kaikki pitää raivata. Tää vielä tupakoi sisällä ja kaikki löyhkää. Ei tunnista itse kuitenkaan röökinhajua, tai häpeää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei käy välttämättä joka toinenkaan päivä. Mikä on itsestäni käsittämätöntä koska itse käyn joka päivä, joskus jopa kahdesti. Tämä on myös riidan aihe jos olen äidin luona pari päivää.
Ap
Masennukselta kuulostaa. On ollut jo pitkään.
Apuja olisi hyvä hakea, mutta haasteellista on...Jos ei itse halua...
Vierailija kirjoitti:
Ihan tosi? Luulin, että lähes kaikki käyvät päivittäin suihkussa, kuten minä. Enkä edes ole enää työelämässäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti ei käy välttämättä joka toinenkaan päivä. Mikä on itsestäni käsittämätöntä koska itse käyn joka päivä, joskus jopa kahdesti. Tämä on myös riidan aihe jos olen äidin luona pari päivää.
Ap
Onko äitisi ollut työelämässäkään, tai milloin viimeksi?
Vierailija kirjoitti:
Hamstraaja kuten moni vanhempien sukupolvien kasvatti. Luulee että tavara tekee onnelliseksi tai muuten vaan hienon ja varakkaan vaikutelman.
Lue kuitenkin lisää itse hamstrauksesta ns.sairautena. Voi olla hänellä menossa sairaaloiseen suuntaan.
Itsellä hamstraileva äiti ja kauheaa kun mietin vaan että mitä sitten kun aika jättää ja se kaikki pitää raivata. Tää vielä tupakoi sisällä ja kaikki löyhkää. Ei tunnista itse kuitenkaan röökinhajua, tai häpeää sitä.
Hänen perheessään on toinen hamsteri myös. Roinaa ei toki ole niin, että sitä olisi jokapuolella niin että kävelemään ei pääse. Mutta isossa maalaistalossa on miljoona hehtaaria tilaa ja älyttömästi kaappeja. Mietin ihan samaa: minä joudun ne kaikki joskus siivoamaan. Ja siitähän äiti jaksaa aina muistuttaa: "mitään et sitten minun perinnöstä heitä pois!" 😂
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko äitisi ollut työelämässäkään, tai milloin viimeksi?
Ei ole ollut muutamaan vuoteen enää. Sairaselääkkeellä fyysisen sairauden takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noniin, selvisihän tämäkin homma. Eli sinä olet teistä se hullu. Äidissäsi tuskin on mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Noniin, selvisihän tämäkin homma. Eli sinä olet teistä se hullu. Äidissäsi tuskin on mitään vikaa.
Hah olet varmaan mun äiti :D siis jos käyn harrastamassa liikuntaa niin en kyllä odota iltaan hikisenä. Hiukset pesen aina iltaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapiaan?
Äiti ei "usko" mielenterveysongelmiin. Hänellä on kyllä ollut vaikeaa viimevuodet. Mietin, johtuuko tämä kaikki jostain turvallisuuden hakemisesta.
Ap
Tämä kuulostaa mahdolliselta. Monet ovat tottuneet elämään niukasti ja säästämään, mutta kun se alkaa mennä överiksi, siinä voi olla taustalla jotain muita ongelmia ja turvallisuuden hakua.
Tietysti sun kannattaisi selvittää, voisiko äidilläsi oikeasti olla rahahuolia. Jotkut iäkkäämmät yksinäiset voivat päätyä peliriippuvaisiksi, eli rahat menevät pelikoneisiin tai raaputusarpoihin. Tai olisiko jotain muuta rahaongelmaa?
Mutta kyllä ihan psyykkiset ongelmat voivat aiheuttaa tuollaista. Huolehtiiko äitisi muuten hyvin asioistaan? Syökö kunnolla? Hoitaako laskut ja muut ajoissa? Onko hänellä ystäviä ja harrastuksia? Käykö töissä ja miten selviytyy siellä? Miten hän selvitytyy fyysisesti kotona?
Kuulostaa tosiaan hamstraaja-mielenterveysongelmalta. Ei ole normaalia haalia kamaa ja olla haisuli.
Ja yäk ihmiset jotka eivät käy suihkussa päivittäin.