Miksi moni nainen jatkaa miehensä sukunimen käyttämistä avioeron jälkeen?
Olen ihmetellyt muutaman tutun naisen tapaa, jossa avioeron jälkeenkin jäädään käyttämään aiemman miehen sukunimeä. Kyseiset henkilöt ovat lapsettomia, joten sekään ei ole syynä. Onko se vaan tapa ja tottumus, eikä jakseta nimeä enää vaihtaa eri instansseihin? Itse jotenkin kokisin vieraana jättää itselle miehen sukunimi, jos erottaisiin. Ottaisin kyllä oman nimeni takaisin käyttöön.
Kommentit (250)
Jos tulisi ero niin pitäisin miehen sukunimen, koska se on nykyään minun nimeni. Pidän enemmän tästä nimestä kuin vanhasta omastani. Lapset ovat samannimisiä. Töissä minut tunnetaan tällä nimellä. En jaksa aloittaa nimenvaihtorallia.
Siinä noita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?
Ihan oikeasti! Se on entisen miehen nimi.
Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä?
Miksi siellä lukee myös os. Tyttönimesi kaikissa rekistereissä osoittamassa, että et alunpitäen ole sen niminen, vaan oikea nimesi on joku ihan muu.
Olen eri, mutta siellä lukee entinen nimi ja nykyinen nimi. Tuo on pelkkää omaa keksintöäsi, että se entinen nimi olisi jotenkin oikeampi.
No nimilain mukaan se on vähemmän nimesi, koska et voi antaa sitä uudelle puolisollesi jos avioidut. Tyttönimesi voit.
Mitä helv. ?? Joku viistoistakesänenkö täällä näitä vastauksia kirjottelee.. vähemmän oma nimi.. ei hyvää päivää taas!
Oma nimi on oma nimi, ei ole mitään vähemmän ja enemmän nimiä😂😂😂
Olen 45 ja se ei ole omanimi, koska sinulla ei ole siihen nimeen täysiä oikeuksia. Jos avioidut uudelleen uuden puolisosi nimeksi ei voi tulla tämä sinun mukamas omalle nimelläsi eli se ei ole sinun nimesi vaan lainmukainen AVIOnimesi. Tyttönimesi kyllä käy uuden perheen nimeksi. Ymmärrätkö?
Mikä hinku sinulla on koko ajan jankuttaa naimisiinmenosta? Nykyään saa asua ihan huoletta yhdessä ilman avioliittoakin.
Missä väitetty, ettei voi asua avoliitossa?
Tuo yksi jankuttaa koko ajan avioliitosta ja AVIOnimestä.
Lue otsikko. Tässä ketjussa puhutaan avionimestä. Et nyt ihan tajua.
Niin, tuo yksi jankuttaa koko ajan avioliitosta. Kommentoin hänelle.
Niin kaikki täällä jankuttaa, kun se on otsikon aihe. Avionimi.
Edelleen kyselen, mikä on avionimi? Haluaisin lukea aiheesta lisää..
Googlaa. Helposti löytyy vaikka mitä esimerkkeineen.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/haku/?search%5Btype%5D=pika&sear…
Ei löytynyt hakutulosta nimellä avionimi
Naimisiinmentäessä oli hirveä työ vaihtaa nimi joka paikkaan, plus päälle kulut passista, ajokortista jne.
Lisäksi koin "kiusallisena" kun asiakkaat olivat oppineet tuntemaan tyttönimellä ja tuli kyselyjä olenko eronnut vai mennyt naimisiin tms. En haluaisi sitä showta kokea uudelleen.
Mieheni nimi on lisäksi kivempi, lyhyempi ja paljon helpompi lausua monta krt päivässä puhelimeen. Ylipäätänsä se kuulostaa paremmalta kuin tyttönimeni.
Toinen lapseni on tyttönimelläni, toinen mieheni nimellä, joten sen puolesta ei nimellä ole väliä.
Jos eroaisin miehestäni ja sen jälkeen kokisin tarvetta vaihtaa sukunimeä, ottaisin jonkun muun kuin tyttönimeni, koska en erityisemmin pidä siitä.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oikeastiko olette sitä mieltä, että on ok tehdä lapsia uuden miehen kanssa vanhan miehen nimelle? Miten tämä ex mies asiaan suhtautuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään miehen sukunimi, vaan myös minun sukunimeni. Miksi vaihtaisin oman nimeni?
Miksi se sitten väestörekisterissä ja kaikissa muissakin virallisissa asiakirjoissa lukee minun etunimeni perässä?
Miksi siellä lukee myös os. Tyttönimesi kaikissa rekistereissä osoittamassa, että et alunpitäen ole sen niminen, vaan oikea nimesi on joku ihan muu.
Olen eri, mutta siellä lukee entinen nimi ja nykyinen nimi. Tuo on pelkkää omaa keksintöäsi, että se entinen nimi olisi jotenkin oikeampi.
No nimilain mukaan se on vähemmän nimesi, koska et voi antaa sitä uudelle puolisollesi jos avioidut. Tyttönimesi voit.
Mitä helv. ?? Joku viistoistakesänenkö täällä näitä vastauksia kirjottelee.. vähemmän oma nimi.. ei hyvää päivää taas!
No lain mukaan on vaikka väittäisit mitä. Omanimi ja avionimi ovat eri asia nimilaissa.
En ole väittänyt yhtään mitään nimilaista.
Sanoin että oma nimi on jokaisen oma nimi. Siitähän tässä oli kyse. Oma nimi on se millä nimellä olet väestörekisterissä ja mikä tulee hautakiveesi jos sellaisen haluat.
Usko jo lainmukaan ei ole. On oma nimi, johon sinulla on oikeudet antaa se vaikka uuden puolisosi nimeksi ja avionimi, minkä olet ottanut avioliiton yhteydessä puolisoltasi. Siihen sinulla ei ole täysiä oikeuksia. Käy lukemassa nimilaki. Siellä nämä on eritelty, en mitä tätä itse keksi, hyvänen aika.
Jeesus että voi ihminen olla daiju.
Ihan lain mukaan oma nimi on se mikä on väestörekisteriin ilmoitettu!
Yritätkö vielä väittää muuta?
Olen eri, mutta ymmärrätkö, lain mukaan nimet jaotellaan
Omanimi eli viimeisin nimi, mikä henkilöllä on ollut naimattomana. Voit antaa nimen uudelle puolisollesi.
Avionimi, nimi jonka olet ottanut puolisoltasi avioitumiseen yhteydessä. Et voi antaa uudelle puolisollesi, koska se ei ole sinun oma nimi.
Ja milläköhän perusteella se, etten voi antaa nimeä eteenpäin seuraavalle puolisolle tarkoittaa sitä, ettei se minun oma nimeni ole minun? Nimen eteenpäinantoa nyt on vaan nähty hyväksi säädellä sen mukaan, mitä kautta se nimi alunperin on saatu. Ei se tarkoita ettei se olisi oma. En minä tyttönimeänikään voi kenelle tahansa vastaantulijalle vapaasti antaa, eli ei sekään ole siinä mielessä minun omaisuuttani jolle voin vapaasti tehdä mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin todellakin eron jälkeen tyttönimeni takaisin. Miksi olisin pitänyt suvun, johon en enää kuulu, nimen itselläni?!
Minä menin naimisiin vain miehen kanssa, en liittynyt hänen sukuunsa. Ei minulla ole hajuakaan, mistä työpaikan Virtasen sukunimi on peräisin ja kenelle hän on sukua. Ei edes kiinnosta.
Arvatenkin oma sukunimi on jokin perinteinen savolaisjohdos ja miehen sukunimi ulkomaalaiselta kalskahtava...
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että oikeastiko olette sitä mieltä, että on ok tehdä lapsia uuden miehen kanssa vanhan miehen nimelle? Miten tämä ex mies asiaan suhtautuu?
Kuka tässä on sellaista väittänyt?
Menin naimisiin 30 vuotta sitten ja otin mieheni sukunimen.
Kuka idiootti voi väittää että oma nimeni on se mikä minulla oli naimattomana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä miksi vaihdoin siihen alunperinkin: se on paljon nätimpi kuin tyttönimeni. Tietenkään en olisi muuten edes vaihtanut. Vaihtaako joku muka rumempaan?
Sama täällä. Lisäksi menin naimisiin 24-vuotiaana ja ehdin tekemään gradun ja sen jälkeisen uran miehen nimellä. En halunnut enää vaihtaa, kun minut tunnettiin sillä nimellä. Lapsia meille ei tullut.
Tähän varmaan vaikuttaa ex-miehen "ällöttävyys". Jos ero on kamala, nimeä ei varmaan niin haluta pitää. Hyvän eron jälkeen taas ei oikeastaan ole mitään ongelmaa pitää sitä.
Jos vielä joskus menisin naimisiin, niin ehkä vaihtaisin, mutta en välttämättä uuden miehen nimeen, vaan ehkä tyttönimeeni.
Uutena miehenäsi kyllä vaatisin että ottaisit nimeni kun olit eka kierroksella ottanut. Tasapuolisuus, leidi hyvä. Ethän halua antaa huonoa kuvaa, se olisi v..uilua ottaa tyytönimi eikä mun nimeä. Enkä ole mikään möttönen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä miksi vaihdoin siihen alunperinkin: se on paljon nätimpi kuin tyttönimeni. Tietenkään en olisi muuten edes vaihtanut. Vaihtaako joku muka rumempaan?
Sama täällä. Lisäksi menin naimisiin 24-vuotiaana ja ehdin tekemään gradun ja sen jälkeisen uran miehen nimellä. En halunnut enää vaihtaa, kun minut tunnettiin sillä nimellä. Lapsia meille ei tullut.
Tähän varmaan vaikuttaa ex-miehen "ällöttävyys". Jos ero on kamala, nimeä ei varmaan niin haluta pitää. Hyvän eron jälkeen taas ei oikeastaan ole mitään ongelmaa pitää sitä.
Jos vielä joskus menisin naimisiin, niin ehkä vaihtaisin, mutta en välttämättä uuden miehen nimeen, vaan ehkä tyttönimeeni.
Uutena miehenäsi kyllä vaatisin että ottaisit nimeni kun olit eka kierroksella ottanut. Tasapuolisuus, leidi hyvä. Ethän halua antaa huonoa kuvaa, se olisi v..uilua ottaa tyytönimi eikä mun nimeä. Enkä ole mikään möttönen.
Kuule tolla asenteella susta ei tule kenenkään uusi mies. Ja saat ihan yksin pitää nimesi hautaan asti.
Meillä yhteinen sukunimi symboloi yhteistä perhettä. Minulle lapset ovat tärkeämpi perheen mittari kuin avioliitto ja koen että (lapsi)perheen perustaminen on elinikäinen sitoumus jota ei avioero kumoa. Koen myös, että sukuun kuuluvien lasten toisena vanhempana kuulun sukuun enemmän kuin mahdollinen tuleva lapseton puoliso tai puoliso jonka lapset eivät jatka suvun geenejä. Minusta mies kuuluu myös minun sukuuni, vaikkei olekaan koskaan kantanut alkuperäistä sukunimeäni, koska sukumme ovat yhdistyneet lapsissamme ja jatkavat yhdessä kulkemista lapsenlapsissamme vaikka me eroaisimmekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isäni sukunimi mitä käytin 20 vuotta olisi jotenkin enemmän omani kuin (ex-)mieheni sukunimi, mikä minulla ehti olla 25 vuotta ennen eroa?
Mitä höpötystä.
Kasteessa annettu nimi on sinun nimesi.
Kasteessa EI anneta nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä näytä ikä sinuakaan painavan kirjoitusasusi perusteella...
Vierailija kirjoitti:
Miten ketään jaksaa kiinnostaa toisten sukunimet?
No kiinnostaa sinuakin, kerta tulit tänne kommentoimaan
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääkseen miestä ja miehen sukua.
Tää on varmaan yleisin syy! Ensiksi on 25-30 vuotta tyttönimellään, sitten kahdeksi vuodeksi naimisiin ja miehen nimi, sitten haluaa eron ja pitää loppuikänsä ex-miehensä nimen. Tämä toistuu esim. monen bloggarin kuvioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se ei ole teidän nimi vaan entisen miehen.
Ensinnäkin se on kyllä minun nimeni, toiseksi sen ei pitäisi kaivella kenenkään persettä jos maailmassa on yksi Lahtinen enemmän tai vähemmän. Jonkun von Böggelquist-Guggelströmin pitäminen on sitten ehkä eri asia, mutta siitäkin saa kyllä ihminen ihan itse päättää, vaihtaako vai ei.
Käytätkö sormustakin vielä. Saithan senkin, ei sitäkään tarvitse palauttaa.
Onneksi en ole antanut nimeäni kenellekään.
Olisi todella kiusallista, jos joku sitä oikeudetta käyttäisi. Toisaalta kukaan ei ihmettelisi eroa.
Oijoi, oon eri, mutta käytän sormustakin! Meni vuosi että pystyin, mutta lempparikoruhan se on joten meni toiseen sormeen. Asia ei häirinnyt entistä eikä nykyistä miestä, mutta kiva että sinua edes vähän.
Kiusallista on että aikuinen nainen ei uskalla toimia omsn päänsä mukaan vaan hupisee sukuihin liittymisestä tai pahimmoilleen vaihtaa oman nimensä, jotta saa paikan uudelle vaimolle. Jos joku haluaa vaihtaa niin mikäs siinä, mut vähän itsenäisyyttä leidit nyt!
Vierailija kirjoitti:
1. Tyttönimeni on tyhmä ja exäni nimi on hieno.
2. Haluan, että minulla on sama sukunimi kuin lapsillani. Voisin ottaa itselleni nimeksi vaikka Leopardimetsä, mutta siinä tapauksessa myös lasten sukunimet pitäisi vaihtaa.
3. Olisi noloa, jos joku entinen koulukaveri tms. luulisi etten ole koskaan ollut naimisissa kun mulla olisi edelleen sama sukunimi kuin lapsena.
Nuo kaksi ensimmäistä on järkeenkäypiä. Mutta tuo kolmonen....Onks tää tosiaan 2020-luvulla kirjoitettu?
Oikeesti?!
Täällä täytyy olla teinejä. Minulla ei ikinä millään työpaikalla eikä muutenkaan kukaan ole kysynyt sukunimestä mitään.
Oma nimi ei tosiaan ole se mikä on on ollut naimattomana😂😂
Mikä juttu tämä on, haluan ehdottomasti lähteen tuohon että omalla nimellä tarkoitetaan sitä mikä on viimeksi ollut naimattomana..
Jään odottelemaan