Missä murteessa sanotaan ”poissa”, kun pitäisi sanoa ”pois”? Esim. ”Ota hattu poissa päästä!”
Olen pari kertaa törmännyt ihan korkeasti koulutettuihin ihmisiin, jotka sanovat ”poissa” kun pitäisi sanoa ”pois”. Esim. tuo otsikon ”Ota hattu poissa päästä!” tai vaikkapa ”Me lähdimme poissa kotoa.”
Mitä ihmeen murretta tuo on? Kuulostaa aivan kamalalta!
Kommentit (28)
Ei se ole mitään murretta, turkkia korkeintaan.
Pohjois-Suomessa Kuusamon suunnilla sanotaan just noin.
En ole kuullut, mutta itsellä on kaveri joka sanoo pois sijaan poista eikä käytä ollenkaan laittaa-verbiä.
Esim:
Ota hattu pois päästä = poista hattu päästä
Ota takki pois sisällä = poista takki sisällä
Laitatko tämän pois = poistatko tämän
Valot pois = poista valot
Meni pois / lähti pois / ajoi pois = poistui
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset puhuu välillä väärin.
Kyllä, mutta kumpikin näistä henkilöistä on käyttänyt ”poissa”-sanaa tuolla tavalla ihan säännönmukaisesti. Ei siis ole ollut kyse siitä, että joku vahingossa joskus sanoisi jotain väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! T: ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ollut poisa, Kainuun murretta
Löytyy tutkielmakin Adverbimuodon poisa esiintyminen suomen murteissa
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut, mutta itsellä on kaveri joka sanoo pois sijaan poista eikä käytä ollenkaan laittaa-verbiä.
Esim:
Jos joku sanoisi minulle että poista valo niin varmaan alkaa isin irrottelemaan lamppua katsota kun se kerran piti sieltä poistaa.
Oulun ja Raahen seudulla.
Sattuu pahasti korvaan.
Samat ihmiset sanoo täsä, eikä tässä.
Ja minua ärsyttää kun sanotaan että lähdetään LIIKENTEESEEN vaikka lähdetään liikkeelle. Kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En oo kyllä ikinä kuullu noin sanottavan vaikka Kuusamosta oon kotoisin!
Vierailija kirjoitti:
Esim:
Joidenkin nuorempien ihmisten olen kuullut käyttävän verbin "ostaa" synonyyminä.
Esim. "Pitänee käydä pari tölkkiä poistamassa". Onhan siinä tietty logiikka, kun ostamalla tuotteet poistetaan kaupasta, mutta oudolta kuulostaa silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim:
Joidenkin nuorempien ihmisten olen kuullut käyttävän verbin "ostaa" synonyyminä.
Esim. "Pitänee käydä pari tölkkiä poistamassa". Onhan siinä tietty logiikka, kun ostamalla tuotteet poistetaan kaupasta, mutta oudolta kuulostaa silti.
Nämä on näitä verbejä kuten kotiuttaminen, kun kaupasta ostetaan jotain tuotteita. Nuorisokieltä.
"Sillä oli lakki poisa päästä", eli lakki oli pois/poissa päästä. Koillismaalla kuultuna.
Ihmiset puhuu välillä väärin.