Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestanne outoa, etta hieman alle 5-vuotias normaali lapsi kayttaa viela rattaita? Aiti sanoo ettei lapsi jaksa kavella pitkia matkoja...

Vierailija
14.08.2006 |

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meidän esikoinen täyttää viikon päästä kolme ja on kesäkuusta asti kävellyt, meille syntyi vauva. Ei suostu seisomalutaa käyttää, kävelee mielummin.

Vierailija
2/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


tykkään usein hoitaa kaksi kärpästä samalla iskulla. joten koska asumme espoossa ja siskoni kulosaaressa (jossa esikoisellani on saman ikäinen serkku ja he tapailevat usein). ja minä rakastan juoksulenkkejä. pistän esikoisen rattaisiin ja lähden juoksulenkille espoo-hgin kulosaari. tosin joskus osa matka menee metrolla, mutta pääosin nautin lenkistä. näin minä saan lenkkini ja muksu pääsee serkkunsa luokse. rattaiden työntäminen juoksun aikana tekee muuten entistä parempaa liikuntaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaisen 4-v tyttö kulkee rattaissa kun on sydänlapsi. Osaa kyllä kävellä, mutta voimat eivät aina riitä. :-)

Taivas sitä päivittelijöiden määrää. Jotkut tuntemattomat tulevat ihan suoraan lapselle urputtamaan siitä että hän istuu rattaissa.

Vierailija
4/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntää rattaissa ettei vain rasitu?

Vierailija
5/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkoti on juuri sen verran kaukana, että tytön kävely sieltä kotiin kestäisi tolkuttoman kauan. Talvella haen siis hänet useimmiten rattailla kotiin.



En ymmärrä, miksi autolla lapsen nouto päiväkodista on ihan sallittua ja hyväksyttyä, mutta rattailla ei. Rattaissa lapsi sentään saa edes raitista ilmaa...

Vierailija
6/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja idioottia verrata 4-vuotiasta 8-vuotiaaseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on ' normaalia' että lapset 1-19v kuskataan ovelta ovelle autolla eikä kukaan aseta sitä kyseenalaiseksi.

Vierailija
8/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhapäivän jälkeen 4 v ei jaksa millään pyöräillä tunnin lenkkiä saati sitten juosta sellaista vauhtia mitä itse haluan kävellä. Rattaat siis lähes jokapäiväisessä käytössä. Eskarilainen polkee lenkit pyörällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

apurattaillakaan. ap.

Vierailija
10/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksivuotias kävelee 100-200m matkat. Joskus kyllä parin mutkan ja koppakuoriasen tutkimisen kautta, mutta varaan matkoihin sen verran aikaa, että ehditään. Pidän arvokkaana sitä, että tottuu kävelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein viisi ja kulkee paljon vielä rattaissa ja osaa juuri ja juuri ajaa pyörällä apurattaiden kanssa.



Mutta mikä on syy ja mikä seuraus?

Lapsi on motorisesti kömpelö. Pyörällä ajo vaati suurta opettelua. Kömpelyys näkyy myös siten, että käveleminen on hidasta ja vie tavallista enemmän energiaa. Lapsi siis ei ole kömpelö siksi, että kulkisi rattaissa niin paljon vaan on rattaissa niin paljon siksi, että on kömpelö.



Lapseni saa kyllä liikuntaa aivan tarpeeksi ja rattaiden käyttämisestä olen jutellut myös toimintaterapeutin kanssa, jonka mielestä rattaiden käytöstä ei ole mitään haitta lapseni kehitykselle tms.

Lisäämme kävelyä koko ajan, mutta rattaita on pakko käyttää myös aivan lyhyillä matkoilla (esim. kaupassa), jos on kiire. Lyhytkin matka kestää lapsen kävellessä sen verran kauan, että esim. pakasteet ehtivät sulaa.



Enkä jaksa näitä asioita kaikille tutuille selittää. Ajattelen että saavat ajatella mitä lystäävät, vaikka huomaankin joidenkin joskus ihmettelevätn ja paheksuvan.

Vierailija
12/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos itse saisi valita niin taatusti haluaisi mieluummin istua rattaissa kuin kävellä. Siihen vaan ei enää anneta vaihtoehtoja.



3-vuotiaan kanssa juuri tässä pari viikkoa sitten haettiin auto, kun mies meni sillä töihin aamulla. Matkaa työpaikalle noin 1,5 km eikä matkaan mennyt puoltakaan tuntia.



(Mies vei peräkärryn mukanaan, mikäli joku haluaa tähän takertua, että miksi mies menee töihin autolla, kun on noin lyhyt matkakin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sinuna soittaisin lastensuojeluun....kaikkea te viitsitte täällä riepoa?!

Vierailija
14/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaisen istuminen rattaissa olisi aika outoa, mutta 4-5 v:n

istuminen rattaissa ei tosiaankaan ole.



Nykyään vanhemmat tosiaankin kuljettavat lapset pienestä

pitäen autolla ovelta ovelle: päivähoitoon, kouluun, harrastuksiin...

Eikä sitä kukaan pidä outona!



Minusta on ihan fiksua käyttää rattaita vielä 5 v:nkin

kanssa, jos matka on useita kilometreja ja lapsi on väsynyt

esim. hoitopäivän jälkeen. Vai pitäisikö tällöin hankkia

auto, jotta av:n mammat eivät pitäisi outona?



Muutenkin lapsien motoriset taidot tulevat eri tahtiin,

joten turha arvostella esim. pyöräilytaitoja. " Paapomisesta"

ei ole kyse, jos lapsi ei vain vielä osaa. Harjoitella toki

voi ja pitää, mutta pyöräilytaitokin tulee vasta sitten,

kun lapsi on motorisesti siihen kyllin taitava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen kyllä jaksaa kävellä pitkiäkin matkoja, jollei sohvaperuna-pullamössövanhemmat ole lapsen liikkumisen iloa pilanneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän