Mieleen jäänyt kakku tai leivos kahvilassa?
Kommentit (567)
Hyvä kysymys. Vaikka kuinka mietin en sellaista saa mieleeni, vaikka olen itse intohimoinen ruoanlaittaja ja kahviloissa kävijä. Oikeastaan ainoa mieleen jäänyt on 80-luvulla Mcdonald'ssa syömäni mustikkaversio uppopaistetusta omenapiirakastaan (ei enää ole valikoimissa). Isossa osassa kahviloita on tarjolla tukun valmispakastettuja kakkuja ja piirakoita, joille en suurta arvoa anna. Tai ne paikanpäällä tehdyt sisältävät järeän lisäainearsenaalin tukun valmiita mousse, kiisseli yms täytteitä.
Kaikki mieleenjäävimmät kakut ja leivokset olen saanut tuttuni tekemänä, joka on alan ammattilainen.
Oulun Roosterissa oli kahvilan alkuaikoina aivan älyttömän ihanaa mustikkaraakakakkua. Ei ollut makeaa ollenkaan, maku tuli suoraan marjoista. Enkä ole mikään raakaravintohippi, uteliaisuuttani maistoin. Sitä ei ole ollut siellä tarjolla enää vuosiin.
Oopperan kahvion suklaakakku on ihanaa.
Wienissä pidin Demelin kakuista, erityisesti perinteinen Sacher maistui. Pariisissa pidin sitruunakuivakakusta Rose Bakery tearoomissa.
Sacher-kakun voi tehdä itse tai kakun voi ostaa kaupasta tai leipomosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni on kehunut Wienin aitoa Sacher-kakkua. Taidankin olla ainoa, jolle tämä oli pettymys. Minun makuuni aivan liian kuiva. Mutta joo, makuasioita.
Minulle oli myös pettymys, samasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni on kehunut Wienin aitoa Sacher-kakkua. Taidankin olla ainoa, jolle tämä oli pettymys. Minun makuuni aivan liian kuiva. Mutta joo, makuasioita.
Olisitte kokeilleet Demeliä, ”taisetelevat”vieläkin kummalla alkuperäinen resepti. Oli kosteampi kuin Sacher kahvilan vastaava.
Kyllä ne on ne kaksi kermaleivosta, jotka ostin. Leipomon myyjä pakkasi ne leukansa alla ja kälätti puhua koko ajan sylki roikkuen ja ilman maskia. 🤮Tyrmistykseltäni en saanut sanottua sanaakaan, ostin leivokset ja ulkona heitin ensimmäiseen roskikseen.
En ole tämän jälkeen kyseisessä leipomossa käynyt enkä käy.
Meirän muori, tekee maailman parhaat ankkastukit.
Vierailija kirjoitti:
Fazerin Menorca-kakku. On tehty jo ainakin yli 20 vuotta. Myynnissä siis Fazerin omissa konditorioissa
Menorca on ihanaa. Ostin joskus opiskeluaikoina koko ison kakun itselleni ja söin saunaillan jälkeen sen kokonaan (olin laiha kuin mikä). Siitä on aikaa jo 30 vuotta.
Muistaakseni kakun historia juontaa jo johonkin 60-70 luvulle asti, ellen nyt aivan väärässä ole. Onko jollakin täällä tarkempaa tietoa asiasta?
En syö makeaa kuin muutaman kerran vuodessa, koska olen niin nirso. Varsinkaan leivonnaisista en välitä, mutta muutaman kerran sentään olen yllättynyt iloisesti.
Wienissä maistoin sacher-leivosta ja tilasin itselleni oman, kun oli niin hyvää, iso keko kermavaahtoa päällä. Se on aivan eri tuote kuin Suomessa eli olen pitänyt sacher-leivosta yhtenä pahimmanmakuisena leivoksena kitkeryyden ja teollisen maun takia. Kahvilan nimeä en muista, jokin kulttuuriväen suosima ikivanha kahvila keskustassa.
Toinen suosikkini on samalta suunnalta eli saksalainen schwartzwaldin kirsikkakakku. Mutta sekään ei ole kaikissa paikoissa ihan täydellistä, saksalaisen sukulaiseni tekemä on kuitenkin ihan parasta, kotikeittiöstä. Kaikkia aineksia ei saa Suomesta.
Kolmas suosikkini on etelä-afrikkainen malva pudding paksun vaniljakastikkeen kanssa. Sitä olen saanut vain kerran, mutta jäi mieleen.
En nyt muista leivoksen nimeä enkä kyllä paikkaakaan missä sen söin ja milloin saati oliko edes hyvää tai paras mitä olen syönyt tai mitä se sisälsi ja joinko kahvia vai teetä sen kanssa ja olinko yksin vai jonkun kanssa tai maksoinko rahalla vai kortilla tai joutuiko ruokailuvälineet viemään itse pois vai kerättinkö ne henkilökunnan toimesta. Menen nyt lepäämään.
Jenkkien The Cheesecake Factoryn Banana Cream Cheesecake, näyttää tältä
https://i.pinimg.com/736x/43/6f/e0/436fe0eecd8a66b202de3090e099d691--ba…
Kyseiset ravintolat saisivat tulla Suomeen mieluummin kuin joku KFC! The Cheesecake Factoryllä on listoilla maukkaat salaatit ja pastatkin.
Vierailija kirjoitti:
Lappeenrannan linnoituksessa olevasta kahvilasta sai hävyttömän hyvää juustokakkua. Kahvila on tunnelmallinen tuulahdus Marskin ajoilta.
Samassa paikassa myös ihania ranskalaistyylisiä marja- tai omenatorttuja. Sellaisia, joissa pohja ja taikinakuori, ja välissä hyvin runsaasti marja- tai omenatäytettä. Tarjoillaan vaniljakastikkeen kanssa.
- Madridissa Latinan kaupunginosassa Delicatessen-kahvilan porkkanakakku. Aina tilaisuuden tullen poikkean Madridissa melkein vaan tämän takia...
- Portugalilaiset "pastéis de belém" -vanukasleivokset...
Kauppahalli Tampere aitokerma kakkupala mustikkasuklaa . Ja laukontorilla kahvi ja se ihana pähkinävaahtokarkki juttu. Kahvila . Ostettiin sitä mukaankin. Huoltoasemalla iso mustikka munkki oikein paljon hilloa välissä. Turun ostarilla keskustassa sairaan hyvä suklaa leivos joku kahvila. 2 kerros. Ikea ravintola puolukkaleivos .
Aikoinaan -90 -luvulla Häggmanin vadelmaleivos Oulaisten Häggmannilla. En tiedä onko samanlaista nykyään edes olemassa. Vastaavaa ei ole koskaan eteen tullut-paras leivos ikinä!
Black fortest gateau Fat Duckissa 😋
Vierailija kirjoitti:
Fazerin kinuskikakku! Fazerin omista kahviloista saa, jostain muualtakin. Aina sama valinta, jos sitä on kahvin kylkeen saatavilla.
Tämä on myös minun suosikkini!
Mustikkajuustokakku Tallipihan kahvilassa Tampereella 2-3 vuotta sitten. Samalla reseptillä ei harmittavasti ole toiste tullut vastaan.