Käristys?
Meillä on pakkasessa hirvenpaisti ja haluaisin tehdä käristyksen.
Miten se käytännössä tehdään? Entä mitä mausteita olisi hyvä laittaa?
Vinkkejä kaipailen =)
Kommentit (2)
..niin ja paras tulee mahdollisiman miedolla lämmöllä hauduttamalla... Itse olen tehnyt hirven lihasta myös niin että leikkaan lihan sulaneena suikaleiksi/paloiksi ja sitten vaan sipulia,porkkanaa tm., suolaa ja vähän pippureita (kokonaisina) pataan, vettä päälle että just peittyy ja sitten 150 asteeseen uusniin 2-3h:a. Ja HYVÄÄ tulee; liha sopivan mureaa!! Halutessasi voit laittaa esim. pekonia sekaan.Mutta, pääpointti hirvenlihan valmistuksessa on että kypsytys taphtuu miedolla lämmöllä, hiiitaaasttiiii...
Anna käristyslihan sulata hiukan, mutta ei siis sulaksi asti. Vuole jäisestä/kohmeisesta lihasta ohuehkoja suikaleita hyvällä veitsellä. Osta kaupasta suolattua sianläskiä kimpale. Jos haluat korvata läskin jollain muulla rasvalla, niin käytä voita. Tuo läski on kyllä ihan paras käristykseen. Pienennä sianläski viipaleiksi ja sulata pannulla hissukseen. Sitten lisää lämpöä ja KÄRISTÄ lihat pienissä erissä pannulla ja kaada sitten uunivuokaan. Sulata läskiä aina välillä lisää, mutta älä jätä niitä sulatettuja läskipaloja ruoan sekaan. Ota ne pois, mun mielestä ne ainakin maistuu pahalle. Lopuksi huuhtele paistinpannu vedellä ja kaada huuhdeliemi käristyksen päälle. Vettä saa olla niin että lihat lähes peittyvät. Hauduta uunissa vähintään tunti, mielummin 2, välillä sekoitellen ja tarvittaessa lisää nestettä. Mausteeksi suosittelen ainoastaan suolaa. Käristykseen ei mielestäni pippurit kuulu. Mutta jokainen tekee tietty makunsa mukaan.. Lisäksi vaan hyvä muusi ja puolukkaa, nam.