Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä muuta ärsyttää Suomen kaksikielisyys ja ruotsinkielisten fanaattisuus omasta kielestään?

Vierailija
14.08.2006 |

Mä jollain tasolla ymmärrän, että se oma äidinkieli on niille ruåttalaisille rakkain, mutta en tajua miksi joillekin on niin vaikeaa asioida suomeksi, kun suomea kuitenkin osaavat loistavan hyvin. Aina ollaan itkemässä kun ei siellä tai täällä saanut palvelua på svenska.

En myöskään ymmärrä, miksi mieheni kaverin lapset pitää laittaa ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun, joihin kulkeminen on paljon hankalampaa kuin suomenkieliseen lähikouluun. Kotona kuitenkin puhutaan suomea muuten paitsi ruotsinkielinen äiti puhuu lapsille ruotsia (se on tietysti hyvä, lapselle pitää puhua aina omaa äidinkieltä).

Minä en kehtaisi olla vaatimassa, että minua on kaikkien palveltava suomeksi, jos puhuisin ja ymmärtäisin täydellisesti ruotsia ja eläisin ruotsinkielisten keskellä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies osaa suomee ja käyttää suomalaisia palveluita, mutta jos vain mahdollista niin mieluiten ruotsiks.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että pakkoruotsi kouluista pois.

Vierailija
2/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muidenkin puolesta.

Samaa kulttuurinsa vaalimista toivoisin uusilta suomalaisilta - mutta kuitenkin rohkeutta tutustua suomalaiseen kulttuuriin.

Varoittavana esimerkkinä USA., jossa kukaan ei tiedä mistä tulee ja minne menee ja niinpä kulttuuri on samaa mössöä kaikilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta ruottalsiten kohtelua oli, kun olin aikoinaan 90 luvulla stokkalla töissä ja kielitaitoni on suomi ja englanti. Tuli siihen ruottalainen mamma sönkkäämäöän mulle ruotsiksi ja sanoin ihna kohteliaasti, anteeksi en osaa ruotsia. niin tämä mummo katsoo sitä rintaläpyskää ja sanoo suomeksi että jaaha no puhutaan sitten englantia. ja niin me asioimme hänen kanssaan englanniksi....

Niin juu ja kuuluihan siihen tämä suomenkielellä tapahtuva haukkuminen, että onhan se kumma, kun stokmanilla on töissä ihmisiä jotka eivät halitse ruotsia... jep jep.

Vierailija
4/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukkoni ei puhu ees lapsilleen ruottia.... heh..

Vierailija
5/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä palvelen kyllä omassa työssäni sujuvasti suomeksi ja ruotsiksi, monella muulla kielellä myös. Saan siitä vielä korotettua palkkaakin...

Laki on laki, ja ainakin julkisten palvelujen piirissä ihmisen on saatava palvelua omalla äidinkielellään.

Vierailija
6/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elleivät ruotsinkieliset mitään vaatisi, niin äkkiä kaikki palvelu ruotsiksi lakkaisi! Pakkohan heidän on mölistä.

Eivätkä kaikki ruotsinkieliset mitään suomea osaa. Tunnen muutaman sellaisenkin henkilön...

Vierailija
7/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos suomenkieli ei kiinnosta.

Vierailija
8/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ukkoni ei puhu ees lapsilleen ruottia.... heh..

Oma mieheni on kaksikielinen ja lapsemme on ruotsinkielisessä päiväkodissa. Valinta oli itsestäänselvä ja onneksi monet muutkin kaksikieliset perheet ovat samaa mieltä. Minua ei edes häiritse ruotsin kielen pakollisuus. Vain hölmö jättää hyödyntämättä sen(kin) mahdollisuuden.

Vierailija
9/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin myös suomenkieli tuli kotona opittua.

Suomenkieliset eivät varmaan tajua että viedään lapset hankalankin matkan päähän kouluun kun omat koulut ja päiväkodit ovat aivan nurkalla. Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsia sen takia suomenkieliseen hoitoon/kouluun että olisi helpompaa.

Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti.

Vierailija
10/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hän on aikas jästipää, ja on sitä mieltä ettei itsekkään osaa sitäenään niin hyvin että viitsisi puhua.

Toisaalta se alko hällä jo aikoinaan kotonaan, isä puhui ruotsia äiti suomea ja hän ei suostunut puhumaan kuin suomea. Hän on aikas sanoisinko Suomalaisuus intoinen.. tai jotain.

Vierailija
11/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielinen tuttava perheeni suree, että laittoivat ruotsinkieliset lapsensa ruotsinkieliseen kouluun, lukioon ja lopulta ruotsinkieliseen yliopistoon.

Suomenkieli on yhtä heikkoa kuin meillä monella suomenkielisellä ruotsi. Niinpä kesätyön haku on ollut paljon vaikeampaa, Suomessa, kotimaassaan, kun asuu.

Vierailija
12/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kyllä kolmi- tai nelikielinen, mutta virallisesti kaksikielinen. Suomesa on ainutlaatuinen mahdollisuus oppia toinenkin kieli tarvitsematta muuttaa ulkomaille sen takia.

t. umpisuomenkielinen

Vierailija
13/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtion ainoaksi viralliseksi kieleksi ruotsi. Ruotsinkielisille vähän kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka yrittävät palvella ruotsiksi nyrpistelyn sijaan. Ja myös hieman kohtuullisuutta, että oikeus ruotsiin ei tarkota että joka paikassa pitää saada palvelua jollain 300 hengen kylän ruotsinmurteella, muuten on kyse ihmisoikeusloukkauksesta.

Vierailija
14/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suomesa on ainutlaatuinen mahdollisuus oppia toinenkin kieli tarvitsematta muuttaa ulkomaille sen takia.

t. umpisuomenkielinen

Vierailija
15/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko pistää verorahoja niin paljon kaksikielisyyteen?

Vierailija
16/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti. "

Tosi avaraa onkin itkeä joka kerta kun joku ei jaksa palvella ruotsiksi. Kaikista hauskimpia ovat ne idiootit jotka väkisin puhuvat ruotsia kassalla vaikka myyjä puhuu suomea, jota ruotsinkielinen asiakaskin kyllä osaisi... Tosi avaraa meininkiä!! Sain monta kertaa nauraa niille junteille ruotsalaisille kun olin kassahommissa nuorena.

Vierailija
17/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuosina ainakin täällä Helsingissä.

Vierailija
18/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt, kun olen muutaman vuoden asunut täällä Helsingissä, missä suomenruotsalaisia riittää, on asenteeni vähän muuttunut. Hyvin suuri osa suomenruotsia puhuvista ON todella ärsyttäviä. Tässä muutamia esimerkkejä heidän käytöksestään:

- Suomenruotsalaiset puhuvat aina KOVAA, lähes HUUTAVAT. Suomalaisia/suomenkielisiä pidetään usein juntteina, mutta minusta junttia on huutaa yleisillä paikoilla kaikki asiansa.

- Monen monta kertaa olen kuullut, kun joukko ihmisiä juttelee keskenään suomeksi, mutta kun minä tai joku muu on lähestynyt tuota joukkoa, he ovat kiireesti vaihtaneet suomen ruotsiksi - ja samalla volyymi on kohonnut pari astetta. Todella naurettavaa korostaa tuolla tavalla omaa suomenruotsalaisuuttaan " Hej, jag kan tala SVENSKA!!!"

- Suomenruotsia puhuvilla tuntuu olevan ruotsin kielioppi aivan hakusessa. Jopa minä kouluruotsillani huomaan usein heidän rikkovan ihan peruskielioppisääntöjä. Eli mitä hyötyä on puhua kahta kieltä, jos ei osaa puhua kumpaakaan hyvin?

- Suomenruotsalaiset puhuvat sekaisin suomea ja ruotsia, ja se kuulostaa kaikkein hölmöimmältä. Esim. lauseen runko on ruotsia, mutta kaikki vaikeat sanat sanotaan suomeksi.

Siinä muutama pointti, miksi arvostukseni suomenruotsalaisten kielitaitoa kohtaan on kummasti kadonnut!

Vierailija
19/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti. "

Tosi avaraa onkin itkeä joka kerta kun joku ei jaksa palvella ruotsiksi. Kaikista hauskimpia ovat ne idiootit jotka väkisin puhuvat ruotsia kassalla vaikka myyjä puhuu suomea, jota ruotsinkielinen asiakaskin kyllä osaisi... Tosi avaraa meininkiä!! Sain monta kertaa nauraa niille junteille ruotsalaisille kun olin kassahommissa nuorena.

Vierailija
20/42 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- Suomenruotsia puhuvilla tuntuu olevan ruotsin kielioppi aivan hakusessa. Jopa minä kouluruotsillani huomaan usein heidän rikkovan ihan peruskielioppisääntöjä. Eli mitä hyötyä on puhua kahta kieltä, jos ei osaa puhua kumpaakaan hyvin?

kaksi eri asiaa. Miten on englannin laita? Etkö ole koskaan kuullut kieliopillisesti väärää englantia äidinkieltään englantilaisen suusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi