Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanhempasi tapasivat toisensa?

Vierailija
07.04.2021 |

?

Kommentit (311)

Vierailija
141/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesus täällä on vanhoja palstailijoita

Samaa ihmeteelyt välillä, kun tämä on vauva.fi

Hyvin harvoin täällä vauvoista keskustellaan.

Vierailija
142/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuva ois kiva yllätys kirjoitti:

Kirjeenvaihtoilmoituksen oli jompikumpi laittanut lehteen 50-luvulla.

Saiko 50-luvulla läskit ja rillipäät vaivautua?

Ei sillon juuri ollut läskejä.

Juuri näin! Olen syntynyt 1951. Ei minun perheessä eikä koulukavereissa ollut läskejä. Ihmiset ja varsinkin lapset ja nuoret liikkuivat paljon. Kotini lähellä oli urheilukenttä, jossa me järjestimme omia kisoja. Minäkin harrastin aitajuoksu, korkeushyppyä ja sadan metrin juoksua.

Lisään tähän, että olemme nyt 62- 77 vuotiaita, eikä kukaan meistä ole ylipainoinen eikä meidän lapset ja lapsenlapset.

Vaivaako teitä lapamato vai joku ravitsemuksellinen imetymishäiriö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli sotilas ja äiti lotta. Eli Lapin sodan aikana tapasivat.

Yhdessä kuolemaansa saakka.

Kymmen lasta, joista viidellä akateeminen loppututkinto ja viidellä tutkinnot kauppaopistosta ja ammattikoulusta.

Miten nämä lasten tutkinnot ovat oleellisia tässä jutussa?

No kun oltiin niin akateemisia, niin akateemisia.

Vierailija
144/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tansseissa Helsingissä 50-luvun lopulla.

Vierailija
145/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ja isä asuivat samassa kylässä. He alkoivat kulkea yhdessä, kun molemmat olivat käyneet rippikoulun. Sota vei heidät erilleen. Molempien veljiä kaatui rintamalla. He tapasivat uudelleen sodan jälkeen, rakensivat oman talon ja saivat liudan lapsia. Nyt he ovat jo taivaassa ja talo tyhjillään. Tämä on suomalaista historiaa.

Vierailija
146/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitäini ja isäni sisko olivat samalla luokalla.  Sisko esitteli sitten heidät toisilleen, kun isä oli lomalla sodasta.  Tarkempia yksityiskohtia en tiedä, mutta kai sen isän siskon osuus oli ratkaiseva.  Äitini oli vapaana, kun hänen aikaisempi poikaystävänsä oli juuri kuollut sodassa.  Myös äidin isä oli kuollut sodassa.  Oli kai jotain vuosi 1041-1942.

Vierailija
147/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasivat 80-luvun puolessa välissä jossain yökerhossa. Sen tarkemmin ei ole meille lapsille kerrottu suhteen alkamisen yksityiskohtia. Muuttivat ilmeisesti aika nopeasti yhteen (alle puoli vuotta), veikkaisin syyksi ihan sitä, että toinen vanhemmista asui vielä kotona ja toinen kimppakämpässä niin ei sitä omaa rauhaa siinä kauheasti ollut.

Vierailija
148/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa tapasivat samoissa juhlissa, kun äiti oli kotipaikkakunnallaan Etelä-Pohjanmaalla käymässä (opiskeli muualla). Isä asui Helsingissä ja oli kaverinsa luona käymässä. Äiti seurusteli silloin jonkun toisen pojan kanssa, mutta oli niin ihastunut isään, että jätti samana iltana sen toisen pojan. Seuraavana päivänä isä tuli sitten hakemaan äitiä tulevien appivanhempiensa luota (joivat ihan kahvitkin siinä) ja ajelivat sitten yhdessä äidin opiskelupaikkakunnalle. Kuukauden päästä isä muutti Helsingistä äidin luo.

Mun mielestä hauskat noi "ensitreffit", suoraan vaan treffikumppanin vanhempia tapaamaan :D

Vierailija
149/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakkaus potkaista kirjoitti:

Näin joskus läheltä kun nuori mies tuijotti nuorta naista 16 v pitkään ja hartaasti , otti kädestä kiinni vei autoonsa ja myöhemmin ne sai lapsen . Kyllä ihmiset rakastuu keskellä päivää johonkin.

Noin kerrottuna tarina kuulostaa karmealle. Pystyn melkein kuvittelemaan, miten tyttö haraa vastaan, kun mies kiskoo häntä autoon.

Vierailija
150/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat syöttäneet minulle viattoman kuuloista "tavattiin kaupassa ja siitä se lähti" -tyylistä selitystä, vähän kuin Kuronen, Vanhanen ja Ikea aikoinaan. Vähän olen kyllä alkanut epäilemään tarinaa, kun molemmat olivat aika ikisinkun oloisia suoraan sanottuna mitä olen rivien välistä ymmärtänyt. Eikös 80-luvullakin ollut jotain seuranhakupalstoja...

Vierailija
151/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on kertonut, että oli ystävänsä kanssa tansseissa -83 ja isä istui jossain pöydässä yksin. Äiti oli sanonut ystävälleen, että odottaa vähän, hän käy jututtamassa tuota. Siitä se sitten lähti. :D Noilla on ollut ylämäet, alamäet ja eroaikeetkin, mutta vieläkin vaan ovat yhdessä.

Heidän vanhempansa taas ovat rookanneet toisensa tansseista joskus 50-luvun loppupuolella.

Vierailija
152/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista.

Vierailija
153/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuivat samalla kylällä ja kulkivat samassa kaveriporukassa 50-luvun alussa. Jonkinlaista seurusteluakin ilmassa oli. Äitini joutui teini-iässä muuttamaan perheineen toiselle puolelle Suomea, mutta ystävyys jatkui, kun äiti kävi lomilla sukuloimassa entisellä kotipaikkakunnallaan. Jossain vaiheessa äiti ei enää päässyt käymään "kotona" ja yhteydenpito hiipui, kunnes isä armeijassa ollessaan kirjoitti äidille ehdottaen tapaamista, joka toteutuikin juhannuksena -62. Kuulemma se juhannus vietettiin telttaillen syöden purkkilihaa. Seuraavana keväänä menivät naimisiin, avioliitto kesti 53 vuotta päättyen äitini kuolemaan.

Vierailija
154/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuva ois kiva yllätys kirjoitti:

Kirjeenvaihtoilmoituksen oli jompikumpi laittanut lehteen 50-luvulla.

Saiko 50-luvulla läskit ja rillipäät vaivautua?

Ei sillon juuri ollut läskejä.

Ei tosiaan. Läskiä alkoi kertyä kun liha tuli jokapäiväiseksi ruuaksi 1970-luvun puolivälissä ja keskiolut vapautettiin maitokauppoihin.

Vierailija
155/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkalla ulkomaille 80 luvulla.

Vierailija
156/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani tapasivat kirkkokuorossa 1964 ja menivät pian naimisiin. Minä synnyin 10 kk myöhemmin rumana, laihana keskosena ja painoin 2,5 kg. Enkä edes happikaappiin päässyt ja siksi oon tämmöinen 😂

Vierailija
157/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pariskunta tapasi toisensa jossain. Miehellä olibsattumalta mukana kaverinsa eli isäni ja naisella kaksoissisisarensa eli äitini. Isä ja äiti puhuivar keskenään mutta se ei vielä johtanut mihinkään. Sitten muutaman kuukauden päästä isäni näki kaksoset eli äitini ja tämän siskon jossain ja meni juttelemaan näiden kanssa. Koska kaikki kolme asuivat sattumalta melko lähekkäin toisiaan niin isä törmäsi kaksosiin aina silloin tällöin puhuen aina jotsin molempien kanssa. Äiti alkoi kiinnostumasn isästä ja isä äidistä. Äidin siskon eli tätini parisuhde oli siinä välissä loppunut ja hänkin osoitti kiinnostusta isää kohtaan mutta isä sitten kerran pyysi äitiä treffeille ja äiti suostui. Siittä alkoi vähitellen seurustelu jona johti naimisiin menoon ja yli 50 vuoden avioliittoon joka loppui vasta isäni kuolemaan. Aivan kaikkia yksityiskohtia en tuosta ajasta tiedä mutta sen tiedän, että siskoksilla taisi olla jopa vähän kilpailua isästä koska tätikin olisi halunnut seurustella isän kanssa ja oli pettynyt kun isä valitsikin äitini. Eli niin sattuman kauppaa minunkin syntymäni olisi. Jos isä olisi valinnut kumppaniksi tätini niin minua ei tietenkään olisi syntynyt.

Vierailija
158/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä oli sotilas ja äiti lotta. Eli Lapin sodan aikana tapasivat.

Yhdessä kuolemaansa saakka.

Kymmen lasta, joista viidellä akateeminen loppututkinto ja viidellä tutkinnot kauppaopistosta ja ammattikoulusta.

Miten nämä lasten tutkinnot ovat oleellisia tässä jutussa?

No kun oltiin niin akateemisia, niin akateemisia.

Merkonomi tai ammattikoulun käynyt ei ole akateeminen.  Taas näyttää kateus sokaisseen silmäsi niin, ettet edes pystynyt   -   tai ehkä et osannut. - lukea koko lausetta.  Mutta se on kyllä hienoa, jos noihin aikoihin koulutti lapsistaan akateemisia ja lopuillekin vielä ammatit.

Vierailija
159/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasivat 60-luvulla samassa työpaikassa ja menivät useamman vuoden seurustelun jälkeen naimisiin 70-luvun alussa. Avioliitto kesti 30 vuotta isän kuolemaan saakka. 

Vierailija
160/311 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lavatansseissako? Ennen ei saanut kieltäytyä tanssipyynnöstä paitsi jos pyytäjä oli humalassa. .[/quote]

-80-luvulla äitini sanoi, sisarelleni ja minulle, että tanssipyynnöstä ei saa kieltätyä. Minä olen kieltäytynyt aina. Nyt selvisi, että tällainen tanssipakko todella on ollut olemassa ja olen kapinoinut sitä vastaan. Myös isäni inhoaa tanssimista ja antaa äidin tanssia muiden kanssa. Luulen, että nykyisin edes vanhojen tanssi lukiossa ei ole pakollinen. Minun vanhempani tapasivat uimarannalla. Äitini kertoi isän olleen päihtyneenä heidän tavatessaan. Ehkä-60-luvulla alaikäisille myytiin viinaa, koska isä meni kihloihin ollessaan 17-vuotias. Yli 20-vuotias nainen oli silloin jo vanhapiika. Minullekin äiti toi kotiin poikaystäviä yläkouluikäisenä -80 -luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi