Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin synnyttäminen

Vierailija
07.04.2021 |

Toisen lapsemme synnytys lähestyy, ja ainoa mahdollinen hoitaja esikoisellemme (1,5 v.) on sairastunut vakavasti, eikä siksi pääse tätä hoitaman synnytyksen ajaksi. Todennäköisesti joudun siis synnyttämään yksin, ellei vauva synny ihmeen kaupalla tarhapäivän aikana.

Ensimmäinen synnytykseni oli maratonluokan kauhusuoritus, josta jäi valtava synnytyspelko. Minulla on sype-diagnoosi, mutten ole vieläkään päässyt terkan hidastetun takia pelkopolille asiaa käsittelemään. Nyt jo rv 34 menossa ja odotan edelleen kutsua. Nyt synnytys hirvittääkin siis todenteolla.

Onko kenelläkään mitään ideoita tähän tilanteeseen?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan päivystävä sekopää synnytys-/raskaushullu on näköjään linjoilla. Kaikki em. aiheita käsittelevät ketjut täyttyvät roskalla.

Vierailija
42/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sulla joku läheiben kaveri joka voisi tulla avuksi sunnytykseen vaikkei esikoista voisi hoitaaksan? Tai sitten palkattu doula?

Valitettavasti ei ole montaa niin läheistä kaveria, ja heillä vauvoja tällä hetkellä, joten se ei onnistu. Doulaa olen myös miettinyt, mutta melkein tuntuu, että vieras ihminen synnytyksessä aiheuttaisi jopa enemmän pelkoa :/ Ap.

Jos vain on rahaa niin lämmin suositus doulalle! Doulaksi nyt voi kuka tahansa nimittää itseään, mutta kokenut, koulutettu (mielellään kätilötaustainen) doula on todella ammattimainen, läsnä, myötätuntoinen... Heitä tietysti myös tavataan etukäteen, jolloin voi miettiä, haluaako kyseisen ihmisen synnytykseen. Jos hoito ei järjesty mitenkään muuten (olisiko mitään ulkopuolista lastenhoitoapua esikoiselle?) Niin todellakin yhteys doulaan! Heitä saa myös jonkin järjestön kautta edullisesti, mutta eivät ole ehkä niin päteviä kuin nämä yksityiset.

Keski-Suomessa oli doulayhdistyksen kautta ilmainen, vain matkakulut korvataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli esikoisen synnytyksessä mukana. Hänestä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuopuksen synnytykseen ei "ehtinyt."

Eikä haitannut. Ainoastaan ponnistusvaiheessa kun en saanut epiduraalia, niin olin onnellinen että siinä oli opiskelija joka piti kädestä kiinni.

Vierailija
44/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kanssa ärsytti että doulan saa kyllä helposti mutta lastenhoitajaa ei yhtään mistään.

Vierailija
45/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että yhden lapsen saanti olisi karistanut vähän itsekeskeisyyttä. Mutta toinen lapsi taitaakin olla just se keino tukea sitä minä-minää.

Kyllä te ihmiset olette kamalia. Ei mulla muuta. 

Vierailija
46/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies oli esikoisen synnytyksessä mukana. Hänestä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Kuopuksen synnytykseen ei "ehtinyt."

Eikä haitannut. Ainoastaan ponnistusvaiheessa kun en saanut epiduraalia, niin olin onnellinen että siinä oli opiskelija joka piti kädestä kiinni.

Seura onkin yliarvostettua. Tottakai vanhemnalla on oikeus nähdä lapsensa syntymä... mutta jos häiritsee, tai synnyttäjä häiriintyy (esim. höpisee liikaa eikä keskity kivunhallintaan), mitä järkeä. Täytyy ajatella sikiön hyvinvointia. Sydänäänet.

Vierailija
47/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt oikein ymmärsin, tarvitset lastenhoitajaa, jotta miehesi päsee mukaan synnytykseen. En tiedä, missä asut, mutta ota yhteyttä lähimpään Mannerheimin lastensuojeluliittoon tai Punaiseen Ristiin. Ainakin aikaisemmin nämä järjestivät lastenhoitajan , kun oli tarve. Ne on jonkinlaisen koulutuksen käyneiä. Itsekin toimin siellä joskus kauan sitten. Minun ei tarvinnut käydä koulutusta, kun ole terveydenhuoltoalalla muuten.

Vierailija
48/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oli yksityisessä perhepäivähoidossa. Hän jäi sinne yöksi kun kuopus syntyi.

Oli sovittu ( hoitaja itse ehdotti) etukäteen.

Vierailija
49/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n asenne kätilöitä kohtaan on väheksyvä. "YKSIN synnyttäminen"... Aivan kuin siinä ei olisi joukko asiantuntijoita auttamassa.

Ja toi muiden syyttely on lapsellista. Nyt haluat mennä sitä johonkin jauhaamaan.

Kasva aikuiseksi pikku hiljaa.

Ei se kätilö siinä ehdi olla pitkän avautumisvaiheen aikana, joten seurana olis hyvä olla mies ja muu hyvä ystävä. Avautumisvaihe kuuluu myös synnytykseen ei ainoastaan se lapsen ulosautto ole synnytystä.

Vierailija
50/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kätilön ollessa auttamassa. En suinkaan synnyttänyt yksin. Hyvin meni.

Vierailija
51/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä sairaalassa henkikökuntaa. Vai yksin metsässäkö tai saunassa meinaat synnyttää?

Vierailija
52/70 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli erään yhdistyksen ilmainen doula ja oli tukena enemmän kuin osasin etukäteen toivoa. Ei ollut kätilötaustainen, mutta oli kokenut doulana. Oli myös aikanaan ollut samankaltaisessa elämäntilanteessa kuin minä synnyttämään mennessäni, ikä jne. Tapasin tosin doulan joitakin kertoja ennen synnytystä. Omalta doulaltani sain paitsi tsemppiä synnytykseen ja vertaistukea äitiyteen. Ei ehkä ehdi auttaa ap:ta, kerroin jos joku hyötyisi tästä.

Vierailija
53/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille tsemppaavista kommenteista ja neuvoista! :) Doulaa voisin ajatella ehkä kuitenkin ihan varavaihtoehtona, sillä onhan synnytyksessä paljon jo ihan sellaisia käytännön asioita, joissa tarvitsee apua (veden antaminen, oksennuspussin ojentaminen, vessaan auttaminen...). Yritämme kuitenkin vielä saada järjestettyä jonkun hoitamaan esikoista edes muutamaksi tunniksi, jotta mies voisi edes hetken olla mukana synnytyksessä. Hyvällä tuurilla voisi tosiaan saada myös jostain MLL tapaisesta pika-aikataululla hoitajan! Varasuunnitelmana sitten doula :) Ap.

Vierailija
54/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen synnytys salissa 12h toisessa 4h.

Vierailija
55/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä synnyttäisi yksin.

Mieluummin synnyttäisin kotona niin, että vanhempi lapsi on paikalla kuin yksin sairaalassa samalla kun puoliso on vanhemman lapsen kanssa kotona.

Jotenkin äärimmäisen surullinen ajatuskin, että pitäisi yksin synnyttää.

Siellä synnytyssalissahan ollaan pääosin itsekseen ja kätilö käy välillä vain tarkastamassa miten menee, ja sitten kun vauva alkaa tulla ulos, tulee tietysti myös paikalle.

Avautumisvaihe voi olla pitkä ja kivulias, olisi aivan hirveää yksin lojua se aika jossain huoneessa ilman seuraa.

Samoin syntymän hetki on sellainen, jonka haluaa jakaa sellaisen ihmisen kanssa joka on läheinen, eikä vain joku random kätilö työssään.

Vierailija
56/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä synnyttäisi yksin.

Mieluummin synnyttäisin kotona niin, että vanhempi lapsi on paikalla kuin yksin sairaalassa samalla kun puoliso on vanhemman lapsen kanssa kotona.

Jotenkin äärimmäisen surullinen ajatuskin, että pitäisi yksin synnyttää.

Siellä synnytyssalissahan ollaan pääosin itsekseen ja kätilö käy välillä vain tarkastamassa miten menee, ja sitten kun vauva alkaa tulla ulos, tulee tietysti myös paikalle.

Avautumisvaihe voi olla pitkä ja kivulias, olisi aivan hirveää yksin lojua se aika jossain huoneessa ilman seuraa.

Samoin syntymän hetki on sellainen, jonka haluaa jakaa sellaisen ihmisen kanssa joka on läheinen, eikä vain joku random kätilö työssään.

No tämäpä juuri, kun itselläni sama ajatus, mutta eipä sille minkään voi, jos lapselle ei saada hoitajaa. Ap.

Vierailija
57/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy rohkeasti kavereilta/tutuilta lastenhoitoapua. Jos kaveripiirissä olisi vaikka joku perhevapailla oleva äiti. Moni varmasti auttaa mielellään kun kuulee tilanteen.

Vierailija
58/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitat siis ilman puolisoa sairaalassa henkilökunnan avustamana synnyttämistä - et ihan yksin korpimökillä synnyttämistä?

Mieti paljonko siitä miehestä oli hyötyä ekalla kerralla ja muista, ettei se mies sitä lasta synnytä, vaikka mukana olisikin.

Vierailija
59/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy rohkeasti kavereilta/tutuilta lastenhoitoapua. Jos kaveripiirissä olisi vaikka joku perhevapailla oleva äiti. Moni varmasti auttaa mielellään kun kuulee tilanteen.

Todellakin nyt vaan suu auki! Mä en ole edes äiti vaan etätöissä oleva vela ja auttaisin heti vaikka naapuria vastaavassa tilanteessa. Osaan kyllä pitää 1,5-vuotiaan hengissä.

Vierailija
60/70 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi vähän aikaa sitten kakkonen, eikä meillä ole lähimaillakaan tukiverkkoja. Ratkaistiin ongelma siten, että palkattiin eräs lukiolaistyttö hoitajaksi ja hän suostui myös olemaan jossain määrin varalla. Maksoimme hänelle siitä 150e korvauksen. Plus tietysti varsinaiset hoitotunnit. Asutaan ulkomailla ja tämä hoitaja löytyi meille ihan lapsenvahtiappin kautta. Oliskohan Suomessa jotain FB-ryhmiä, tai muita alustoja lastenvahtien löytämiseen? MLL on yksi, josta voisi kysellä sopivaa henkilöä, joka olisi valmis tulemaan joustavasti vaikka yöllä.

Mulla siis oli mies synnytyksessä mukana, mutta rehellisesti täytyy sanoa ettei hänen läsnäolo mulle itse synnytyksen aikana oikein lisäarvoa tuonut. Yhtä hyvin olisin pärjännyt ilmankin. Lapsen syntymän jälkeen sitten oli kyllä kiva että hän oli paikalla. Ja miehelle itselleen oli tärkeää päästä mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan