Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä hoidetaan rahaasiat?

Vierailija
14.08.2006 |

Alkaa kohta lainan lyhennykset, niin mietittiin, että miten se ois järkevintä hoitaa? Miten te teette, maksaako toinen lainan lyhennyksen ja toinen suurin piirtein muut laskut? Meillä on omat tilit molemmilla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa perheessä mitäkin. Perhe on yhteinen yritys ja sitä myöten pitäisi olla perheet rahatkin - tienasi toinen sitten vaikka triplasti toiseen nähden tai ei.

Meidän perheessä on vain rahaa, ei " mun maksamia" tai " sun maksamia juttuja" . Sitä ei mietitä miestä jakenen hankkimaa se raha on, sitä vain on tietty summa/kk ja sillä eletään.

Samaa suosittelen kaikille muillekin. Tosin, näitä palstan rahajuttuja lukiessa olen huomannut että aika moni eukko on taloudellisesti(kin) miehensä kynnysmattona.

Vierailija
2/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja rahat oli aina loppu. Nyt mun tilillä rahat säästyy vaikka miehen tili menisikin tyhjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sieltä maksetaan kaikki. Ja " ylimääräiset" rahat laitetaan yhteiselle säästötilille. Hyvin toimii ainakin meillä. Rahasta ei riidellä koskaan.

Vierailija
4/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, joille palkkarahat tulevat. Lisäksi yhteinen tili. Kaikkiin tileihin molemmilla on täysi käyttöoikeus ja ne myös näkyvät verkkopankissa molemmille. Siirrän yhteiselle tilille molemmilta rahaa asuntolainan maksua varten, mieheltä himpun verran enemmän kun hän tienaakin enemmän. Lisäksi siirrän molemmilta rahaa yhteiselle tilille ruokaa ym. kuluja varten. Molemmat maksavat omia laskujaan omilta tileiltään + sovitusti / osittain miten sattuu muita laskuja. Molemmilla jää myös rahaa omiin menoihin, joita ei tarvitse toiselle tilittää. Silti käyttöoikeus auttaa esim. siinä, että jos toisen tili yhtäkkiä vajoaa alas niin toinen maksaa enemmän laskuja tms.

Eli meillä mielestäni todella hyvä systeemi: yhteiset rahat, mutta silti oma pankkitili antaa mahdollisuutta myös osittain yhteiseen rahankäyttöön! Silti aina, jos mietimme suurempia hankintoja niin laskemme totta kai mihin " meillä" on varaa, ei sitä mihin " sinulla" tai " minulla" on varaa.

Vierailija
5/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se maksaa, kummalla on rahaa :) Nykyisin melkein jo ihan pakosta mies " elättää" meitä, koska olen vielä toistaiseksi kotihoidontuella ja se ei todellakaan ole mikään päätä huimaava summa, minkä saan kuukausittain. 3 viikon päästä palailenkin takaisin työelämään, ja ehkä mullakin on taas mahdollisuus osallistua muihinkin kuin ruoka- ja vaatekuluihin ;)

Vierailija
6/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskut maksetaan sieltä, missä on rahaa. Minä hoidan meillä kaikki laskunmaksut, mutta maksan niitä molempien tileiltä. Meillä on aina ollut kaikki rahat yhteisiä, eikä oo mietitty kumman tilliltä maksetaan mitäkin.

Vierailija
7/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia ei olisi mitään järkeä olla yhteisiä rahoja. Meillä on myös aika erilaiset arvot rahankäytön suhteen: mulle on asuminen tärkeää ja haluan omistaa kotini, siksi kotimme on yksin minun nimissäni ja hoidan lainan yksin. Mies ei halua omistaa mitään ja hoitaa ruoka- ja automenot. Molemmat hoitavat tietenkin omat henkilökohtaiset menonsa kuten vaatteet, kampaajan, harrastukset. Lapsen kuluista vastaavat mies ja yhteiskunta.

Vierailija
8/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiselle tilille laitetaan rahaa kaikkia yhteisiä menoja varten - mies laittaa enemmän, koska tienaakin enemmän. Omille tileille jäävillä rahoilla maksetaan sitten pelkästään omia menoja, esimerkiksi omat opintolainat, kalliimmat harrastukset etc. Meillä toimii hyvin tämä: yhteisistä asioista vastataan täysin yhdessä, mutta mielestäni ei olisi reilua että mies maksaisi esim mun opintolainaeriä, koska olen ottanut opintolainani jo vuosia ennen kuin hänet tapasin.

Samalla tavalla meillä on myös yhteisiä säästöjä ja omia säästöjä.

Vierailija
9/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

maksaa perheessä mitäkin. Perhe on yhteinen yritys ja sitä myöten pitäisi olla perheet rahatkin - tienasi toinen sitten vaikka triplasti toiseen nähden tai ei.

Meidän perheessä on vain rahaa, ei " mun maksamia" tai " sun maksamia juttuja" . Sitä ei mietitä miestä jakenen hankkimaa se raha on, sitä vain on tietty summa/kk ja sillä eletään.

Samaa suosittelen kaikille muillekin. Tosin, näitä palstan rahajuttuja lukiessa olen huomannut että aika moni eukko on taloudellisesti(kin) miehensä kynnysmattona.

Vierailija
10/10 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ainakin kuvittelevat osa tämän palstan lukijoista.

Kukapa ulkopuolinen edes tietääkään osakesalkkuni arvon, perintöni suuruuden jne. ? Minulle se kyllä sopii, että kaikki luulevatkin " elätiksi" jää ne kateudet siten vähemmälle. Lopuksi lisäisin, että mieheni tahtoo käydä töissä ja minä tahdon hoitaa lapsemme kotona.

onnellinen kotiäiti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi