Kaipaan näkökulmia parisuhteeseeni
Olen ollut parisuhteessa nyt 1,5 vuotta 45-vuotiaan ihanan miehen kanssa mutta jolla on vaikeuksia rakastua ja rakastaa. Hänellä on menneisyydessä huonoja kokemuksia joiden vuoksi ei uskalla antaa itsensä rakastua. Hänellä ei myöskään ole takana yhtään näinkään pitkää parisuhdetta kuin meillä nyt on ollut. Tykkään kuulemma minusta tosi paljon ja on ihastunut yms. Kohtelee minua muutenkin kaikin puolin tosi hyvin ja kauniisti. Suhteemme on oikein hyvä ja kemiat toimii. Yhdessä emme asu eikä se ole suunnitteilla. Itse on nelikymppinen yksinhuoltaja, jolla kaksi alaikäistä lasta.
Ongelma on kuitenkin tuo rakkauden puuttuminen jonka alan kokea nyt ongelmaksi, kun olemme kuitenkin olleet yhdessä jo aika pitkään. Se ahdistaa minua ajatuksena, että en ole rakastettu vaikka kaikki muuten onkin oikein hyvin.
Kaipaankin nyt niin muiden naisten kuin miestenkin näkökulmaa, että olenko ihan tyhmä, kun odotan rakkauden vielä tulevan vai onko toivo jo menetetty, kun yhdessä oltu kuitenkin jo 1,5 vuotta? Olisiko hän jo rakastunut, jos on rakastuakseen? Menneisyyttään hän kyllä kuulemma koko ajan työstää ja haluaa kovasti, että suhteeemme jatkuu ja uskoo vielä uskaltavansa rakastaa. Mutta voiko se tapahtua vai hukkaanko aikaani ja särjen sydämeni?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
No miten määrittelet rakkauden? Onhan noin pitkään yhdessäolossa syntynyt ainakin kiintymystä ja kuinka paljon se sitten eroaa rakkaudesta? Eli mitä tarkalleen ottaen suhteestanne puuttuu?
Ajattelen että kyse voi olla vaan siitä että mies määrittelee rakkauden jotenkin eri tavoin/odottaa jotakin jalat alta tunnetta vaikka rakkaus voi olla myös tuttuutta ja helpoutta olla toisen kaa.
Hyvä kysymys! Kiintymystä varmasti on ja sinänsä suhteesta ei puutu mitään. Tai puuttuu se, että toinen ei pysty sanomaan "Rakastan sinua", koska ei rakasta. Silloin se tuntuu itsestä ajatukena jotenkin vajaalta ja siltä, että mitä jos mies sitten jonakin päivää rakastuukin johonkin toiseen. Voihan niin kyllä toki muutenkin käydä. :D Näkemyserosta mitä rakkaus on voi kyllä osaltaan olla kyse myös, kun mies oli aika kokematon parisuhteiden osalta.
Kyllähän se vähän on tyhmää olla suhteessa ihmisen kanssa, joka ei ole päässyt yli menneisyydestään.
Hänellä voi olla isoja ongelmia luottamuksen rakentamiseen liittyen. Kerro, että olet hänelle avoin ja voitte keskustella yhdessä mistä tahansa. Jossakin kohtaa, yllätyksellisestikin, hän saattaa avautua ja antaa itsensä tulla ulos kuorestaan. Kannattaa järjestää aikaa ja tilaa sille, että voitte kahdestaan puhua näistä asioista.
Vinkki: moni suomalainen mies saattaa avautua puhumaan esimerkiksi pitemmällä automatkalla tai vaikka saunaa lämmitettäessä jakkaralla, nuotiolla tms.
Uskon, että jos hänet saat avautumaan kuorestaan, saatat löytää mitä vilpittömintä rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Keskity lapsiisi.
Tämä. Ap malttaa sen rakkauden kanssa kunnes ne lapset on omillaan ja mies työstämään sitä menneisyyttään ja sitten vasta suhteeseen.
Minä olin 5 vuotta suhteessa jossa mies oli rikki menneisyyden vuoksi. Välitti minusta, mutta ei rakastanut. Suhteesta ei puuttunut mitään ja kaikki oli hyvin. Välillä minua kaiveli ajatus että olin hänelle vain "semitärkeä", koska itse olin suhteessa sillä ajatuksella että tässä ollaan loppuunasti.
Mies jätti minut viime kesänä, eikä edes päin naamaa vaan alkoi vaan deittailla muita. Nyt hänellä on uusi RAKAS. Minulle selitys oli se että en koskaan ollut se oikea. Tällä hetkellä on erittäin hyväksikäytetty olo. Olin miehelle hyvää seuraa ja laastaria hänen toipuessa menneisyydestä. Joten ite päätin että jotakihan tästä on pakko jäädä itsellekin käteen ja se mitä mulle jäi oli se opetus että jos mies ei oo varma tunteistaan niin niiden ilmaantumista ei todellakaan kannata jäädä oottaan.
Tsemppiä ap!
Olin itse vuosia suhteessa ihan ok:n ja mukavan miehen kanssa. Kiintymystä oli ja arki rullasi, oli helppo olla. Ajattelin että sellaista se nyt vain on varmaan muillakin. Tapasin toisen johon ihastuin täysillä ja erosin. Vuosien päästä olen miettinyt, että olisinpa tiennyt jo aikoja sitten mitä rakkaus on, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Miehet eivät tunteista juttele juurikaan.
Ap:n aloitus vaikuttaaa hyvin lapselliselta, kun mieskin jo lähentelee sentäs viiskymppistä.
Eikö miehellä ole lapsia, joita olisi rakastanut jossain vaiheessa elämäänsä.
Aivan tyhjäpäiväinen selostus.
Aloitus on puhtaasti porvoolainen juttu.
Mikäli parisuhteessa ei kykene näyttämään rakastavia ja helliä tunteita, niin miten hän oikein osoittaa välittämistä? Ainakin itselle olisi todella rankkaa, jos toista pitäisi koko ajan osata "lukea". Olen silti sitä mieltä, että parisuhteen vahvistamisen ja luottamuksen kannalta on kommunikointi ja rakkauden osoittaminen kumppanille erittäin tärkeää. Oletko kertonut hänelle, että sinä kaipaat rakkauden osoituksia ja tunteiden näyttämistä?
No jos tosiaan rakastua retkahtaa, niin siinä ei itsensä säätelyt juuri vaikuta yhtään mitään.
Sitä joko rakastuu kunnolla tai sitten ei.
Outoa valitusta aloitajalta, koko aloitus vaikuttaa trolloilailulta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 5 vuotta suhteessa jossa mies oli rikki menneisyyden vuoksi. Välitti minusta, mutta ei rakastanut. Suhteesta ei puuttunut mitään ja kaikki oli hyvin. Välillä minua kaiveli ajatus että olin hänelle vain "semitärkeä", koska itse olin suhteessa sillä ajatuksella että tässä ollaan loppuunasti.
Mies jätti minut viime kesänä, eikä edes päin naamaa vaan alkoi vaan deittailla muita. Nyt hänellä on uusi RAKAS. Minulle selitys oli se että en koskaan ollut se oikea. Tällä hetkellä on erittäin hyväksikäytetty olo. Olin miehelle hyvää seuraa ja laastaria hänen toipuessa menneisyydestä. Joten ite päätin että jotakihan tästä on pakko jäädä itsellekin käteen ja se mitä mulle jäi oli se opetus että jos mies ei oo varma tunteistaan niin niiden ilmaantumista ei todellakaan kannata jäädä oottaan.
Tsemppiä ap!
Huh, tämä kertomus todella pistää pohtimaan onko tässä mitään järkeä... juuri tuollaiset fiilikset on minullakin, että olen sellainen semitärkeä...
ap
No itse en olisi odotellut reilua vuotta että toisella herää syvemmät tunteet ja edelleen miettii menneitä. Jos niitä menneitä pitää "työstää" vuosia niin ehkä terapia tekisi hyvää koska tuo oma työstäminen ei vaikuta kovin tehokkaalta menetelmältä. Vai onko se vaan tekosyy..
M__40 kirjoitti:
Hänellä voi olla isoja ongelmia luottamuksen rakentamiseen liittyen. Kerro, että olet hänelle avoin ja voitte keskustella yhdessä mistä tahansa. Jossakin kohtaa, yllätyksellisestikin, hän saattaa avautua ja antaa itsensä tulla ulos kuorestaan. Kannattaa järjestää aikaa ja tilaa sille, että voitte kahdestaan puhua näistä asioista.
Vinkki: moni suomalainen mies saattaa avautua puhumaan esimerkiksi pitemmällä automatkalla tai vaikka saunaa lämmitettäessä jakkaralla, nuotiolla tms.
Uskon, että jos hänet saat avautumaan kuorestaan, saatat löytää mitä vilpittömintä rakkautta.
Kiitos, tämä oli rohkaiseva viesti!
ap
Oletko sinä itse rakastunut häneen?
Kun se luottamus tulee, niin sitten uskaltaa.
Minulla oli myös niin paljon raskaan menneisyyden tuottamaa pelkoa ja vaikeutta luottaa ja uskaltaa rakastua, vaikka tiesin, että tuo mies on minulle paras. Puhuin hänelle ja hän monessa tilanteessa teoillaan ja sanoillaan osoitti, että on ja haluaa olla luotettava.
Sitten se oma muurini pikkuhiljaa mureni.
Puhu ja ole avoin ja ole luotettava. Ole oma itsesi.
Se, että mies puhui sinulle nuo asiat on iso asia ja luottaa sinuun. Se, että antaa rakkauden täyttää ne pelot ja epäluulot, jotka matkan varrelta on kertyneet, vie sen oman ajan.
Voisi ehkä avitta psykologin tai jonkun muun keskusteluapua tarjoavan tahon kanssa.
Mies tiedostaa. Se on iso asia... ja. se, että puhuu ja että te puhutte. Voithan sinäkin puhua tuon olosi hänelle. Puhu. Luota.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli parisuhteessa ei kykene näyttämään rakastavia ja helliä tunteita, niin miten hän oikein osoittaa välittämistä? Ainakin itselle olisi todella rankkaa, jos toista pitäisi koko ajan osata "lukea". Olen silti sitä mieltä, että parisuhteen vahvistamisen ja luottamuksen kannalta on kommunikointi ja rakkauden osoittaminen kumppanille erittäin tärkeää. Oletko kertonut hänelle, että sinä kaipaat rakkauden osoituksia ja tunteiden näyttämistä?
Hellyyttä osaa kyllä osoittaa ja jutellaan asioita kyllä, välillä niistä menneistäkin jutuista. Olen kyllä kertonut, että rakkauden puuttuminen on minulle vaikea asia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten määrittelet rakkauden? Onhan noin pitkään yhdessäolossa syntynyt ainakin kiintymystä ja kuinka paljon se sitten eroaa rakkaudesta? Eli mitä tarkalleen ottaen suhteestanne puuttuu?
Ajattelen että kyse voi olla vaan siitä että mies määrittelee rakkauden jotenkin eri tavoin/odottaa jotakin jalat alta tunnetta vaikka rakkaus voi olla myös tuttuutta ja helpoutta olla toisen kaa.
Hyvä kysymys! Kiintymystä varmasti on ja sinänsä suhteesta ei puutu mitään. Tai puuttuu se, että toinen ei pysty sanomaan "Rakastan sinua", koska ei rakasta. Silloin se tuntuu itsestä ajatukena jotenkin vajaalta ja siltä, että mitä jos mies sitten jonakin päivää rakastuukin johonkin toiseen. Voihan niin kyllä toki muutenkin käydä. :D Näkemyserosta mitä rakkaus on voi kyllä osaltaan olla kyse myös, kun mies oli aika kokematon parisuhteiden osalta.
Ei täällä varmasti kukaan pysty sanomaan, mitä sinun pitäisi tehdä :) Sanot, että suhteessanne on kiintymystä ja suhteesta ei puutu mitään. Rakastan sinua ovat vaikeita sanoja monelle, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö sitä voisi silti olla. Ihmiset myös luonnostaan osoittavat rakkautta eri tavoilla. Miehille usein on luontevampaa näyttää sitä toiminnan kautta, tekemällä pieniä paveluksia, ottamalla huomioon. Tai kosketuksen kautta. Toisille taas sanat ovat tärkeämpiä, ehkä teilläkin on kyse siitä.
Yksi vaihtoehto on parisuhdeterapia tai sitten Eevi Minkkinen / inhimillinen itsetuntemus tuottaa aika paljon sisältöä siihen liittyen :)
Vierailija kirjoitti:
Ei uskalla antaa itsensä rakastua : D
Niin, monella se vaan on niin😉