Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetko kirjoja?

Vierailija
07.04.2021 |

Harrastatko lukemista? Itse olin lapsena ja nuorena oikea lukutoukka, viikossa saattoi mennä kolmekin kirjaa, nyt tahti on hiipunut, luen vain illalla sängyssä ehkä parikymmentä sivua kerrallaan, rauhoittaa mukavasti. Aikaa lukemisesta vie nykyään netti ja netflix, pitäisi alkaa varmaan vähentää kumpaakin ja aloittaa taas lukuharrastus. Luen kirjoja vain paperiversioina, en halua tuijottaa yhtään enempää ruutua kuin mitä nettiä tulee käytettyä, äänikirjat eivät myöskään ole juttuni.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut vuosiin yhtään kirjaa. Joskus luin tosi paljon. Enää ei keskittymiskyky riitä.

Samaa olen ihmetellyt omalla kohdallani. Olen aina ennen ollut oikea lukutoukka, mutta viime vuosina lukeminen on jäänyt pois kokonaan. En itse osaa edes analysoida miksi lukeminen on jäänyt.

Vierailija
22/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tosi moni vain kehuskelee isoilla lukemismäärillään. Olisi kivempaa kuulla lukuvinkkejä, siis sekä hyvistä kirjoista että lukuharrastuksen elvyttämisestä. :)

No minulla on kesken Ellen Thesleffistä kertova Minä maalaan kuin jumala, on mielestäni todella kiinnostava. Toinen suosikki tältä vuodelta on Bonnie Tsuin Why we swim, todella kauniisti kirjoitettu tutkielma uimisesta. Juuri nyt kaipaisin sellaista viihteellisempää kirjaa/jännäriä joka veisi mukanaan, mutta käteen on sattunut vain keskivertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viimeksi Vanessa Springoran Suostumuksen, siinä lukuvinkki kun kyseltiin. Se on nopealukuinen ja hyvin kirjoitettu, vaikkakaan ei mikään klassikko. Tärkeä kirja kuitenkin, kirjailijan omasta kokemuksesta, kun viisikymppinen kirjailija vietteli hänet 14-vuotiaana.

Vierailija
24/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut vuosiin yhtään kirjaa. Joskus luin tosi paljon. Enää ei keskittymiskyky riitä.

Samaa olen ihmetellyt omalla kohdallani. Olen aina ennen ollut oikea lukutoukka, mutta viime vuosina lukeminen on jäänyt pois kokonaan. En itse osaa edes analysoida miksi lukeminen on jäänyt.

Minulle kävi samoin. Netti, erityisesti some ja verkkokeskustelut tekevät äkäiseksi. Kirjojen lukeminen sen sijaan tekee onnelliseksi ja rauhalliseksi. Ihan ilmaista terapiaa. Juuri sitä pitkäjänteisyyttä nykyihminen tarvitsisi, kirjoja lukemalla se kehittyy.

Vierailija
25/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen. Sekä tiedettä että tietoa ja kaunokirjallisuutta, laatua ja viihdettä, kirjan, pari viikossa.

Luen nimenomaan e-kirjoina tabletilta. Luovuin paperikirjojen kantamisesta ympäriinsä joskus kun tajusin, miten paljon helpompi se tabletti on pakata mukaan ja miten kirjakauppaa ja e-kirjastoa voi käytää kotoa ja mökiltä ja matkalta....

Äänikirjoista en ole saanut kiinni, kärsivällisyyteni ei riitä niiden hitauteen, enkä tykkää vieraasta lukijanäänestäkään. Jotenkin en halua, että joku muu kertoo mulle sen tarinan, haluan itse kertoa, vaikka onkin kirjan kautta.

Vierailija
26/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tosi moni vain kehuskelee isoilla lukemismäärillään. Olisi kivempaa kuulla lukuvinkkejä, siis sekä hyvistä kirjoista että lukuharrastuksen elvyttämisestä. :)

Mikä kenellekin on hyvä kirja...

Hektiseksi mennyt maailma ja pirstaloitunut vapaa-aika ja ehkä heikko keskittymiskyky eivät ehkätue sellaista romaania, jossa on paljon sivujuonia ja iso henkilökavalkadi.

Jotta voisi mitään suositella, pitäisi tietää henkilön lukuhistorista.

Voisin suositella vaikka Arto Paasilinnan Ulvovaa mylläriä, Hirtettyjen kettujen metsää, Jäniksen vuotta, Ukkosenjumalan poikaa...

Joku heti ilmestyy lyttäämään suositukseni, että jokainenhan nuo on teininä jo lukenut...

No, tuossa tuli muutama matalan kynnyksen suositus.

Vierailija
27/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen. Sekä tiedettä että tietoa ja kaunokirjallisuutta, laatua ja viihdettä, kirjan, pari viikossa.

Luen nimenomaan e-kirjoina tabletilta. Luovuin paperikirjojen kantamisesta ympäriinsä joskus kun tajusin, miten paljon helpompi se tabletti on pakata mukaan ja miten kirjakauppaa ja e-kirjastoa voi käytää kotoa ja mökiltä ja matkalta....

Äänikirjoista en ole saanut kiinni, kärsivällisyyteni ei riitä niiden hitauteen, enkä tykkää vieraasta lukijanäänestäkään. Jotenkin en halua, että joku muu kertoo mulle sen tarinan, haluan itse kertoa, vaikka onkin kirjan kautta.

Äänikirjan kuunteleminen ei ole lukemista.

Vierailija
28/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö.

Moni sanoi, että keskittymiskyky ei enää riitä.

Vaikka aiemmin on riittänyt.

Jokin siis on turmellut sen keskittymiskyvyn.

Vierailija
29/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä ilmiö.

Moni sanoi, että keskittymiskyky ei enää riitä.

Vaikka aiemmin on riittänyt.

Jokin siis on turmellut sen keskittymiskyvyn.

Minä olen yhdistänyt älypuhelimeen. En pysty keskittymään enää mihinkään muuhunkaan, koska otan puhelimen käteen muutaman minuutin välein. Instagram, whatsapp, sähköposti käydään läpi kymmenen kertaa tunnissa. Herään jopa öisin katsomaan onko joku tavoitellut. En kuitenkaan ole puhelimella koko päivää, vaan vilkuilen sitä neuroottisesti kaiken muun tekemisen lomassa. 

Ainoastaan lenkkeillessä ja salilla saan mielenrauhan tuosta laitteesta kun jätän sen kotiin. Öisin en uskalla sammuttaa, jos vaikka oikeasti onkin jollakulla jokin hätä.

Vierailija
30/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se kehuskelua, jos kertoo rehellisesti lukemismääränsä? Minä luen 3-4 kirjaa viikossa, luen useampia kirjoja samanaikaisesti, ja luen myös samoja kirjoja uudelleen ja uudelleen. Tällä hetkellä on menossa Päätalon Koillismaa-sarja ties kuinka monetta kertaa, sen lisäksi Sayaka Muratan Lähikaupan nainen, ja lisäksi Salvador Allenden elämäkerta.

Vierailija
31/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan lukemista! Viisivuotiaasta lähtien olen lukenut, lapsena keittokirjaa kun kotona ei paljon kirjoja ollut.

Nyt eläkeläisenä kaikki vapaa-aika menee kirjaa lukiessa.

Laidasta laitaan, matkakertomukset, elämänkerrat, dekkarit ym ym

Vierailija
32/32 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen, mutta jätän kesken jos n. 80-100 sivun kohdallakaan kirja ei vielä imaise mukaansa. En siis lue omasta mielestäni tylsiä tai huonoja kirjoja. Romaaneja luen enimmäkseen paperisina, mutta e-kirjojakin silloin tällöin. Itse asiassa aloitin pitkän tauon jälkeen e-kirjoilla, koska puhelimeen tarttumiseen oli pienempi kynnys kuin kirjaan tarttumiseen. En ole erityisen nopea lukija, mutta lukunopeus riippuu toki kirjastakin.

Äänikirjoja kuuntelen myös, lähinnä hömppäkirjoja nukahtamiseen tai ajanvietteeksi busseissa yms. En osaa keskittyä kuuntelemiseen senkään vertaa kuin lukemiseen, joten en pystyisi mitään kunnon romaania kuuntelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi