Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toksiset "ystävyys" suhteet masentavat.

Vierailija
06.04.2021 |

Minulla on nyt tilanne sellainen että olen tuntenut tätä kaveriporukka jo 10 vuotta. En usko että olemme koskaan ollut edes ystäviä. Yhtä ei kiinnosta ollenkaan (kärsii vakavasta masennuksesta), toinen on muuttunut sietämättömän töykeksi ja tylyksi. Yks ghostaa kokoajan. En tarvitse tällaista kuormaa.

Olen jo vuosia halunnut näistä eroon. Aina jää hirveä olo kun on ollut heidän kanssa tekemisissä.

Heikkouteni on se että meillä on kivoja muistoja ja kokemuksia, ja se että jos karsin heidät pois, niin ei oo enää mitään ystäviä paitsi 1. Hänen kanssa jutellaan, toisin ja puolin. Hän ajattelee minua ja minä häntä.

Mitä ihmettä tekisin? Olen Youtubesta katsonut videoita aiheista ja ainakin tää yks täyttää kaikki huonot piirteet. Hän on jopa saanut mut itkemään.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et nyt ole tekemisissä niiden rasittavien kanssa, elämä on liian lyhyt, hanki uusia kavereita.

Vierailija
2/34 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poista se pahin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ihan samanlaisessa tilanteessa. Jätin yksinkertaisesti heidät kaikki. Yhtä katsoin hieman pidempään koska olimme olleet muita läheisempiä ennen, mutta hänen käytöksensä alkoi mennä tylymmäksi. Samaan aikaan voimaannuin ja aloin huomata toksiset kuviot ympärilläni, ja oivalsin että voin paremmin jos ympärilläkin on vain mukavia, hyvin kohtelevia ihmisiä. Nyt on tosiaan ollut jo jonkin aikaa vain yksi hyvin kohteleva kaveri, mutta voin paljon paremmin kuin ennen. Olen myös hyvässä parisuhteessa. Nuo youtube-videot ovat itsellekin olleet hyvä apu aina kun olen kyseenalaistanut omia fiiliksiäni että loukkasiko ystävä vai ei.

Vierailija
4/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli esimerkiksi nuorempana aina hirveä ahdistus ja itseinho eikä ollut koskaan erityisen kivaa nähdä yhtä kaveriporukkaa, vaikka välillä oli hauskaakin. Vatsanpohjassa oli ahdistava tunne, ja itkeskelin usein. Tajusin jossain vaiheessa että tämä johtui siitä että minua kiusattiin siinä porukassa. Kyllä sen aina oli tiedostanut että pitävät huonompana kuin muut, mutta minulla on traumataustaa ja oli vaikea ymmärtää miten minua saa kohdella ja miten ei, ja millaista hyvän ystävyyden pitäisi olla. Sama oli parisuhteissa.

Päästä siis irti vaan, ja huomaat että alat voida paremmin. Luultavasti he eivät ala kyselemään perään jos jätät vain ottamasta yhteyttä. Jos heistä vaikka vuoden jälkeen kuuluu voit vain jättää vastaamatta. Tuossa omassakin porukassa kyllä tiedettiin että minua kiusataan, mutta eivät koskaan puuttuneet asiaan. Se oli niin sisäistetty juttu että olen muka huonompi ihminen. Ne pahimmat kiusaajat saivat vaan nautintoa kun näkivät että ahdistun.

Vierailija
5/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu että ihmisestä tulee tyly ja töykee? Näin kävi tän kaverin kanssa vaikka sai vakituisen työn, miehen ja kodin. Kaikki kuulemma täydellistä, silti pitäö noin tyly olla.

Vierailija
6/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää mun kaveri on vielä 30 vuotias nainen. Mitä tässä iässä tapahtuu kun muututaan niin huonokäytöksiseksi?

Inhottaa kun 2 tyyppiä on vielä saamassa lapsen. Lapsista aivan taatusti tulee kiusaajia.

Vierailija
7/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, arvelen että se on jotain ylemmyydentuntoa joka on oikeasti huonoa itsetuntoa jota peittelee vaan tuollainen ylimielisyys.

Vierailija
8/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, arvelen että se on jotain ylemmyydentuntoa joka on oikeasti huonoa itsetuntoa jota peittelee vaan tuollainen ylimielisyys.

Mä en tajuu tätä! Tyypillä on elämässä kaikki tosi hyvin ja tylyys vain kasvaa. Sillä on muuten ihania ystäviä jotka myös välittävät hänestä. Mua hirvittää että siitä tulee äiti.

Mikä juttu tää nykyään on että pissat nousevat niin päähän?

Vierailija
9/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yksi kuulostaa hyvältä. Jos pidät sen yhden kivan ja muut pois. Ja löydät vielä uusia tuttuja muualta, vaikkei sitä vanhaa kaveriporukkaa olekaan. Uusi hyvä elämä, positiivisempi ilmapiiri. Toivotaan että sille masistyypille löytyy tukea netistä, kriisipuhelimesta, ehkä yksityinen terapeutti tai elämä vie jotenkin eteenpäin.

Vierailija
10/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu että ihmisestä tulee tyly ja töykee? Näin kävi tän kaverin kanssa vaikka sai vakituisen työn, miehen ja kodin. Kaikki kuulemma täydellistä, silti pitäö noin tyly olla.

Jostain syystä sillä ihmisellä ei ole hyvä olla. Täydellisyys on vain yksi näkökulma ulkoapäin jonkin toisen elämään.

Vierailija
11/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yksi kuulostaa hyvältä. Jos pidät sen yhden kivan ja muut pois. Ja löydät vielä uusia tuttuja muualta, vaikkei sitä vanhaa kaveriporukkaa olekaan. Uusi hyvä elämä, positiivisempi ilmapiiri. Toivotaan että sille masistyypille löytyy tukea netistä, kriisipuhelimesta, ehkä yksityinen terapeutti tai elämä vie jotenkin eteenpäin.

Siinä voi vaan käydä niin että jos se yksi kiva on osa porukkaa, hän haluaa nähdä aina porukalla, ja hänelle ei pysty ehkä suoraan sanomaan että en halua nähdä niitä muita koska 1) ei välttämättä itse koe heitä negatiivisiksi, voi olla heidän hyvä kaveri ja kohtelevat häntä eri lailla eli ei ymmärrä mistä ap puhuu 2) haluaa nähdä aina muiden kanssa 3) juoruaa kaikki asiat näille negatiivisille jotka puhuu sitten selän takana kaiken läpi vaikkei ap enää näkisi heitä 4) joskus se kivakin voi olla omaksunut jotain ikäviä tapoja minkä huomaa vasta jonkun ajan päästä kun on irtaantunut muusta toksisesta porukasta.

Mutta jos sellaista ei ole ja tuo kaveri on luotettava ja haluaa nähdä kahdestaan, ok.

Vierailija
12/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin vanhan kaveriporukan, vain yksi hyvä ystävä jäi (ja onneksi ei lähtenyt mukaan muun kaveriporukan kanssa kiusaamiseen). Hänen kanssaan ollut kymmenen kertaa parempaa aikaa kuin vanhan kaveriporukan kanssa koskaan oli. 

Sen jälkeen olen löytänyt uusia kavereita muualta, vanhan kaveriporukan kanssa olin ikäänkuin kahlittu vain siihen porukkaan, uudet tuttavuudet torpattiin heti haukkumalla ja lyttäämällä ja "selvittämällä totuuksia" heistä. 

Vierailija
13/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sil on niin pysyvää, hän kävi jo koko lapsuusen terapiassa. Se vaa elää sen vaivan kanssa. Hänellä on hyvin varakas isä joka on antanut hänelle työpaikan ja asunnostakin maksaa. Sillä ei oo hätää kun isä suojelee hänet.

Todellakin kaipaan uusia ihmisiä. Yritän kokoajan itsekkin olla masentumatta.

Vierailija
14/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sitä että 20 vuotiaina ollaan mukavia ihmisiä, siiten 30-35 vuotiaana, joku menestys alkaa nousee päähän ja muututaan hirviöiksi.

Vierailija
15/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä voi vaan käydä niin että jos se yksi kiva on osa porukkaa, hän haluaa nähdä aina porukalla, ja hänelle ei pysty ehkä suoraan sanomaan että en halua nähdä niitä muita koska 1) ei välttämättä itse koe heitä negatiivisiksi, voi olla heidän hyvä kaveri ja kohtelevat häntä eri lailla eli ei ymmärrä mistä ap puhuu 2) haluaa nähdä aina muiden kanssa 3) juoruaa kaikki asiat näille negatiivisille jotka puhuu sitten selän takana kaiken läpi vaikkei ap enää näkisi heitä 4) joskus se kivakin voi olla omaksunut jotain ikäviä tapoja minkä huomaa vasta jonkun ajan päästä kun on irtaantunut muusta toksisesta porukasta.

Mutta jos sellaista ei ole ja tuo kaveri on luotettava ja haluaa nähdä kahdestaan, ok.

Aikoinaan sanoin jäljelle jääneelle ystävälle, että minun asioita ei tarvitse puhua sitten vanhalle kaveriporukalle. En hetkeen kertonut omia henkilökohtaisia tai arkoja asioita hänelle, mutta kun huomasin, että tämä ystävä ei kerro myöskään kaveriporukan asioita minulle, niin uskalsin luottaa. Jos toinen juoruaa asiat vanhalle porukalle, niin onko hän silloin jäljelle jättämisen arvoinen? Ei. 

Vierailija
16/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää mun kaveri on vielä 30 vuotias nainen. Mitä tässä iässä tapahtuu kun muututaan niin huonokäytöksiseksi?

Inhottaa kun 2 tyyppiä on vielä saamassa lapsen. Lapsista aivan taatusti tulee kiusaajia.

Omistakin tutuista nämä pahimmat kusipäät lisääntyivät tosi aikaisessa vaiheessa. Valitettavasti en usko että tulevat opettamaan lapsilleen empatiaa kun eivät sitä itsekään kykene tuntemaan.

Vierailija
17/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan sanoin jäljelle jääneelle ystävälle, että minun asioita ei tarvitse puhua sitten vanhalle kaveriporukalle. En hetkeen kertonut omia henkilökohtaisia tai arkoja asioita hänelle, mutta kun huomasin, että tämä ystävä ei kerro myöskään kaveriporukan asioita minulle, niin uskalsin luottaa. Jos toinen juoruaa asiat vanhalle porukalle, niin onko hän silloin jäljelle jättämisen arvoinen? Ei. 

Juuri näin kannattaa tehdä, että vähän tarkkailee ensin miten toinen käyttäytyy ennen kun luottaa. 

Vierailija
18/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä sillä ihmisellä ei ole hyvä olla. Täydellisyys on vain yksi näkökulma ulkoapäin jonkin toisen elämään.

Hän ja sen mies ovat todella energisiä ja arvostavat semmoista "paras kuva itsestään"-juttua. Kaveri on perfektionisti ja hyvin koulutettu ja mies on juoppoperheestä, yrittää silti olla joku ihmeen sankari karismaattinen ja ylikohtelias. Se ikhäkuin kompensoi sillä jotain. Osaa vitsin muodossa loukata todella verisesti.

Äänekkäitä, eivät hallitse mitään perusasioita kuten kodinhoito tai tavat.

Mies oli vuosia työttömänä ja hetkessä sitten pääsi kaverin kautta todella hyväpalkkaiseen hommaan, vaikka ei ole koulujakaan käynyt.

Yks läheinen on tavannut heidät ja häntä alkoi puistattaa se ylimielisyys, feikkiyys ja kierous mitä heiltä paistoi läpi.

Vierailija
19/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistakin tutuista nämä pahimmat kusipäät lisääntyivät tosi aikaisessa vaiheessa. Valitettavasti en usko että tulevat opettamaan lapsilleen empatiaa kun eivät sitä itsekään kykene tuntemaan.

Pitää muuten paikkansa! Alkaa olla enemmistö.

Vierailija
20/34 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos haluat poistaa ghostaavan tai tylyn kaverin, mutta jos ystävä kärsii masennuksesta on kyllä todella ikävää jättää kaveri tuommoisen vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme