Miten voin olla jatkuvasti flunssassa? :(
Miten ihmeessä voin jopa korona-aikana olla usein flunssassa? Olen etätöissä, en tapaa juuri ketään, käytän kaupoissa ym. hengityssuojainta (FFP2), desinfioin käsiä, puhelinta, kosketuspintoja jne. ja pesen käsiä jatkuvasti. Ja silti olen jatkuvasti uudessa flunssassa. Tuoko oireeton mieheni näitä minulle? Hän sairastaa itse kerran vuodessa.
Kommentit (63)
Flunssainen aloittaja kirjoitti:
Jatkuva sairastelu on jatkunut jo vuosia, ei liity mitenkään koronaan.
Ei voi johtua hometalosta, olen muuttanut ja työpaikkakin vaihtunut monesti tämän aikana.
Flunssat aina lieviä: pientä lämpöä, väsymystä, pientä tukkoisuutta, lievää kurkkukipua, harvoin (muutaman vuoden välein) kunnon kova yskä. Ei ole ikinä ollut vakavia tauteja tai outoja tulehduksia.
Desin käytöstä ei johdu, päin vastoin olen sentään korona-aikana sairastanut vähän harvemmin kuin yleensä.
Ferritiini on vähän matala, alle 30, muuten kaikki oöi huippuarvoja.
Sulla on vakava raudanpuute, josta jatkuva sairastelu voi johtua. Alle 30 ferritiini tarkoittaa samaa kuin tyhjät rautavarastot! Nyt kannattaa mennä lääkäriin selvittämään raudanpuutteen syy. Hyvin usein siihen riittää naisilla jo (runsaat) kuukautiset. Itsekin olin jatkuvasti sairaana ja flunssaisen oloinen raudanpuutteessa. D-vitamiini ja ferritiiniarvot olisi hyvä olla yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Moi aloittaja,
Kerron nyt oman kokemukseni. 1,5 vuotta sitten kävin sisätautien erikoislääkärillä joka oli kaivanut minun verikoe historiikin ja kertoi minulla olevan hurjan alhaiset d-vitamiini tasot. Näytti lukemat ja järkytyin.
Sain reseptillä oikein määräyksen syödä alkuun 6kk 100mq, sitten käydä testeissä ja sen jälkeen jatkaa 50mq ainakin vuoden. Nooh, en ole käynyt vieläkään niissä testeissä, mutta nyt olen vasta huomannut ettei ole ollut yhtään flunssaa! :)
Se d-vitamiini kun on oikeasti hormoonit ja vaikuttaa hurjan monipuolisesti ihmiseen.
Suosittelen lämpimästi kaikille sitä reipasta deetä ja joka päivä.
Mikä on mq? Toivottavasti kukaan ei myöskään syö noin montaa milligrammaa.....
Vierailija kirjoitti:
Mykoplasma
Voiko oireilla monta vuotta? Miten tutkitaan?
Mykoplasma voi jäädä krooniseksi, jos sitä ei hoideta kunnolla..
Mulla on ollut flunssa tai nuha jo 15v melkein yhteen putkeen. Keväästä kesään oireita tulee kaikista mahdollisista siitepölyistä ja katupölyistä, syksyllä taas alkaa infektiokierre. Lääkäri totesi että varsin ikävää, mutta näin se joillain onnekkailla menee
Vierailija kirjoitti:
Reagoit kaikille niille kemikaaleille mitä pistät ihollesi ja mitä hengität, maskit, desinfiointi aineet yms.
Ap kertoo, että on aina flunssassa, jopa koronan aikaan. Eli toi maskivastustajan jankutus ei nyt oikein osu. On se kumma, että jokaiseen mahdolliseen paikkaan pitää tunkea noita omia epäluuloja (maski on myrkyllinen ja vaarallinen yms)
Jos hemoglobiini on hyvä, mutta ferririini alhainen, niin auttaako normaali rautavalniste vai miten sitä hoidetaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos hemoglobiini on hyvä, mutta ferririini alhainen, niin auttaako normaali rautavalniste vai miten sitä hoidetaan?
Tätä minäkin pohdin enkä ole löytänyt vastauksia, niin en ole uskaltanut alkaa rautaa syödä. Hemoglobiini on minulla aina ollut siellä ihan naisten ylärajalla. Ferritiini ei täysin alhainen (n. 50), mutta haluaisin kokeilla onko sen nostamisella vaikutusta vointiin. Koska rautavalmisteet ovat lisäravinteita, niistä ja niiden vaikutuksesta niin varastorautaan kuin hemoglobiiniin ei löydy yhtä hyvin tietoa kuin lääkkeistä löytyy. En halua aiheuttaa itselleni toisia ongelmia sillä, jos hemoglobiini nousisikin "liian korkeaksi" rautalisän vuoksi.
Sulla on vastustuskyky jostain syystä alentunut kuten mulla. Itse tiedän ajoittaisen alkoholinkäytön runsauden kyllä isoksi syyksi. Tuli mieleen, että oletko ajatellut kokeilla jotain maitohappobakteerikuuria? Muuten kannattaa siedättää itseään edes vähän eli kävellä tuolla kylällä/kaupungilla missä asutkaan ja altistaa itseään vähän sille pölylle ja roskalle.
Fermentoitu ruoka on myös hyvä terveydelle eli hapankaali tai korealainen kimchi. Kannattaa kokeilla eri juttuja ruokavaliossa kun pelkkä vitamiinien syönti ei muuta kovin mitään. Rautaa kannattaa kyllä tankata jos varastorauta on matala.
On kyllä ärsyttävää jos on flunssassa jatkuvasti. Itse kävin lenkeillä jonkun 20 vuotta ja silti....nykyään tuntuu, että paremmin voi kun käy harvemmin.
Minulla on eläimiä, joten en elä ylihygieenisesti, enkä tosiaan ennen korona-aikaa vältellyt ihmisiä. Kyse ei siis ole maskeista, liiasta desinfioinnista, erakoitumisesta tms.
Kaksi jo ehdottanut syöpää? Voiko syöpä oireilla vain toistuvina flunssina monta vuotta? Mikä syöpä?
Juon maitohappobakteereja sisältäviä juomia.
Onko sulla kuitenkin elintavat aina ollu kunnossa?liikunta,ruoka,ylipaino?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kuitenkin elintavat aina ollu kunnossa?liikunta,ruoka,ylipaino?
Joo, ihan "tavalliset". Syön perinteistä kotiruokaa, en minkään erikoisruokavalion mukaan enkä erikoisen terveellisesti, ihan tavallisesti. Liikun sen verran mitä vointi antaa periksi, kun olen jatkuvasti flunssassa tai toipumassa flunssasta. Kävelen paljon. Kesäisin uin lähes päivittäin. Olen normaalipainoinen, en kyllä mitenkään hyvässä kunnossa.
Nukun usein huonosti, on univaikeuksia. Olen stressiherkkä. En tupakoi.
Muuten ei mitään mainittavaa.
Olisko ahtaat nenä-nielukanavat tai mitkä ne nyt on? Ne voi aiheuttaa allergista oireilua ja kroonista nuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva sairastelu on jatkunut jo vuosia, ei liity mitenkään koronaan.
Ei voi johtua hometalosta, olen muuttanut ja työpaikkakin vaihtunut monesti tämän aikana.
Flunssat aina lieviä: pientä lämpöä, väsymystä, pientä tukkoisuutta, lievää kurkkukipua, harvoin (muutaman vuoden välein) kunnon kova yskä. Ei ole ikinä ollut vakavia tauteja tai outoja tulehduksia.
Desin käytöstä ei johdu, päin vastoin olen sentään korona-aikana sairastanut vähän harvemmin kuin yleensä.
Ferritiini on vähän matala, alle 30, muuten kaikki oöi huippuarvoja.
Mulla täsmälleen samat asiat. Jatkuvat flunssat, kurkussa proppuja, ferritiini noin 30, muuten veriarvot hyvät. Muuttanut monta kertaa joten ei johdu hometalosta. D-vitamiinitasoa ei mitattu, otan keskimäärin sen 50 yksikköä päivässä.
Mulla on krooninen väsymysoireyhtymä ja olen sairaslomalla sen vuoksi. Liittyy varmaan siihen. Kuume ei juuri nouse, tulee vain kuumeinen olo. Se viittaa ymmärtääkseni huonoon immuunipuolustukseen, koska kuumeen tarkoitus olisi tuhota taudinaiheuttajia.
Sinuna kokeilisin ensimmäiseksi nostaa D:n annostuksen 100:aan päivässä.
Kuulostaa aika tutulta tuollainen jatkuvasti lievä flunssa ja proput. Leukkarit pikkasen koholla nyt viimeksi. Aiemmin myös cpr niin pientä tulehdusta. Nielurusat vissiin koko ajan pienessä tulehduksessa🤔 ferritiinit kans mitattiin ja ne tosi alhaalla, mielenkiinnolla ootan voisko olla vaikutusta näihin muihin oireisiin kunhan rautavarastot kohoaa☺️
Onko isot nielurisat? Itse olin aikoinaan monta kertaa vuodessa flunssassa, kunnes leikattiin nielurisat. Nyt en ole ollut kertaakaan kahteen vuoteen. Aivan älytön elämänmuutos tapahtui.
Kuulostaa ehkä kaukaa haetulta mutta minulla hormonit aiheutti vastaavaa aiemmin, käytin e-pillereitä ja olin koko ajan jotenkin flunssassa tai kuumeeseen tulossa. Aaltoili, meni nopeasti ohikin. Loppui kun lopetin pillerit. Samanlaista parilla kaverilla raskaana tai imettäessä. Mikä lie syy ja mikä seuraus, mikä liittyi mihinkin solutasolla tms, mutta ehdotus vain.