Aina hoetaan, että alkoholismi on sairaus ja paskat sanon minä
itse aiheutettu ongelma... ihan samalla tavalla mielestäni kuin lihavuus, mutta eroaa vaan sillä että alkoholisteja " paapotaan" ja niille kyllä verorahoilla maksetaan hoitoja joista vain harvalle on apua.
Mä pelkään pahoin,että mun miehelle on hyvää vauhtia kehkeytymässä alkoholi ongelma ja anoppikin sanoi mulle, että munpitäs mennä johonkin juttelemaan, voi paska sanon mä. Miksi mun pitää mennä juttelemaan kun mulla ei todellakaan oo ongelmaa vaan anopin rakkaalla pojalla. Ajatteleeko sekin tässä kohtaa, että se on mun syytä. Vittu ku ois voimaa ottaa kakarat kainaloon ja lähteä.
Kommentit (42)
kylläpä yrittää vanha akka vielä heiluttaa p****ttä. Ym. solvausta. Todellakaan ei mitään sympaattisia alkoholisteja vaan karmeita. Useinhan saattavat myös ahdistella nuoria tyttöjä jne.
mielipiteet. " Kyllä mää vaan tiedän yhtä hyvin ku joku tohtorix lukenu! Liika lukeminen vaan on sekottanu niitten pään!" sanoo taas joku lähiö-Irmeli suu vaahdossa... Sen kun meuhkaatte mielipiteitänne. Ei se maapallo lakannut silloinkaan pyörimästä, kun vastaavat omaa mielipidettään (ja ääntään) rakastavat mekkaloijat huusivat sylki roiskuen, ettei se pyöri ;)
Täällä nyt vaan mammoilla menneet käsitykset sekaisin. Hew eivät erota mitä tarkoittaa tutkittu juttu (tieteellisesti todettu) ja oma mielipide. Mutta, niinhän se on aina täällä ollut...huoh...
sairaus, siinä kuin masennuskin. Alkoholisti ei vain jaksa välittää, vaan haluaa turruttaa itsensä, hinnasta viis. Alkoholisteja ei paapota, vaan saavat kyllä sairaalassa varsin tylyä kohtelua. Terveen ihmisen on aivan mahdoton tajuta tätä sairautta, jos ei osaa olla empaattinen. Ihan sama kuin sanoisi vakavasti masentuneelle, että nyt lopetat ja piristyt.
Alkoholismi voi johtua monesta syystä, läheiselläni se johtui lapsuuden traumoista. Alkoholisti sairastuttaa myös läheisensä, jotka saavat tämän hidasta, mutta varmaa tuhoutumista seurata.
kenekään äiti ja kasvata tulevia aikuisia. Aika monet sairaudet ovat itseaiheutettuja, jotka voisi välttää terveellisillä elintavoilla, oletko varma, ettei Sinussakin jyllää tällä hetkellä joku sellainen?
Näissä sairauksissa on tosiaan aina se valinnanmahdollisuus.
johtuvat aivoista? Eli ovat mielensairaus. Mutta kenties elämä opettaa sinuakin suvaitsevammaksi, koska yleensä aika jalostaa, toiset toki katkeroituvat=(
alkoholistin puolisokseen, jos ei ole sitä kokenut. Vaikka jokaisen alkoholistin sisällä on herkkä ja rakkautta ansaitseva ihminen, voi se todella olla aika syvällä, ja päällä on narsistisen luonnehäiriöinen ihmishirviö, joka hakee ympäristöstä vain tekosyitä juoda, ettei tarvitsisi tunnustaa vian olevan itsessään. Ei sellaisen puolisona elämä ole mitään herkkua.
Siinä kohtaa olit oikeassa, että aika voi myös katkeroittaa. Näin on käynyt, enkä yritä edes kieltää sitä.
Kukaan ei kaada viinaa alas Sun kurkusta ja nielasekin puolestas. Toki alkoholismin takana on usein ongelmia, mutta itse tekee valinnan, millä tapaa noita asioita käy läpi. Viina on sen henkilön ratkaisu ja jos ei ole edes kiinnostusta mihinkään muuhun, ei siinä kohtaa teidän sympatiatkaan paina paskan vertaa.
Osalla meistä ihmisistä aivot reagoivat eritavoin päihteisiin kuin toisten ja nämä ihmiset ovat sitten ongelmakäyttäjiä, siksi esim alkoholismi on diagnisoitu sairaudeksi. Yksinkertaista asiaa on vaikea selittää mutta näin se valitettavasti menee ja ikinä emme tiedä kenen Liisa tai Jussi sairastaa jo vauvana tätä sairautta, joka sit aktivoituu kun käyttää päihteitä.
Sairaushan se on mutta siihen hoidon haluaminen on kyllä jossain määrin ainakin omakin valinta... Hoitoa ei voi saada ellei sitä itse todella halua!
Kultuintopii:
Sairaushan se on mutta siihen hoidon haluaminen on kyllä jossain määrin ainakin omakin valinta... Hoitoa ei voi saada ellei sitä itse todella halua!
Omasta halustahan siinä on kokonaan kyse.
kun se alkoholisti ei välitä, seurauksista. Ei välitä vaikka olisi ollut hoidossa verensyösystä, elimistö krenkkaisi jne ei välitä, vaikka perhe kaikkoaisi. Eli pää on " pipi" . Ei ole kyse mistään valintatilaisuudesta, alkoholisti ei valitse, vaan ainoa päämäärä on se juopumus, ettei iske darra ja selvyys. Miten se voi olla niin vaikea ymmärtää?
yksinkertainen? Asia ei sitä nimittäin ole. Ei masentunutkaan halua olla sitä, eikä vaivastaan parane, vaikka kuinka ympäristö mollaisi.
Vierailija:
kun se alkoholisti ei välitä, seurauksista. Ei välitä vaikka olisi ollut hoidossa verensyösystä, elimistö krenkkaisi jne ei välitä, vaikka perhe kaikkoaisi. Eli pää on " pipi" . Ei ole kyse mistään valintatilaisuudesta, alkoholisti ei valitse, vaan ainoa päämäärä on se juopumus, ettei iske darra ja selvyys. Miten se voi olla niin vaikea ymmärtää?
Jos tavoitteena on pulloon hukkuminen, on parasta etsiä jostain ase ja ampua aivot pellolle. Helpompi itsemurha kaikille.
On se valinta, tuo paapominen siitä, miten alkoholistit eivät itse mitään voi ongelmilleen, ei todellakaan auta ketään millään tapaa. Tottakai päänsisässä on asioita pielessä, mutta niitä voi myös hoitaa. En väittänyt, että alkoholismi paranisi sillä, ettei vain joisi.
Alkoholisti on alkoholisti aina, mutta hän sairastaa siitä hauskaa sairautta, että jos haluaa sairaudesta johtuvien oireiden päättyvän, hän voi olla juomatta. Tätä valinnanmahdollisuutta ei ole syöpässairailla ym.
tuskin on suunnitellut että " minusta tulee tupakoistija" . Mutta hepä ei tiedäkään että tupakka on voimakkaasti addiktoiva aine.
Kaikki ihmiset ei jää kuitenkaan tupakkaan koukkuun. Kaikki ei jää alkoholiin ja kaikki ei jää edes huumeisiin. Miksi? Koska heillä on perintötekijät erilaiset.
Suurin osa ihmisistä juhlii ystäviensä kanssa +- 20 vuotiaina. Suurin osa vähentää ja lähes lopettaa alkoholin kulutuksen ja juhlimisen lähemmäs 30 vuotiaina perheen perustettuaan.
Alkoholisteilla se juominen jatkuu... ja se pahenee vuosi vuodelta.
Suurimmalla osalla alkoholisteja se juominen lähtee siis aivan viattomasta juhlimisesta. Miten kenelläkin se sairaus kehittyy on yksilöllistä. Joku on ihan rappiolla jo parin vuoden kuluttua. Joku toinen saavuttaa rappion piirteet vasta 40 vuotiaina.
Yhteistä alkoholisteille on kuitenkin suurien määrien juominen ja todella nopeaan tahtiin. Onko ystäväpiirissänne ihminen joka juo 6 olutta samassa ajassa kuin te muut aloitatte vasta toista, kolmatta olutta? Onko hän teistä yleensä aina se voimakkaimmin humaltunut? Aiheuttaako hänen juominen useimmiten vaaratilanteita?
Näitä piirteitä kannattaa seurata omassa lapsessaan kun hän pääsee siihen ikään että alkoholiakin aletaan kuluttamaan. Jos juominen on tällaista silloin voi hyvällä syyllä epäillä että hänellä on taipuvaisuutta alkoholismiin.
Jos ymmärsit minun tarkoittavan, että sairaudessa nimeltä alkoholismi on kokonaan kyse omasta halusta, niin ymmärsit minut väärin. Omasta halusta on kyse ainoastaan ongelman/sairauden myöntämisessä ja halusta saada siihen hoitoa. Se on vaan monen kannalta vaikeaa, koska se alkoholisti ei voi koskaan lähteä edes " yhdelle" . Sairastajilleen ko. sairaus aiheuttaa melkoisia sosiaalisia paineita varsinkin meidän suomalaisten kaltaisessa juomakulttuurissa.
noita sun juttujasi! Hauskaa sairautta? Mistäs olet saanut sellaisia päähäsi? Se ei tosiaankaan ole hauskaa, kun elimistösi pettää hitaasti, mutta varmasti. Et ilmeisesti tiedä alkoholismista yhtikäs mitään, ota selvää, ennenkuin lähdet arvostelemaan, ettet tee itseäsi vielä tyhmemmäksi.
Varmaan muutkin " päästä johtuvat" sairaudet ovat mielestäsi hauskoja, kun niihin annetaan lääkitys, jospa heilläkin on liian kivaa? Kaltaisellasi asenteella olisi natsi-Saksassa luotu loistava ura. Ihmisenä olet todella pieni, henkisessä mielessä siis. No, eipä tuollainen katkeruus tee muuta, kuin tuhoaa sinua itseäsi, joten jatka samaan malliin. =)
Vierailija:
noita sun juttujasi! Hauskaa sairautta? Mistäs olet saanut sellaisia päähäsi? Se ei tosiaankaan ole hauskaa, kun elimistösi pettää hitaasti, mutta varmasti. Et ilmeisesti tiedä alkoholismista yhtikäs mitään, ota selvää, ennenkuin lähdet arvostelemaan, ettet tee itseäsi vielä tyhmemmäksi.
Varmaan muutkin " päästä johtuvat" sairaudet ovat mielestäsi hauskoja, kun niihin annetaan lääkitys, jospa heilläkin on liian kivaa? Kaltaisellasi asenteella olisi natsi-Saksassa luotu loistava ura. Ihmisenä olet todella pieni, henkisessä mielessä siis. No, eipä tuollainen katkeruus tee muuta, kuin tuhoaa sinua itseäsi, joten jatka samaan malliin. =)
No tuo hauska oli tuossa pienoisella kyynisyydellä käytetty sana.
Ei ole hauskaa, kun elimistö ja pää pettää hitaasti, mutta varmasti. On tullut katsottua vierestä viinakrampit, persoonamuutokset, vierotusoireissa sänkyyn paskomiset, viinahulluuskohtaukset, mielisairaala-ajat.... Ja edelleen, jos tavoite on hukuttaa itsensä pulloon, niin menee ja ampuu itsensä.
Apua tulee toki tarjota ja yrittää auttaa toista, mutta jos sitä omaa halua ei ole yrityksistä huolimatta, niin turha uppoavaan laivaan on kenenkään muun itseään hukuttaa.
olisin tarttunut pulloon jo aikaa sitten, jos sillä konstilla kerran teistä imbesilleistä eroon pääsee. Kouluja oli käyty minkä verran???