Mitä värejä kapseli vaatekaappiin?
Mitä värejä teillä on tyylikkäässä mutta rennossa kapseli vaatekaapissa?
Kommentit (31)
Oletko rakentamassa kausikapselia vai pitäisikö sillä pärjätä koko vuosi?
Tämänhetkisessä kapselissani on pohjavärinä tummansininen. Muut neutraalit värit ovat harmaa, keskivaalea denim sekä musta. Tehostevärinä aniliininpunainen.
Valitse niitä värejä, joista pidät ja jotka sopivat sinulle.
Kesä-kevät kapselia tarkoitan? Tietty olisi hyvä jos pärjäisi koko vuoden samalla. Ongelma on että on liikaa värejä tällä hetkellä kaapissa. Mm neuleita eri värisinä.
Ap
Mustaa. Pelkkää mustaa. Kaikki käy silloin kaiken kanssa.
Pinkki, keltainen ja turkoosi, kaikki neonkirkkaana.
Tee niin kuin täällä neuvotaan, älä vaan mieti mitään itse.
Vierailija kirjoitti:
Valitse niitä värejä, joista pidät ja jotka sopivat sinulle.
Tykkään harmaasta, tummansinisestä, vaaleansinisestä, valkoisesta, mustasta, ehkä tietty beige. Valkoisen pitää myös olla valkoista, ei luonnonvalkoista. Nää on osoittautuneet lempiväreiksi.
Ap
Lisään vielä että uutena lempivärinä on sellainen khakin vihreä....
Ap
Värianalyysin tyyppi on nusein hyvä lähtökohta. Itse olen talvi ja minulla on kylmän vuodenajan paletti punainen-musta-valkoinen ja kesällä esim. fuksiapinkki / turkoosi / valkoinen. Joitain vaatekappaleita sitten muita värejä piristämään, esim. puseroita tai jakkuja.
Viileä kesä -värityyppinä suosin sinisellä sävyttyneitä värejä (ns. kylmät värit), puvuston perusta on poliisinsininen ja säihkyvän kirkas harmaa, tehosteina vadelmanpunainen, ruiskukansininen, kyyhkynharmaa, sitruunankeltainen, sinertävä vihreä, flamingo ja kaakaojauheenruskea.
Yritä karsia niin, että kapselissa on 2-3 pohjaväriä ja 1-2 tehosteväriä. Käytin tätä ohjenuorana, kun tein itselleni minikapselin: https://www.theviviennefiles.com/2015/06/another-template-for-4-by-4-ca…
Musta, valkoinen, vaaleanpunainen ja tummansininen.
Kuten aiemmin on mainittu, käytä niitä värejä, mistä itse pidät ja missä huomaat eniten viihtyväsi. Toiset pitää mustasta ja luottovaatteena ainoa väri saattaa olla siniset farkut ja se on ihan yhtä hyvä kuin kirkkaat neonvärit.
Valitse pääväriksi, jokin sellainen väri, missä viihdyt vuoden ajasta riippumatta. Toki musta saattaa olla väri, jossa viihtyy kaikkina muina vuoden aikoina kuin kesällä, jolloin myös luonnollisesti kevennät vaatetustasi.
Itselläni on perinteinen musta, jota näkyy myös kuvioiduissa vaatteissa, joten kaikki käy yhteen. Käytän kuitenkin myös värejä sekä valkoista, vaikka toki olen vähän mielikuvitukseton värien käyttäjä.
Ehkä tärkeintä on se, että voit yhdistellä vaatteitasi helposti mieleiseksesi, jolloin kivan juhlapaidan hankkiminen yhdistyy helposti aiemmin hankittuun hameeseen tai housuun, jolloin ei heti tule uudesta paidasta mieleen, ettei ole mitään päälle laitettavaa.
Paras luottovaatteena on etätöissäkin Marimekon venekauluksellinen mustavalkea raitapaita ja Adidaksen verryttelyhousut, eli ei mitään kovin hohdokasta, mutta helppoa, nopeaa, sopii mennä ulos ja kauppaan, vaikka heti ja on ennen kaikkea mukavaa :D Jos tarvitsee lähteä töissä käymään, vaihdan vain mustat farkut ja kengät - valmis.
Tämä on syy miksen kapselivaatekaappia voi ottaa käyttöön. Pidän erilaisista väreistä ja kuvioista, sitten jos kaikkien vaatteiden pitäisi sopia yhteen, niin kaikki olisi joko yhtä väriä tai pelkkä mustaa ja harmaata. Muuten ajatus olisi hyvä ja toimiva, mutta kaikki videotkin mitä olen nähnyt, niin aina jos on kiva vaate, niin se pitää laittaa pois, koska ei sovi yhteen muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on syy miksen kapselivaatekaappia voi ottaa käyttöön. Pidän erilaisista väreistä ja kuvioista, sitten jos kaikkien vaatteiden pitäisi sopia yhteen, niin kaikki olisi joko yhtä väriä tai pelkkä mustaa ja harmaata. Muuten ajatus olisi hyvä ja toimiva, mutta kaikki videotkin mitä olen nähnyt, niin aina jos on kiva vaate, niin se pitää laittaa pois, koska ei sovi yhteen muiden kanssa.
Pidän itsekin väreistä ja (hillityistä) kuvioista, ja olen vastikään aloittanut kausikapselin koostamisen omistamistani vaatteista. Ongelmalliseksi olen tähän saakka kokenut alaosat, sillä suosin värillisiä farkkuja ja kesällä kuvallisia housuja.
Voisitko ryhmitellä värit eri kapseleihin ja vaihtaa kapselia kesken kauden? Olen nyt tehnyt 16-vaatteen kapselin, joka vaihtuu 4-5 viikon päästä. Seuraavaan kapseliini tulee valkoista, mustaa, mintunvihreää, vaaleanpunaista sekä vaaleaa denimiä. Kuviollisia yläosia on kolme, alaosat ovat kaikki yksivärisiä.
Pohjaksi neutraalit, kuten valkeat, harmaat, ruskeat, denim tai musta. Valitse vähintään 2 neutraalia, näiden tulisi olla värejä jotka näyttävät hyvältä ihoasi vasten. Kun olet valinnut neutraalit, valitset seuraavaksi "päävärin", tämä on usein henkilön lempiväri tai muuten imarteleva väri. Pääväristä valitaan syvempiä ja kevyempiä sävyjä käyttötarkoituksen mukaan, esimerkiksi jos päävärisi on sininen, niin arjessa se voi näkyä farkkuina ja vaaleansinisenä neuleena, juhlassa tai muuten erityisempinä hetkinä puolestaan syvinä puhtaina sävyinä. Neutraalien ja päävärin lisäksi mukana on usein korostusväri, jota käytetään asuisteissa tai muissa pienissä yksityiskohdissa. Koska korostusväri on vain pienessä osassa vaatteita tai asuisteita se voi olla huomattavasta rohkeampi kuin muut kaapista löytyvät värit. Tärkeintä on valita värit joista pidät ja jotka istuvat elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Kuten aiemmin on mainittu, käytä niitä värejä, mistä itse pidät ja missä huomaat eniten viihtyväsi. Toiset pitää mustasta ja luottovaatteena ainoa väri saattaa olla siniset farkut ja se on ihan yhtä hyvä kuin kirkkaat neonvärit.
Valitse pääväriksi, jokin sellainen väri, missä viihdyt vuoden ajasta riippumatta. Toki musta saattaa olla väri, jossa viihtyy kaikkina muina vuoden aikoina kuin kesällä, jolloin myös luonnollisesti kevennät vaatetustasi.
Itselläni on perinteinen musta, jota näkyy myös kuvioiduissa vaatteissa, joten kaikki käy yhteen. Käytän kuitenkin myös värejä sekä valkoista, vaikka toki olen vähän mielikuvitukseton värien käyttäjä.
Ehkä tärkeintä on se, että voit yhdistellä vaatteitasi helposti mieleiseksesi, jolloin kivan juhlapaidan hankkiminen yhdistyy helposti aiemmin hankittuun hameeseen tai housuun, jolloin ei heti tule uudesta paidasta mieleen, ettei ole mitään päälle laitettavaa.
Paras luottovaatteena on etätöissäkin Marimekon venekauluksellinen mustavalkea raitapaita ja Adidaksen verryttelyhousut, eli ei mitään kovin hohdokasta, mutta helppoa, nopeaa, sopii mennä ulos ja kauppaan, vaikka heti ja on ennen kaikkea mukavaa :D Jos tarvitsee lähteä töissä käymään, vaihdan vain mustat farkut ja kengät - valmis.
Niin ja siis kuvioista ja väreistä... On mulla keltapohjainen siisti juhlapaita, jossa on musta kukkakuvio, jonka yhdistän mustaan alaosaan sekä esim. musta hihaton pusero, jossa on punaista, vihreää ja valkoista, jonka yhdistän taas mustaan alaosaan.
Vaihtelua saan punaisista farkuista, jotka voin yhdistää esim. punavalkeaan ja valkeaan paitaan kesäisin tai ihan vaaleisiin farkkuihin - kesällä siis musta usein jää itselläni luonnollisesti taka-alalle, jolloin kaivan värit varaston kausivaatteista. Kaappiin jää kuitenkin edelleen mustana löysät housut ja pitkä hame.
Pidän myös paljon sinisestä ja oranssista, joita käytän paljon urheiluvaatteissa. Olen laiska settien ostaja, eli ostan usein kerralla ala- ja yläosan treenivaatteista.
Niin, ja väriä esim. asusteista, joilla kasvojen lähellä voi helposti toteuttaa vaikka tuolla aiemmin mainittua värioppia. Niiden avulla on myös näin laiskana vaatekaapin uusijana ostaa jotain uutta kausisävyä ja mallia, ettei näytä ihan niin edelliseen vuosikymmeneen jääneeltä :D Toki klassinen kapseli pysyy herkemmin ajassa kuin vuosittain vaihtuvat muotivaatteet.
Ei ole tiettyä tapaa tehdä kapseli. Tee oman näköinen. Välitse jokin pääväri ja siihen rinnastat kivoja ylä-tai alaosia, joissa on raikasta väriä ja kuviota. Päävärihän voi olla joko raikas ja helppo valkoinen tai vaikka raikas keltainen :)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kapselivaatekaappi?
Vaatekaappi, jossa on kohtuullinen määrä tietyn vuodenajan vaatteita, jotka sopivat kaikki yhteen.
20 osainen kevätkapseli voisi olla esim kahdet housut, kaksi hametta, kuusi puseroa, muutama neule / neuletakki, kolmet kengät ja pari takkia.
Osa näistä vaatteista voi jatkaa kesäkapseliin, lämpimimmät laitetaan kesäksi syrjään ja korvataan kevyemmillä. Syksyksi taas uusi kapseli ja talveksi vielä uusi. Osa vaatteista esim farkut voi kuulua joka kapseliin, osa vain tiettyyn vuodenaikaan. Ja tietenkin kapseleita voi olla useampikin, jos omistaa paljon vaatteita.
Monilla on lisäksi erillinen urheilukapseli, joka koostetaan vuodenajan ja harrastettavien lajien ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on värien / kuvioiden sekä neutraalien suhde. Jos kapselissasi on värikkäitä ja kuviollista yläosia niin valitse alaosiksi enemmän neutraaleja.
Mikä hitto on kapselivaatekaappi?