HR-ala kokemuksia
Millaisia työtehtäviä? Kauan olet tehnyt alan töitä? Millaisessa yrityksesä? Millaisella koulutuksella? Onko psyykkisesti rankkaa?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös jory-HR joka saa vain 50% siitä mitä tulosalueiden johtajat ja jory-kollegat. Normaali toimintatapa, mutta ei kyllä reilu. Irtisanomiset kun koittaa, nämä johtaja(miehet) katoaa kuin tuhka tuuleen ja jättää minut hoitamaan likaiset työt!
Ei pidä kyllä paikkansa. Kyllä suora esimies on se, joka päättää irtisanomiset ja joku muu kuin HR tekee uuden organisaation. HR ei irtisano. HR:ää ei juuri koskaan irtisanota, kun taas liiketoimintajohtaja irtisanotaan usein nopeasti kun jäädään tulostavoitteista. Helpoin työ johtoryhmän jäsenistä, koska jokainen osaa edes vähän ihmissuhdeasioista.
Älä puhu asioista mistä et tiedä. Ehkö SUN työpaikalla on noin mutta muualla ei. Olen ollut 25v HR hommissa, päällikkönä ja johtajana, ja IHAN JOKA FIRMASSA missä olen ollut, minä olen ollut se joka pitää YT:t ja irtisanoo.
Katsos kun se johtuu siitä että harva osaa Yt-lain sanasta sanaan. Minä osaan. Toimari ei osaa. Yksikönjohtajat ei osaa.
Et ole ainakaan ollut pörssiyrityksissä töissä. Ei niissä HR vedä yt:eitä, ei edes valtionyrityksissä.
Tämä keskustelu pyörii pelkästään hr-pomojen ympärillä. Alalla on myös esim. assistentteja, joiden työnkuva on ihan eri, eikä laisinkaan niin kuormittava kun ei tarvitse olla vastuussa mistään yt:istä. Mukavaa toimistohommaa, itse tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen HR johtaja, työkokemusta 22v. En suosittele. Suututtaa kun olet johtoryhmäläinen mutta ”vain tukitoiminto”, ja siksi saat vain kolmasosan siitä palkasta mitä muut johtoryhmäläiset saa (he ovat bisnes-unit johtajia). Olen nyt hakeutumassa pois HRstä sillä tuo iso palkka-eriarvoisuus ärsyttää paljon.
Mitäs BU:ta lähdet nyt sit vetämään? terkuin: HR joryssa, tiimin toiseksi kovin palkka.
Missä firmassa? En tiedä yhtäkään firmaa missä HR-johtaja olisi paremmin palkattu kuin divisioonajohtaja/BU johtaja. Itse olen vaihtamssa eri firmaan, COO:ksi.
No jos sulla on tuohon osaaminen, miksi et ryhtynyt nykyisen firmasi COOksi? Vastaus kysymykseen: teknologialalla, toimarilla kovempi palkka kuin mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika kurjaa hommaa. Olen vetänyt noin 10 Yt:t ja irtisanonut toistasataa ihmistä urani varrella, kuunnellut t@ppouhkaukset ja huorittelut ja kuten joku jo vastasi niin kaikesta syytetään HRää. En ymmärrä miten ala on halutti? Luullaan että on kivaa. No ei ole!
Eihän se HR irtisano vaan pomo, joten valitukset hänelle, HR on viestin tuoja vaan
Kyllä se on usein HR joka irtisanoo. Tämä on täysin toimitusjohtajan päätös. Hemmetin monta ihmistä irtisanonut olen myös.
Mutta ei ole HR-ihmisen päätös, vaan toimitusjohtajan. Voiko HR-ihminen sanoa vastaan toimitusjohtajalle?
Voi. Ja olen sanonutkin. Toimari harvoin tuntee YT-lakia kovinkaan hyvin. Siksihän minä siellä olen noita hommia tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porukka toimittaa verokorttinsa kun palkasta viety 60%. Turha vahtia ja muistutella.
Sitä paitsi kuuluu palkanlaskentaa tekevän tehtäviin kysellä niitä verokortteja. Tietysti hr-ammattilaisen pitää palkanlaskentakin osata ja voi olla osa hr-johtajankin tai vaikka johdon sihteerin tehtävää.
No ei se kyllä ole palkanlaskennankaan homma. Jos ihminen ei osaa tuon vertaa omia asioitaan hoitaa, sietääkin maksaa 60% valtiolle...
Vierailija kirjoitti:
Pärjääkö työssä herkkä ihminen joka on kiinnostunut ihmisten auttamisesta ja hyvinvoinnista?
Ei. Sosiaali- ja terveysala on sitten erikseen. HR on työnantajan edustaja, joka katsoo työnantajan etua joka tilanteessa. Siis ihan jokaisessa. Että sillä massalla säilyisi palkanmaksukykyinen työpaikka alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös jory-HR joka saa vain 50% siitä mitä tulosalueiden johtajat ja jory-kollegat. Normaali toimintatapa, mutta ei kyllä reilu. Irtisanomiset kun koittaa, nämä johtaja(miehet) katoaa kuin tuhka tuuleen ja jättää minut hoitamaan likaiset työt!
Ei pidä kyllä paikkansa. Kyllä suora esimies on se, joka päättää irtisanomiset ja joku muu kuin HR tekee uuden organisaation. HR ei irtisano. HR:ää ei juuri koskaan irtisanota, kun taas liiketoimintajohtaja irtisanotaan usein nopeasti kun jäädään tulostavoitteista. Helpoin työ johtoryhmän jäsenistä, koska jokainen osaa edes vähän ihmissuhdeasioista.
Älä puhu asioista mistä et tiedä. Ehkö SUN työpaikalla on noin mutta muualla ei. Olen ollut 25v HR hommissa, päällikkönä ja johtajana, ja IHAN JOKA FIRMASSA missä olen ollut, minä olen ollut se joka pitää YT:t ja irtisanoo.
Katsos kun se johtuu siitä että harva osaa Yt-lain sanasta sanaan. Minä osaan. Toimari ei osaa. Yksikönjohtajat ei osaa.Et ole ainakaan ollut pörssiyrityksissä töissä. Ei niissä HR vedä yt:eitä, ei edes valtionyrityksissä.
Oikeasti lopeta nyt jo inttämästä asiasta josta et mitään tiedä. Nimellinen pj YT-neuvotteluissa voi tosiaan olla tj tai yksikön johtaja, oikeasti neuvottelut vetää ja käytännön hommat hoitaa HR. Nimenomaan niissä pörssiyhtiöissä. Mitä isompi, sitä varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjääkö työssä herkkä ihminen joka on kiinnostunut ihmisten auttamisesta ja hyvinvoinnista?
Ei. Sosiaali- ja terveysala on sitten erikseen. HR on työnantajan edustaja, joka katsoo työnantajan etua joka tilanteessa. Siis ihan jokaisessa. Että sillä massalla säilyisi palkanmaksukykyinen työpaikka alla.
Onhan HR-ala työntekijöidenkin auttamista, heidän puolellaan pysymistä ja työsuojelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan HR-ala työntekijöidenkin auttamista, heidän puolellaan pysymistä ja työsuojelua.
Joo, siinä tilanteessa, jos työnantaja oikeasti rikkoo lakia tai TESiä. Niitä tilanteita vaan oman 22v uran aikana on osunut eteen ehkä kolme. Työsuojelu ei mitenkään automaattisesti ole HR:n heiniä, isoissa pörssiyhtiöissä se on ihan oma toimintonsa. Varsinkin, kun kyse on tuotantoteollisuudesta. Itsekkään en ole oman työnantajani työsuojelupäällikkö, vaikka työsuojelutoimikunnassa istunkin.
Meillä ainakin isossa kansainvälisessä organisaatiossa on useampi henkilö vetämässä yt:itä. Noin esimerkkinä. Yleensä TJ vaan kuittaa ehdotukset ja vastaa niistä.
Meillä on joryssä hyvä tunnelma ja asenne. Kaikki saavat suunnilleen saman verran palkkaa. Joku himppasen enemmän, mutta onkin kokeneempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika kurjaa hommaa. Olen vetänyt noin 10 Yt:t ja irtisanonut toistasataa ihmistä urani varrella, kuunnellut t@ppouhkaukset ja huorittelut ja kuten joku jo vastasi niin kaikesta syytetään HRää. En ymmärrä miten ala on halutti? Luullaan että on kivaa. No ei ole!
Eihän se HR irtisano vaan pomo, joten valitukset hänelle, HR on viestin tuoja vaan
Kyllä se on usein HR joka irtisanoo. Tämä on täysin toimitusjohtajan päätös. Hemmetin monta ihmistä irtisanonut olen myös.
Mutta tuskin sä sitä nimilistaa laadit? Terkuin ex-nokia hr, osaan vieläkin ulkoa se irtisanoutumissopparin tekstin ulkoa, vaikka aikaa on kulunut 9 vuotta viimeisestä keissistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä. Aika monta nuorta tyttöä nähnyt tässä 25 vuoden aikana (ja pahoitteluni sterotypiasta, mutta kun ovat olleet nuoria naisia kaikki), jotka ovat tulleet innoissaan harjoittelemaan HRään, ja lähteneet harjoittelujakson jälkeen pois ja vaihtaneet pääainetta tai ainakin urasuunnitelmia. Enemmänkin tämä on sellaisten riivirautojen duuni kuin auttajien.
Hr on firman eliittiä, eli helppo ja mukavan lupsakka homma verrattuna tuotannosta vastaaviin.
Eli ei ole mitään vastuuta minkään tuotannon tai myynnin luvuista. Silti joryssä istumassa usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä suojatyöpaikka.
Jatkan vielä. (Kirjotin tuon 3. viestin). Lainattu viesti kertoo siitä, kuinka paljon HR:ää yleensä arvostetaan. Sitä tehtyä työtä ei nähdä, vaan yleensä kukaan ei tiedä mitä HR tekee, mutta kuitenkin olettaa että se ja tämä ja tuo HR:lle kuuluu. Pikkasen muutakin siinä hommassa on kuin rekrytointi ja hassun hauskat tapahtumat. Nyt korona-aikaan HR:n arvostus on noussut ehkä hitusen, koska moni yritys on "päässyt" työllistämään HR:ää yt:illä, joissa olisivat olleet aivan k***ssa ilman HR-osaamista.
Mitä ne maagiset HR työt ovat jotka eivät näy henkilökunnalle? Kaikki mitä HR-osastolta tulee, on keskimäärin turhaa.
Työsuojeluvaltuutettu on se henkilö jonka tehtävä on suojella työntekijöitä tarvittaessa, ei HR. HR valvoo että kaikki hoidetaan lain mukaan, kaikkeen HR-koulutukseen ei sisälly henkilöstöhallinnon koulutusta vaan voi olla työsuhdekoordinaattoreita ym. yrityksissä. HR:n ydintehtävä on tehostaa yrityksen kannattavuutta ja yleisellä tasolla se myös valvoo, että esimerkiksi YT-lain edellyttämät velvoitteet kuten vuoropuheluvelvoite työnantajaosapuolen ja työntekijäosapuolten välillä hoituu asianmukaisesti (kehityskeskustelut, henkilöstökyselyt jne liittyvät ainoastaan yt-lain asettamaan vuoropuheluvelvoitteeseen) ja että esimerkiksi muutosneuvottelut ja irtisanomiset hoidetaan työlainsäädännön puitteissa. Jos hommia ei hoidettaisi lain mukaan, voisi se käydä kalliiksi työnantajaosapuolelle hienoimmillaan oikeustuomioistuimessa jos joku kantelee laittomasta irtisanomisesta silloin jos sellainen on tehty.
On ehkä hyvä ymmärtää että HR on aina työnantajaosapuolen edustaja, ei työntekijöiden edunvalvoja. Isommissa yrityksissä korostuu HR:n tekemät tuottavuus ja kannattavuuslaskelmat joita HR pääasiassa tekee. HR myös valvoo työnjohdon ja esimiestason pärjäämistä työnjohdossa sillä silmällä että kannattavuus säilyy sekä että sitä saadaan nostettua yrityksissä. HR toimii aina työnantajaosapuolen etua katsoen. Työsuojeluvaltuutetut, liitot ja työterveyshuolto sekä palkanlaskenta ja tuotantosihteerit ym. työnjohtajat ovat sitten erikseen. Nimimerkillä: Henkilöstöhallinnon HR-tutkinnon suorittanut.
Katsos kun se johtuu siitä että harva osaa Yt-lain sanasta sanaan. Minä osaan. Toimari ei osaa. Yksikönjohtajat ei osaa.