HR-ala kokemuksia
Millaisia työtehtäviä? Kauan olet tehnyt alan töitä? Millaisessa yrityksesä? Millaisella koulutuksella? Onko psyykkisesti rankkaa?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Olen HR johtaja, työkokemusta 22v. En suosittele. Suututtaa kun olet johtoryhmäläinen mutta ”vain tukitoiminto”, ja siksi saat vain kolmasosan siitä palkasta mitä muut johtoryhmäläiset saa (he ovat bisnes-unit johtajia). Olen nyt hakeutumassa pois HRstä sillä tuo iso palkka-eriarvoisuus ärsyttää paljon.
Olisiko sillä jotain tekemistä tuottavuuden kanssa? HR ei suoraan tai edes epäsuoraan tuota mitään. HR on kuluerä työntekijänä on tiedettävä että HR on olemassa pitämässä työnantajan puolia. Lisäksi koulutus on kirjaimellisesti pilipalikoulutus ja noissa hommissa pärjääminen ei edellytä mitään kovan luokan osaamista. Tärkeä tukitoiminto joissain asioissa, mutta nimenomaisesti juurikin tukitoiminto tuottavan osaston sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika kurjaa hommaa. Olen vetänyt noin 10 Yt:t ja irtisanonut toistasataa ihmistä urani varrella, kuunnellut t@ppouhkaukset ja huorittelut ja kuten joku jo vastasi niin kaikesta syytetään HRää. En ymmärrä miten ala on halutti? Luullaan että on kivaa. No ei ole!
Eihän se HR irtisano vaan pomo, joten valitukset hänelle, HR on viestin tuoja vaan
Kyllä se on usein HR joka irtisanoo. Tämä on täysin toimitusjohtajan päätös. Hemmetin monta ihmistä irtisanonut olen myös.
Mutta ei ole HR-ihmisen päätös, vaan toimitusjohtajan. Voiko HR-ihminen sanoa vastaan toimitusjohtajalle?
Eikö HR-ala olekaan työhyvinvointipäivien järjestelyä ja työntekijöiden terveysasioiden hoitamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen HR johtaja, työkokemusta 22v. En suosittele. Suututtaa kun olet johtoryhmäläinen mutta ”vain tukitoiminto”, ja siksi saat vain kolmasosan siitä palkasta mitä muut johtoryhmäläiset saa (he ovat bisnes-unit johtajia). Olen nyt hakeutumassa pois HRstä sillä tuo iso palkka-eriarvoisuus ärsyttää paljon.
Olisiko sillä jotain tekemistä tuottavuuden kanssa? HR ei suoraan tai edes epäsuoraan tuota mitään. HR on kuluerä työntekijänä on tiedettävä että HR on olemassa pitämässä työnantajan puolia. Lisäksi koulutus on kirjaimellisesti pilipalikoulutus ja noissa hommissa pärjääminen ei edellytä mitään kovan luokan osaamista. Tärkeä tukitoiminto joissain asioissa, mutta nimenomaisesti juurikin tukitoiminto tuottavan osaston sijaan.
Tämähän se ”perustelu” aina on. Siitä voi olla monta mieltä onko se reilu. Mulla on sama tai korkeampi koulutus, paljon vastuuta, hoidan kaikki kurjat YTn vetämiset. Mutta joo varmaan on niin että HR on kuluerä. Onko se minun syyni ja ihan oikein ja reilua että siitä rangaistaan?
No joo, en jaksa taistella tuulimyllyjä vastaan. Tämä sama ajattelutapa on monella. Vaihtamassa työpaikkaa parhaillaan.
HR on sama asia kuin henkilöstöhallinto ja henkilöstöjohtaminen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porukka toimittaa verokorttinsa kun palkasta viety 60%. Turha vahtia ja muistutella.
Sitä paitsi kuuluu palkanlaskentaa tekevän tehtäviin kysellä niitä verokortteja. Tietysti hr-ammattilaisen pitää palkanlaskentakin osata ja voi olla osa hr-johtajankin tai vaikka johdon sihteerin tehtävää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö HR-ala olekaan työhyvinvointipäivien järjestelyä ja työntekijöiden terveysasioiden hoitamista?
Ei. se on sopimusjuridiikkaa, varoitusten antamista, YTn vetämistä, irtisanomisten tekoa, linjauksien tekoa, henkilöstöpolitiikan teko, palkanmääritystä... lista on LOPUTON.
Vierailija kirjoitti:
On se sitäkin. Harvempi joutuu YT-neuvotteluja pitämään, yleensä henkilöstöjohtajan tehtäviä eikä kaikki henkilöstöjohtajatkaan joudu niitä tekemään.
Eikö HR saa puolustaa työntekijöitään? Etenkin jos vaikuttaa olevan perusteeton irtisanominen
Vierailija kirjoitti:
Kasvatustieteen maisteri ei ole amk-tutkinto. Ite tradenomin papereilla ei oo hr-hommia ollut tyrkyllä. Siksipä tarkoitus olis parantaa osaamista koska mulle noi hr hommat olis unelmaduuni. Toki tämä keskustelu ei kovin valoista kuvaa työstä antanut :)
Ei ne ole ne paperit mitkä merkkaa, vaan kokemus. Eli jalka ihan mistä kohtaa vaan oven väliin, niin pääset eteenpäin. Kyllä amk-tutkinnolla on paljonkin hr-porukkaa ja siinä kohtaa kun työkokemusta on, niin sillä koulutuksella ei ole juurikaan väliä. Alalla on toisaalta kova kilpailu, mutta toisaalta myös paljon työpaikkoja. Mua kysellään aina säännöllisen epäsäännöllisesti johonkin työhön, johon varmasti saataisiin heti vähintään 100 hakemusta, kun vaan avattaisiin hakuun. Mutta jostain syystä kaikkia ei avata tai sitten niitä kysellään ensin linkkarin kautta hunttauksella.
Ja aiempiin kommentteihin: joo, se on totta, että kyllä ne sitten toimittaa ne verokortit kun 60% menee. Mutta haukut tulee HR:lle silti. Olen itse myös samaa mieltä, että kaikki hommat ei HR:lle kuulu, mutta se on sitten eri asia, missä firmoissa asiasta voi sanoa ja mistä asioista voi sanoa. Olen johtoryhmässä, mutta kyllä, kyselen verokorttien perään ja tilailen kauppakassista välipaloja. Eihän nämä mitenkään ole johtoryhmätason hommia, mutta kuka ne pienehkössä maaorganisaatiossa sitten tekee? Esim toi kauppakassihomma, mikä varmaan voidaan kukkien kasteluun rinnastaa. Kenen tehtävä se on? Minkäänlaista toimistoassaria tai muuta yleishäärää meillä ei ole, eikä ole suurimmassa osassa mun duunipaikoista ollut. Kyllä HR on ollut lähimpänä sitä toimistoassistenttia, muun työnsä ohella. On varmasti ihan eri asia organisaatiossa, jossa löytyy joku muukin näitä asioita tekemään.
Meillä, kuten sanottu pienehkö maaorganisaatio, palkkaerot ei ole noin suuret, mutta HR:nä selvästi muiden perässä tullaan... Ja sanottakoon, että vasta minun tultuani taloon onnistuin vakuuttamaan johdon siitä, että HR kuuluu johtoryhmään. Aiemmin sitä tuolia ei edes ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se sitäkin. Harvempi joutuu YT-neuvotteluja pitämään, yleensä henkilöstöjohtajan tehtäviä eikä kaikki henkilöstöjohtajatkaan joudu niitä tekemään.
Henkilöstöjohtaja pitää YT:t ja ketjussa on useampi henkilöstöjohtaja. Minä pidin jo HR managerinakin ne YT:t ja myös ”toimeenpanon” eli neuvottelun lopputuleman.
Tekeekö HR noita kaikkia vai voiko valita työtehtäviään mihin erikoistuu esim työhyvinvointi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä amk-koulutuksella pääsee hr hommiin???
Esim. liiketalouden tradenomi.
Siihen mitään koulutusta tarvita, kunhan on supliikkia ja pari kaveria kehumassa. Mikä hyvänsä päiväkotitäti on "sopiva" hr-pomoksi.
Kuuluuko kirjanpito HR:lle vai hoitavatko erikseen kirjanpitäjät ne yrityksessä?
Vierailija kirjoitti:
HR on sama asia kuin henkilöstöhallinto ja henkilöstöjohtaminen?
HR on toiminnon nimi. Sen alla on esim
Henkilöstöjohtaja
Henkilöstöpäällikkö
Työsuhdeasiainhoitaja
Työhyvinvointikoordinaattori
Hr assistentti
Rekrytoija
Koulutuspäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö HR noita kaikkia vai voiko valita työtehtäviään mihin erikoistuu esim työhyvinvointi?
Isossa firmassa voi erikoistua, pienessä ei. Myös se ratkaisee millä tasolla on, HR johtaja joutuu ottamaan kantaa ”kaikkeen” mutta esim rekrytoija vain rekrytointiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko kirjanpito HR:lle vai hoitavatko erikseen kirjanpitäjät ne yrityksessä?
Kirjanpito on eri osastolla, talousosasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa firmassa voi erikoistua, pienessä ei. Myös se ratkaisee millä tasolla on, HR johtaja joutuu ottamaan kantaa ”kaikkeen” mutta esim rekrytoija vain rekrytointiin.
Eli ei ole pakko rekrytoida työntekijöitä esim haastattelemalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä amk-koulutuksella pääsee hr hommiin???
Esim. liiketalouden tradenomi.
Siihen mitään koulutusta tarvita, kunhan on supliikkia ja pari kaveria kehumassa. Mikä hyvänsä päiväkotitäti on "sopiva" hr-pomoksi.
No ei ole. Laita päiväkodintäti vetämään YT:t. Erittäin moni henkilöstöjohtaja on lakimies.
Meilläkin isossa tunnetussa firmassa HR irtisanoo. Tosi epäteilu kuvio koska irtisanottavat päättää esimiehet/johtajat ja sitten se pskahomma työnnetään HR:lle ja he tekevät sen varsinaisen irtisanomisen. Syynä on se että menee juridisesti oikein jne, mutta mun mielestä tuo on törkeää että esimiehet välttää kaiken ikävän työn. Onhan se helppo olla esimies kun saa tehdä vaan kivoja hommia, kurjat hoitaa sitten HR.