Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokalistoilta hävinneet ruoat?

Vierailija
06.04.2021 |

Mitkä ruoat tuntuvat hävinneen kokonaan ruokalistoilta? Ja miksi?

Näitä sai kouluaikoina, 90 -luvun alkuvuosina vielä, mutta työelämässä 7 eri firmassa kiertäneenä ei kertaakaan ole ruokalassa tarjottu:
- Maksalaatikko
- Veriletut
- Tilliliha

Tillilihaa tuskin monikaan kaipaa, mutta itse pidin maksalaatikosta ja erityisesti veriletuista. Miksiköhän niitä ei enää missään tarjota?

Se tuskin kelpaa syyksi, että "kaikki ei tykkää", tämähän pätee käytännössä mihin tahansa ruokaan. Ja itse kaipaan myös pinaattilettuja jauhelihakastikkeella, mutta tämä on ilmeisesti aika eteläpohjalainen juttu... Oli todella hyvää!

Muistatteko muita vastaavia?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa lounasruuaksi tai muutenkaan ravintoloissa läskisoosia tai vastaavaa?! Jokin järki käteen. Kasvisruokaa syö jo niin suuri osa ja monia muita dieettejä joutuvat noudattamaan mm.keliaakikot, että onneksi on tarjolla monipuolisesti eri ruokia muutakin kuin läskiä ja lihaa.

Vierailija
42/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta on poistunut, mutta nämä huonot kasvisruoat ovat tulleet. Tänäänkin koulussa oli kasviskiusaus. Ihan jepa jee joo... siis porkkana, selleri, purjo, palsternakka ja näin. Missä on proteiini kysyn minä? Se on kuitenkin sen lounaan pihvi, jos näin hassun hauskaa anekdoottia sallitte käytettäneen. Mulle vastattiin, että "syö tota raejuustoa". Hiphei hurrasin mä! Siis leikin jotain salibodaria lappaen lautaseni puolilleen pelkkää raejuustoa. Hurjan hyvääkin varmaan ja ravitsevaa. Seuraavaksi mä ehkä joudunkin skippaamaan ruotsintunnit, kun menen vessaan karjumaan peilin eteen ylävartalo paljaana ja huudan penkkituloksia syvällä sekä matalalla trailer-äänelläni.

Se on liian kallista.

Laitosruuille on omat ravitsemussuosituksensa. Vähemmän proteiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rönttönen. Se on kainuulainen perinneruoka. Äsken oli ketju rönttösen pesemisestä. Se poistettiin. Kukaan ei vissiin tajunnut mikä rönttönen on.

No jo taas oltiin vitsikkäitä. 

Vierailija
44/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli joskus 80-luvulla sellainen ruoka, että tankomakkarasta (joku lauantaimakkara/gouter) oli leikattu noin sentin paksuinen siivu, joka oli paistettu. En ole sellaistakaan enää missään nähnyt. Tällä oli joku nimikin, jota en muista.

Mun ulkomaalainen mies (Balkan) syö tuota kun ostan lauantaimakkaraa :D

Vierailija
45/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli joskus 80-luvulla sellainen ruoka, että tankomakkarasta (joku lauantaimakkara/gouter) oli leikattu noin sentin paksuinen siivu, joka oli paistettu. En ole sellaistakaan enää missään nähnyt. Tällä oli joku nimikin, jota en muista.

Näitä on ainakin muutama vuosi sitten ollut Wilhelm-nimellä muistaakseni makkarahyllyssä. En tiedä onko enää.

https://www.atria.fi/tuotteet/makkarat/grillimakkarat/atria-wilhelm-320…

Berliininmakkara-nimellä tunnetaan ainakin pohjoisessa grillillä.

Berliininmakkara on mielestäni ihan oma lajinsa, ei wilhelmiä todellakaan. Wilhelm-pihvi on varmaan samaa kuin wilhelm-grillimakkara, ei ole kovin hyvää pihvinä. Ja tuossa ruoassa varmaan oli lauantaita, mitä itse olen syönyt. Joskus oli ehkä juustolla kuorrutettu ne makkarat, joskus ruskeaa kastiketta?

Vierailija
46/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakastike ja perunat. En kyllä kaipaa!

Vierailija
47/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako missään enää metsästäjän leipää tai leikettä? Tai broileria bearnaisekastikella? Entäpä vuohenjuustokanaa? Kaikki on nykyään jotain nuudelisörsseleitä tai bowleja.

Olen ymmärtänyt että metsästäjänleipä ja oopperaleipä yms. olivat vakio aikoinaan. Itse muutama vuosi sitten kokeilin, ja voih että on hyvää, tuo metsästäjänleipä varsinkin.

Mutta oliko näillä leivillä tekemistä sen säännön kanssa, ettei olutta saanut tilaamatta ruokaa? Vai millaisia leipiä ne olivat, joita silloin otettiin?

Vierailija
48/52 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perusruokia kuten makkarakastiketta, en ole nähnyt ekaluokkalaisen ruokalistalla kertaakaan. Siellä on hirveästi epämääräisiä sörsseleitä tyyliin "kanaa bahamalaisittain", vaikka lapsille maistuisi esim. lihakeitto. Joka kerta kun on ns. tunnistettavaa ruokaa, lapsi ja luokkalaisensa santsaavat. 

Vierailija
49/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa suosituimpia ruokia ovat muuten kalapuikot ja pinaattiletut sekä uunimakkara. Jos lapsille haluatte tehdä hyvää "kouluruokaa" niin kannattaa tehdä näitä ruokia hyvin. Aika jännä kun miettii, että nuo ovat kaikki aika ns. halpiksia joihin on kaikilla varaa. Varsinkin keväällä saa jo nokkosta joka on vielä paljon terveellisempää kuin pinaatti ja sitä voi käyttää pinaatin sijaan keitoissa ja lätyissä.

Vierailija
50/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaviillokista liekö kukaan alle kolmekymppinen koskaan kuullutkaan? 

Vierailija
51/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa suosituimpia ruokia ovat muuten kalapuikot ja pinaattiletut sekä uunimakkara. Jos lapsille haluatte tehdä hyvää "kouluruokaa" niin kannattaa tehdä näitä ruokia hyvin. Aika jännä kun miettii, että nuo ovat kaikki aika ns. halpiksia joihin on kaikilla varaa. Varsinkin keväällä saa jo nokkosta joka on vielä paljon terveellisempää kuin pinaatti ja sitä voi käyttää pinaatin sijaan keitoissa ja lätyissä.

En tiedä tarjotaanko vielä, mutta meillä oli uunipuuro ja mehukeitto ja se oli myös omien lasten lempiruokaa. Sitten joutui luopumaan kun toiselle puhkesi allergioita just monille viljoille ja maidolle. 

Vierailija
52/52 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tarjotaanko vielä, mutta meillä oli uunipuuro ja mehukeitto ja se oli myös omien lasten lempiruokaa. Sitten joutui luopumaan kun toiselle puhkesi allergioita just monille viljoille ja maidolle. 

Tarjottiin vielä ainakin pari vuotta sitten kun olin kouluruokalassa töissä. Se oli myös mieluisa ruoka koulussa. Ikävä kyllä noihin viljoihin voi kuka vain herkistyä. Siksi on ikävää, että usein tarjotussa kasvisruoassa hiilihydraatin määrä vain kasvaa proteiinin kustannuksella.

Itselleni tulee oireita kombosta vehnä + rasva eli joku oikein kermainen pekonipasta saa vatsan ihan sekaisin ja nykyään varmaan vielä refluksin päälle. Airfryerin meinaan kotiin jossain vaiheessa hankkia ideana, että sai tehtyä noita ns. kouluruokamaisia ruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi