Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietojani oli vuotanut facevuodossa

Vierailija
06.04.2021 |

Mitä teen? Syntymäaika ei ollut oikea, puhnro ja sähköposti kylläkin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä yhtään mitään, paitsi olla edelleenkin varovainen onko saatu sähköpostiviesti tai puhelinsoitto huijaus, kuten tähänkin asti. Tässä kyseisessä tietovuodossa ei ole vaarantunut mitään sellaisia tietoja, joilla olisi merkitystä. Poikkeuksena se jos sinulla oli turvallisuussyistä salainen puhelinnumero, jonka et halunnut tulevan kenenkään tietoon.

Ihmisten nimet ja puhelinnumerot ovat yleensäkin julkisista lähteistä saatavilla ja sähköpostiosoitteetkin usein, valitettavasti, saatu jo aiempien tietomurtojen yhteydessä. Useimmat meistä ovat jo tätä ennenkin saaneet spämmiä ja kalastelusähköposteja ja myös erilaisia huijauspuheluita, eli niitä meidän pitää varoa muutenkin. Nyt rikollisilla on käytössä taas yksi uusi lista, mistä tällaisia yhteystietoja saa hyväksikäytettäväksi.

Tietenkin Facebookin tietoturvakäytännöt ovat olleet riittämättömät, eikä tällaisia lähinnä yhteystietojakaan sisältäviä listoja saisi vaarantaa. Meidän käyttäjien onneksi tässä kyseisessä tietovuodossa ei kuitenkaan ole paljastunut erityisen kriittisiä tai vaarallisia tietoja. Tällaisia olisi esim. hetu, luottokorttitiedot, palveluiden salasanat, potilastiedot, pankkien tiedot taloudellisesta tilanteesta...

Vierailija
22/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua kun tämä vuoto siis uutisten mukaan tapahtunut jo 2019? Miksi nyt panikoitua.. Itse en ainakaan halua syöttää mihinkään sivulle mitään tietoja tarkastaakseni asiaa.. Mitä tekisin sillä tiedolla?

Väitätkö siis, että vaihtelet sähköpostia/puhelinnumeroa/kotiosoitetta vuoden välein?

En väitä. Mietin vain, jos tiedot olisivat levinneet jo kaksi vuotta sitten niin miksi panikoisin sillä nyt. Eikä facella ole mun osoitetta.

Eli en ymmärrä miten sähköpostiosoitteella tms voitaisiin tehdä joku identiteetti varkaus🤷‍♀️

En ymmärrä minäkään, siksi onkin hyvä että Kyberturvallisuuskeskus hieman perui sanomisiaan tästä kyseisestä tietovuodosta ja sen riskeistä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä olet sen selvittänyt, että tietosi ovat vuotaneet?

https://www.f-secure.com/fi/home/free-tools/identity-theft-checker

mies53v

Vierailija
24/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Mulla oli näköjään 3 vuotoa

mies53v

Vierailija
25/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei tuo koskenut, mutta tsekkasin ja oli kaksi muuta tietovuotoa. Niissä paljastunut nimeni ja s-postini. En kanssa ihan keksi, mitä vaarallista niissä olisi. Joku voisi kai periaatteessa hakkeroida s-postin ja esiintyä minuna, mutta se riski on muutenkin.

Vierailija
26/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se sivusto olikaan, mistä näkee mihin on vuotanut mitäkin tietoja. Itseltäni oli näköjään mennyt ip-osoite, puhelinnumero, salasana ym. vuosia sitten.

Vierailija
27/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei tuo koskenut, mutta tsekkasin ja oli kaksi muuta tietovuotoa. Niissä paljastunut nimeni ja s-postini. En kanssa ihan keksi, mitä vaarallista niissä olisi. Joku voisi kai periaatteessa hakkeroida s-postin ja esiintyä minuna, mutta se riski on muutenkin.

NIin, salasanojahan ei ollut vuotanut.

Ja Facebookistakin kaikki muut tiedot ovat olleet näkyvissä profiilissa paitsi puhelinnumero, joka on siis ainoa salainen tieto, joka on vuotanut.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000007901529.html

Mulla on piilotettuna sähköpostiosoite ja puhelinnumeroani en ole Facelle antanut, vaikka se sitä aika ajoin kyselee.

Vierailija
28/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tajua kun tämä vuoto siis uutisten mukaan tapahtunut jo 2019? Miksi nyt panikoitua.. Itse en ainakaan halua syöttää mihinkään sivulle mitään tietoja tarkastaakseni asiaa.. Mitä tekisin sillä tiedolla?

Väitätkö siis, että vaihtelet sähköpostia/puhelinnumeroa/kotiosoitetta vuoden välein?

En väitä. Mietin vain, jos tiedot olisivat levinneet jo kaksi vuotta sitten niin miksi panikoisin sillä nyt. Eikä facella ole mun osoitetta.

Eli en ymmärrä miten sähköpostiosoitteella tms voitaisiin tehdä joku identiteetti varkaus🤷‍♀️

Tämä tietomurto oli uusi ja tapahtui nyt. Siitä uutisoitiin lausntaina. Murto kohdistui MYÖSvuoden 2019 tietoihin jotka oli jo aiemmin vuotaneet. Kuinka monta kertaa tämä täytyy teille tavata?!

Vierailija
29/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, nyt ne tietää että olet leiponut raparperipiirakkaa viime kesänä!

Vierailija
30/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko persp*llu kuvia sulla?

T:20v ykä 😎

Vierailija
31/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso karvanen setä tulee ja työntää melonin sinun revaan

Vierailija
32/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

kiitos linkistä. Minulla oli 0 tietovuotoa, onneksi. Kokeilin useimmin käyttämälläni osoitteella. facebook on siitä paha, että vaikka ei siellä olisi tiliä, silti heillä on tietoja. Instagram taisi olla jonkun tutkimuksen mukaan pahin tietojen kerääjä näistä some-palveluista. Minä taas välttelen somea kuin ruttoa.

Vierailija
33/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole itse antanut ikinä Facebookille puhelinnumeroani, vaikka se on sitä kysellyt joka välissä. Mulla on myös ollut syntymäaika aina siellä väärin ja piilotettu, ettei kukaan tuttu ihmettele että miksi se on väärä. 

Vierailija
34/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Onko tuo maksullinen palvelu?

Vierailija
35/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppönen sanoi, että saimme maailman suurimman puhelinluettelon, eli eikö vuoto ollut vain hyvä juttu?

Vierailija
36/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa sellainen sivusto..nimeä en muista. Voi tsekata. Kerran tsekkasin sieltä kun ihmettelin että pankkitietoja kalasteltiin. Oli pankkeja joissa en ole asiakkaana. Eri suomalaisia pankkeja.. op nordea.. sori roistot en oo kummassakaan asiakkaana.  Muualla somessa olen tietysti anonyyminä.

Vierailija
37/37 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tyhmällä puh numero tuli jo viestiä postin nimis saa varmaan odottaa vaik mitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi