Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elänkö jossain kuplassa, vai onko nelikymppiset äidit lisääntyneet aivan valtavasti?

Vierailija
06.04.2021 |

Työkavereissa, sukulaisissa, ystävissä, harrastuspiireissä ja omien lasten kavereiden vanhemmissa on todella paljon viimeisten parin vuoden sisällä lapsen saaneita nelikymppisiä naisia. Osa ensisynnyttäjiä, osa toisen tai kolmannen lapsen saaneita.

Sain itse lapset 24-27-vuotiaana, joten omani ovat jo teini-ikäisiä. En jaksaisi tässä iässä enää vauvoja, yövalvomisia ja jatkuvaa vahtimista ja valppaana olemista.

Elänkö jossain korkeastikoulutettujen naisten kuplassa, jossa lisäännytään muutenkin huomattavan myöhään vai onko tämä yleistynyt todella paljon?

Tänään kuulin 40v serkustani, joka odottaa esikoistaan.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä elät vähän kuplassakin, mutta onhan "iäkkäämpien" äitien määrä tilastollisesti kai hieman noussutkin. Monella apuna hedelmällisyyshoidot.

Vierailija
2/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lisääntyä valtavasti, niin kannattaa aloittaa projekti aikaisemmin kuin nelikymppisenä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on lisääntyneet tietenkin koko ajan kun ensisyynnytyksen ikä nousee.

http://www.stat.fi/tup/tilastokirjasto/aidit_tilastoissa_2020.html

Vierailija
4/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että se on tietyissä piireissä yleistynyt, mutta ennen ehkäisyn tuloa kaiken kansan ulottuville, monet naiset saivat viimeisen lapsensa noin 43 - 47 -vuotiaana, varsinkin jos oli kyseessä naiset, jotka olivat saaneet ennestään monta lasta.

Itse sain ainokaiseni 38-vuotiaana, ja olen lapsen päiväkodissa ehdottomasti vanhemmasta päästä. Osa isistä on minun ikäisiäni, mutta en ole vielä törmännyt itseni ikäiseen tai itseäni vanhempaan äitiin. Tosin päiväkoti ei ola kamalan iso, ryhmiä on viisi plus eskari.

Vierailija
5/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tuttavapiirin vauvan saaneet olivat 30-45 v.

Vierailija
6/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettet jaksaisi valvomista ja valppaana olemista vauvan kanssa nelikymppisenä, mutta et oikeasti tiedä sitä, koska sinun ei ole pakko kokeilla, ja koska olet jo lapsesi tehnyt. Jos oikein hartaasti olisit toivonut lasta, mutta sellainen olisi tullut vasta myöhemmin, niin saattaisit ihan hyvin jaksaa. 

Vierailija
7/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meitä on paljon enemmän nykyään kuin 20 vuotta sitten. Tähän aikaan kuuluu, että naiset haluavat opiskella loppuun ja löytää hyvän työpaikan. Mielellään hankkia puolison kanssa oman asunnon ja maksella sitä sen verran, että on varaa jäädä hoitovapaalle ja nauttia lapsen kanssa yhdessä olemisesta vielä äitiysloman jälkeenkin vähintään vuosi. Ei haluata kiikuttaa pientä muiden hoidettavaksi. Halutaan myös reissata ja nauttia yhdessäolosta miehen kanssa kahdestaan, eikä hankkiuduta raskaaksi heti parisuhteen alkuaikoina. Nykyään myös pariudutaan myöhemmin. Naiset haluavat valita tarkkaan tulevan lapsensa isän, eikä mennä yhteen ensimmäisen poikaystävän kanssa. Minusta tämä kaikki on kehitystä entiseen. Myös myöhemmin solmitut liitot kestävät keskimäärin pitempään kuin parikymppisenä solmitut.     

Vierailija
8/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitien keski-ikä on noussut. Moni saa lapsia 38-45 -vuotiaana. Itse tulin äidiksi 29-vuotiaana ja lapsen kaveripiirissä kaikkien äidit ovat minua vanhempia.

Vierailija
9/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, ettet jaksaisi valvomista ja valppaana olemista vauvan kanssa nelikymppisenä, mutta et oikeasti tiedä sitä, koska sinun ei ole pakko kokeilla, ja koska olet jo lapsesi tehnyt. Jos oikein hartaasti olisit toivonut lasta, mutta sellainen olisi tullut vasta myöhemmin, niin saattaisit ihan hyvin jaksaa. 

Mä olen 35-vuotias kun ensimmäinen lapseni syntyy. Mun mielestä on jotenkin tosi kummallista sanoa, ettei jaksaisi valvomista ja vauvan kanssa valvomista nelikymppisenä, koska eihän sitä nimenomaan tiedä. En mä ainakaan koe olevani vielä paljon väsyneempi kuin parikymppisenä. Ja kun se vauva on, niin sitä on vähän pakko jaksaa valvoa oli sitten 20- tai 40-vuotias.

Vierailija
10/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän näkyy syntyvyyden laskuna. Kun aloittaa vanhempana, ehtii hankkia vähemmän lapsia tai jäädään kokonaan lapsettomaksi.

Vierailija
11/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että.

Mä olen tossa samassa korkeakoulutettujen kuplassa ja hymyilen vain ikätovereideni vauvaväsymykselle. 

Kaiken huipuksi olen babyface ja jos kommentoin jotain lapsiasiaa, minua katsotaan vähän nyreissään "tiedät sitten kun sulla itselläsi on pikkulapsia".

Tosiasiassa omat lapseni ovat jo teinejä.

Vierailija
12/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kuplassani on menty ns. perinteisellä kaavalla: korkeakoulututkinto-hyvä toistaiseksi voimassa oleva työsuhde-avioliitto-lapset, suurin osa on saanut esikoisensa n. 30-35-vuotiaana ja siihen ehkä toinen vielä putkeen ja sitten takaisin työelämään täysipainoisesti. Sain omani kuukautta ennen 30. syntymäpäivääni ja omien lasten päiväkodissa suurin osa äideistä oli itseäni vanhempia (alue oli sellainen keskiluokkaparatiisi). Tuttavissani nuorena (eli alle 30-vuotiaana) lapsia ovat tehneet vain matalasti koulutetut työväenluokkaiset pariskunnat.

Vierailija
13/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekonomiäiti kirjoitti:

Omassa kuplassani on menty ns. perinteisellä kaavalla: korkeakoulututkinto-hyvä toistaiseksi voimassa oleva työsuhde-avioliitto-lapset, suurin osa on saanut esikoisensa n. 30-35-vuotiaana ja siihen ehkä toinen vielä putkeen ja sitten takaisin työelämään täysipainoisesti. Sain omani kuukautta ennen 30. syntymäpäivääni ja omien lasten päiväkodissa suurin osa äideistä oli itseäni vanhempia (alue oli sellainen keskiluokkaparatiisi). Tuttavissani nuorena (eli alle 30-vuotiaana) lapsia ovat tehneet vain matalasti koulutetut työväenluokkaiset pariskunnat.

Eli itsekin olet matalasti koulutettu työväenluokkainen, kun sait lapsen alle 30-vuotiaana?

Vierailija
14/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-kymppiset äidit? Siis jos ei vielä tuohon ikään ole äiti, niin sitten alkaa olla jo juna mennyt.

Vierailija
15/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä että.

Mä olen tossa samassa korkeakoulutettujen kuplassa ja hymyilen vain ikätovereideni vauvaväsymykselle. 

Kaiken huipuksi olen babyface ja jos kommentoin jotain lapsiasiaa, minua katsotaan vähän nyreissään "tiedät sitten kun sulla itselläsi on pikkulapsia".

Tosiasiassa omat lapseni ovat jo teinejä.

Ei ihan tervehenkisen ihmisen tekstiä.

Vierailija
16/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-kymppiset äidit? Siis jos ei vielä tuohon ikään ole äiti, niin sitten alkaa olla jo juna mennyt.

Naisen hedelmällisyys on niin yksilöllistä. Pk-seudulla tämä alkaa olla normi korkeasti koulutetuilla.

Vierailija
17/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen hedelmällisyys on niin yksilöllistä. Pk-seudulla tämä alkaa olla normi korkeasti koulutetuilla.

Nelikymppinen ensisynnyttäjä on kyllä poikkeus kaikkialla. Vain reilu 10 prosenttia kaikista ensisynnyttäjistä on yli 35-vuotiaita ja heistä vain pieni osa 40 täyttäneitä.

Vierailija
18/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jippii, yh-äitejä siit alkaa olemaan jo viiskymppisissäkin joilla pyörii vielä kersat nurkissa. Eihän tästä tule mitään.

Vierailija
20/53 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Pipsa H viellä synnyttänyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän