En pärjää aikuislukiossa, en opi enkä tajua mistään mitään. Ikä mulla 35v. Syrjäytynyt nainen.
Niin paljon kiinnostaa kaikki maailman asiat, yleisivistys on hyvä. Lapsena oli 9 arvosana. Nyt kun menin uudelleenkouluttautumaan niin arvosanat ovat siinä 5-6 välissä.
En tajuu mitään kieliopista enkä matikasta.
Kommentit (22)
Koko koulusysteemi on mätä. Et voi kuunnella tunnilla ja muistaa asioita kk päästä tai jopa YO:seen.
Toisaalta myös kirjan pänttäämisestäkään ei ole hyötyä. Itse suosittelen Ankia. Kirjoita toi googlee ja lataa.
Toi on muistikorttisovellus, johon kirjoitat kysymykset ja vastaukset. Jos et muista se kysyy niitä useasti. Jos osaa, kysyy 1kk päästä, seuraava kerra 2kk.. jne..
Oppimisen idea on jatkuva samojen asioiden kertaus ja oppia kysymysten kautta, koska pohdit asioita.
Paljon oppii kun tilaa sanomalehden, jos on varaa, esim. hesari tai aamulehti. Kirjastokortilla ja Pin - koodilla voi myös lukea aikakauslehtiä netissä, ainakin täällä Keski - Uudellamaalla, niistä oppii paljon. Kaikkien ei tarvitse olla ylioppilaita, tulee vain uusi pettymys elämään, jos ei opi eikä ymmärrä.
Älä luovuta! Sinulla ei varmaan ole mikään kiire opintojen kanssa, tee ja yritä ihan rauhassa. Käy kurssit uudestaan jos ei heti onnistu.
Ihmiset oppivat eri tavoilla. Oletko ajatellut, että jokin muu tapa kuin se, jolla nyt yrität, voisi toimia paremmin? Tarkoitan sitä, että jos nyt yrität oppia kuuntelemalla tunnilla ja lukemalla kirjasta, oppisitkin ehkä paremmin jos kirjoittaisit asioita enemmän ylös, piirtäisit niistä kuvia jne.
Kävin itse aikuislukion ja kirjoitin ylioppilaaksi viisikymppisenä. Minäkin olin lapsena hyvä koulussa ja oppiminen oli helppoa. Sain kuitenkin tehdä todella paljon töitä selvitäkseni esimerkiksi matematiikasta. Oma kokemukseni on se, että jos päättäväisesti yrittää, lukiosta kyllä selviää.
Ethän muuten yritä liikaa kerralla? Itse otin yhdelle jaksolle vain kaksi ainetta kerrallaan.
Jos ei lukiota pääse läpi niin täytyy olla jo kehitysvammainen...
Vierailija kirjoitti:
Asenne on ainakin ihan loistava. Paikallinen nero, joka tajuaa maailmasta kaiken muttei ymmärrä mistään mitään ja on päättänyt ettei voi oppia edes perusasioita. Onnea vaan jatkoon.
Onko pakko, aina ja ikuisesti dissata näillä palstoilla? Miksi, kun ihminen kertoo/kysyy oikeaa asiaa?
Miksi kiusaat?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lukiota pääse läpi niin täytyy olla jo kehitysvammainen...
Ja siinä toinen kiusaaja? Miksi? Oletko itse jotenkin.... ? Kysyn vaan, kun et tunnu osaavan ystävällistä vuorovaikutusta.
Tässä sen näkee ettei kaikista ole lukioon ja jatko-opintoihin. Ysi peruskoulussa ei merkitse mitään todellisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Asenne on ainakin ihan loistava. Paikallinen nero, joka tajuaa maailmasta kaiken muttei ymmärrä mistään mitään ja on päättänyt ettei voi oppia edes perusasioita. Onnea vaan jatkoon.
Häivy sinä täältä, omaksi onneksesi. Sua ei tarvita täällä haukkumassa muita. KIUSAAJA!!
Vierailija kirjoitti:
Tässä sen näkee ettei kaikista ole lukioon ja jatko-opintoihin. Ysi peruskoulussa ei merkitse mitään todellisessa maailmassa.
Tässä sen näkee, ettei kaikista ole ystävälliseen vuorovaikutukseen ja keskusteluun. Ysi äikässä ei merkitse älykkyyttä keskustelussa todellisessa maailmassa.
Sulla on nyt vaan asenneongelma.
Lukion oppimäärä on suunniteltu 16-18-vuotiaille. Sinä olet tuplasti vanhempi ja kokeneempi, moneen siellä vastaantulevaan asiaan olet törmännyt jo arkielämässä.
Matikka on eri juttu, sitä ei juurikaan arkielämässä tarvitse ala-asteen oppimäärän päälle, MUTTA matikan osaaminen kehittää loogista ajattelua. Ehkä sun pitäisi kerrata yläasteen matikkaa? Ei ne kolmion sivujen pituuksien ja ympyrän pinta-alan laskeminen ole mielessä 20 vuoden takaa.
Kielissä sama juttu.
Aikuisopetuksessa on yleensä joku englanti/ruotsi/matikka 0 -kurssi, jossa kerrataan puuttuvat lähtötiedot.
Vierailija kirjoitti:
Älä luovuta! Sinulla ei varmaan ole mikään kiire opintojen kanssa, tee ja yritä ihan rauhassa. Käy kurssit uudestaan jos ei heti onnistu.
Ihmiset oppivat eri tavoilla. Oletko ajatellut, että jokin muu tapa kuin se, jolla nyt yrität, voisi toimia paremmin? Tarkoitan sitä, että jos nyt yrität oppia kuuntelemalla tunnilla ja lukemalla kirjasta, oppisitkin ehkä paremmin jos kirjoittaisit asioita enemmän ylös, piirtäisit niistä kuvia jne.
Kävin itse aikuislukion ja kirjoitin ylioppilaaksi viisikymppisenä. Minäkin olin lapsena hyvä koulussa ja oppiminen oli helppoa. Sain kuitenkin tehdä todella paljon töitä selvitäkseni esimerkiksi matematiikasta. Oma kokemukseni on se, että jos päättäväisesti yrittää, lukiosta kyllä selviää.
Ethän muuten yritä liikaa kerralla? Itse otin yhdelle jaksolle vain kaksi ainetta kerrallaan.
Juuri näin! Käy vaikka uudestaan ma ja ai- kurssit, on lopulta vain yksi osa koko tutkinnosta. Käytä aikaa oppimiseen. Tsemppiä 👍🌸
Et välttämättä osaa opiskella itsellesi oikealla tavalla. Minulla lähtivät numerot nousuun lukiossa heti, kun luovuin turhista ajatuskartoista ja muistiinpanojen tekemisestä. Opin parhaiten kuuntelemalla ja sen jälkeen pohtimalla asiaa itse.
Lukio-opinnoissa on muutenkin tärkeää että ymmärrät sen ison kuvion yksityiskohtien takana. Älä takerru siihen mitkä ne DNA:n eri rakennusosaset ovat, vaan pyri ymmärtämään miten DNA toimii, mitä varten se on jne.
Matikka ja kielet ovat kyllä sellaisia että ne unohtaa nopeasti jos niitä ei käytä. Itse kirjoitin saksan vuonna 2015 arvosanalla E ja nyt jouduin aloittamaan opiskelun täysin alkeista tänä talvena, koska en vain enää muista mitään. Tai muistan, mutta aivan randomisti sieltä täältä, eli käytännön kielitaito on kuitenkin 0. Suosittelen sinullekin kertausta jo paljon aikaisemmasta, lukio-opinnot kun jatkavat siitä mihin peruskoulussa on jääty. Lisäksi jos peruskoulustasi on paljon aikaa, ovat opetussuunnitelmat muuttuneet jo ehkä useamman kerran ja esimerkiksi englannin aloitustaso on lukiossa eri kuin mitä se oli sinun aikanasi.
Mä en enää todellakaan pääsisi läpi lukion matikasta. En ollut matikassa koskaan hyvä, mutta kun sitä oli koko peruskoulun kuitenkin koko ajan opiskellut, niin läpäisin kurssit lukiossa joten kuten, nyt en muista enää sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Koko koulusysteemi on mätä. Et voi kuunnella tunnilla ja muistaa asioita kk päästä tai jopa YO:seen.
Toisaalta myös kirjan pänttäämisestäkään ei ole hyötyä. Itse suosittelen Ankia. Kirjoita toi googlee ja lataa.
Toi on muistikorttisovellus, johon kirjoitat kysymykset ja vastaukset. Jos et muista se kysyy niitä useasti. Jos osaa, kysyy 1kk päästä, seuraava kerra 2kk.. jne..
Oppimisen idea on jatkuva samojen asioiden kertaus ja oppia kysymysten kautta, koska pohdit asioita.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ap täällä. En pidä tästä nykyajan tehostetusta oppimisesta missä kaikki pidetään itsestäänselvyyteenä ja oletetaan että tuut koulutukseen valmiina. Ei ole aikaa eikä tilaa kasvamiselle ja oppimiselle nykyään. Opettajat samaa mieltä, kukaan ei opi mitään.
Hirveästi ohjelmia pitää opetella nykyajan koulussa, tekniikka ja ruudut vie niin paljon aikaa itse opiskelusta ettei koulusta tuu mitään.
Aivoille tosi rankkaa kun pitäis oppia ja samalla on siel taustalla ne eri kanavat ja ruudut.
Mites ammattikoulu? Jää matikat, kieliopit ja muut vähemmälle, mutta opit uutta ja saat pätevyyden jatko-opiskeluun.
Käytitkö paljonkin päihteitä tuossa välissä? Sitten on mahdollista, että olet oikeastikin tyhmistynyt. On nimittäin vaikea uskoa, että peruskoulun ysin oppilas ilmaisisi itseään ihan noin huonosti.
Aikuisopiskelijoiden muutenkin oletetaan kykenevän omaksuun aika ison osan oppimateriaalista itsenäisesti. Eli lakkaa odottamasta, että joku muu pureskelee informaation sinulle ja kaataa sen päähäsi.