Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paras tapa tulla toimeen kontrolloivan ja voitontahtoisen puolison kanssa?

Vierailija
06.04.2021 |

Miten säilyttää oma itsensä ja tahtonsa, kun puoliso haluaa aina ”voittaa” ja että asiat tehdään hänen tavallaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei narsistia voi voittaa, ainoastaan jättää.

Vierailija
2/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ex halusi määrätä kaikesta, myös pukeutumisestani ja meikkaamisestani.

Ratkaisin tilanteen eroamalla hänestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erota.

Vierailija
4/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parisuhteen kuulu olla valtataistelua, eikä omaa itseään ja elämäänsä kannata hukata joustamattoman oman edun tavoittelijan vuoksi.

Vierailija
5/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on paras ja toimivin keino. Pariterapia, jos löydätte hyvän terapeutin. Huonon kanssa hän ”voittaa” sielläkin. Yksilöterapia sinulle. Opiskele aihetta, opettele tuntemaan itsesi ja määrittelemään omat rajasi.

Vierailija
6/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapia auta, mun mies oli sitä mieltä että terapeutit oli puolueellisia ja piti koko hommaa pelleilynä. Luulin että se oli parantanut meidän välejä, mutta mies paljasti myöhemmin että oli vaan teeskennellyt.

Sama juttu. Joka asiassa pitää löytyä se voittaja. Oli kyse pienestä riidasta, vaikka on ihan selvästi väärässä, ei vaan voi myöntää olevansa väärässä. Ihan kuin oma elämä olisi siitä kiinni.

Välillä en viitsi edes suuta aukaista kun kaikesta tulee kinaa. Joojottelen tai olen sitten hiljaa. Ei vaan taida tajuta, että en todellakaan ole samaa mieltä asioista. En vaan jaksa enää ainaista kinastelua.

Vierailija
7/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapia auta, mun mies oli sitä mieltä että terapeutit oli puolueellisia ja piti koko hommaa pelleilynä. Luulin että se oli parantanut meidän välejä, mutta mies paljasti myöhemmin että oli vaan teeskennellyt.

Sama juttu. Joka asiassa pitää löytyä se voittaja. Oli kyse pienestä riidasta, vaikka on ihan selvästi väärässä, ei vaan voi myöntää olevansa väärässä. Ihan kuin oma elämä olisi siitä kiinni.

Välillä en viitsi edes suuta aukaista kun kaikesta tulee kinaa. Joojottelen tai olen sitten hiljaa. Ei vaan taida tajuta, että en todellakaan ole samaa mieltä asioista. En vaan jaksa enää ainaista kinastelua.

Vierailija
8/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian niin että teen mitä teen ja puoliso saa tehdä mitä haluaa. Joskus toimitaan yhdessä toisen toiveen tai yhteisen päätöksen mukaan.

Jos puoliso on eri mieltä, ei se minun mielipiteeni arvoa vähennä.

Vierailija
9/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo vastattu, ainoa tapa säilyttää mielenterveytesi ja jopa henkesi on ero.

Vierailija
10/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontrolloiva ja voitontahtoinen voi olla myös nainen

Vierailija
11/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtemällä menemään ja etsimällä itselleen kunnollisen, aikuisen partnerin, joka osaa kunnioittaa muita ihmisiä.

Vierailija
12/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu. Itse olen jonkin verran kontrolloiva puoliso (tiedän, olen kamala enkä ansaitse parisuhdetta). Tiedän, että voi olla kohtuutonta ja vaikeaa, mutta omalla kohdallani minä luovutan siitä omasta kannastani ja jyräämisestäni siten, että minulle kerrotaan perustelut ja annetaan aikaa sen asian käsittelyyn. Ja jos jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni eikä tehdä asioita tahallaan selän takana toisin. Kontollointi liittyy luottamuksen puutteeseen ja siihen, että tuntuu, ettei tule kuulluksi. Osittain myös huomion ja hyväksynnän hakua. Kontrolloiva myös ajattelee oikeasti toimivansa molempien hyväksi. Että kun kaikki menee niin kuin hän ajattelee, molemmat voivat olla onnellisia. Sitten kun hän huomaa, että toinen ei näe sitä motiivia, tulee tunne, että hänen tekemisiään ei arvosteta. Kukaan ei ole velvollinen korjaamaan ketään tai luopumaan omista toiveistaan ja vapaudestaan toisen kipukohtien takia, mutta jos haluat asiaan muutosta, lähde rakentamaan sitä luottamusta ja huomioi, kuuntele ja arvosta. Kerro, mitkä asiat hän tekee mielestäsi hyvin ja kerro, mitkä sinun mielestäsi voisi tehdä sinun tavallasi. Liika on liikaa, mutta tästä voi aloittaa. 

tässä vähän sitä omaa ajatusmaailmaani, jota olen työstänyt ja millä keinoilla olen pystynyt vähän hölläämään. Työtä on vielä paljon, mutta mielestäni olen jonkin verran edistynyt. 

Vierailija
13/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä lisäännyt hänen kanssaan ennen eroa, niin erosta huolimatta hän kontrolloi. Kaikki pitää tehdä edelleen niin kuin hän haluaa. Siinä sitten olet 18 vuotta jumissa.

Vierailija
14/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sun itsekunnioitus on? Miksi tuhlaat aikaa narsistiin? Ne ei muutu , tuleeko kootut selitykset mutkun meillä on joskus ihanaa , lapset tai muuta sellaista. Ero on ainoa oikea ratkaisu.  Ja se eroaminen vaatii voimia , kaikki narsistista eronneet tietää tämän.

Vierailija
15/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäistyminen- mies ei useinkaan jousta tullakseen minun toiveideni mukaisiin juttuihin- menen yksin tai lasten kanssa. Tiukkuus- sanon että on reilua että sinä sait tahtosi läpi tässä asiassa, minä saan sitten tässä toisessa. Kannattaa sanoa nämä ilmoitusasioina, varsinkin jos kyse on omista menoista, sukuloinnista, kodinlaitosta. Mies ymmärtää kuitenkin reiluuden ajatuksen. Jos vaikka on tuĺossa hänen sukulaisiaan kylään, sanon vaan että minä siivoilen olkkarin ja vessan, mieti sinä ne tarjottavat. Usein tulen puolitiehen vastaan ja sanon että minä teen nämä, loput on sinun vastuullasi.

Me ollaan saatu juttu toimimaan hyvin vaikka mies on voimakastahtoinen järjestelijä.

Vierailija
16/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, mutta itse kontrolloivana puolisona en pitäisi itseäni kuitenkaan narsistina. Eikös narsistille ole tyypillistä, että hän kohtelee kaikkia ihmisiä omina palvelijoinaan ja jos joku ei alistu hänen tahtoonsa, hän ottaa silmätikuksi. Minä olen puolisona kontrolloiva, mutta tämä liittyy ainoastaan parisuhteeseen eikä mihinkään muuhun, esim töissä olen hyvinkin joustava ja myötäilevä. 

Vierailija
17/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero on hyvä ratkaisu.

Nykyisessä suhteessa vielä parin vuoden jälkeenkin tulee yhtä puskan takaa, kun toinen kuuntelee riitatilanteessa kunnolla ja sanookin, "olet oikeassa, olen pahoillani". Osaa arvostaa sitä, että erimielisyydet voidaan keskustella läpi ja oppia puolin ja toisin, sen sijaan että aina lopulta itse joutuisi pyytelemään anteeksi ihan perusteltujakin harmistuksia.

Vierailija
18/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys miksi olet tilanteessa jossa puolisosi kontrollointi ja voitontahto ahdistaa.

Tuskin se nyt tuli suurena yllätyksenä.

Vierailija
19/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, mutta itse kontrolloivana puolisona en pitäisi itseäni kuitenkaan narsistina. Eikös narsistille ole tyypillistä, että hän kohtelee kaikkia ihmisiä omina palvelijoinaan ja jos joku ei alistu hänen tahtoonsa, hän ottaa silmätikuksi. Minä olen puolisona kontrolloiva, mutta tämä liittyy ainoastaan parisuhteeseen eikä mihinkään muuhun, esim töissä olen hyvinkin joustava ja myötäilevä. 

Juuri näin. Puhtaasti narsisteja on harvassa, mutta narsistisia piirteitä on kaikissa ihmisissä vaihtelevalla skaalalla.Tämä nimitys on nykyisin muotidiagnoosi, joka todellisuudessa määritellään tiukoin kriteerein.

Kontrollointi on usein perua pettymyksistä elämän aikana. Se voi johtua esim. petetyksi tulemisesta suhteessa. Luottamus on petetty, kohdeltu epätasa-arvoisesti, syrjitty jne. Syitä on monia.

Mikä auttaa? Terapia, mutta myös se, että esim. parisuhtessa on selvät yhteiset pelisäännöt, rajat ja arvot, joista pidetään kiinni. Aina. Silloinkin kun puoliso ei ole paikalla. Ei kehitellä omia sääntöjä seläntakana, valehdella, petetä seksuaalisesti jne.

Avoimuus, rehellisyys ja puhuminen! Näillä selviää pitkälle. Lisäksi toisen kunnioitus ja arvostaminen, niiden näyttäminen toiselle, luo luottamusta ja uskoa yhteisen hyvän mahdollisuudelle.

Vierailija
20/25 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys miksi olet tilanteessa jossa puolisosi kontrollointi ja voitontahto ahdistaa.

Tuskin se nyt tuli suurena yllätyksenä.

Kyllä voi tulla yllötyksenä. Ihminen muuttuu, koska elämä kolhii. Emme tiedä Ap:n suhteen taustoja ja kriisejä ym. Jostain epäluottamus syntyy, jolloin kontrolli astuu kuvaan. Syytä on siis sysissä ja sepissä, kuten sanonta kuuluu.