Lapsen tapaamiskiista käräjäoikeet!!
Moi
Meillä semmoinen tilanne, että erottiin puolison kanssa muutama kuukausi sitten ja meillä 1,5v lapsi. Molemmat ovat käynneet lastenvalvojan luona juttelemassa minun ja lapsen tapaamisista. Ehdotin itse että saisin tytön uuteen kotiini pari kertaa viikossa. Eksä ehdotti että näkisin lastani vaan kerran viikossa tapaamispaikassa. Nyt asia lähtee eteenpäin käräjäoikeuteen, koska eksä ei suostunut tulemaan yhtään vastaan lapsen tapaamisessa. Eksä on muutenkin laittanut kaikki välit minuun poikki. Eli emme voi keskenään keskustella asiasta. Sosiaalityöntekijä ja lastenvalvoja ovat olleet ihmeissään, kun mitään esteitä heidänkään mukaan ei ole siihen että lapsi ei saisi olla minun luonani.
Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia mitenkä vastaavanlaiset asiat ovat päättyneet käräjäoikeudessa? Kuinka nopeasti tämmöiset asiat keskimäärin käsitellään? Millä perusteella mahdollisen väliaikaisen tuomion käräjäoikeus voipi antaa, ennen varsinaista käsittelyä?
Kommentit (8)
Onko yhteishuoltajuus? Älä vaan anna huoltajuutta pois.
Sovittelun kautta nuo hoidetaan ja nimenomaan lapsen eduksi. Jos taustalla on esim. lapsen pahoinpitelyä, ovat tapaamiset aina valvottuja. Vaikuttaa siltä, että et kerro ihan kaikkea eli oletko esim. tähän mennessä koskaan ollut lapsen kanssa kahden yli 15 minuuttia?
Meillä miehellä oli sama tilanne ja meni oikeiteen. Äiti olisi antanut lapset vain päiväaikaan, mutta mies halusi joka toisen viikonlopun. Sai kaiken mitä pyysi, ja ymmärtääkseni isät aina saavat kaiken mitä pyytävät. Tosin, äiti pyysi samassa oikeudenkäynnissä korkeampia elareita, ja sai ne. Juristin mukaan se on tuomarin tapa osoittaa tasavertaisuutta.
Olisiko prosessiin mennyt vuoden verran. Sossut kävi meillä katsomassa, onko se niin kauheaa kuin äiti väittää. Väliaikainen tapaamisoikeus tuli nopeasti, eli se päiväaikaan tapaaminen.
Ei hoideta sovittelun kautta, suoraan kannattaa mennä käräjille, asia hoituu nopeammin. Ei ole syytä sovitella jos toinen ei siihen suostu. Valvottuun tapaamiseen tarvitaan painava syy, mikä on peruste vaatia valvottua paikkaa tapaamiselle?
Noinkin pienen lapsen voi etä saada luokseen joka toinen viikonloppu ja ehkä lisäksi yksi arkipäivä joka viikko. Tämä ns yleinen kaava. Ole johdonmukainen ja rauhallinen kaikkeen tässä liittyvässä.
Jos olet ollut lapsen arjessa aktiivinen aikuinen ja voit todistaa tämän, et kärsi päihdeongelmista ja sulla on hyvä asunto ja työt jne kunnossa, saat todella hyvät tapaamiset oikeudessa koska haluat nähdä lasta ja sille ei ole mitään oikeaa estettä.
Joo, kiitos kommenteista.
Tapaamiset järjestettiin muutaman kuukauden ajan tapaamispaikassa, koska lapsen äiti ei suostu näkemään minua ja jouduin asumaan 40km päässä vanhempien luona eli ei ollut asuntoa. Tai niin ainakin luulin, koska nyt on ostettu uusi koti, jota olen laittanut muutaman viikon. Ajattelin että saan tytön nytten tänne. Niin luuli sosiaalityöntekijätkin, mutta lapsen äiti päättikin että haluaa jatkaa tapaamispaikassa tapaamista ja pudotti omaan ehdotukseen vielä 50% tapaamisista pois.
Olin lapsen kanssa joka päivä 2-3tuntia arkena töitten jälkeen. Ja vknloppuna lähes koko ajan (kolmestaan) eli hyvin osaan lastani hoitaa. Ja meillä oli lapsen kanssa läheinen suhde, vaikka olen huomannut lapsessa ehkä pientä muutosta viimeaikoina. Nytkin menee viikko seuraavaan tapamiseen, jos eksä ei sitten peru sitä. On harrastanut muutaman kerran sitäkin.
Meidän piti käyttäytyä eron jälkeen aivan eritavalka, mutta sitten kun ero tulikin, niin alkoi kaiken maailman syytökset minua kohtaan. Onneksi minulla aika vankat todisteet puolestani oikeudessa
Surullista, että tää teidän toiminta luultavasti on kaikista paskinta lapsenne kannalta. Toivon että saisit nähdä lastasi enemmän!
Pidä tarkoin puolesi ja hanki oikeusapua. Kaikki exän tapaamisten perumiset ja niiden syyt on kirjattava ylös.
Aika pientä lasta vanhempi voi jo manipuloida toista vanhempaa vastaan, pelotella ym. tavoin vieraannuttaa.
Tapaamisista on syytä pitää kiinni ja lapsen kasvaessa laajentaa niitä.
Jos toinen vanhempi heittää jatkuvasti kapuloita rattaisiin, voit hakea itsellesi yksinhuoltajuutta.
Tapaaminen on aina lapsen oieus, ei vanhempien. Ikävä että ette osaa olla vanhempia ja aikuisia vaan asia menee tuomioistuimeen. Jos ei ole mitään erikoista syytä miksi, niin tapaamisoikeus on yleensä yksi arki-ilta ja joka toinen viikonloppu.